Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-10-28 nr. 3351

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• ALGIRDAS VERBA.
Mes – du varpai
22
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

ESĖ 
• STASYS STACEVIČIUS.
Neatsiminimų grožis
2
• VYTENIS ROŽUKAS.
Nusikaltimo vietos analizė
4

SVEČIUOSE LENKŲ PEN KLUBAS 
• ALMANTAS SAMALAVIČIUS.
Lietuvių ir Lenkų PEN centrų susitikimas Vilniuje
1
• INGA IWASIÓW.
Saulės link
• PAWEŁ HUELLE.
Giedoki sodus
• ANNA NASIŁOWSKA.
Arkliukas, kardelis

KNYGOS 
• AUŠRA KAZLAUSKAITĖ.
R. Granausko „Trys vienatvės“: novelių romanas ar prisiminimai?
29
• RIMA POCIŪTĖ.
Svetimame megapolyje – bet jį mylint,
2
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• Su ELZE GUDAVIČIŪTE kalbasi MONIKA JAŠINSKAITĖ.
Elzė Gudavičiūtė: pažinti ir vertinti praeitį

KINAS 
• JORĖ JANAVIČIŪTĖ.
Akio Kaurismäkio sugrįžimas į Prancūziją
1
• LINA ŽIŽLIAUSKAITĖ.
Blinda. Tadas Blinda
3

MUZIKA 
 JŪRATĖ VISOCKAITĖ.
Opera – tai piramidė ir kosmosas
6
• SIGITAS MICKIS.
Kai šėlsta varis...
3

DAILĖ 
• VIDAS POŠKUS.
Tapytojai skaito Donelaitį
4

PAVELDAS 
• JURGA BAGDZEVIČIENĖ, LAIMA KRUOPAITĖ, GRETA ŽIČKUVIENĖ.
Senovės Egipto kultūros ženklai Lietuvoje: Vilniuje atlikti dievo Amono dainininkės sarkofago tyrimai ir konservavimas
6

POEZIJA 
• VYTAUTAS KAZIELA4

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Palaima
6

SKELBIMAI 
• Vertimo dirbtuvės3

DE PROFUNDIS
„Mirtis sudėtingas ūkis“. Milorad Pavič
 
• ALGIRDAS SELENIS1
• JUOZAS NEKROŠIUS
• res ludentes / žaidžiantys daiktai218

MUZIKA

Opera – tai piramidė ir kosmosas

JŪRATĖ VISOCKAITĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
„XYZ“
Eimanto Genio nuotrauka

Prie „Lietuvos“ kino teatro spalio 20 d. nutįso eilė –­ prieš kiek metų šitoje Vilniaus mirusioje įlankoje tokia buvo užfiksuota? Urbonų jau užpelkėjusi akcija už laisvas viešąsias erdves stipriai suveikė tik dabar, jiems nė nedalyvaujant, kažin kokiu fantasmagorišku atbuliniu greičiu – kino teatro išblėsusioje paklodėje sumirguliavo ir kinematografo nuo seniausių laikų dievinami ateinančių ir išeinančių traukinių kadrai, ir elektroninės grafikos elementarūs triukai... Rodoma „XYZ“.

Priešais ekraną, siaurame ruože, išsidėstė (iš kairės į dešinę): mušamieji instrumentai, bosinė gitara, ilgas stalas su kompiuteriais ir smailiaausės būtybės –­ Egipto mirusiųjų globėjo Anubio –­ galva, sarkofagas, piramidės su nesamo įėjimo plyšiu fragmentas, trumpas stalas su dar vienu „Apple“. Kaip ir anksčiau iki palubės kylančioje „Lietuvos“ salėje, ant plastmasinių kėdučių, ant atidengto cemento su kyšančia armatūra, iš pradžių kaip nelaimingos silkės statinėje, o vėliau irgi kaip tos smailiaausės būtybės susispaudė tamsaus vakaro nepabūgęs publikos tūkstantėlis.

Iš to nerealaus piramidės plyšio ima rodytis nerealūs personažai ir kurti nerealią muziką. Režisierė Dalia Ibelhauptaitė visa tai, dar nesurasdama trumpo pavadinimo, pavadino elektronine operos fantazija be orkestro „XYZ“. Paskutinės anglų abėcėlės raidės tarsi nurodo spėjimo kryptį – operai atėjo paskutinioji... Arba, apsisukus ratui, – vėl pradžia. Provokatorė Ibelhauptaitė, jau padalijusi Lietuvos melomanus į dvi nesutaikomas stovyklas, eina pirmyn. Griauna operą iš pagrindų ir iš pagrindų ją stato. Esu jos pusėje. Garbūs nepritariantys akademikai galėtų suabejoti savo teisumu jau vien todėl, kad griovėjos pusėje yra dauguma operos atlikėjų. Solistams norisi atverti naujas savo galimybes, jie priima gyvos klasikinės muzikos iššūkius.

Opera gali būti ir yra universali. Po savo sparnu ji priima visus. Netgi muzikinio susivienijimo „Silence“ kompozitorius –­ įprastai vadinamus didžėjais. Ibelhauptaitė į juos kreipiasi būtent kaip į kompozitorius ir sulaukia iš jų atsakingo darbo vaisių. Prie modernaus darbo stalo avanscenoje dirba muzikos profesionalai ir fanatiški mylėtojai (M. Basanov, Few Nolder, L. Somov) –­ apsivilkę kaip Egipto žyniai jie savo elektroninėse kolbose „Apple“ susilenkę įdėmiai maišo muzikos alchemiją. Svarbiausia yra išlaikyti balansą, išdiriguoti – gyvo vokalo neturi užgožti negyvas vokalo pastiprinimas, elektroninio orkestro, mušamųjų (M. Aleksa), gitaros (D. Aleksa) įsikišimas (atsiprašau, gal ir ne visą technologiją perpratau). Nors ir vokalistai savo ruožtu užleidžia vietą elektroniniam garsui, mokosi kitaip valdyti savo jautrų instrumentą –­­ balsą –­ girdėti jį ne iš savo vidaus. Balso mistifikacija neįžeidžia net geriausių solistų. „XYZ“ dainavo: S. Stonytė, A. Grigorian, J. Gedmintaitė, L. Bendžiūnaitė, V. Vyšniauskas, L. Pautienius, A. Rubežius, D. Stumbras, R. Karpis, J. Milius. Ta sąmoninga demonstratyvi meniška apgaulė su populiariausiomis operų arijomis tavo akyse ir ausyse virsta kruopščiai konstruojamu postmoderniu operos teatru. Kodėl gi ne? Balsas tarsi atsiskiria nuo kūrėjo, nuo sutvėrėjo ir egzistuoja pats savaime, netgi kitų rankų manipuliacijose. Balsas tarsi čia pat imamas balzamuoti – taip sakant, pagal geriausius Anubio receptus.

Opera spektaklio „XYZ“ autorių ir atlikėjų yra gerbiama, prilyginama Egipto piramidėms. Byrančioms, bet amžinoms. Prie brangių „Bohemos“, „Užburtosios fleitos“, „Svynio Todo“ kostiumų (J. Statkevičiaus) prisiuvami nauji elementai, plastmasiniai bumbulai, ant senų perukų auga sodai, iš sarkofago pro suveržto kūno drobules sunkiasi Pajaco raudos... Net – o, siaube! – tobuloji Normos arija „Casta diva“ staiga prayra per vidurį, nutrūksta, pasigroži savimi, pateliūskuoja ir, be abejo, lieka gyva, dar brangesnė.

Imtasi įrodyti, kad opera pergyveno viską, pergyvens ir elektroninį kosmosą, ir įrodyta.


 

Skaitytojų vertinimai


73142. hmm2011-11-02 09:59
"nereali muzika" - kas tai???:)

73157. sick2011-11-02 16:45
smailiaauses...silkes?

73184. lydeka2011-11-03 09:37
susispaudusios silkes juk turi ausytes, argi nematet?

73224. kašalotas2011-11-03 17:59
smailios silkių ausys, žinoma smailios

73286. hmm...2011-11-04 20:24
na na kas ja mate? atsiliepki

73292. briedis muzikantams2011-11-04 22:31
kai penklineje kilometrine pauze- belieka recenzijomis gaugyt garsa. o kai pakliuva jis- tas garsas- tai recenzentai pasimeta. ot as nei kiek neziuriu i tai, kad galiu buti priskirtas prie provokacijoms neimliu apkiauteliu ir kategoriskai tvirtinu, kad opera, tai pirmiausia daina, o veliau visa kita. paprasciau- opera- tai balsas, ir taskas. o visiems nauju, dar nevartotu formu gerbejams galiu priminti, kad ir sudas kaskart skirtingas buna. o pabaigai jus- eikit ir vartokit ir vartokit ir vartokit. ir dar - ta mano intuicija, kuri retai klysta, sako- SUDAS...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 2 iš 2 
5:21:56 Nov 7, 2011   
Oct 23 Nov 22
Sąrašas   Archyvas   Pagalba