Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-09-16 nr. 3345

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• KNUTAS SKUJENIEKAS.
Saga
22
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS3
• VAKARAI4

AKTUALIJOS 
• LAIMANTAS JONUŠYS.
Tiltai tarp kultūrų
4
• KORNELIJUS PLATELIS.
XXII tarptautinis literatūros festivalis
„Poetinis Druskininkų ruduo 2011“
• PROGRAMA.
XXII tarptautinis literatūros festivalis
„Poetinis Druskininkų ruduo 2011“
1

LITERATŪRA 
• RAMŪNAS ČIČELIS.
Tomo Sakalausko menotyros modifikacijos
8

KNYGOS 
• AUDRONĖ KUČINSKIENĖ.
Naujai atsiskleidęs graikų mitų pasaulis
1
• NAUJOS KNYGOS7
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• DONALDAS STRIKULIS.
Neirantas – teatro kritikas
• „Stalo teatras“: kuriame šeimai

MININT 100-ĄSIAS
M. K. ČIURLIONIO
MIRTIES METINES
 
• DANA PALIONYTĖ.
Bareliai sugrėbti kupeton
6

MUZIKA 
• BEATA LEŠČINSKA.
Palaiminti tikintieji,
arba Richardo Wagnerio „Parsifalis“ Taline
1

DAILĖ 
• KRISTINA STANČIENĖ.
Grafikos kontekstai. Deklaracija
2

PAVELDAS 
 Parodoje – istorinės mados du šimtmečiai5

POEZIJA 
• STASYS STACEVIČIUS2
• AISTĖ SUNELAITYTĖ17

PROZA 
• VILIUS DŽIAVEČKA.
Jau ir tada – laiko paieškos
15

VERTIMAI 
• BIN AKIO1
• KIKA HOTTA1
• YUKO TANGE1
• SAYUMI KAMAKURA1
• REI HATANO2

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Fenomenas
99

ESĖ 
• PRANAS VISVYDAS.
Kol dar širdis pluša
4

DE PROFUNDIS
Iš gatvės: „Žmogus yra
tobulai sutvertas vėliavėlėms“
 
• ROBERTAS S. PREIKŠAS.
Autosex
3
• WOODY ALLEN.
Klysti – žmogiška, sklandyti – dieviška
3

PAVELDAS

Parodoje – istorinės mados du šimtmečiai

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aleksandras Vasiljevas
parodos atidaryme

Tomo Kapočiaus nuotrauka


        Lietuvos dailės muziejus rugsėjo 9 dieną Vilniuje, Taikomosios dailės muziejuje (Arsenalo g. 3 A), atidarė metus veiksiančią parodą „Du mados šimtmečiai“ iš Aleksandro Vasiljevo kolekcijos. Parodoje eksponuojama per šešiasdešimt Vakarų Europoje, JAV ir Rusijoje surinktų 1820–1940 metų istorinių kostiumų, daugiau kaip 600 aksesuarų, fotografijų, grafikos ir tapybos darbų, taikomosios dailės kūrinių.


Aleksandras Vasiljevas – plačiai pasaulyje žinomas mados istorikas, teatro dailininkas, kolekcininkas, dvidešimt septynių knygų, parodų, kelių dokumentinių filmų apie mados kryptis ir pokyčius autorius, lektorius, rengiantis seminarus ir skaitantis paskaitas daugelyje pasaulio aukštųjų mokyklų. Jis gimė 1958 m. Maskvoje. Būdamas dvidešimt ketverių, emigravo į Pary­žių.

Parodų lankytojai su juo susipažino 2009-ųjų rudenį, kai Vilniuje, Radvilų rūmuose, kartu su Lietuvos dailės muziejumi surengė visuomenei labai patikusią parodą „Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“ (paroda vėliau rodyta ir Taikomosios dailės muziejuje). Stulbinančio pasisekimo sulaukė ir šiemet Taikomosios dailės muziejuje veikusi paroda „Art deco stilius (1918–1939)“, kurios eksponatai nuo rugsėjo 16 d. bus rodomi Venecijoje, „Palazzo Mocenigo“ muziejuje, parodoje „Diagilevas ir jo laikotarpio mada (1909–1929)“. Pasak Aleksandro Vasiljevo, „dabar Vilniuj pristatoma jau trečioji istorinės mados paroda, kurią sudaro eksponatai iš mano kolekcijos. Ankstesnės dvi parodė, kad XXI amžiuje mada domina didžiąją dalį žmonių: jos buvo gausiai lankomos ne tik pavienių asmenų, bet ir grupių, bei sulaukė didelio susidomėjimo. Esu įsitikinęs, kad jei paroda nejaudina moterų sielų, ji neturės pasisekimo, o mada moterims tikrai rūpi“.

Šį kartą žymusis menininkas atveria duris į du šimtmečius apimantį mados istorijos laikotarpį nuo romantizmo iki art deco. Šioje parodoje pristatomi patys vertingiausi eksponatai iš Aleksandro Vasiljevo kolekcijos. Taikomosios dailės muziejuje atidaromoje parodoje eksponuojama per 60 suknelių, daugiau kaip 600 aksesuarų, fotografijų, grafikos ir tapybos darbų, taikomosios dailės kūrinių. Paroda yra ilgalaikė, bet, pasak A. Vasiljevo, ji nebus statiška ir iki šių metų pabaigos ji gerokai išsiplės: nuo baroko iki pat XX a. pabaigos. Pasak menininko, „ši paroda – dar viena dovana moterims, kuri padės pajusti, kaip puošėsi moterys per du šimtmečius, kokie suvaržymai jas ribojo, kaip jie keitėsi, o kai kurie ir iš viso negrįžtamai išnyko“.

iliustracija
Pirmieji parodos lankytojai
Tomo Kapočiaus nuotrauka

Parodoje pristatomi itin reti 1820–1940 m. moterų kostiumai ir daugybė moterims bei vyrams skirtų aksesuarų –­ vėduoklių, skėčių, skrybėlių, papuošalų, rankinių, liemenių, korsetų, lornetų ir dar daug kitų, dabar jau užmirštų, drabužių priedų. „Lankytojai parodoje galės apžiūrėti itin retus senovinius aksesuarus – keliaraiščius, šukas, pinigines, vakarinius rankinukus ir rankines, taip pat garsių mados namų, tokių kaip Paryžiuje 1857 m. įkurtų Woth, Doucet ir Paquin, aukštosios mados (Haute Couture) pavyzdžius,“ – pasakoja Aleksandras Vasiljevas. Lankytojus ypač turėtų sudominti XIX a. II pusės vakarinės suknelės, krinolinai iš taftos ir pasivaikščiojimams skirtos suknelės su turniūrais.

XIX a. pabaigą parodoje iliustruoja drabužių madoje triumfavęs moderno, arba jugend, stilius, kurio formavimuisi įtakos turėjo Japonijos kultūra. Ryškias anilines audinių spalvas pakeitė švelnūs pasteliniai, peršviečiami vandens atspalvių tonai. Madingi tapo gėlių motyvai – aguonos, vilkdalgiai, hortenzijos.

Parodoje pristatomos ir XX a. pirmos pusės suknelės, tai laikotarpis, kai moterys pagaliau išsivadavo iš korsetų (šito dar amžiaus pradžioje reikalavo Paryžiaus mados diktatorius Paulis Poiret), išnyko per juosmenį įsmaugtos figūros vaizdas. Mados srityje atsirado naujovė – tiesaus silueto drabužis. Nuo 1925 m. suknelės jau vos siekė kelius, o įsisiūbavusi dansingų veikla su orkestrais, grojančiais regtaimus, fokstrotus, čarlstonus, į madą įvedė lengvą, šilkinį, biseriu siuvinėtą apdarą.

iliustracija
Eksponatas
Andriaus Valužio nuotrauka

Maždaug po 1929 m. moterys prisiminė turinčios taliją, kurią vėl panoro išryškinti, jų drabužiai pailgėjo, spalvos medžiagų, iš kurių dabar imta siūti sukneles ir kostiumus, patamsėjo, suvienodėjo. Į mados reikalus įsipainiojo ir nespalvotas kinas – tai per jį tapo madinga rengtis juodos ir baltos spalvų derinio drabužiais.

Ketvirto dešimtmečio pradžioje vyraujantis drabužių siluetas akcentavo krūtinę, klubus ir kilstelėtą juosmens liniją. Siuvėjai naudojo įstrižą kirpimą, kurį sugalvojo šaunioji Madelaine Vionnet (1876–1975), o madingų idėjų generatoriumi tapo italė Elsa Schiaparelli (1890–1973), kurios meniniai siurrealistiniai polinkiai ir mėgstama violetinė fuksijų spalva vedė paskui save visą ketvirto dešimtmečio antros pusės Pary­žiaus madą.

„Šios parodos unikalumas – vestuvinių suknelių paradas, – pasakoja kolekcininkas, – juk visos jaunos moterys svajoja apie vestuves, įsivaizduodamos, kad tai bus rojus. Joms bus tikrai įdomu pamatyti, kokias sukneles savo didžiajai dienai rinkosi moterys XX amžiuje.“

Iliustratyvų foną parodai suteikia išdidintos antikvarinės nuotraukos iš privačių Aleksandro Vasiljevo rinkinių, akvarele ir aliejiniais dažais nutapyti paveikslai, įvairių laikotarpių portretai, puikiai atspindintys įvairių metų mados tendencijas. Pasak A. Vasiljevo „dar vienas gražus siurprizas – šioje parodoje iškabinta labai daug fotografijų, kuriose įamžina Lietuvos mada – tų laikų žmonės iš Kauno, Vilniaus, Šiaulių, Panevėžio. Galima palyginti modelius fotografijose su stovinčiais vitrinose. Nors šioje paro­doje pristatomi drabužiai iš Anglijos, Prancūzijos, Italijos, Rusijos, JAV ir kitų šalių, tačiau Lietuvos didmiesčių turtingi miestiečiai tikrai vilkėjo panašius rūbus, taigi ši paroda – ir Lietuvos kultūros istorijos dalis“.


Lietuvos dailės muziejaus informacija

 

Skaitytojų vertinimai


70933. gerai kad pareklamavote2011-09-19 20:05
turėsiu svečių iš užsienio, būtinai nuvesiu.

70934. britva2011-09-19 20:06
manau, brangi paroda. Mačiau šiek tiek apie šį kolekcininką per tV

70998. ups!2011-09-21 16:02
kokia bilietų kaina į tokią parodą, būt įdomu sužinot.

71088. opinia - 2011-09-25 09:20
mane labai domina viduramžių ir renesanso laikų mados. Kažin ar ši paroda traukia iki šių laikų?

71102. l2011-09-25 12:52
bilietai jei neklystu kainuoja 6 lt ar 3 lt ta prasme kaip ir i muzieju paprasta diena. Bent jau taip buvo ankstesniais kartais.., kai buvo tokios parodos.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 3 iš 3 
5:01:25 Nov 7, 2011   
Oct 23 Nov 22
Sąrašas   Archyvas   Pagalba