Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-05-23 nr. 3191

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Justinas Marcinkevičius.
NAKTĮ UŽKLUPTAS ŽAIBO
15
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Juozapas Kazimieras Valaitis.
DRĄSIOS ŠALIES STRATEGIJOS IR ŠVENTĖS
1
• Astrida Petraitytė.
NETAKTIŠKAS APJAKĖLĖS RETORINIS KLAUSIMASA
1

POEZIJOS PAVASARIS 
• Benediktas Januševičius.
POEZIJOS PAVASARIO PRADŽIOS PUOKŠTĖ
4
• Benediktas Januševičius.
DU „POEZIJOS PAVASARIO“ PRISTATYMAI PIRMADIENĮ
• Benediktas Januševičius.
PIRMASIS, PENKIOLIKTASIS PAVASAR(ĖL)IS PAJIESYJE
• TARPTAUTINIS POEZIJOS FESTIVALIS POEZIJOS PAVASARIS 20081
• MOKSLEIVIŲ POEZIJOS SKAITYMAI „AUGAME KARTU SU EILĖRAŠČIU“
• DU APUOKU

KNYGOS 
• LIETUVIŲ KALBOS ENCIKLOPEDIJA
• „ŽEMAIČIŲ DZŪKAI: TEKSTAI SU KOMENTARAIS“
• „DUONA LIETUVIŲ BUITYJE IR PAPROČIUOSE“2
• „SENOVĖS LIETUVIŲ MITOLOGIJA IR RELIGIJA“
• Vaiva Žiauberienė.
TRYS DIDŽIOSIOS MARCINO ŚWIETLICKIO SILPNYBĖS
• (PA)SKAITINIAI2
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• Marius Kraptavičius.
SU ALIODIJA RUZGAITE – JOS LAISVĖS ALĖJOMIS
2

KINAS 
• Barbara Gruszka-Zych.
GYVENIMAS NEPRIVALO BŪTI PATOGUS

MUZIKA 
• MUZIKOS KOMPONAVIMO PRINCIPAI: MUZIKOS ARCHETIPAI

DAILĖ 
• Arūnas Uogintas.
V BERLYNO ŠIUOLAIKINIO MENO BIENALĖ SKULPTŪRŲ PARKO PARADOKSAI
5
 Ona Gaidamavičiūtė.
MIRĘ, BET GYVI: ŠAMANAS IR TANAKA
3

POEZIJA 
• EUGENIJUS IGNATAVIČIUS 3

PROZA 
• Tomas Šinkariukas.
SPIRITIZMO SEANSAS
3

VERTIMAI 
• Marguerite Yourcenar.
KORNELIJAUS BERGO LIŪDESYS
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Jelena Šalaj.
„NAUJASIS BALTIJOS ŠOKIS ’08“: TENDENCIJOS IR IŠIMTYS
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Mindaugas Peleckis.
KOMPOZITORIUI RAIMONDUI RAŠPOLIAUSKUI SVARBIAUSIA – TYROS VAIKO AKYS
1
• SKELBIAMAS 2008-ŲJŲ EUROPOS KULTŪRŲ DIALOGO METŲ JAUNŲ ŽURNALISTŲ KONKURSAS

KRONIKA 
• PRAMOGŲ METAS
• KREIPIMASIS Į LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĘ DĖL BALTŲ KULTŪROS SKYRIAUS IŠLAIKYMO,1
• JURGIS (GEORGIJUS) BIALOBŽESKIS 1938 05 12–2008 05 151
• AKCIJA „TEATRAS – VAIKAMS“

DE PROFUNDIS 
• Egidijus Jurgelionis.
KAREIVIO GRAFOMANO LAIŠKAS MAMAI
4
• RES LUDENTES/ŽAIDŽIANTYS DAIKTAI
• ARTŪRAS LIUTVINAS2

DAILĖ

MIRĘ, BET GYVI: ŠAMANAS IR TANAKA

Ona Gaidamavičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Remigijaus Audiejaičio nuotrauka

Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-Dešinė“ eksponuojama paro­da, pribloškianti paradoksais: tragizmu ir „pomirtiniu“ optimizmu. Tai psichodelika gerąja to žodžio prasme. Kalbu apie Mantą Gimžauską-Šamaną (1976–2007) ir Remigijų Audiejaitį-Tanaką (1972–2007).

Parodoje „Anoj pusėj kapinių – sodai“ akivaizdu, kad šoko neišvengsime. Abu Anapilin iškeliavę menininkai buvo žinomi ne tik rašytojų, poetų, dailininkų, bet ir žurnalistų (Mantas kurį laiką mokėsi televizijos režisūros, žurnalistikos), gatvės muzikos (kas nepamena Tanakos kūrybos ir asmenybės) pasaulyje. Tai audiovizualinė paroda, kurioje dera tekstai –­­­ Manto Gimžausko eilės, garsai – Remigijaus Audiejaičio ir Domanto Razausko dainos, psichodelinis filmas, dailės vaizdiniai. Norisi prisiminti šiuos kūrėjus platesniame (ne tik parodos) kontekste, nes šie menininkai eksperimentavo žodžiais, garsais ir vaizdais.

M. Gimžauskas – kūrėjas, rašęs eiles, scenarijus, ėmęsis vertimų. Jis tikrai priminė Šamaną; šią pravardę gavęs iš bendrakursių. Mantas nuolat ieškojo, tegu ir ne visai „legalių“ būdų, atverti durims į savo vidinį pasaulį. Todėl jis ir buvo/yra (juk „šamaniškoje“ būtyje nėra laiko sąvokos) Šamanas, kuris keliavo į tolimą, mums nepažinų pasaulį, kartais remdamasis įprastais, net buitiškais dalykais. Tai – vienas nedaugelio žmonių, kurie skausmingai išgyveno šį kontroversišką laikotarpį, patirdami fizines ir dvasines kančias, tačiau savo kūryba gebėjo iš jų išsiveržti. Manto poezijoje dera išmoninga ironija, sarkazmas ir lyrika, ribos tarp sacrum ir profanum čia nutrintos. Paro­doje eksponuojami autoironiški Manto piešiniai, kompiuterinė grafika. Jiems būdingas subtilus apibendrinimas, spalvų vitališkumas (turiu omenyje kompiuterinę grafiką), žaismingas eskiziškumas.

Pirmoji M. Gimžausko knyga išleista po jo žūties – tai leidyklos „Kitos knygos“ ir dizainerio Tomo S. Butkaus („Vario burnos“) nuopelnas. Knygoje „Šamanas TM“ parodijuojama mūsų laikų „makdonaldizuota“ visuomenė ir kaukės, kurias keičiant bandoma šią paversti smagia kasdiene švente („Happy meal“). Juk TM reiškia trademark, t. y. prekinį ženklą. Tačiau Šamano kūryba neparduodama...

Norisi pažymėti knygos bei parodoje eksponuojamų darbų dizainerio T. S. Butkaus, charizmatiško žmogaus, papildžiusio Manto kūrybą grafika, įspūdingu, nors kartais ir paprastu, net primityvoku dizainu, vaidmenį. Lieka konstatuoti, jog Fluxus idėjos atgimsta vėl, ratas sukasi...

Beje, apie ratą. Parodoje nuolat rodomas Igno Miškinio filmas „Sfumato“, kuriame M. Gimžauskas kartu su Donatu Vaišnoru ir Ieva Biliūnaite atlieka pagrindinius vaidmenis. Gal ir ne kiekvieno skoniui atliepia jo estetika. Bet juk šamanai nesirenka žmonių, žmonės patys pas juos ateina...

Remigijus Audiejaitis aklas, talentingas vokalistas (grupė „Mad Man Moon“) bei fotografas. Parodoje pristatomos menininko, matyt, ne veltui „nešiojusio“ japonišką Tanakos pravardę, fotografijos, kuriose fiksuojami atsitiktiniai miesto garsai (Tanaka mėgindavo fotografuoti gatvėse girdimą garsą), kartu su D. Razausku įrašytos dainos (projektas „Ganja Ma“), tinklalapyje www.nevykeliai.lt skelbti eilėraščiai. Audros Baranauskaitės žodžiais, Tanaka, kaip dainininkas, stebino idealiu intonavimu, virtuoziškomis balso vibracijomis.

Parodos dalyje, kur pristatomi Tanakos darbai, tvyro ypatinga atmosfera. Tai netradicinė paroda, joje tarsi bandoma perteikti menininkų aurą – eksponuojami a.a. autoriui svarbūs (ir atsitiktiniai) daiktai. Pavyzdžiui, juodi marškinėliai. Beveik tokie patys, tarsi sielų brolystę įrodąs artefaktas, matomi ir Šamano kūryboje. Remigijaus fleita, raudona marška apgaubtas fotelis, plyta, pabiręs smėlis (laikinumo ženklas), šalia kurio – mistiškas kraštovaizdis („Nežinomas Tanakos krantas vakarinėje Peru pakrantėje / futbolo rungtynės niekada nesibaigia“)...

Paroda „Anoj pusėj kapinių –­ sodai“ išdėstyta dviejose galerijos salėse. Abi jas sudvasina, vienija sodų („Ar tai – grįžimas į Edeno sodą?“, – turbūt paklaustų C. G. Jungas) motyvas, atkeliavęs iš to paties pavadinimo, kaip ir paroda, Šamano eilėraščio. Visi kūriniai čia persmelkti vienatvės ir itin artimo mūsų žemei nežemiškumo. Tai primena tibetiečių Bardo Thodol, kur kalbama apie būvį, kai vėlės (kalbant baltiškai) yra šalia mūsų. Kūrėjai niekur nedingo. Jie yra čia ir dabar. Su visais, bet paskendę savo svajose. Nežadinkime. Miegas toks tylus ir šviesus...

 

Skaitytojų vertinimai


47071. -2008-05-29 19:50
------------------------------------

47074. zero2008-05-30 10:19
ona, nereikia cia visu graudenti ir dramatizuoti. samanas ir tanaka buvo faini ir yra faini. niekas nemire. sedi ten kur nors kalno virshunej, ruko jointa ir kikena. linkejimai

47079. :)2008-05-30 21:43
gal Onai liudna?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 17 iš 17 
21:32:17 Oct 30, 2011   
Feb 2009 Jun 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba