Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-07-30 nr. 3012

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• BENEDIKTAS JANUŠEVIČIUS.
AR GIRDI
39
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Astrida Petraitytė.
NIDA NERIMSTANČIAI DVASIAI
• Nerijos Putinaitės pranešimas, skaitytas Thomo Manno festivalyje.
BŪTI SAVIMI AR BŪTI EUROPIEČIU?
12
• Publicisto ir Viadrinos universiteto Frankfurte prie Oderio dėstytojo Karlo Schlögelio (Vokietija) pranešimas, skaitytas Thomo Manno festivalyje.
EUROPA PERSIGRUPUOJA
2
• Savaitraščio "Polityka" publicisto Adamo Krzemińskio (Lenkija) pranešimo, skaityto Thomo Manno festivalyje, ištraukos.
MES EUROPOJE, IR EUROPA MUMYSE

KNYGOS 
• Loreta Narmontaitė.
EPAS "PASVIRĘS PASAULIS". NAUJO MITO KŪRIMAS
1
• SAMDOMO ŽUDIKO DIENORAŠTIS3
• KELYJE8
• DANSU DANSU DANSU1
• TRUMPA BAŽNYČIOS ISTORIJA
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Edmundas Gedgaudas.
"PENKTOJO EVANGELISTO" GLOBOJAMI
2

DAILĖ 
 Jurgita Ludavičienė.
LINIJOS, KAIP MENAS
17
• Vidas Poškus.
AUKSO SKRYNIA BALTADVARIO EŽERE
• ROMUALDAS BUDRYS.
KURIAMA ANTANO GUDAIČIO DAILĖS GALERIJA
1
• BALTIJOS REGIONO MUZIEJAMS SKIRTAS SEMINARAS EUROPOS PARKE

ŠOKIS 
• RASA TAUČIŪTĖ: "KAI ŠOKI SAVE…"23

KULTŪRA 
• Ada Paukštytė.
ATSIGRĘŽUS Į JŪRĄ
3
• Stasys Goštautas.
JUOZO ZIKARO PALIKIMAS LEMONTE

MENO DIS/KURSE* 
• Valentinas Klimašauskas.
REKLAMINIAI STENDAI PRIEŠ KIOSKUS VILNIUJE
17

POEZIJA 
• KĘSTUTIS RASTENIS8

PROZA 
• Vytautas Narbutas.
MIESTAS, SEKMADIENIO POPIETĖ
3
• Juozas Šikšnelis.
KASTUVAS
1

VERTIMAI 
• JAAKKO HEINIMÄKI1
• SIRKKA TURKKA
• JUKKA MALLINEN

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Jurga Galiauskaitė.
ŠIUOLAIKINĖ LITERATŪRA – ŠIUOLAIKIŠKAM JAUNIMUI
15
• EGLĖ KAČKUTĖ, "Literatūros ir meno" korespondentė Paryžiuje.
PARYŽIUS, DŽIAZAS IR…
4

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Lukas Devita.
AKSOMINĖS ATOSTOGOS
2

LITERATŪRA 
• Apie Andre Bretoną kalbasi ASTRIDA PETRAITYTĖ ir GENOVAITĖ DRUČKUTĖ.
ANDRE BRETON (1896, Tenšebrė – 1966, Paryžius)

KRONIKA 
• RUGPJŪČIO KLAUSIMĖLIAI
• JIDIŠ FILMŲ FESTIVALIS "SKALVIJOJE"1
• TARP KŪNŲ IR DRABUŽIŲ2
• in memoriam.
VALERIJA GRUODYTĖ-RATKEVIČIENĖ
• JŪRA IR VAIKŲ LITERATŪRA

DE PROFUNDIS 
• RETRO JOS DIDENYBEI REKLAMAI5

DAILĖ

LINIJOS, KAIP MENAS

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Bridget Riley. "Be pavadinimo". 1964

Poparto priešybė – taip opartą apibūdina "Taschen" XX amžiui skirtas "talmudas" su Rothko reprodukcija ant viršelio ir didelėmis raidėmis "KUNST". Optinis menas: žaidimas linijomis ir dėmėmis, skirtas žiūrovui supainioti ar apgauti? Dėl poparto galima sutikti: jo "vešlumą", per kraštus tvinstantį spalvingumą ir nesaikingumą, vartotojų visuomenės kritiką tuo pat metu atsiradęs optinis menas kaip kokia santūri tetulė nugesina prislopintomis spalvomis, santūriomis (dažniausiai geometrinėmis) formomis, nesocialumu ir nesiužetiškumu. Optinis menas išties atrodo santūrus ir sausas, istoriniu aspektu verčiantis priminti puantilisto Seurat spalvinius eksperimentus ir orfisto Delaunay simultaninius kontrastus, atsirandančius maišant statiškas ir dinamiškas formas. Visgi nenoriu apie šią meno kryptį pasakyti nieko bloga: nors mano nuomone, ji gana nuobodi, sterili ir neutrali, tačiau kai visokeriopa informacija apie besistengiančius kuo labiau šokiruoti menininkus plūsta iš kompiuterio ir televizoriaus ekrano, opartas gali tapti savotišku priešnuodžiu. Čia niekas nesikėsina į įprastą pasaulio suvokimą ir nesistengia išklibinti psichikos pamatų. Čia pretenduojama viso labo tik į regėjimą, ir pakeisti siekiama ne pasaulio supratimą, o tik jo matymą.

Visa tai galima patikrinti Šiuolaikinio meno centre, kur per Britų tarybos malonę galima pamatyti vienos žymiausių optinio meno atstovių – Bridget Riley kūrybos parodą. Ši paroda buvo sumanyta kaip keliaujanti paroda, kuri 2002–2003 metais aplankė daugelį Jungtinės Karalystės miestų, o vėliau pati autorė nusprendė paskolinti šią parodą Britų tarybai, kad su ja galėtų susipažinti kitų Europos šalių meno gerbėjai. Bridget Riley paroda yra projekto "Idėjų kryžkelė", kuriuo Jungtinė Karalystė sveikina Lietuvą su naryste Europos Sąjungoje, dalis. Labai jau simboliškai toji idėjų kryžkelė ŠMC įsikūnija susikertančiose ir išsiskiriančiose (taigi – susikryžiuojančiose) ir, metus pirmą žvilgsnį, nieko nereiškiančiose linijose. Visgi ekspozicija reikšminga ne vien tik dėl paukščiuko, kuriuo organizatoriai greičiausiai pažymėjo dar vieną įveiktą savo kultūrtrėgeriškos misijos maršrutą. Autorė – viena reikšmingesnių XX a. antros pusės meno scenos veikėjų: pradėjusi savo kūrinius eksponuoti 1962-aisiais Londone, 1968-aisiais tapusi Venecijos bienalės nugalėtoja, 1968 ir 1977-aisiais dalyvavusi Kaselio "Documentoje", Vilniuje ji demonstruoja nuoseklų, asketišką ir savotiškai patrauklų savo geometrinėmis figūromis ir linijomis paremtą pasaulį. Taip pat – vis rečiau pasitaikantį nuoseklų ir rimtą požiūrį į meną.

Kūriniai iš pirmo žvilgsnio tarsi nieko nesako; jie atrodo labiau dekoratyvūs nei asociatyvūs ar kokie nors kitokie. Jie panašesni į labai išdidintus audinio fragmentus ar zebro kailį ant sienos. Tačiau autorė tikriausiai siekė ne tokio efekto? Salėje demonstruojamame filme ji patikliai pasakoja: "Užbaigi paveikslą ir paleidi jį į pasaulį. Man tai tas pats, kaip paleisti valtį į atvirą jūrą. Dabar jis nepriklausomas daiktas pasaulyje. Jis privalo pats stengtis, t.y. pasiūlyti patirtį, pasiūlyti galimybę". Negalima apvilti deklaruojamo pasitikėjimo, taigi belieka įsižiūrėti ir mėginti suvokti, kokią patirtį siūlo paveikslai. Nors…stengtis gerokai labiau turi žiūrovas, o ne paveikslas.

Prie šių darbų ŠMC salėje galėtų kaboti skelbimas: "Reikalinga fiksuojanti, smalsi ir kartu kurianti akis". Kitaip – paprasta akimi – ir matysi tik dryžius ar bangas. Ar vienas su kitomis sukimbančias blankių spalvų plokštumas. Bet juk tai dar ne viskas? Juodos linijos, lygiais tarpais skaidančios skaidrią organinio stiklo plokštumą ar baltą foną, nėra banaliai skirtos akims nuvarginti. Jomis siekiama pakeisti įprastą matymą, pritraukti žvilgsnį ir įsukti žiūrovą į "vizualios elementarių formų energijos" (B. R.) verpetą. Linijos turi pulsuoti plokštumoje, sukurdamos judėjimo, mirgėjimo, virpesių įspūdį. Grafinėmis priemonėmis ir prislopintomis spalvomis bandomas suformuoti kvėpuojantis lapo paviršius, po kuriuo numanoma gelmė. Kaip tvenkinys, kurio vandens paviršiuje raibuliuoja saulės šviesos atšvaitai, "gadinami" plaukiojančių ančių. Mes galime tik numanyti, kad vanduo gilus; matome, kaip jis juda ir keičiasi, ir žinome, kad gilumoje plaukioja žuvys ir raizgosi žolės. Tačiau kokios – smalsu gal botanikui ar zoologui, o vidutinis praeivis tiesiog lengviau įkvėps, žiūrėdamas į medžio atspindį vandeny ar paseks saulės spindulio slydimą vandens paviršiumi. Žinai, kad yra gyvybė, ir to pakanka. O kaip raibuliuojančią gyvybę sukurti linija? Taip, kaip tai daro Bridget Riley: metodiškai, atkakliai ir disciplinuotai, gretindama vieną liniją prie kitos. Lieka formaliai sustingusios linijos, kurios atgyja, kai į jas nukreipiamas žvilgsnis, stengiantis sužinoti, kas glūdi po paviršiumi. "…akis vis kvestionuoja daiktų pavaizdavimą, užfiksuotoje formoje, kontraste ir spalvose siekia įžvelgti ką nors esmiška, sunkiai suvokiama. Tai, kas slypi po matomu paviršiumi gamtos, generuojančios savo judesį grynai tapybos priemonėmis, kuriančios savą erdvę ir savą šviesą". Taigi – gamta kuria judesį tapybinėmis priemonėmis, tuo tarpu B.Riley – grafinėmis. Ji optiškai erzina regėjimą, versdama sekti linijas, kol ims svaigti galva. Tačiau dryžiams plonėjant ar storėjant, taškams, trikampiams ar kitokioms geometrinėms formoms atsirandant ir išnykstant, sukuriant įvairiakryptį judesį, vaizdinių elementų statiką ir dinamiką, atsiranda kupinas įtampos ir nuo visokių temų atpalaiduotas ekspresyvumas. Tai – judėjimas pats savaime, tas, kuris judina gelmes ir nėra verčiamas įsisprausti į jokį siužetinį korsetą.

Dingsta asmeniškumas, rankos prisilietimo pėdsakas. Darbai šalti ir neutralūs autorės atžvilgiu, tarsi juos būtų sukūrusi mašina. Siekdama kiek įmanoma didesnio objektyvumo, autorė aukoja savo asmenį, kuris lieka tik paraše ant kūrinio. Aukoja žiūrovo labui, tam, kuris, pradėdamas matyti, turės įkvėpti paveikslams naują gyvenimą. Paremtą tiesiomis ir banguotomis linijomis, ištęstais trikampiais, prislopintomis spalvomis, formuojančiomis paveikslų plokštumas, kuriose vis dėlto slypi pulsuojanti gyvybinė energija.

Bridget Riley, savo nuožiūra sukomplektavusi keliaujantį per įvairias pasaulio ekspozicines erdves atspaudų rinkinį, siūlo asketiško gyvenimo, išreikšto optiniu menu, versiją. Ji nėra nė kiek ne mažiau vertinga už konceptualaus meno bekūniškumą ar interaktyvią maišatį; menas paprastomis priemonėmis, grafiniais elementais, kantrybe ir meistriškumu sukurti gyvybę pasiekiamas toli gražu ne kiekvienam. Ir matomas gana retai.

 

Skaitytojų vertinimai


38484. vytas656 :-( 2007-05-30 13:54
mane p....toke.dalykai

42767. Godolina :-) 2007-11-26 20:00
o ci anesupratau o kur yra oparto paveiksliukas?

45917. menas (IP 84.46.137.177) :-( 2008-03-27 13:00
sudas sitas menas isvis nieko nejna suprasti nes ce asilas tape

45918. as (IP 84.46.137.177) :-) 2008-03-27 13:06
labas

45919. ledas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:09
ka uzimi a ble kompa nelauzyk kompa nu e

45920. menas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:10
e esi

45921. menas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:11
la godolina

45922. menas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:13
gerai bocau

45923. pet (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:14
haha

45924. pet (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:14
kaip tau sitas puslapis

45925. menas (IP 84.46.137.177) :-) 2008-03-27 13:15
kas ce tau taip juokinga ka

45926. menas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:15
nu neblogas a kaip tau

45927. pet (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:16
nu mant liuks

45928. pet (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:17
ka dirbat?

45929. pet (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:17
jei nori keiktis rasyk zvaigzducium f**k:D

45930. menas (IP 84.46.137.177)2008-03-27 13:19
a yra kasnors ce ka ble uzpisot kiek ce ble nahuj vienas ble da pet prisideda padekit pildyt nakuj ble kasce daros a rejk bociu kviest nahuj ble makaronus kabinkites ant ausu asilai jus sitas menas sudas paskutinis nesuprantate meno ziurkes

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 16 iš 16 
5:05:32 Nov 7, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba