Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-01-18 nr. 3173

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• PĒTERS BRŪVERIS25
• KRONIKA2
• KITAME NUMERYJE5

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI1

AKTUALIJOS 
• Stasys Stacevičius.
ŽMOGUS IR VANAGAS
5

ATMINITS 
• Ineza Juzefa Janonė.
„LEISKITE MAŽUTĖLIAMS EITI PAS MANE“

KNYGOS 
• „ANGELAI (IR DEMONAI)“
• „GAVĖNIA“
• „MYLIMOJO GYVENIMAS“1
• „25 ŽINGSNIAI NORINT SUPRASTI BIBLIJĄ“
• Alfredas Guščius.
PAČIAM IŠ SAVĘS IR IŠ KITŲ
• Jūratė Baranova.
TAS TYKUS IR ŠVELNUS PRALAIMĖJIMO SKONIS
6
• BALTIJA 2007: KATINAI, KATINAI IR JOKIŲ PARULSKIŲ!
• (PA)SKAITINIAI17
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• ALVIS HERMANIS: „NEREIKIA BAUGINTI ŽIŪROVŲ“
• Skirmantė Jonuškaitė.
LIETUVIŠKI BATUOTO KATINO ISTORIJOS POSŪKIAI
1

DAILĖ 
 Remigijus Venckus.
„VIRUS“ VISUR
• Julija Petkevičienė.
GRIKIS
15
• Jolanta Sereikaitė.
„APIE REPLIKĄ“
2

PAVELDAS 
• Eglė Virpilaitienė, Eglė Piščikaitė, Paulius Zovė.
RESTAURUOTAS ROKIŠKIO GRAFYSTĖS ŽEMĖLAPIS
3

POEZIJA 
• MEILĖ KUDARAUSKAITĖ3
• STANISLOVAS ABROMAVIČIUS5

PROZA 
• Ričardas Kalytis.
LUŠA
2

VERTIMAI 
• Nora Ikstena.
SŪNUS
6

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• ŠIUOLAIKINĖS LIETUVIŠKOS PJESĖS LONDONO SCENOJE: PIRMIEJI ATSILIEPIMAI1

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Mindaugas Peleckis.
J. BLAVATSKAJA: MOTERIS, ĮKVĖPUSI EPOCHĄ
25

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Mindaugas Peleckis.
AISTĖ SMILGEVIČIŪTĖ IR „SKYLĖ“: MUZIKA, VIS DAR GALINTI NUSTEBINTI
15

KRONIKA 
• SANKIRTOS1
• NAUJI ŽURNALO „VILNIUS“ NUMERIAI
• AR ELITUI PAKELIUI SU GRAFOMANIJA?67
• PASTABOS DĖL SVETIMVARDŽIŲ RAŠYBOS PRISTATANT V. URBUČIO KNYGĄ „LIETUVIŲ KALBOS IŠDAVYSTĖ“8
• GEDIMINAS PEMPĖ 1921 01 15–2008 01 021
• KĘSTUTIS ŠIDIŠKIS 1950 07 23 – 2008 01 14

SKELBIMAI 
• LIETUVOS TŪKSTANTMEČIO MINĖJIMO DIREKCIJA PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO KANCELIARIJOS SKELBIA1

DE PROFUNDIS 
• ALUYZAS LITRELIS IR S. S..
NE ENŠTEINU TRENKTI
7

DAILĖ

„VIRUS“ VISUR

Remigijus Venckus

[skaityti komentarus]

iliustracija
Beno Šarkos monospektaklio-performanso „Kiaurai” Šiaulių dailės galerijoje fragmentas
Jurgos Sutkutės nuotrauka

2007 m. lapkričio 23 d.–gruodžio 1 d. Šiauliuose surengtas XII tarptautinis šiuolaikinio meno festivalis „VIRUS“, šįkart vykęs įvairiose miesto erdvėse. Renginio programa, kurioje didelis dėmesys skiriamas raiškos profesionalumui, šiuolaikiškumui ir aktualumui, apėmė daugelį meno sričių – prozą, poeziją, video, šokį, teatrą, muziką, madą, teksto, vaizdo ir garso sintezę. „VIRUS 12“ naujovė –­ edukacinė dalis su originaliomis menininkų „meistriškumo klasėmis“.

Mane sudomino kūriniai, kuriuose ryški performanso, poezijos, video ir audio meno jungtis.

Per festivalio atidarymą rodytas Be­no Šarkos monospektaklis-performansas „Kiau­rai“. Pirmą kartą kūrinį matėme pernai vasarą, kai Palangoje vyko „Antano Mončio dienos“. Spektaklis buvo rodomas lauke. Per „VIRUS“ B. Šarka pasirodė Šiaulių dailės galerijoje, todėl, manau, veiksmui trūko erdvės ir vaidintojo žaismo. Tačiau live action menas yra laikinas, kaskart kitoks performansams būdingas atsitiktinumas, nebaigtumas. (Dažniausiai geriausias, todėl performanso ypatybes atskleidžia vaizdo filmavimas iš skirtingų rakursų ir filmuotos medžiagos montavimas. Tačiau tuomet performansas praranda live action prasmę ir pretenduoja tapti videokūriniu. Paprastai videoperformansuose vaizdo kameros padėtis nėra keičiama, tad atsisakoma ir montažo. Naudodami kino ar videofilmo elementus naikiname performanso prigimtį, tačiau sukuriame rafinuotą, vizualiai įtaigią formą.)

Šokiu, judesiu, garsu kuriamas stiprus meditacijos laukas. Vengdamas ilgai trunkančio veiksmo sukeliamo nuobodulio, B. Šarka balansavo ties saugumo riba. Autorius žaidė dalgio ašmenimis, kėsinosi į aplinkinius, bet fiziškai jų nepalietė. Jei būtų peržengta ši riba, spektaklis netektų meditacijos pojūčio, tad absurdiškomis betikslėmis nuorodomis į indėnišką kultūrą paženklinti daiktai ir garsai sukeltų vien farsą.

Performansuose naudojama butaforija. (Manau, pas mus jos daugiausia turi Arūno ir Redos Uogintų veiksmo meno formos.) B. Šarkos monospektaklyje – nedaug daiktų, tačiau jie – iliustratyvūs. Tie patys daiktai naudojami skirtinguose veiksmuose, todėl įvykiai suskaidomi į scenas. Monospektaklis baigiamas išradingai – dalgis ir pjūklas virsta skraidančiu gyvūnu, kuris neša autorių į anapusybę.

Šiaulių filharmonijoje pristatyti audiovizualinės poezijos kūriniai. Virginijus Malčius, Milda Zabarauskaitė ir Virginija Apšegaitė poeziją „panardino“ vaizde, sunaikindami žodžio autonomiškumą. Jekaterina Deineko žodžių grožį perkėlė į kūno judesius. Iš Gabrielės Labanauskaitės lūpų sklindantis tekstas neteko garsinės reikšmės: jis pynėsi su Aivaro Ruzgo sintetinių bei natūralių garsų įrašais. Taip poezija peržengė literatūros ribas ir perėmė medijų žaismo principus.

Performansas „Neliesk“ – tai dviejų veikėjų (poezija – Jonas Verseckas, elektrinė gitara – Ilja Pikalovas), kupinų neapykantos, nuoskaudų ir nerimo, vidinis monologas. Čia poezija yra pokalbis su savimi, o žiūrovas lyg „tarp kita ko“. Pamišimo būsena visada kelia gailestį...

Latvijos audiovizualinės poezijos grupė „Orbita“ pristatė videofilmą, kurio dokumentinė interviu forma maloniai nustebino. Filmo pradžioje du vaikinai rengiasi skaityti savo kūrybos poemą. Jų poemos pirmosios eilutės kartojamos skirtinguose filmo epizoduose, kuriuose Airijoje dirbančių lietuvių, rusų, lenkų prašoma gimtąja kalba padeklamuoti kokį nors vidurinėje mokykloje išmoktą eilėraštį. Neretai šiame socialiniu tyrimu grindžiamame kūrinyje vaizdas konstruojamas kaip videomene.

Festivalio programoje išsiskyrė grupės „Sintezija“ audiovizualinės poezijos kūriniai, kuriuose didelis dėmesys skiriamas garso ir poezijos sintezei. Prieš keletą metų susikūręs netradicinis judėjimas šiandien vienija virš pusės šimto įvairiausių sričių menininkų: aktorių, videomenininkų, kompozitorių, poetų, šokėjų ir kt. „Sintezijos“ eksperimentai niekada nėra vienodi: juose svarbi ne režisūra, o interpretacija.

Šiuolaikinio meno galia atsiskleidžia eksperimentuojant. Tuo išsiskyrė visi „VIRUS“ festivaliai.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
5:21:20 Nov 7, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba