Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-01-28 nr. 3316

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• ROSANA LUKAUSKAITĖ.
Kas yra gravitacija?
26
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE
• PRENUMERATA

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

EX PROFESSO 
• Prof. habil. dr. EUGENIJA ULČINAITĖ.
Klasikinių kalbų reikšmė ir vaidmuo ugdant asmenybę*
17

ATMINTIS 
• VIKTORIJA DAUJOTYTĖ.
„Idėjos, jei didžios...“
11

KRITIKŲ KLUBAS 
• DANGUOLĖ ŠAKAVIČIŪTĖ.
Žiūri į knygą, mato špygą
21

KNYGOS 
• LAIMANTAS JONUŠYS.
Rašyti natūraliai sunkiausia
1
 MARIUS PLEČKAITIS.
A. Huxley’o puota su actekų dievais
5
• ALFREDAS GUŠČIUS.
Gyvenantis Meilės glėby...
1
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras
• Pirmosios knygos konkursas

TEATRAS 
• KRISTINA STEIBLYTĖ.
Bajavykas
• RIDAS VISKAUSKAS.
Savarankiškumo ugdymas be gairių?

DAILĖ 
• AISTĖ PAULINA VIRBICKAITĖ.
„Estampas ’10“ – permainos ir perspektyvos

MUZIKA 
• ANDRIUS MASLEKOVAS.
Keletas žvilgsnių. Iš arti

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Terminijos pinklėse

POEZIJA 
• ALIS BALBIERIUS.
Besarabijos trieiliai
14

PROZA 
• KAROLIS KLIMAS.
šešios pink floydų moterys
16

VERTIMAI 
• Iš austrų poezijos1

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Netikėtumai
28

KULTŪRA 
• Klaipėdiečių šokio spektakliai Vilniuje
• C. Graužinio spektaklis apie britų futbolo dievuką
• Kultūros židinio renesansas

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Vaikšti­nėjimai
2

DE PROFUNDIS
„Rašytojams eilėraštis duotas kaip
bausmė, o proza yra pasigailėjimas.“
(Milorad Pavič)
 
• MINDAUGAS URBONAS.
Procesas
• Stebuklas meno pasaulyje:
formalinas, nesėkmės ir amžinybė
13

KNYGOS

A. Huxley’o puota su actekų dievais

MARIUS PLEČKAITIS

[skaityti komentarus]




Huxley A. SUVOKIMO DURYS. DANGUS IR PRAGARAS.
Iš anglų k. vertė Irena Jomantienė.

– Kaunas: Kitos knygos, 2008.

Aldouso Huxley’o esė „Suvokimo durys. Dangus ir pragaras“ („The Doors of Perception. Heaven and Hell“), jau kelerius metus sukasi Lietuvos knygynuose it Pilypo kanapės keldama maišatį, erzelį, debatus ir tingius meskalino atodūsius.

A. Huxley’o nežabota, kritine tyrimų maniera, matyt, išgąsdino ne vieną Vest Indijos prezidentą. Būta ko pasidžiaugti ir lietuvaičiams. Į baltkalbę išversti jau penki anglų barbio literatūrdarbio veikalai – mažai kam atmenamas „Geltonasis kroumas“ (1983), grietinėlė ir jogurtai – „Kontrapunktas“ (2002), laukinis „Puikus naujas pasaulis“ (2006), visai skrajojančiomis nuotaikomis parašyta „Sala“ (2007) ir pagaliau „Suvokimo durys. Dangus ir pragaras“. Bet iš esmės tai tik lašas begalinio Tokumo vandenyne.

Pirmiausia šios cheminių poterių potyrių esė turėtų neskaityti kaktusofobai. Antrieji iš kambario teišeina antimistikai-antiskandalistai. Tretieji tegu pasitraukia Elenos de Strozzi fanklubo nariai ir šiaip geri žmonės, išsinešdami saulėgrąžų lukštus ir per anksti gimusius sūnėnus.

O tie, kas likote – klausykit, pastatę ausis. A. Huxley’s nemirė. Jis persikėlė į Echinocactus williamsii ir iš pačių intymiausių savo šaknelių siunčia jums žinią.

Išsilaisvinimas, Euforija, Patyrimas –­ visa tai ateina atsipalaidavus smegenų vožtuvui, kitaip tariant, atsipūtus, kontempliuojant, atliekant iki neregėto preciziškumo nušlifuotus jogos pratimus ar 1953 m. gegužės 5 d. vakarą stiklinėje vandens ištirpdžius 0,4 g meskalino.

Kas įkalbėjo silpnaregį anglų intelektualą įkalti pejoto kaktuso alkaloidų: Williamas Blake’as, psichodelika, moterys? Veikiau – susiliejimo su Didžiąja Sąmone geidulys.

Tie, kas klauso „Pink Floyd“ ar „The Doors“, tikriausiai nenustebs, skaitydami apie pulsuojančią vazą ar neonine saule plieskiančius stogus, primenančius Naujosios Jeruzalės fragmentus. Vis dėlto svarbesnė „Suvokimo durų“ logika, fiziologinėmis individo ypatybėmis grįsta polemika, o ne haliucinacijų (kaip teigia autorius –­ tikrųjų daiktų savybių atskleidimo) ir narkotinių medžiagų protegavimas. Neretam tikinčiajam akys ant ausų užšoktų, perskaičius tikrąją maldų kaifo priežastį. Pilna ir kitokių nemarių diskursų; šizofrenikas – tai nesuvaldomais Didžiosios Sąmonės srautais užpjudytas žmogelis, Budhos Dharmos Kūno suvešėjimo gyvatvorės sodo pakraštyje priežastys slypi auksavilniame liūte.

Dar vienas pusrimtis patarimas tiems, kurie ryšis šturmuoti iš pirmo žvilgsnio neriebų skanėstą – nepasisarmatint TŽŽ. Jei nesi J. Joyse’as, gana keblu bus šifruoti tarptautinių žodžių ir posakių guru – A. Huxley’o kalbą: Kaip galėtų maksimalios ektomorfijos ir cerebrotonijos žmogus įsivaizduoti save maksimalios endomorfijos ir viscerotonijos žmogaus kailyje, ar, išskyrus itin siauras sritis, patirti panašius jausmus kaip kitas, maksimalios mezomorfijos ir somatotonijos žmogus?

„Suvokimo durų“ ir „Dangaus ir pragaro“ skyriai lakoniškai ir labiau teoriškai nei praktiškai atskirti vienas nuo kito. Meskalino poveikis nėra toks ilgalaikis, kad A. Huxley’s būtų galėjęs jo sukeltus potyrius fiksuoti iki begalybės, nors, prisiminęs „Salą“, vargu bau suabejosi anglų filosofo galimybėmis. Todėl du publicistiniai tekstai (antrasis jau ne empirinis, bet irgi veža), suplakti į vieną kokteilį lyg iš gerbiamo sielos vedlio, žiniuonio ir mokslininko tekėte tekėtų pamokymai, kaip reikia teisingai užsirišti, nusišnirpšti, išsišikti ar eiti..., jei su juo nesutinki. 

Pasigesti čia galima (skambės kiek neįprastai mano literatūriniam asketizmui) humaniškumo. Jei autorius, sakykim, ir atvėrė slaptosios palėpės duris ar bent miglotai pamojo jų pusėn, tai didesnės žmogiškesnės pantomimikos čia nerasi. Atrodo, jau tais 1953-iaisiais Aldousas levitavo virš įprastos Sąmonės ribų, galbūt ant Didžiosios Vokietijos Pasėlių. Jau tada A. Huxley’s ruošėsi susitikti su actekų dievais. Ir, atrodo, dabar jie puotauja.


 

Skaitytojų vertinimai


65932. Huxley2011-01-30 19:50
Liaukis čia smaukytis, Plečkaiti.

65941. terra2011-01-30 21:08
kas tai? pokštas?

65996. Kažkam,2011-02-01 12:57
matyt, nepatiko autoriaus maivymasis ir tuščias manieringumas.

66012. *r2011-02-02 15:37
... huxley, kaktusams ir actekų dievams trūksta šamano

66072. po palme2011-02-06 00:17
Huxley jega. Atsvara viskam, ka galima pavadinti davatkiskumu.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:28:09 Oct 30, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba