Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-03-05 nr. 2991

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ivanas Dračas.
IŠŠŪKIS
7
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS
• LTV KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• PIRMYN Į ATEITĮ ATBULINE PAVARA33
• RENGINIAI, SKIRTI KOVO 11-AJAI,
• ILGĖJĘSIS PASAULIO KULTŪROS
• SERGEJUS AVERINCEVAS2

ESĖ 
• GIEDRA RADVILAVIČIŪTĖ.
PACIENTĖ NR.27
6

POEZIJA 
• ARVYDAS GENYS4

PROZA 
• Vilda Tamošaitytė.
MANO MOČIUTĖ SERGA
6

VERTIMAI 
• "VILNIUS BRANGUS MANO ŠIRDŽIAI..." (TARASAS ŠEVČENKA)
• Tarasas Ševčenka.
GARSINGAM VILNIUJ

LITERATŪRA 
• Jūratė Sprindytė.
GRĮŽKIM PRIE ABĖCĖLĖS
1
• Sondra Simanaitienė.
"TRISE VALTYJE IR..."
3

KNYGOS 
• Karolis Baublys.
KĄ BENDRA TURI "SAMANĖ", POEZIJA IR MOTERYS?
• KAIP "LEIKĄ" IŠKEITĖ Į ŠILEIKĄ 1
• URANAS – 23513
• APŠLAKSTYTAS ISOPU
• MOLOJUS
• NAUJOS KNYGOS3

PAVELDAS 
• Balys Pakštas.
PARODOJE "VITA SANCTI CASIMIRI" –
1

DATOS 
• PRISIMINTINA RAŠYTOJA ANTANINA ŠALČIUVIENĖ-GUSTAITYTĖ2

MUZIKA 
• Meda Urbonavičiūtė.
ASTA BAZEVIČIŪTĖ "RAUDONOJOJE ŽIZEL"
3
• Eglė Gudžinskaitė.
PATRAUKLAUS KONCERTO RECEPTAS: LAUREATAI, UŽSIENIO ĮŽYMYBĖS IR…

DAILĖ 
• Vika Ryžovaitė.
ŽIEMOS MEILĖS SODAI
3
• Vika Ryžovaitė.
DRUSKUOTA TIKROVĖ
2

KINAS 
• Skirmantas Valiulis.
JIE KOVĖSI DĖL TĖVYNĖS
11

TEATRAS 
• Ramunė Balevičiūtė.
CEZARIO GRAUŽINIO KOSMOSAS
5
 ŠOKIO SPEKTAKLIO PREMJERA IR CHOREOGRAFŲ PATIRTYS1
• "ŠALTAS VAIKAS" IR KITA

JAUNIMO PUSLAPIS 
• VIZITAS VIDEOMENO DIRBTUVĖSE G-LAB13

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Donatas Petrošius.
VIENO ŽMOGAUS MANIFESTAS
17

KRONIKA 
• VAKARO KLAUSIMĖLIAI
• in memoriam.
DANUTĖ PAULAUSKAITĖ (1945.VIII.11–2004.III.1)
2
• "PEGASAS 2003" IR VIENO LITO PREMIJA
• LĖLININKAI BURIASI
• Rima Povilionienė.
KONCERTUOJA PIANISTĖ BEATRICE BERTHOLD
1
• JURGIO JUOZAPAIČIO SĖKMĖ

SKELBIMAI 
• APSAKYMO IR EILĖRAŠČIO KONKURSAS
• ANTANO MIŠKINIO PREMIJA

DE PROFUNDIS 
• KAUNO KRIMINALINIS RETRO7

TEATRAS

ŠOKIO SPEKTAKLIO PREMJERA IR CHOREOGRAFŲ PATIRTYS

[skaityti komentarus]

Kovo 8 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje įvyks Anželikos Cholinos šokio teatro spektaklio "Mėnesiena" premjera. Tai bendras Lietuvos ir Suomijos menininkų projektas. Choreografai – Andrius Katinas ir Marija Saivosalmi, šviesų dailininkė – Marianne Nyberg, scenografė ir kostiumų dailininkė – Marija Benetytė. Spektaklyje šoks Muzikos akademijos aktorių-šokėjų II kurso studentai ir magistrantai: Indrė Bacevičiūtė, Raimonda Gudavičiūtė, Indrė Pačėsaitė, Edita Stundytė, Donatas Bakėjus, Andrius Žužžalkinas.

Artėjant premjerai teatro vadovė ir pedagogė A.Cholina kalbėjo: "Pirmą kartą šiame teatre spektaklį kuriu ne aš, o buvęs mano studentas Andrius ir Marija, kuri taip pat stažavosi pas mane. Visada skatinu studentus būti ne tik atlikėjais, bet ir domėtis choreografija, puoselėti šokio idėjas.

Mūsų sąlygomis teisintis, jog nėra pinigų kūrybai, ir nieko nedaryti – negalima. Reikia dirbti, rengti bendrus projektus. Jaunieji patys spektakliui rado lėšų (rėmėjai – Lietuvos kultūros ministerija, Šiaurės kraštų Atlikėjų menų centras, įvairūs fondai).

"Mėnesiena" – šiuolaikinio šokio stiliaus spektaklis. Nors aš "nekalbu" šia šokio kalba, bet stebėti jų repeticijas buvo įdomu.

Po šokio festivalių spektakliai tarsi dingsta, užgęsta. Kaip juos išsaugoti? Mes būtinai puoselėsime šio spektaklio gyvybę. Ar šokio spektakliai populiarūs ne didmiesčiuose? Štai spektaklį "Tango in fa" vaidinome Kopenhagoje, Vilniuje ir Alytuje. Žiūrovų reakcija visur buvo panaši. Ypač džiaugėsi alytiškiai, kvietė atvažiuoti dar kartą. Svarbu, kad po premjeros nekristų spektaklio kokybė. Aš "nekonservuoju" spektaklių. Nuolat juos koreguoju, tikslinu. Šiuolaikinio šokio spektakliams kartais būdingi abstraktūs (neva) eksperimentai: "Padarysim ką nors kitaip, ir bus gerai... Statau, nežinau ką..." Studentams aiškinu: "Tokius šokius šok mamai virtuvėj. O teatre spektaklį turi suprasti ne vien bičiuliai. Reikia siekti profesionalumo visais aspektais – šokio, vaidybos, grimo, kostiumo, šviesos... Kadaise, surinkusi Andriaus kursą, svarsčiau: ko studentus turiu išmokyti? Dirbti! Žinoma, galiu paveikti jų skonį, kultūros suvokimą, atverti ir puoselėti jautrumą, bet temas ir idėjas turi siūlyti jie patys..."

A.Katinas, baigęs studijas Muzikos akademijoje, jas tęsė Suomijos teatro akademijoje. Pristatydamas spektaklį choreografas sakė: "Lietuvoje vaidinsime (su lietuvių atlikėjais) antrą "Mėnesienos" variantą. Pirmą variantą (su suomių šokėjais) sukūrėme Suomijoje. Toje šalyje šokio spektaklio gyvenimo laikas labai trumpas: vaidinama kokias tris savaites, spektaklis parodomas kokius 10-15 kartų, na, dar vaidinama festivaliuose. Helsinkyje itin didelė spektaklių pasiūla publikai, o tai mažina žiūrovų skaičių. Praktiškai per vieną vakarą sostinėje vaidinama apie 30 spektaklių, iš jų bene 10 – šiuolaikinio šokio! Taigi galimybės vaidinti nėra didelės. O spektaklio gyvenimą norėjosi pratęsti... Lietuvoje – kitaip: žiūrovų daug, bet prastos kūrybos sąlygos.

Kuo ypatingos šokio studijos Suomijoje? Išmoksti naudotis dideliu įvairialypiu šokio informacijos srautu. Su studentais dirba daug pedagogų. Pavyzdžiui, šokio technikos pedagogai keičiasi kas 2–3 savaites, šokio dirbtuvių pedagogai – kas 4–5 savaites. Esi skatinamas būti atviras, komunikabilus, imlus įvairiausiai šokio leksikai, choreografų pasaulėžiūrai. Esi raginamas neskubėti įvertinti, teisti. Pirmiausia turi įsižiūrėti, įsiklausyti, kas tau siūloma.

"Mėnesienos" temos – meilė, noras būti mylimam, vienišumo baimė, nelengvas buvimas kartu su kitu žmogumi – pačios sunkiausios teatre. Lengva nuslysti į banalumą, sentimentalumą. Tikimės, mūsų spektaklis bus nuoširdus, paprastas, šiltas, truputį poetiškas, bet ne paviršutiniškas.

Siekiam, kad judesio leksika atitiktų spektaklio idėją. Improvizaciją deriname su konkrečia choreografija. Šokėjams nauja, kai judesiai kuriami "čia ir dabar", spektaklio metu".

M.Saivosalmi, paklausta, kuo skiriasi šokėjų situacija Suomijoje ir Lietuvoje, atsakė: "Suomijoje, kur visuomenės gyvenimas gerai sutvarkytas, jau prieš pusę metų žinai, kur, kada repetuosi. Tuo tarpu Lietuvoje planuoti darbą labai sunku: situacija keičiasi kone kasdien. Šokėjai Suomijoje uždirba nedaug – panašiai kaip valytojai. Bet pragyventi įmanoma. Turi rūpintis, kad turėtum kuo didesnį įvairaus darbo krūvį. Pavyzdžiui, aš dirbu ir pedagoge (Suomijoje pedagoginis darbas, kitaip nei Lietuvoje, neblogai apmokamas), užsiimu ir šokio terapija. Jauni menininkai daug laiko skiria paraiškų rašymui. Vadybininkus turi tik rinkoje įsitvirtinę menininkai. Bet socialinį saugumą teikia narystė profsąjungose, kurios reglamentuoja darbo krūvį ir apmokėjimą. O šiaip niekur Europoj šokėjams nėra labai gera..."

Parengė RIDAS VISKAUSKAS

 

Skaitytojų vertinimai


6829. Jurga2004-03-14 19:58
Labai mielas ir poetiskas spektaklis. Kam patiko praeitamet "Baltijos sokyje" siuolaikinio sokio trupe "Provincialnije tancy", tam "Menesiena" turetu labai patikti. Vien jau del to, kad Lietuvoj tokiu spektakliu apskritai nelabai yra.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 15 iš 15 
5:17:39 Nov 7, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba