Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-09-05 nr. 3202

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Aušra Kaziliūnaitė.
milteliai skalbiamajai mašinai
15

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Gerbiamieji Piliečiai, gerbiamosios Pilietės,1
• Būtina žadinti visuomenę5

POKALBIAI 
• Vertas gyvenimo miestas2

KNYGOS 
• „Nekaltybės amžius“
• „Vertėja“
• „Paukštukas, skelbiantis žemės drebėjimą“
• „Vandens lelija“
• Gintarė Adomaitytė.
Malonumų sąjunga: šokoladas ir...
• NAUJOS KNYGOS1

TEATRAS 
• Dialogas baroko tema1

KINAS 
• Ridas Viskauskas.
Pragaras – tai... vaikystė?
• Išėjo orus
 Ridas Viskauskas.
Anos gyvenimai ir mirtys
2

MUZIKA 
• Mokytojas Vladas Varčikas2

DAILĖ 
• Nijolė Nevčesauskienė.
Vizitinė kortelė
6
• Jurga Speičienė.
Gamtos idilėje – spalvų sprogimas
1
• Netekome lietuviškosios akvarelės meistro

KELIONĖS 
• Regina Baronienė.
Šveicarija: apie karves alpinistes ir mūsų patriotizmą
2

ESĖ 
• Mes dar gyvi1

KULTŪRA 
• Aidas iš dainuojančios Latvijos2

POEZIJA 
• Petras Panavas.
Praamžiaus paunksmėje
13

VERTIMAI 
• Jurij Maksimov.
Mergina ir fantastas

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Kristina Savickienė.
Lengvai pasviręs pasaulis, arba Naujojo cirko savaitgalis ’08

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Mindaugas Peleckis.
Kokia postmuzikos ateitis? (2)
2

KRONIKA 
• ONA ZALIŠAUSKAITĖ 1924–2008
• Petro Cvirkos premija10

SKELBIMAI 
• Finansinės paramos konkursas3

DE PROFUNDIS 
• Egidijus Jurgelionis.
Katinas F. Rofenštachenmachelis ir sporto žvaigždės
1
• Voldemaras Zacharka.
Vyšnių rapsodija
5
• RES LUDENTES/ŽAIDŽIANTYS DAIKTAI

KINAS

Anos gyvenimai ir mirtys

Ridas Viskauskas

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aktorės Charlotte Rampling ir Manuela Velles filme „Maištingoji Ana“

Viešasis kultūros gyvenimas įsibėgėja: renginių Vilniuje gausėja, kad tik publikos užtektų. Kino mėgėjai nuo rugpjūčio pabaigos kviečiami žiūrėti 2007 m. ispanų režisieriaus Julio Medemo sukurtą filmą „Maištingoji Ana“ („Chaotica Ana“), kuris buvo rodomas ir šiųmečio „Kino pavasario“ metu. Tiesa, tuomet filmo pavadinimas verstas kaip „Sutrikusi Ana“. „Maištingoji...“ – tikslesnis ar patrauklesnis reklamos požiūriu vertimas?

Filmas vizualiai įspūdingas, jausmingas ir erotiškas. „Romantinė drama“ –­ skelbta „Kino pavasario“ buklete. Išties filmo žanras verčia pasukti galvą. Siužetas kaip romantinė drama rutuliojamas gana ilgą laiką. Filmo pradžioje režisierius pateikia veiksminę likimo metaforą: dresuotas sakalas, paleistas medžiotojų, vienu tiksliu išpuoliu nagais nužudo baltą paukštę, kuri, tiesa, prieš tai jį delikačiai... apdergia. Šitą veiksmą filme dar pakartos kiti veikėjai artėjant finalui...

Taigi aštuoniolikmetė Ana (akt. Manuela Velles) – tikras gamtos kūdikis – gyvena su tėvu oloje, reto grožio gamtos kampelyje prie jūros (gyvenantys mūsų skurdžiuose miegamuosiuose rajonuose gali paganyti akis – gamtos idilė!). Liekna ilgaplaukė garbanė Ana turi keistą likimo dovaną – kartais ją apninka savotiški vidiniai regėjimai. Mokyklos ji nelanko –­ visų mokslų ją moko tėvas. Iš ko gyvena šeimyna, filme nutylima – pernelyg kapstytis buityje „neleidžia“ žanras... Mergina piešia kreidelėmis ryškiaspalvius figūrinius paveikslus. Turguje jos darbais susidomi iš Madrido atvykusi mecenatė Justine (akt. Charlotte Rampling; ne iškart pažinau, kad tai aktorė, suvaidinusi Liusi aštriame Lilianos Cavani filme „Naktinis portjė“, 1974). Tarp mecenatės ir merginos bei jos tėvo įvyksta sandėris: merginai siūloma veltui mokytis dailės menų (ir gyventi, vadinkime, bendrabutyje) už tai, kad dalis ten sukurtų darbų atiteks mecenatei.

Toliau Anos gyvenimas mums atskleidžiamas jos laiškais mylimam tėčiui, meiliai vadinamam „pabaisai“, ir scenomis iš Madrido studentų gyvenimo. Diskotekos, karnavalai, įspūdingi nuogų kūnų performansai (truputį ironizuoja režisierius šiuolaikinį meną, bet jo nekarikatūrina). Ir pašaipūs pokalbiai su drauge Linda (akt. Bebe) apie lyčių bendrumus ir skirtumus šiame crazy pasaulyje (anot draugės videomenininkės, „vyras – pimpalas su kojomis, moterys – kekšės viliokės“)... Bet anava štai – Saydas, juodbruvas studentas iš Sacharos dykumų! Čia, kaip ir privalu romantinei dramai, plieskiasi svaigi meilė – „dangūs ir bučiniai“, anot romanso. Naktinius košmarus išgyvenantis Saydas (akt. Nicolas Cazale) sujaukia ne tik Anos gyvenimą (jiedu apsigyvena kartu), bet ir filmo turinį, nes būtent nuo jo pasirodymo filme atsiranda politinės nesantaikos tema. Ispanijos –­ Maroko ir gimtųjų Saydo, karo našlaičio, kraštų peripetijų neaiškinsiu – bijau pripainioti.

Visos didelės meilės baigiasi panašiai –­ liūdnai. Saydas vieną rytą dingsta. Aną pradeda persekioti košmarai. Jų esmė –­ Ana tarsi persikelia į ankstesnius laikus, kur ją vienaip ar kitaip ištinka smurtinė mirtis. Anos košmarais susidomi mecenatė Liusi ir ypač psichologas Anglo (akt. Asieris Newmanas). Prasideda įtempčiausia filmo dalis: Ana raginama pasiduoti hipnozės seansams ir išgyventi daugybę gyvenimų ir mirčių. Merginai diegiama mintis: jai lemta atminti 2 000 metų senumo įvykius, būti savotišku mediumu... Hipnozės seansus filmuoja Linda. Rengiamos viešos filmuotos medžiagos peržiūros. Vėliau Ana suklus: kas jai darosi, ar ji dar laisva nedalyvauti tame „hipnozės turguje“?.. Ana pabėga pas Lindos tėvą, kuris plaukioja po pasaulį. Audringos naktys – nepaprasti tarpusavio santykiai su vienas kito skandinimu... Pagaliau – Niujorkas.

Filmo paskutinė dalis tarsi keičia žanrą: mažiau mistikų, daugiau socialinės-politinės dramos. Herojė radikaliai keičiasi: tai jau ne ta ilgaplaukė svajotoja, gyvenimo džiaugsmas! Ši Ana – maža megalopolio plėšrūnė. Ji dirba nykioje užkandinėje, kur vieną rytą pasirodo... Saydas! Pardavusi jam lietinį už 5 dolerius, mergina netrunka jį parsivesti į kokių 15 kv. metrų „skylę“ pobaisiame name. Vėl rytas – ir Saydas dingęs...

Ana daro karjerą: dirba padavėja nežinia kokio viešbučio restorane. Socialinės-politinės kritikos gaida filme stiprėja, randasi terorizmo aktualijų. Virtuvės darbininkai, Azijos kilmės, piktinasi: štai tas ponas iš JAV valdžios, kuris myriop pasiuntė jų sūnų! Ana imasi keršytojos vaidmens: poną sugundo pasimatymui. Viešbučio kambaryje ji sueities preliudijoje atlieka tai, ką baltoji paukštė padarė filmo pradžioje sakalui – apdergia jį... Juokinga. Ir baisu – įtūžęs ponas Aną spardo, daužo... Bet Ana – nemari: visų anksčiau mirusių moterų dvasios jai padeda. Šiaip ne taip ji išsliūkina į Niujorko gatves. Šypsosi. Sukruvinta, bet pakėlusi galvą...

Filmas, mūsų masteliais, veikiausiai nemenko biudžeto. Nuslūgus Pekino olimpiados masinei psichozei, kurią be saiko kurstė žiniasklaida, „Maištingoji Ana“ kviečia pabūti kitokiame pasaulyje – kur klesti fantazija, mistika, kuriame negražūs ir stori – tik labai blogi žmonės...

 

Skaitytojų vertinimai


48480. zoja2008-09-12 16:17
na jau, na jau, itin ``zavi`` scena, kur Ana prisika burnon vienam politikieriui.

51810. as :-) 2009-03-07 05:04
nuostabesnio filmo nesu mates

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
21:28:44 Oct 30, 2011   
Feb 2009 Jun 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba