Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-05-26 nr. 3097

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Alvydas Šlepikas.
SAPNŲ ORNITOLOGIJA
76
• KRONIKA6
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Kazimiera Kazijevaitė.
VERTĖJAS IR REDAKTORIUS – AR TIKRAI RANKA RANKON?
1
• Liudvikas Jakimavičius.
DAUGYBA IŠ NULIO
18

LITERATŪRA 
• Algimantas Bučys.
SENOVĖS ŽYDŲ IR BOLŠEVIKŲ "RAŠTAI" H.KUNČIAUS TEKSTE
35
• Karolis Baublys.
LAISVAS POKALBIS APIE KNYGAS
2
• Vitas Areška.
DABARTINĖS POEZIJOS LAISVAMANYBĖ
1

MUZIKA 
• Rima Povilionienė.
LIETUVOS KULTŪROS ISTORIJOJE – VIENA SPRAGA MAŽIAU
27

KNYGOS 
• TYLOS MATAVIMO VIENETAI7
• VIDINĖ VĖJO PUSĖ, ARBA ROMANAS APIE HERĄ IR LEANDRĄ1
• JUODASIS ANGLAS
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
TEATRO JAUNAI PUBLIKAI GŪSIS PAJŪRYJE
• Daiva Šabasevičienė.
KAUNO DRAMOS TEATRO VIEŠNAGĖ VILNIUJE
• LAURAS GUNDARAS: "NE TU TEATRE ESI REIKŠMINGIAUSIAS..."
• MAŽASIS TEATRAS – MAŽIESIEMS ŽIŪROVAMS
• ŠIAULIŲ DRAMOS TEATRE – PASKUTINĖ SEZONO PREMJERA

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
JŪRA, JŪRA
• Algis Uždavinys.
KARTU SU KARINA
9

POEZIJA 
• ANTANAS ŽEKAS2
• MARYTĖ KONTRIMAITĖ7
• LAIMUTĖ TIDIKYTĖ34

PROZA 
• Nerijus Meškauskas.
VEIDRODINĖ ARBATA
4

VERTIMAI 
• MAJA VIDMAR

PAVELDAS 
• Margarita Matulytė.
ISPANIŠKA IŠPAŽINTIS

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Tomas Marcinkevičius.
ĮŽANGA-REPETICIJA Į "ORE KNYGŲ" SERIJĄ
2
• Linas Kranau Kranauskas.
VERNONAS DIEVAS LITLIS
1
• JAUNŲJŲ DŽIAZO KONKURSO ATGARSIAI1

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Edvardas Rimkus.
APIE G. BATAILLE’O VIDINĮ PATYRIMĄ IR POETINIO ĮKVĖPIMO SAMPRATĄ
5

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Lukas Devita.
"THE BEATLES" KELIONĖ Į INDIJĄ (1968)
23

KRONIKA 
• LINKSMA, BET NE VISAI
• LRS
• LR TEATRO RADIJO PJESIŲ KONKURSAS TEMA "MOTERYS LIETUVOS ISTORIJOJE"
• STASYS SABONIS 1925.V.24–2006.V.17
• ELENA SAULEVIČIŪTĖ 1927.IV.17–2006.V.20
• ŠV. JERONIMO PREMIJOS KONKURSAS
• KLAIDŲ ATITAISYMAS

DE PROFUNDIS 
• AKADEMIŠKAS RETRO

PARK@S 
• Gintautas Mažeikis.
MAŽŲJŲ REVOLIUCIJŲ VAIKAI
3
• Jonas Ruškus.
AKADEMINIAI PASAULIAI, SĄMOKSLO TEORIJOS IR AUTORITARIZMAS
• Vigmantas Butkus.
TEMA: APIE AKADEMINIŲ VERTYBIŲ RELIATYVIZACIJĄ
1
 Ernesta Šimkienė.
ENTER Į /APIE NAUJĄSIAS MEDIJAS
3
• KIOLNO MEDIJŲ MENO AKADEMIJA: KRIZĖ? TEGYVUOJA KRIZĖ!4
• Remigijus Venckus.
APIE BEPROTYBĘ IR GROŽĮ
17

PARK@S

ENTER Į /APIE NAUJĄSIAS MEDIJAS

Ernesta Šimkienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Gas of Latvia"
Ernestos Šimkienes nuotr.

Priežastis

Nuo to laiko, kai savo mintis ir idėjas pradėjome transformuoti į nuliukų ir vienetukų kombinacijas, pasireiškiančias vaizdų ar garsų pavidalu, kai ėmėme simuliuoti tikrovę ir kurti dirbtinį pasaulį, kurio duomenų bazėse ir patys egzistuojame viso labo tik kaip tam tikrų skaičių derinys, patys ėmėme

blaškytis ir nerimauti, nes nežinome, kur riba, skirianti realų pasaulį nuo dirbtinio, tikrovę nuo fantazijos ir vaizduotės. Naujosios technologijos, kuriamos paties žmogaus proto ir vaizduotės pastangomis (kartais tai tiesiog užmirštame), mezga nesibaigiančius tinklus, į kuriuos įpainioja patį jų kūrėją. Kelio atgal nebėra. Mes tapome priklausomi nuo globalios ir universalios technologinės mašinos, ir net menkiausias kryptelėjimas į šoną verčia mus kentėti ir panikuoti.

Žinoma, internetas, televizija, mobilusis ryšys ir kitos šiuolaikinės medijos suteikė mums naujų galimybių ir erdvių mąstyti, gyventi. Kartais manome, kad, gebėdami pasitelkti naująsias technologijas, tampame galingesni, protingesni ir laisvesni. Tačiau tai - tik iliuzija, iš tikrųjų esame įkalinti, mus seka ir kontroliuoja robotai ir automatai.

Elektroninė muzika. Skaitmeninis menas. Informacijos amžius. Kibernetinė visuomenė. Belieka tai priimti kaip neišvengiamą faktą, nes šiuolaikinė medijuota kultūra toliau meta mums nesibaigiančius iššūkius, kuriuos mes arba ignoruojame, arba bandome prisijaukinti.

Visas pasaulis apraizgytas nematomais komunikaciniais tinklais, informacijos srautais, mechanizmais ir technologijomis. Kiekvienas mūsų žingsnis valdomas ekranais, garsiakalbiais, kamerų objektyvais. Prašome, durys atsidaro pačios... Sveikiname, jūsų mokestis priimtas... Linkime malonaus skrydžio...

Tereikia paspausti ENTER, ir tu jau kitoje erdvėje, kitoje pakopoje. Žengi žingsnelį po žingsnelio: ENTER, ENTER, ENTER, ir prieš tave veriasi galimybės arba tave stabdo kliūtys. Magnetinės bankų ir parduotuvių kortelės, nebetelpančios į mažą piniginukę, internetu mokami mokesčiai, paskubomis kemšant vakarienės likučius, gerumo ir paramos dalijimas tiesiog surenkant trumpąjį numerį savo telefonu, kuris, be to, dar ir fotografuoja, ir filmuoja, ir groja. Kalbamės su kitame žemės pusrutulyje uždarbiaujančiais giminaičiais, šypsodamiesi mūsų ekrane trūkčiojančiam jų atvaizdui. Dirbtiniame pasaulyje mes turime visas galimybes kurti kitokį aš: keisti išvaizdą, amžių, lytį, ūgį, pomėgius. Realizuojame savo neišsipildžiusias svajones, patenkame ten, kur realiame gyvenime niekada nedrįstume net svajoti patekti.

Nebemokame tiesiog būti - mums reikia į kolekciją surinkti visą aplinką ir kiekvieną savo krustelėjimą paversti skaitmeniniais kodais. Negana to, puolame perfilmuoti tai, kas jau nufilmuota ir perfotografuoti tai, kas jau nufotografuota. Kaupiame vaizdus ir garsus, juos keičiame ir transformuojame, sukurdami naujus reginius bei individualius pasaulio modelius. Vaizdai vaizduose, garsai garsuose. Gyvi muzikos instrumentų garsai verčiami į skaitmeninius, poetų eilės kompiuterinėmis programomis transformuojamos į keisčiausių garsų mišinį. Einame į koncertus, kurių metu maniakiškai spaudoma klaviatūra, o vieninteliai instrumentai - kompiuteriai. Stebime trimatės animacijos kūrinius, kuriuose sukurta dirbtinė tikrovė kelia savotišką siaubą ir diskomfortą, nes viskas atrodo daugiau, nei tikra... Nebežinai, kuo tikėti ir pasitikėti. Kas yra tikrovė? Ji čia ar ji ten? Gal mes patys - viso labo kažkieno puikiai valdomos būtybės, bandančios susikurti naujas erdves, kuriose galėtume apgyvendinti savo vaizduotes?

Kasdien aplankome daugybę interneto svetainių, nusikeldami į kitą pasaulio dalį, į kitą laiką, į kitą kultūrinę erdvę ar interesų lauką. Bendrauti su skaitmeninės erdvės gyventojais darosi paprasčiau nei su realiais kaimynais ar tėvais, gyvenančiais kitoje gatvės pusėje. Mums atsiplėšus nuo kompiuterio ekrano, jie atrodo kažkokie nebetikri...

Formuojasi neapčiuopiama, tačiau labai reali komunikavimo erdvė, kur kertasi daugialypė skaitmenimis koduojama informacija. Kaip tokiomis sąlygomis elgiasi menininkai? Vieni ir toliau drėkina teptukus, smailina pieštukus ir minko molį, kiti bando persikelti į medijų prisodrintą aplinką, pažabodami naująsias technologijas ir kalbėdami audiovizualiniais ženklais. Abiem atvejais tai - viso labo tik priemonės mūsų minčių ir idėjų raiškai, tai - mūsų pačių tęsiniai. Keičiasi tik formos ir santykiai: meno kūrinys - žiūrovas, menininkas - žiūrovas. Nebereikia pasyvių stebėtojų. Dabarties skaitmeninio meno ypatybė - interaktyvumas. Čia jungiasi įvairios kilmės ir rūšies informacija. Realūs vaizdai ir garsai, apdoroti kompiuteriu, neretai visiškai pakeičia savo pirmykštę prigimtį. Žiūrovai įtraukiami į kūrybinį procesą, patys tampa menininkais ir kūrėjais. Meno kūriniai gimsta tiesiog čia ir dabar, žiūrovo akivaizdoje ir jo pastangomis.

Pasekmė

Suvokdama būtinybę kurti erdvę medijų meno raiškai, Šiaulių dailės galerija jau ketvirtą kartą nuspaudė klavišą ENTER. Medijų menininkai ir teoretikai iš visos Lietuvos ir užsienio buvo sukviesti į multimedijos meno festivalį tam, kad kelias dienas Šiauliai galėtų pajusti naujausią virtualios kultūros pulsą, o menininkai pademonstruotų savo atradimus, padarytus klaidžiojant medijų labirintuose. Skaitmeninė virtuali kultūra jau įsitvirtino šalia tradicinių meno ir kultūros vertybių. Dabar nebereikia įrodinėti, kad tai - tiesiog kitokios raiškos menas. Dabar galima diskutuoti apie medijų meno kontekstus ir aiškintis, kur mus gali nuvesti naujosios medijos. Apie tai ir kalbėjo ENTER 4 metu vykusios medijų teorijos konferencijos "Naujos medijos - nauji kontekstai" dalyviai. Vytautas Michelkevičius keliavo po naujųjų medijų teritorijas ir bendruomenes bei pristatė elektroninį žurnalą "Balsas", Skirmantas Valiulis skelbė televizijos mirtį, o Gintautas Mažeikis žėrė kritiką vartotojiškai visuomenei. Jekaterina Lavrinec pateikė medijuotos būtybės - kentauro - analizę, Remigijus Venckus - ekrano sistemų apibrėžtis, Asta Jurevičiūtė apžvelgė seksualumo lietuviškame kine slinktis. Virginija Januškevičiūtė pristatė ŠMC TV fenomeną, o Žilvinas Lilas pasakojo apie Kiolno (Vokietija) medijų meno akademiją, kurios galimybės mums atrodo nepasiekiamos kaip kosmoso platybės.

Ko gero, labiausiai laukiama festivalio dalis - trumpametražių filmų konkursas. Žanras - nuo animacijos, videomeno iki dokumentinio ir vaidybinio kino. Geografija - visa Lietuva. Nuobodu nebuvo.

ENTER 4 publikai pristatė puokštę audiovizualinių projektų. Archeologinis žvilgsnis į medijų ištakas pademonstruotas Gintauto Trimako parodoje "Savas formatas". Elektronininės muzikos gerbėjams pristatytas projektas "Garso zona Zokniams" su atlikėjais "Juodo", "audio_ z", latvių duetu "Gas of Latvia" (pastarųjų pasirodymas buvo išties įspūdingas, latviai eksperimentavo, derindami elektroninę muziką ir pačius keisčiausius pučiamuosius instrumentus), GO GOGA su "Partyzanų" garsais ir RÜT RÜT vaizdais. "Migruojanti" Pauliaus ir Tomo Čiučelių audiovideoinstaliacija išsiskyrė tuo, kad, kuriant gyvą migruojantį garsų ir vaizdų junginį, galėjo dalyvauti ir žiūrovai. Darius Mikšys gyvai miksavo radijo stočių garsus (WEBRADIOMIX). Šiauliečių muzikantų ir dainininkės Saulės projekte "Neshakota_z" buvo jungiami elektroniniai ir akustiniai garsai bei videoprojekcijos. Baigiamajame vakare keliose galerijos erdvėse Boogaloo, Red1, GintasK, Sovijus, Noidas, Ijo, POP, Brazdzionis ir Tankistas skleidė visokiausius garsus - nuo ritmiškos šokių muzikos iki eksperimentinio triukšmo.

ENTER 4 buvo naujovių, intrigų, chaoso, nusivylimų, atradimų, triukšmo, vėlavimo, nuoskaudų, linksmybių, nuovargio, azarto ir t. t. Bet dėl to festivalis įgijo tik daugiau eksperimentinės, netikėtos ir laisvos nuotaikos. Ir vizijų bei idėjų ateičiai.

 

Skaitytojų vertinimai


27508. idomiai raso2006-05-30 18:02
pirma dalis isvis neaiski . antroje kai jau lauki kai ka pasakys , pasako : Nuobodu nebuvo . o pati paskutine pastraipa isvis parmusha: ENTER 4 buvo naujovių, intrigų, chaoso, nusivylimų, atradimų, triukšmo, vėlavimo, nuoskaudų, linksmybių, nuovargio, azarto . keistoka renginio apvzvalga ar recinzija , nezinau net kaip pavadint.

27535. ak2006-05-31 09:29
Šakar makar, tra lia lia...

27617. mak2006-06-02 13:50
kam šakarmaliuoti? geriau tvatintis

E.Red.: Komentaro autoriaus IP 213.190.46.140, host name gate.andernetas.lt


Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:34:12 Oct 30, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba