Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-04-18 nr. 2946

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• LINKSMŲ ŠVENTŲ VELYKŲ6
• TRUMPAI
• MIELI "LITERATŪROS IR MENO" AUTORIAI,1
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• VAKARAI
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• DĖMESIO, DISKUSIJA!
• KULTŪROS ASPIRACIJOS, LIETUVAI STOJANT Į EUROPOS SĄJUNGĄ
• Romas Gudaitis.
NEGRAŽBYLIAUKIME KULTŪROS TEMOMIS
2
• MENININKŲ KREIPIMASIS5
• IŠDŪRĖ1
• Benediktas Januševičius.
ŠEŠTASIS "KNYGŲ PAVASARIS" MOKYTOJŲ NAMUOSE
1

POEZIJA 
• VYTAS DEKŠNYS3

PROZA 
• Karo chirurgo prisiminimai.
JUOZAS MARCINKEVIČIUS

VERTĖJO PUSLAPIS 
• Nepabaigiama poema.
JANIS ELSBERGAS

KNYGOS 
• Eugenija Vaitkevičiūtė.
ATITOKTI ŽYDINT DEBESIMS
2
• Elena Skaudvilaitė.
VIEŠPATIE, NEBAUSK - PALAIMINK…
1
• Elena Bukelienė.
LIETUVIŠKUMO SINDROMAS
12
• INKILAS5
• EILĖRAŠČIAI16
• VIENAS NAKTY SUOMIJOJ12
• LIETUVOS REKORDŲ KNYGA14
• NAUJOS KNYGOS2

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• Henrikas Kebeikis.
PAŠTO ŽENKLAI, APLENKĘ LAIKĄ
5

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Mantas Gimžauskas.
HIPIAI, ARBA PIEVELĖS SAKRAMENTAS
22

MUZIKA 
• Ona Narbutienė.
KELI LIETUVOS AUKŠTOSIOS MUZIKOS MOKYKLOS GYVENIMO FRAGMENTAI
4
• JUOZAS ANTANAVIČIUS.
LIETUVOS MUZIKOS AKADEMIJAI - 70
1

DAILĖ 
• NETIKRAS ZUIKIS6

ŠOKIS 
• Helmutas Šabasevičius.
PAVASARIS SU LIETUVIŠKA CHOREOGRAFIJA

TEATRAS 
 Vanda Kalpokaitė.
VEIKIAU IŠSIGANDĘ NEI ŠVELNŪS
23

NAUJI FILMAI 
• RUSIJOS IR UKRAINOS KINO SAVAITĖJE - NAUJI FILMAI1
• Rasa Paukštytė.
SPIKE`O LEE "KAPUT"
5

KRONIKA 
• RAŠYTOJŲ KŪRYBOS IR POILSIO NAMAI ANYKŠČIUOSE3
• LRS

IN MEMORIAM 
• BALYS BARAUSKAS2

SKELBIMAI 
• www.varioburnos.com3

KVAILIŲ LAIVAS 
• NUSISTEBĖJIMAS
• DEPEŠOS PROJEKTAS
• DĖMESIO! POLITIKŲ ATESTACIJA15
• James Thurber.
TRIUŠIAI, SUKĖLĘ TIEK RŪPESČIŲ
16

E.Pašto dėžutė 
• Skaitmeniniai laiškai7

TEATRAS

VEIKIAU IŠSIGANDĘ NEI ŠVELNŪS

Vanda Kalpokaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aktorės Valda Bičkutė ir Gintarė Latvėnaitė režisierės Ramunės Kudzmanaitės spektaklyje "Švelnumas"
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Paaiškėjo, kad apie švelnumą - pojūtį - ir "Švelnumą" - naująjį režisierės Ramunės Kudzmanaitės spektaklį Vilniaus mažajame teatre - visiškai nieko nenusimanau. Užuot įvertinus savitą britų dramaturgės Abi Morgan kalbėjimą apie artumo trūkumą, subtilius žmonių santykius, užuot paprastai pasidžiaugus, kad teatre nagrinėjama iš tikriausios tikrovės nusižiūrėta tema, tačiau be jokių deklaracijų ir plakatinių pribloškiančio aktualumo pareiškimų, užuot pakiliai nusiteikusi, kad štai jauniems Rimo Tumino studentams suteikiama dar viena proga vaidinti, semtis teatrinės patirties ir kad būtent jie, dar neužgyvenę teatrinių štampų, kuo autentiškiausiai gali kalbėti apie švelnumą ar jo trūkumą, kabinėjuosi prie visokių nesąmonių. Pavyzdžiui, prie spektaklio struktūros, kai epizodai pernelyg tiesmukai (mano nuomone) jungiami jau tikrai nuvalkiotais "diskotekiniais" elementais, prie aktorių parinkimo, atsitiktinės muzikos (dažnokai spektaklyje atrodo, kad kas nors netyčia paliko įjungtą radiją), dar ir turinčios ryškų "pjacolizmo" sindromą. Įkyriai lenda mintis, kad atmestinumo esama visuose spektaklio elementuose, - neužčiuoptoje pjesės intonacijoje ar nerastuose būduose, kaip tą intonaciją perteikti scenoje ir taip toliau.

Dar viena problema, aktuali visiems į teatrą "persivaikščiojusiems", yra ta, kad visur vaidenasi režisūros, vaidybos ar net scenografijos štampai, kuriuos ne visada gali vadinti kūrybiniu braižu. Tiesiog gaila, kad, pavyzdžiui, tokį nevienaplanį Glorijos personažą aktorė Inga Burneikaitė ir režisierė Ramunė Kudzmanaitė suvokė kiek supaprastintai - kaip nelengvo charakterio paliktą moterį, šiek tiek atgyjančią nuo sušmėžavusio romano su jaunu vyru. Jautrus, labai atsargus ir tikrai nebanalus dviejų žmonių ryšys dažnai sulėkštinamas tiesiog koketavimu ar kitokiu stereotipiniu bendravimu, su švelnumu neturinčiu nieko bendra. Ko gero, tai pasakytina apie kone visus šio spektaklio personažus. Valdos Bičkutės Taša nejaukiai jaučiasi dėl jai čia prikabinto "seksi" amplua, kuris tik išmuša iš vėžių tiek ją, tiek šiaip viską, verčia jauną aktorę forsuoti ir pervaidinti; be to, visiškai negirdėti tikrai svarbių Tašos tekstų (mintimis jie čia niekaip netampa). Balio Latėno Žviegis, nors ir kur kas organiškesnis, nukenčia dėl nežinia kaip atsiradusio nereikalingo infantilumo, darančio jo santykius tiek su Glorija, tiek su Taša ar kitais beskonius ir bekvapius. Gintarė Latvėnaitė rado visai smagių charakterinių savo herojės Hen bruožų, bet jie atsiduria vakuume, tvyrančiame tarp visų "Švelnumo" veikėjų, kaip ir Audriaus Bružo Elo stačiokiškumas (būtų visai vykęs ir atpažįstamas, tik bent kol kas kažkoks pernelyg atsargus), Gedimino Girdvainio Marvino jaukus abejingumas ar Arvydo Dapšio Natano tylus ėjimas į savižudybę. Turbūt per tylus - vienas spektaklio emocinis akcentas turėjęs būti savanoriškas Natano pasitraukimas dėl to, kad nepavyksta užčiuopti prie šio žingsnio vedančio pulso, kad ir vidinio, ir subtilaus, verčia publiką abejingai žiūrėti į efektingą teatro pastato architektoniką. Žodžiu, bent jau aš nesugebėjau įžvelgti nei vienatvės, nei nedrąsios pastangos iš jos vaduotis - šitie žmonės net ne standartiškai "susvetimėję", izoliuoti ar kenčiantys nuo kitų šiuolaikinio pasaulio ligų. Veikiau išsigandę - ne pasaulio, o teatro, netvirti dėl to, ką daro.

Tikra gėda, kad nesugebėjau, kaip vienas geranoriškas žiūrovas (normalus - ne koks paniurėlis žiūrėti "spektaklio apie žmonių santykius, susvetimėjimą, meilės ar reikalingumo jausmo troškimą". Jis prikalbėjo dar daug gerų dalykų, įrodančių, kad kritikai yra nenormalūs ir kad toks daiktas kaip švelnumas gali pasiekti adresatą, nepaisant visko.

 

Skaitytojų vertinimai


1871. ieskant prarasto svelnumo2003-04-20 15:59
Idomios, suprantamai isreisktos mintys. Liudna butu jei aktoriai ir rezisiere tikrai nesugebetu izvelgti ir giliau isreiksti vienatves ir svelnumo. Gali buti, kad tai, ka matome scenoje - toks ir yra musu svelnumas, nedrasus, sumises, tokia ir yra vienatve, vos pastebima, uzgozta kitu "garsesniu", svarbesniu dalyku. Matyt aplinkoje truksta sios rusies patirciu, jauciama giliai, bet nedristama/nezinoma kaip apie tai kalbeti. Jautresni vaikai, paaugliai, suauge zmones saugo save, prisibijo likti nesuprasti: (meno) visuomene netekusi vienatves ir svelnumo yra negailestingai skaudi.

1882. @2003-04-21 13:28
Vanda(!!!) Kalpokaitė -cit. "Paaiškėjo, kad apie švelnumą - pojūtį - ir "Švelnumą" - naująjį režisierės Ramunės Kudzmanaitės spektaklį Vilniaus mažajame teatre - visiškai nieko nenusimanau". Tai jau tikrai ir ka cia bepridursi. O pirmas komentaras i mokykline rasliava- jautrus,subtilus,kupinas vidines kulturos ir...SVELNUMO!Cit. "Jis prikalbėjo dar daug gerų dalykų, įrodančių, kad kritikai yra nenormalūs..."- perSVELNIAI prikalbejo.Matyt,irgi doras zmogus.

1896. islmeno2003-04-22 13:43
Atsiprasome Vlados Kalpokaites del neteisingai parasyto vardo. Atleisk, tikrai netycia.

1904. pyp2003-04-22 16:54
Vel visa atsakomybe uz pravala pamauta ant nabagu aktoriu - ot jums ir 21a uz lango... straipsnis tokio lygio kaip ir ji iliustruojanti nuotrauka - ot jums ir pavasaris uz lango... kas cia pasidare?

1909. trolis Mumis :-( 2003-04-23 11:21
Jei svelniau butu kritikuojama, tai ir tas svelnumo suvokimas pagaliau atsirastu tikras ir teisingas. Autore gal ir idomiai raso, ir ne pirma karta. Bet kas cia pasidare, kas per kritikai auga, kur objektyvumas. Nesuprantu ko cia jai taip nervintis, kad rezisiere sukure kitaip, nei jai paciai noretusi. Ar aktoriai vaidina kitaip, nei jai paciai noretusi. Ir jau sitam straipsnyje daugiau ne kritikos, o noro iteigti savo isivaizduojamo spektaklio modeli. Na tai prasau, tegul kritikai kuria spektaklius patys, kiek galima viska is eiles niekinti.

1910. tikrasis/mean pirmesnis/trolis mumis2003-04-23 12:48
Bingo. Visi sakiniai į dešimtuką. Akinantis tikslumas. Pasirodo, prašmatnus Vlados protas nieko nenustoja, kai žvaigždžių mergaitė kreipiasi ir į mirtinguosius šios žemės gyventojus. O dėl švelnumo – ką gi, šiuo atveju tik ta, kuri yra pats švelnumas, gali ironizuoti nesuprantanti, kas yra švelnumas. O Jūs, etike ką-čia-bepridursi, negalite sau leisti ironizuoti niekur, nieko ir niekada- atrodote kaip dramblys porceliano krautuvėje, tad pasitelkęs ironiją galite padaryti tik vieną paslaugą (sau) - charakirį. P.S.Kas ten vieną iš mano slapyvardžių (trolį mumį) nugvelbė?

1911. @2003-04-23 13:32
dura ta kalpokaite, rasyt ismoktu geriau ir is viso kas ji?is po kokio kalpoko?rasineliu rasytojele

1913. mean kuo tikresnis tuo tupesnis2003-04-23 14:32
prasmatniai tu cia...

1915. tupesnis-pirmesnis trolis mumis2003-04-23 15:46
Etikai, mielas drambliuk, nepyk, a? Nes pasiskųsiu VOVAi, tas, girdėjau, jau iš apkasų išlindo, iš Irako sugrįžo- piktas, kontūzitas, parodys jums, kas tas švelnumas. O štai Pypas teisus. Aktoriai - nabagai. Švelniai tariant. O režisierė, matyt, marytė melnikaitė. Ir jau ne pirmą kartą, įtariu, mazochistiškai mėgaujasi šiuo vaidmeniu. Nenusibodo? Legenda pasakoja, kad prieš kelis dešimtmečius vienas į Liepojos teatrą ištremtas režisierius surinkdavęs degradavusius aktorius - išmestus iš kitų Latvijos teatrų, suvis prasigėrusius ar kaip kitaip prisikentėjusius- ir prikeldavęs juos gyveniman. Esą žmogus darydavo stebuklus. Kad galima prikelti asocialų (apsispręsti asocialumui taip pat reikia ryžto, nekompromisiškumo, asmenybiškumo, jei norit), prasigėrusį (bet) aktorių – tikiu (pats mačiau minėtame Liepojos teatre), o ką išminkysi iš dietų beigi sveikos mitybos specialistų Burneikaitės, Dabšio, Girdvainio ir Tumino mokinukų in corpore? Koks brookas ryšis tokiam salto mortale? Užtat kad nesiryžta. Net Tuminas. O štai Ramunė (pasi)ryžo. Suprask, švelni, apsisprendusi kančioms. Norėdama (galbūt) parodyti, kad dera "pamatyti" žmogų kiekviename iš mūsų, o kai kuriuose - net aktorių (jei pasiseks, nors šiuokart nepasiseka). Štai kodėl pirmą pusę spektaklio (iki pertraukos) išsikankinau stebėdamas, kaip režisierė atskleidžia tuminiečių aktorystės specifiškumą ir savo santykį į ją (per personažų traktuotę, nors galiu klysti, galbūt tas santykis buvo mano). O štai antrajame "keičia rakursą" ir kvestionuoja žiūrovo (mano) apsisprendimą nepakantumui (blogos aktorystės atžvilgiu) – priverdama aktorius retsykiais prabilti "žmogiška" - patikslinsiu: ne savo, o specifiškai kudzmanaitiška - intonacija. Kudzmanaitės negaliu nemylėti, tad režisierės triukas pavyko: turiu prisipažinti (nors ir nelabai noriu), kad į spektaklio pabaigą mano žvilgsnis sušvelnėjo- net Dabšio ir Burneikaitės atžvilgiu. Beje, tik dėl "objektyvumo"- kaip reta graži (vizualiai) spektaklio programa.

1916. Lmenui (komentarui 3)2003-04-23 17:41
Gal ir mūsų atsiprašysite? Štai Šatėnuose (2003 m.balandžio19d. Nr.15 (649)) Laimantas Jonušys rašo (turbūt ir į Jus kreipiasi): " Visišką apsileidimą rodo "stai tokia rasyba el paste ir interneto komentaruose". Išskyrus retus atvejus, lietuviškas raides parašyti ir perskaityti nėra jokių problemų –dažniausiai net nereikia jokių papildomų veiksmų (jeigu vis dėlto neišeina, tereikia naršyklės meniu pasirinkti View: Encoding: Baltic Windows; retkarčiais Baltic ISO). Tai galioja ir visai nelietuviškos kilmės terpėms, pvz., užsieninėms el. pašto dėžutėms (Yahoo, Hotmail ir kt.)".

1925. Pavasaris2003-04-23 20:59
Kam tos nosines, kam to kepures!

1927. melpomene :-( 2003-04-23 23:04
"Visiskai nieko nenusimanau", "mano nuomone", "tikra geda, kad nesugebejau" ir panasus rasinelio tonas leidzia daryti isvada ne tik apie spektaklio kurejus, bet ir apie Vanda ar Vlada: visi jie sykiu, ir vaidinantys ir "kritike", anot jos pacios,- "...išsigandę - ne pasaulio, o teatro, netvirti dėl to, ką daro". Tokiu spektakliu kaip sis - pilni Lietuvos teatrai. Ir kokiu tikslu jame ieskoti to, kas "uzrasyta pavadinime". Kam spausdinti teksta, kuriame akivaizdus "kritikes" "persivaiksciojimas" i teatra. Eiti butina, bet rasyti- ne. Pati turi zinoti, jog rasanciuju tyla po spektaklio- geriausias blogo kurinio (i)vertinimas. Arba jei taip norisi valgyti, uzsidirbti, isgarseti, netyleti,- pavazinek po Lietuvos teatrus. Ten dar netokiu "perlu" surasi. "Geriausieji is blogiausiu": triju keturiu analize ir kritiko misija gyvuos. O dabar- jokios isliekamosios menines ar kritines vertes, neteisingai parasytas vardas ir dar karta paties "kritiko" patvirtinta tiesa, jog "kritik" ot slova "kritin".

1932. tikslumas prežde vsego2003-04-24 10:33
patikslinkite: ot slova "kritin" ar vis dėlto "kretin"?

1933. 11-ajam2003-04-24 11:24
"...Aš einu atsisegiojęs paltą,/kad visi kaklaraištį matytų...". Ir kam tas palitas su šaliku, kada pavasaris šitokis.

1934. to tikslumas prezde vsego :-( 2003-04-24 12:31
patikslinkite: Vanda ar Vlada? Jei Vanda, ta(o)gda- "kritin", jei Vlada- taip pat "kretin".

1936. to tragedesai2003-04-24 13:37
Ta(o)gda režisioras - ot slova ryžij (kloun)? Būdama susigiedojusių oželių globėja, turbūt labai jau mylite šiuos atpirkimo ožius?

1937. 16-tam2003-04-24 15:01
Taip. Ypac, kai ju ganytojai ar piemenys tokie kaip tu- ryzikai!

1938. 17-tam2003-04-24 15:37
Brunetas, ptfu, šatenas aš, šatenas ( ne Šatėnas), tik rankų nesukinėkit! Beje, jei jau užkliuvo kritikės "tonas" arba jorničevstvo, paaiškinkit, Melpomene, nuo kada net ir "mano galva" - mauvais ton? O jei "patikrinta tiesa", kad kritikas yra iš kritinų ("rodom iz Krita"?), tai kodėl reikalaujat, kad šitokis vadovautųsi batiuškos Cicerono maksimomis (cum tacent, clamant)? Turiu Jums daugiau klausimų, tačiau tuo tarpu visai nemelpomeniški darbai spaudžia (tai todėl, kad iš trijų keturių rec. apie pačius geruosius iš pačių blogųjų arba, anot Jūsų, kritinizmo "misijos" (gi mėgstat pompastiką, a? ) duonos nevalgau.)

1946. basta2003-04-24 17:53
Suprantu, kad tamstai suskaudo ir, kad tamsta esi Vandos=Vlados gerbeju, gyneju, guodeju klubo narys. Ir tamstos replika- rasymas sakemis ant vandens. Susikaupk.

1949. VOVA2003-04-24 19:38
UZSICIAUPKIT VISIII

1950. @2003-04-24 19:42
2003-04-21 23:09

bet kur tas absurdas, kai beveik kievienoje kritineje diskusijoje, kritikai kone isdiziai pareiskia - as neturiu kada skaityti visu knygu, o paskui, lyg niekur nieko, ima diagniozuoti lietuviu literaturos bukle remdamsiesi 2 - 3 autoriais (paskaitykite METUS). Nera kritikos. Yra saujele draugu (toki fakta ir patys kritikai pripazista velgi tuose paciuose METUOSE!)Populiarios literaturos fenomenai visai nutylimi, nors kad ir latviai ( zurnalas KAROGS) tam skiria daug demesio. Liunas, gerbiamieji, pazistamu autoriu protekcija. Slykstu.

9) V,V. 2003-04-22 16:10

Turiu labai daug pagrindo manyti, kad gerb. specialistai arba nesugeba įvertinti tekstų, arba dirba ,,chebroms", iš esmės tai tas pats. Aiškintis neverta, gaila laiko.

6) ruta 2003-04-20 19:54

tai kada baigs tie kritikai taikyti dvigubus standartus - vienus nepelnytai kelia, kitus pernelyg sumala? Apskritai, kritikai man, tai gauja asilu, nesuvokiantis del ko bliauna.

VISOSE KULTUROS SLUOKSNIUOSE TAS PATS.O GAILA...MIELI TIKROSIOS EUROPOS CENTRO KUREJAI.


1952. tyša2003-04-24 19:49
20-as - ne VOVA, o apsišaukėlis. Cit, lževovkinai, nekompromituok to, kurs, anot mauglio, gimęs iš "prezidento įvaizdžio" ir "karo grėsmės". VOVA nebegrįš.

1954. VOVA2003-04-24 19:56
TU YPACCC UZSICIAUPK

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 14 iš 14 
5:10:08 Nov 7, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba