Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-06-17 nr. 3336

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• PETRAS PANAVAS*.
Untaninės
17
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Lietuvos meno kūrėjų asociacijos tarybos pareiškimas dėl grupės autorių priekaištų asociacijai LATGA-A2

POEZIJOS PAVASARIS 2011 
• EUGENIJUS ALIŠANKA.
Armija be atpažinimo ženklų*
12

ESĖ 
• EGLĖ SAKALAUSKAITĖ.
Miestai
3
• PRANAS VISVYDAS.
Mane priglaudė Wilshire bulvaras
3

KNYGOS 
• AURELIJA STANKUTĖ.
Taikus nesusitaikymas, arba iškilmės stebuklas
2
• MARIUS PLEČKAITIS.
Obuoliavimas su fizika
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

POKALBIAI 
• LEONĄ PELECKĮ-KAKTAVIČIŲ kalbina JOLANTA SEREIKAITĖ.
Besigilinant į kitų talento paslaptis
5

KINAS 
• VIRGINIJUS GUSTAS.
„Aš ne filosofas“ – Michelangelo Antonioni’o pretekstas

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
„Mažučio dinamito“ liūdesys ir šviesa

ŠOKIS 
• AUDRONĖ ŽIŪRAITYTĖ.
Efektingo rėmo paskirtis – naujas lietuviškas baletas „Barbora Radvilaitė“
9

DAILĖ 
 JOLANTA SEREIKAITĖ.
Virtualus pasaulis grafikos kalba
1
• Lietuvos paviljonas 54-ojoje Venecijos bienalėje3

PAVELDAS 
• NIJOLĖ ŽILINSKIENĖ.
Parodoje Radvilų rūmuose – dailiosios tekstilės jaunystė

POEZIJA 
• LEONARDAS ANDRIEKUS2
• TOMAS PETRULIS6
• SIGITAS TUTLYS3

PROZA 
• AISTĖ VILIMĖ.
Dvidešimt penktas žiemos kadras

VERTIMAI 
• GUILLERAGUES.
Portugalų vienuolės laiškai
1
• NANCY HUSTON ir LEÏLA SEBBAR.
Paryžietiški laiškai
Tremties istorijos
5

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Karas
84

DE PROFUNDIS
„...tiesiog visą pasaulį turime paversti karikatūra,
pareiškė jis.“
Thomas Bernhard
 
• VACLOVAS MIKAILIONIS.
Pasaka apie geriausią motiną
17

DAILĖ

Virtualus pasaulis grafikos kalba

JOLANTA SEREIKAITĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jūratė Rekevičiūtė
Iš ciklo „Komentuoti. Patinka“

Jūratė Rekevičiūtė, neseniai sostinės galerijoje „Actus magnus“ surengtoje savo parodoje „Komentuoti. Patinka“, stebi ir interpretuoja populiarias šiuolaikines bendravimo priemones: SMS žinutes, komentarus internete, socialinį tinklalapį „Facebook“. Parodoje menininkė pristatė 19 naujų estampų, atliktų tradicine lino raižinio technika. Šie elegantiškų spalvų derinių raižiniai – tikra priešingybė interneto estetikai. Tai atskleidžia menininkės, kaip stebėtojos, poziciją. Ji iš šalies žvelgia į mūsų laikais įprastą savęs viešinimą virtualioje erdvėje. Kiek ironiškai, bet nepiktai. Juk nuo savojo laiko ženklų niekur nepabėgsi...

Atrodytų, vaizdai kompiuteryje, sudaryti iš pikselių, ar trumposios žinutės, kurias gali bet kada ištrinti, yra netvarūs ir efemeriški mūsų buvimo pėdsakai. Bet J. Rekevičiūtės estampai – ženkliški, plakatiški, kitaip nei interneto vaizdų ir informacijos raizgalynė. Kiekviename kūrinyje menininkė pateikia virtualaus pranešimo turinį, apibendrindama jį iki sakralaus, poetiško vaizdinio, kartu suteikdama jam išliekamąją vertę.

J. Rekevičiūtės tyrimo objektas – internetiniai komentarai, žinutės – daug byloja apie mus pačius, apie tikrovę, vis labiau įgaunančią „skaitmeninį“ pavidalą. Menininkės kūryba kelia daug aktualių klausimų: kiek galime būti atviri virtualiuose tyruose, kiek čia naudojame kaukių, išgalvotų vaidmenų, slėpdamiesi už svetimų ar padailintų nuotraukų, šuniukų ir kačiukų atvaizdų, kiek mūsų dienoraščiuose yra tiesos ir apgaulės, neišsipildžiusių lūkesčių. Juk menas ir skaitmeninė realybė yra artimi fenomenai – tai sukurta (perkurta) antrinė tikrovė. Įdomu, kad jiedu šioje paro­doje savitai susilieja. Internetinis bendravimas virsta atmintį, stabilų fizinį pavidalą turinčiais grafikos spaudais. Juose neretai fiksuojami buitiniai, kasdieniai veiksmai, kuriuos kas nors paviešino žinute (pvz., batų pirkimas), tiesiog spontaniškai išlieti jausmai, geros ar blogos nuotaikos proveržis. Visa tai menininkės valia virsta įtaigiu grafikos audiniu su tam tikrais kompozicijos, ritmo, formos dėsniais.

Pirminių, archajinėms kultūroms būdingų spalvų naudojimas, paveikūs juodos, raudonos, baltos deriniai J. Rekevičiūtės darbuose tarsi simbolizuoja internetą, „Facebook“ socialinis tinklas sutelkia mūsų gyvybines galias, naujųjų medijų magiją, kuriai, sąmoningai ar ne, daugelis pasiduodame. Paprasta, apibendrinta forma šiuose raižiniuose primena ir lietuviškos grafikos tradicijas, pvz., Viktoro Petravičiaus kūrinius, pasakų, mitų iliustracijas. Ši sąsaja nėra atsitiktinė – juk bendraudami šiuolaikinėmis ryšio priemonėmis, palikdami pėdsakus virtualioje erdvėje, šiandien kuriame naująją mitologiją, naujus siužetus ir pasakojimus. Beje, vaizdinės ir verbalinės informacijos dermės, kurias naudoja menininkė, siejasi ir su Lietuvoje vis dar ne itin populiariu komikso žanru. Štai kad ir viename kūrinyje žvilgsnį prikaustantis retorinis klausimas „Ką galvojate?“ juodoje erdvėje yra tarsi egzistencinė mūsų laikų dilema. Juk mums tokia svarbi publikos nuomonė. O vertintoju vis dažniau tampa masės, galinčios kelti revoliucijas su tinklalapiu „Facebook“. Internetinis bendravimas sujungia visai nepažįstamus žmones, kuria virtualias bendruomenes. Galima sakyti, kad populiarieji televizijos realybės šou atsikartoja socialiniuose tinkluose, dažnai – keisčiausiais pavidalais. Juk čia nebereikia niekur eiti, norint susipažinti. Nauji draugai, sprendimai, bendraminčių grupės gimsta keturkampiame monitoriaus lange. Ir kas užginčys, kad tai nėra paveikslas, turintis didžiulį poveikį mūsų asmenybėms, bendravimui, psichikai. Tad negalime lengvabūdiškai nuvertinti to, kas vyksta „antrinėje“ tikrovėje, savo buvimo...

Šioje parodoje atsivėrusi galimybė pažvelgti į save iš šalies skatina kritiškai mąstyti. Juk interneto informacija, bend­ravimas dažnai tarpsta be jokios cenzūros, etiketo dėsniai čia dar tik atrandami. Virtualūs vaizdai ir „draugai“ mus aktyviai atakuoja, tad kartais impulsyviai tampame įvairių virtualių bendruomenių, grupių dalyviais, galbūt net viešai atskleidžiame per daug asmeninių detalių, leidžiame save išnaudoti. Tad kaip žaismingas perspėjimas atrodo J. Rekevičiūtės raižinys su besiporuojančiais šunimis – neleiskime visiems savęs „skaityti“, atsiribokime slaptažodžiais ar kitais barjerais, brėžkime aiškią ribą tarp to, kas vieša ir privatu.

Multikultūrės interneto erdvės platybėse apstu iliuzijų, kičo, gudravimo, melo. Kaip ir kūryboje. Daug rizikos, bet galutinis rezultatas lieka neaiškus: išliksi istorijos skersvėjuose ar ne... Bet J. Rekevičiūtė, atsparos tašku pasirinkusi painią, miglotą medžiagą, sėkmingai „išgriebia“ iš jos esminius dalykus, geba grafikos, t. y. senos, tradicinės dailės šakos kalba perteikti dinamišką, pašėlusiu greičiu besikeičiančią virtualaus bendravimo erd­vę. Kaip pagrindinius kompozicinius elementus ji naudoja tekstus, žaisdama šriftų dydžiu, pasikartojančiomis formomis, ieškodama ritmiško, kone muzikinio komponavimo, paveikios kūrinio struktūros. Šiame cikle J. Rekevičiūtė aiškiai vaduojasi iš ankstesnio savo vaidmens –­ ryškios, provokuojančios menininkės, gręžiasi į tradicijas, savitai naudodama jas šiuolaikinio pasaulio, mūsų dienų individo nuotaikoms, būsenoms išreikšti.

Patinka ar nepatinka – per daug paprasti kriterijai ką nors vertinti. Ypač meną... Tai akimirkos nuosprendis tam, kas kitą dieną gali atrodyti visai kitaip. Bet, žvelgdamas į vienadienį, lengvabūdišką internetinį bendravimą, imi suprasti, kad pasaulyje šiandien vis svarbiau yra „čia ir dabar“ – spontaniškumas, greita reakcija. Ilgiems apmąstymams, praeities prisiminimams, miglotoms ateities perspektyvoms nebelieka laiko. Tad menininkui, panūdusiam išnarplioti klaidžią ir nuolat besikeičiančią virtualios tikrovės raizgalynę, iškyla sudėtingas iššūkis – atspindėti dabartį, neužmirštant ilgesnių atstumų nei žinutės kelias iki „Facebook“ langelio.


 

Skaitytojų vertinimai


69021. jjj :-) 2011-06-27 20:25
gerai parasyta. nieko nepridesi.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
5:16:26 Nov 7, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba