Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2009-05-29 nr. 3239

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• RIMVYDAS STANKEVIČIUS.
Mokymasis skaičiuoti. Trys
58
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

POEZIJOS PAVASARIS 2009 
• Poezijos pavasario laureatą RIMVYDĄ STANKEVIČIŲ kalbina ANTANAS ŠIMKUS.
Patys paprasčiausi burtažodžiai
5

PUBLICISTIKA 
• JOLANTA SEREIKAITĖ.
Linco paveikslai – kultūros sostinės dienoraštis
7

KNYGOS 
• LAIMA VINCĖ.
Pamokantis pasakojimas lietuvių paauglėms
1
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

LITERATŪRA 
• ROMĄ KIŠŪNAITĘ kalbina ALMA VIJEIKYTĖ.
Lietusi kiekvieną vaikų knygą

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Teatre vaikams – fantazija, humoras ir aktorių žaismė

DAILĖ 
• KRISTINA STANČIENĖ.
Ar dar suprantame gigantiškų marionečių dramos teatrą?
2
• RASA DARGUŽAITĖ.
Kur slypi Pirosmanio kūrybos žavesys?

MUZIKA 
• ŽIVILĖ RAMOŠKAITĖ.
„Pedagogika – mano pašaukimas“
• JŪRATĖ VYLIŪTĖ.
Iš lietuvių kultūros paveldo Jungtinėse Amerikos Valstijose

FOTOGRAFIJA 
 REMIGIJUS VENCKUS.
Apie patogios ir nepatogios mados fenomeną
6

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Čiulba ulba

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Atmintis
1

Poezijos pavasario laureato poezija 
• RIMVYDAS STANKEVIČIUS.
8

Poezijos pavasario svečių poezija 
• AKSINIJA MICHAILOVA.
• CHRISTOPH JANACS.
1
• PAUL PERRY.

AKTYVIOS JUNGTYS/ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• ANDRIUS JEVSEJEVAS.
Absurdo poetika Vidurio ir Rytų Europos dramaturgijoje

AKTYVIOS JUNGTYS/KULTŪROS DIS/KURSE 
• SAULIUS VASILIAUSKAS.
Lietuvių kalbos ateitis šiuolaikiniame pasaulyje
6

AKTYVIOS JUNGTYS/JAUNIMO PUSLAPIS 
• Moksleivių poezija1

IN MEMORIAM 
• JURGIS GAIŽAUSKAS
1922 10 25–2009 05 24
1
• ZITA ŽEMAITYTĖ
1923 07 26–2009 05 18
1
• ROMUALDAS NAREČIONIS
1930 08 15–2009 05 22

KRONIKA 
• „Video Vortex 4“
• Konkursas jaunimui

DE PROFUNDIS
Nepriklausomas ribotos atsakomybės „Literatūros ir meno“ puslapis
 
• WOODY ALLEN.
Iš užrašų knygučių
11
• GINTARAS PATACKAS.
Murmelė
6

PARK@S 
• MANTAS VASILKEVIČIUS.
Vilniaus ap(si)kabinimas
2
• Utopinė pasakėlė prieš miegą: R E V O L I U C I J A6
• GINTAUTAS MAŽEIKIS.
Liberalizmo metamorfozės, mutacijos ir deformacijos
3
• Kalbasi JURIJUS DOBRIAKOVAS ir TOMAS ČIUČELIS.
Aktyvizmas kaip laboratorinis būvis
36
• Ar Lietuvai reikalingas Prezidentas?3

FOTOGRAFIJA

Apie patogios ir nepatogios mados fenomeną

REMIGIJUS VENCKUS

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Ragana“
Modestas Navickas

Gegužės 6 d. Šiauliuose, parodų ekspozicijoms netradicinėje erdvėje, t. y. Šiaulių profesinio rengimo centro bibliotekoje, pristatyta Modesto Navicko fotografijų paroda „Pasakiškas etiudas“. M. Navickas dažniausiai kuria vienetinius drabužius. Neseniai jam kilo idėja pradėti fotografuoti savo sukurtus modelius; drabužius jis ryžosi eksponuoti ne ant žmogaus kūno, bet fotonuotraukose. Kai kurias fotografijas autorius atliko ne vienas, sukomponuotą vaizdą fotografavo kartu su fotografais Rolandu Parafinavičiumi ir Edita Voveryte. Modestas ne tik mokėsi drabužių dizaino amato, bet ir baigė dailininko grafiko specialybę. Fotografijos pagrindų mokė šiauliečiai dėstytojai Vilius Grimža ir fotomenininkė, Šiaulių universiteto dėstytoja Regina Šulskytė. (Ši menininkė kiekvienais metais sukuria po kelis naujus ir išsamius fotografijų ciklus, kuriuos pristato įvairiose Lietuvos ir užsienio parodų erdvėse.) Modestui, kaip ir daugeliui jaunų menininkų, nesinori mėgdžioti savo mokytojų. Dėl to jis specialiai laužo fotografijai būdingas klasikines kompozicijas, ieško netradicinių žiūros kampų ir temų. Esu matęs jo fotografijų kolekciją, kurioje fotogeniškais objektais paverčiami viešieji ir privatūs tualetai.

Ši paroda skatina pamąstyti apie mados fenomeną. Kas yra mada, kam ji reikalinga ir kas jos objektas? Dauguma iš mūsų net nepastebime, kad esame mados aukos. Vartojamos mados objektais tampa beveik viskas: išorinis kasdieninis pasaulis, meno kūriniai, prekybos centruose parduodami produktai bei didžiųjų švenčių metu atliekami ritualai. Mada yra susieta su taisyklių priėmimu, įsisavinimu bei perteikimu. Negalime atmesti, kad tos taisyklės įteigiamos ir besąlygiškai nepastebimai priimamos. Visi šie bruožai yra susieti su valdžios ir galios sistemomis. Mada tuo pačiu metu veikia kaip pavojus ir prieglobstis tiek vartotojui, tiek jos kūrėjui. Ši pateikta mados analizė yra plataus pobūdžio, tarsi neturinti konkretaus savo tyrimo objekto.

Tradiciškai išgirdę žodį „mada“, intuityviai jį siejame su tuo, kas yra arčiausiai mūsų kūniškos būties (su kūnu). Dėl to tikslinga per drabužius, kostiumus ar kitokius kūną dengiančius ir puošiančius pavidalus madą sieti su žmogaus kūno grožiu. Mada visada yra kūniška ir betarpiška mūsų kasdienės ir išskirtinės –­ karnavališkos kasdienybės palydovė. Būdama aktyvus aktyvaus vartojimo objektas, mada kelia pavojų. Žmogus ne tik dengia savo kūną, bet jį išryškina ir net apnuogina, naudodamasis tais pačiais mados objektais.

Kokia mados kilmė? Kai žmogus suvokė, kad jis yra kūniška būtybė, tuo metu mada dar nebuvo gimusi. Atliekant ritualus, t. y. kalbantis su dievais, buvo siekiama specialiai nuteikti savo kūną išskirtiniam veiksmui ir įvykiui, tad prireikė kūną papildyti ir papuošti įvairiais daiktais. Ilgainiui tai tapo lokalios kultūros, o vėliau ir populiariosios kultūros objektais arba intarpais. Galime papokštauti, kad mados atsiradimą lėmė žmogaus išvarymas iš Rojaus. Nors Dievas, žmones išvarydamas iš Rojaus, žinojo, kad šie dengs genitalijas kaip didžiulę gėdą, vėliau slėps beveik visą kūną arba atvirkščiai – kūną apnuogins ir skatins seksualinius geismus, tačiau vargu ar būtų norėjęs pirmojo mados dizainerio titulo.

Šiandien mada dėl galimybių dengti ir išlaisvinti kūną tampa reikšminga. Modesto Navicko fotografijose mada virsta netikėtu nutikimu arba nuotykiu. Fragmentuoti kostiumai ir žmonių kūnai kelia paslapties įspūdį. Čia kostiumus nešiojantys žmonės neturi nieko bendra su tuo, kokią socialinę padėtį užima. Jie tampa anonimiški, beasmeniai ne tik žiūrovams, bet ir savo bei fotografo atžvilgiu. Kadangi nuotraukose nėra viso kostiumo, tik kostiumų fragmentai, tai atrodo, kad nėra ir pačios mados. Nors mada iš tiesų egzistuoja detalių fotografijose. Fotografijų autorius, nusigręždamas nuo standartinių drabužio fotografavimo metodų, rizikuoja būti nesuprastas. Atrodo, kad tokiu būdu jis stengiasi paneigti visus nusistovėjusius, su komercija susijusius mados tipus. Fotografijose Modestas tarytum kalba apie madą, jos pačios atsisakydamas. Asmeniškumą išduoda tai, kad autorius pats sukūrė drabužius ir tik paskui juos fotografavo. Vadinasi, autorius kūriniuose atsiranda –­ gimsta tuomet, kai jo fotografuojamus objektus suvokiame kaip jo paties kūrybinės veiklos rezultatus. Iki to laiko autorius yra miręs.

Modestas fotografijose specialiai panaikina lytinius skirtumus. Tik iš detalių galime pastebėti, kad suknelę vilki ne moteris. O analizuodamas kai kuriuos fotografinius ženklus pasiklysti ir klausi – ar fragmentiškai atrodanti moteris tikrai yra moteris? Būtent tai kuria ne tik įdomią mados fotografijai nebūdingą madą, bet ir nepatogų žiūrėjimui personažą. Šis nepatogumas –­ lyriškas ir truputį ironiškas. Norėtųsi palinkėti, kad kituose mados fotografijos cikluose madingas kūnas taptų labiau socialiai angažuotas ir išpildytų pagrindinę klampaus ir nepatogaus žiūrėjimo sąlygą.

 

Skaitytojų vertinimai


53259. na2009-06-03 14:24
graziai draugas paprase, kad graziai draugas parasytu

53270. ha2009-06-03 18:48
grazus draugai, graziai raso ir dirba, jei verta, tai grazus leidinys isspausdina :) o mada tokia, kad apie ja is ivairiu poziciju galima kalbeti ir kurti, tuo ir uzsiima autoriai

53327. deima :-) 2009-06-06 17:09
maciau sia paroda, nors darbai tik septyni, bet visi idomus, savotiski, o pavadinimai verciantys susimastyti, tokie filosofiski visi. Ypac patiko nuotrauka "Bebenciuku nebusiu". Beja, skaiciau ir Modesto parodos aprasyma, ten rase, kad fotografuoti jis pradejo senai, o 2004 metais eme bendradarbiauti su profesionalais fotografais. Ir kad bus parodos ispletimas ir pratesimas, tai dabar laukiu, nes noriu daugiau pamatyti, suintrigavo paroda

53339. Sala :-( 2009-06-07 16:26
Baisu, geda Venckau, nezinociau kas tu, sakyciau... Ai, tiek to

54402. cha cha :-( 2009-09-07 23:21
Vilius Grimža kas cia per autoritetas???

54569. cha cha - lopas?2009-09-17 13:33
Vilius Grimza paminetas, bet ar ivardintas autoritetu? Toks jausmas, kad cia raso dazniausia tik pavydus asmenys

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 10 
21:42:56 Oct 30, 2011   
Feb 2009 Jun 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba