Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-02-22 nr. 3178

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Barbara Gruszka-Zych.
KRYNICA
32
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• METŲ VERTĖJO KRĖSLAS – DANGUOLEI ŽALYTEI2
• Juozapas Kazimieras Valaitis.
SVARBIAUSIŲ MŪSŲ VALSTYBĖS ŠVENČIŲ METAS
4

LITERATŪRA 
• Benediktas Januševičius.
MIRTIS ARBA PREMIJA!
2
• SVEČIUOSE DAINA AVUOTINIA

KNYGOS 
• „VISAS ČIURLIONIS“
• „VIENOVĖS ĮŽVALGA PLATONO FILOSOFIJOJE“
• „VALIOS METAFIZIKA: SCHOPENHAUERIO FILOSOFIJOS INTERPRETACIJOS“
• „TYLIOSIOS ALTERNATYVOS“
• Gintarė Adomaitytė.
MAN GAILA, GAILA, GAILA
• 2007 METŲ „METŲ KNYGOS “ TITULĄ PELNĖ „SRAIGĖ SU BEISBOLO LAZDA“ IR „SLIEKO PASAKA“5
• (PA)SKAITINIAI5
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• TEATRAS BE KOMERCIJOS APNAŠŲ
• VĖL PAS ADOMĄ
• ŠIAULIŲ DRAMOS TEATRAS VIEŠĖS VILNIUJE
 „LAISVĖS KAINA“

DAILĖ 
• Jurgita Jasinskaitė.
KERAMINĖS ISTORIJOS TĘSIASI
45
• KALNAIS IR PAKALNĖM12

PAVELDAS 
• Nijolė Tumėnienė.
EKSPERIMENTAS: VAIZDO IR TEKSTO JUNGTIES BEIEŠKANT
3

POEZIJA 
• RŪTA BURBAITĖ20

PROZA 
• Vetusta Prišmantienė.
AŠ PAŽINAU JŪSŲ RAŠTĄ
9

VERTIMAI 
• Mariusz Wilk.
KANINO NOSIS
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Elvyra Markevičiūtė.
STUDENTŲ IMPROVIZACIJOS KLAIPĖDOS MIESTO TEMA
1
• TRUMPAMETRAŽIŲ OPERŲ FESTIVALIS

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• „VAIDENIS 2008“ – VAIKŲ IR JAUNIMO TEATRO FESTIVALIS

KRONIKA 
• KLASIKOS VAIZDAI
• LAIŠKAS VASARIO 16-OSIOS MINĖJIMO RENGĖJAMS2

DE PROFUNDIS 
• Justinas Bočiarovas.
LIŪDNA ISTORIJA
6
• Mindaugas Briedis.
IŠ CIKLO ĮVYKIAI PLANETARIUME

TEATRAS

„LAISVĖS KAINA“

[skaityti komentarus]

Kovo 6 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre įvyks premjera – Rainerio Wernerio Fassbinderio „Laisvės kaina“ (pjesės pavad. „Laisvė Bremene“). Iš vokiečių k. vertė Edgaras Klivis, režisierė – Yana Ross (JAV), scenografas – Marijus Jacovskis, kostiumų dailininkė – Marta Vosyliūtė. Spektaklyje vaidina: Rimantė Valiukaitė, Algirdas Gradauskas, Vytautas Rumšas, Vaiva Mainelytė, Evaldas Jaras, Arūnas Vozbutas, Saulius Balandis, Džiugas Siaurusaitis, Monika Bičiūnaitė, Jurga Kalvaitytė, Jūratė Vilūnaitė, Rimas Giedraitis, Mindaugas Jusčius.

Raineris Werneris Fassbinderis (1945–1982) buvo svarbiausias Naujosios vokiečių kino bangos režisierius. Šiam menininkui pavyko keista radikalaus kūrinių subjektyvumo ir betarpiško santykio su žiūrovais sintezė. R. W. Fassbinderis buvo produktyvus režisierius: per 14 metų (nuo 1969 iki 1982 m.) sukūrė 45 filmus, įskaitant daugiaserijinius filmus televizijai. 26 filmus prodiusavo pats arba buvo jų koprodiuseris. Vaidino 21 kitų režisierių ir 19 savo filmų.

R. W. Fassbinderis parašė 14 pjesių teatrui, 6 kitų autorių pjeses perrašė bei 25 pjeses pastatė teatro scenoje. R. W. Fassbinderis parašė 4 radijo pjeses, 37 scenarijus bei buvo 13 scenarijų bendraautoris. R. W. Fassbinderio filmai yra tarsi visuomenės raidos dokumentai. Jis buvo tarptautiniu mastu daugiausia statomas pokario vokiečių dramaturgas. R. W. Fassbinderio asmenybės ir filmų negalima priskirti kokiai nors ideologinei krypčiai. Vaizduodamas žmones kritiškai, bet tuo pat metu ir su simpatija, jis neskirstė jų į visuomenės sluoksnius.

R. W. Fassbinderis pjesę „Laisvė Bremene“ parašė 1972 metais, pjesė parašyta remiantis XIX a. pradžios Bremeno nuodytojos Geesche Gottfried byla, tačiau vien dokumentika autoriaus nedomino. „Laisvė Bremene“ gali būti įvardijama ir kaip juodoji komedija, dialektinė parabolė, sukurta Bertoldo Brechto „Motušės Kuraž“ dvasia, tačiau R. W. Fassbinderiui labiau rūpėjo pertekti tragišką asmenybės priespaudos ir metodų, kurie pasitelkiami, norint pasiekti dvasinę laisvę, priešpriešą. Čia galima įžvelgti sąsajų su šeštojo dešimtmečio pabaigoje Vokietijoje sustiprėjusia terorizmo banga.

„Laisvė Bremene“ – sudėtinga klasikinės vokiečių kalbos, kuria rašė Georgas Büchneris ir Friedrichas Hebbelis, bei kasdienės šiuolaikinės vokiečių šnekos sintezė. Pjesės centre – stipri moteris, tačiau lytis čia nėra lemiamas faktorius, nes kiekvienas šios pjesės personažas yra lyg su kauke ir vaidina pagal savo archetipo elgsenos pavyzdį. R. W. Fassbinderis dažnai pasitelkia moteriškus personažus, norėdamas atskleisti savo paties dvasines kančias. Pirmoji „Laisvės Bremene“ pagrindinės herojės frazė, kurią Gešė ištaria XIX a. antrojo dešimtmečio pradžioje – „Noriu su tavimi pasimylėti“. Tačiau Gešės vyras prisiartina ir užuot apkabinęs daužo tol, kol moteris sukniumba ir susirietusi gemalo poza pradeda inkšti. Šis brutalus jėgos panaudojimo veiksmas –­ pavyzdys, kaip R. W. Fassbinderis naudoja sadomazochistines asociacijas, norėdamas paryškinti politinės-patriarchalinės galios proveržius. Pagrindinė veikėja ne kartą žeminama, tačiau nė karto nepraranda ją užvaldžiusios seksualinės aistros. Fizinio pasitenkinimo alkis užvaldo Gešę ir tada, kai ji, nors ir trumpą akimirką, virsta Medėja – žudydama savo vaikus, ji viliasi išsaugoti meilužį. Kiekviena jos žmogžudystė tampa ritualu, dėl kurio Gešė nejaučia kaltės ir neatgailauja – tai vienišos širdies ir kūniškos meilės išalkusių įsčių auka.

Parengė Daiva Šabasevičienė

Lietuvos nacionalinis dramos teatras

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 10 iš 10 
21:26:59 Oct 30, 2011   
Feb 2009 Jun 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba