Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-03-10 nr. 3086

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Jolanta Sereikaitė.
ISTORIJA
54
• RENGINIAI, SKIRTI LIETUVOS NEPRIKLAUSOMYBĖS ATKŪRIMO DIENAI – KOVO 11-AJAI
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• ŠIANDIENINĖ LIETUVA: VILTYS IR REALYBĖ55
• FORUMO "ŠIANDIENINĖ LIETUVA: VILTYS IR REALYBĖ" REZOLIUCIJA5

LITERATŪRA 
• Rasa Drazdauskienė.
ORLANDAS, ORLANDA, ORLANDO...
4

KNYGOS 
• Jūratė Baranova.
ŽURNALISTĖS KNYGA, KAIP PROVOKUOJANTIS EKSPERIMENTAS
28
• NEPASIGAILĖTI DUŠANSKIO10
• KARTONO PILYS1
• MIEGU SU TAVIMI PO ODA2
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• "IŠLAISVINTI PIRMAPRADĘ IDĖJĄ"3
• Vitalija Mockutė.
"GAIDA", INSPIRUOTA "GAIDOS"
2

TEATRAS 
• PEREITŲ VINGIŲ BEIEŠKANT2
• NERIMTA KOMEDIJA APIE RIMTUS DALYKUS
• VITEBSKO LĖLIŲ TEATRO VIEŠNAGĖ

DAILĖ 
• Saulius Kuizinas.
MOBILUMO INTERPRETACIJOS
• Raimonda Kogelytė-Simanaitienė.
"STIKLO ŽAIDIMAI" VITRAŽO MANUFAKTŪROJE
3

KULTŪRA 
• NAUJAS MENOTYROS METRAŠTIS2

NAUJI FILMAI 
• IKI "PRAVDOS" FESTIVALIO – VIENA MINUTĖ
• FILMO "LAIKU SUSPĖJOME PASIKALBĖTI" PREMJERA
• NAUJAS LIETUVIŠKAS VAIDYBINIS FILMAS "AŠ ESI TU"4

POEZIJA 
• GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ70

PROZA 
• Algirdas Vaseris.
VIENOS DIENOS ŠVENTĖ
14

VERTIMAI 
• EWA LIPSKA6

PAVELDAS 
• IEVA DILYTė.
TALINE – NAUJAS DAUGIAFUNKCINIS MODERNAUS MENO MUZIEJUS

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Tomas Pabedinskas.
INDIJA, ŠVYTINTI FOTOGRAFIJOSE
1
 Vytautas Michelkevičius.
"KITAS FESTIVALIS" ("NEXT FESTIVAL") IŠVAŽIAVO IŠ MIESTO
• 10 EKSPERIMENTŲ4

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• IX PIETŲ AMERIKOS LIETUVIŲ JAUNIMO SĄJUNGOS SUVAŽIAVIMAS URUGVAJUJE6

KRONIKA 
• VYRIŠKA – MOTERIŠKA
• ŠOKIO SPEKTAKLYJE – MOTERŲ PASLAPTYS
• VERTĖJŲ DARBAI IR SUSIRINKIMAI
• POPULIARIAUSIOS UŽSIENIO GROŽINĖS LITERATŪROS AUTORIŲ KNYGOS4

DE PROFUNDIS 
• KITATAUČIAI LIETUVOJE RETRO ŽVILGSNIU2

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS

"KITAS FESTIVALIS" ("NEXT FESTIVAL") IŠVAŽIAVO IŠ MIESTO

savaitės "ORE" tema

Vytautas Michelkevičius

[skaityti komentarus]

iliustracija

Vilniuje baigiami už(si)daryti visi visuomeniniai kino teatrai, ir staiga atsiranda entuziastų grupelė, kasmet kelioms dienoms vienoje ar kitoje sostinės vietoje atidaranti kino teatrą nekomercinei produkcijai rodyti. Betoninė romantiška kino salė, už lango dundantys traukiniai. Pagirtina. Už entuziazmą. Ir už kino salę.

Vis dėlto – keletas pastebėjimų iškilo mano ir kelių mano bendraminčių galvose. Pradėsiu nuo kalbos problemos. Lietuvoje vis dar atrodo, kad angliška komunikacija su auditorija yra labiau cool už lietuvišką, ir manoma, kad tai – kokybės ženklas. Tiek pavadinimas, tiek pagrindinis šių metų reklaminis šūkis "Next Festival is back to town" yra angliški (gal "Next" pavadinime reiškia, kad kitąkart bus geriau?). Bet kodėl aš čia kimbu lyg kalbos komisija, juk festivalis – tarptautinis. Vis dėlto, jei jis rodomas vienoje ne angliškai kalbančių šalių, komunikacija turėtų vykti bent su vertimu į nacionalinę kalbą.

Bandymas pavadinti festivalį

Ilgas pavadinimas, teisingiau, paantraštė nėra festivalio stiprioji pusė. "The Third Independent Vilnius non-commercial short film and videofestival" – kartoju ir vis bandau įsiminti, bet gebėjimai, turėti mokykloje, nyksta, ir ilgus sakinius vis sunkiau ilgėliau išlaikyti galvoje. Dar pastebiu, kad paantraštė sviestiškai sviestuota, nes rašoma "independent" ir "non-comercial", kas praktiškai yra viena ir tas pats. Dar viena prasminė klaida atsiranda, kai lietuviškoje festivalio paantraštėje ("Trečiasis nepriklausomas Vilniaus kino ir videomeno festivalis") greičiausiai dėl Valstybinės kalbos komisijos reikalavimų žodis "video" (nes jis negali būti vartojamas atskirai) pavirsta į "videomenas", kurio festivalyje tikrai reiktų ieškoti su žiburiu. Galiausiai mane iš vėžių išmuša organizatorių neapsisprendimas, kai per festivalio uždarymą jis apibūdinamas kaip "videofilmų ir tradicinių filmų festivalis". Kurgi videomenas ir kinas?

Štai čia ir galima prabilti apie festivalio koncepciją – labiausiai miglotą festivalio dalį. Ar festivalis skirtas kinui, ar videomenui, ar eksperimentinėms kino formoms, ar animacijai? Šiandieninėje judančių atvaizdų prisotintoje visuomenėje kinas atsiduria dviejuose paribiuose: jis yra arba komercinis pasilinksminimo būdas, arba pavirsta instaliacija galerijose ir meno muziejuose. Festivalio koncepcija bando įsiterpti "tarp" šių dviejų kraštutinumų, nes bandoma atkurti modernistinės "juodosios dėžės"* atmosferą ir priversti žiūrovą žiūrėti į vieną ekraną iš anksto numatytą ir nepakeičiamą laiko atkarpą (t.y. atitinkančią kūrinio trukmę).

Tarp kino ir videomeno

Vieno ekrano diktatūra ir žiūrovo įkalinimas kino salėje buvo pradėtas kritikuoti Europoje jau nuo XX a. 7 dešimtmečio. Tą liudija eilė knygų ir naujų sąvokų bei kino praktikų (pvz. Gene Youngblood knyga "Expanded cinema" ar interaktyvaus kino pavyzdžiai). Kritinį požiūrį iliustruoja inovatyvus austrų medijų menininkės Valie Export performansas "Touch Cinema", įgyvendintas vienoje Miuncheno aikštėje 1968 metais. Ji užsikabina ant savo nuogos krūtinės dėžę su užuolaidomis ir kviečia vyrus patirti intymų kino momentą, įkišant rankas vidun ir vietoj vojeristinio žiūrėjimo paliečiant vaizdo tikrovę. Tačiau malonumas yra fiksuotos laiko trukmės (kaip ir tikrame kine), nes ji laiko rankoje sekundometrą ir leidžia kiekvienam "žiūrovui" dalyvauti tik 30 sekundžių. Tokiu būdu menininkė demonstruoja kino prievartą ir kontrolę žiūrovo malonumo patyrimui.

"Next festival" ieško atsakymo, kas yra šiandieninis judantis atvaizdas, bet jo neranda, nes niekaip neapsisprendžia, ką nori rodyti: kiną, trumpametražius filmus, eksperimentinius filmukus, animaciją ar videomeną. Tas neapsisprendimas verčia žiūrovus jaustis salėje nepatogiai. Nors ir sunku rasti griežtą ribą tarp kino ir videomeno (ji nėra apibrėžiama per laikmenos – kino, videojuostos ar skaitmenos – skirtumus), tačiau jausti judančio atvaizdo kūrinio ir erdvės specifiką reikėtų. Tai, kas rodoma galerijose ar meno salėse (kur vaizdą galima sustabdyti ar persukti), neįmanoma rodyti kino salėse ir atvirkščiai. Kad toliau nekiltų sąvokų problemų, visus šiame tekste minimus konkursinius darbus vadinsiu filmukais. Gaila, kad trečiajame festivalyje nepriartėjama arčiau prie atsakymo: "Ką mes norime rodyti?"

Pamenu, platindami kvietimus dalyvauti pirmajame festivalyje "Movewithmovie" akcentavo, kad jie labiau mėgsta intymų ir jaukų kiną, negu šaltą ir beskonį videomeną. Iliustruojanti ištrauka iš 2004 metų festivalio pirmojo kvietimo: "Norėtume atkreipti dėmesį į tai, kad mes teikiame pirmenybę trumpametražiams filmukams prieš video ir video prieš "screeningus". Kitais žodžiais tariant, laukiame darbų, kurie būtų labiau skirti žiūrėti su arbatos puodeliu (arba kita ranka) delne, visai taip, kaip žiūrimas intymus kinas. Viva oldschool!"

Gerai, kad yra nuomonių pliuralizmas. Imu komentarą tiesiai iš ore.lt ir cituoju: "Tea Leone, 2006-02-23 08:56:44: be jokios abejones siandien tai sparciausiai judanti i virshu idejine komanda Lietuvoje". Deja, mano uoslė sako, kad nė velnio. Tai komanda, judanti tiesiausia turinio linija ir tik reklamos bei kiekybės linija kylanti į viršų. Palyginu su tuo, ką mačiau pirmajame festivalyje, – komandos idėjos ir supratimas apie judančius paveikslėlius yra lygiai toks pats. Taip teigdamas kritikuoju daugiausiai konkursinę programą, nes kitos papildomos programos buvo gan patrauklios ir tvarkingai surinktos.

Konkursinė programa

Mano smalsumo, deja, nepavyksta patenkinti – niekur nerandu informacijos, kas atrinko konkursinę programą, nes 456 filmukai yra įspūdingas skaičius. Atrinkti tokią konkursinę programą reikia laiko ir sugebėjimų, tačiau svarbiausia, kad organizatoriai neužmiršta įsidėti ir savo asmeninių filmukų. Atrenkant prizinius filmukus komisija turėjo gerokai paplušėti, ir, deja, visi atrinko skirtingus filmukus. Akivaizdu, kad tai ir reiškia prastą konkursinės programos sudarymą ir aiškių kriterijų nebuvimą, nors, pasak organizatorių, komisijos nuomonių nesutarimas rodo "kiek daug įdomių filmukų buvo".

Ir vis dėlto, kas ta konkursinė programa? Gal organizatoriai bando pateikti gerą vakaro filmukų rinkinį: keli komiksai, du abstraktūs ir dvasingi filmukai, o visi likę – bandymai padaryti daugiau ar mažiau pavykusį tikrą Kiną iš didžiosios raidės. Klausimas, ko siekia organizatoriai – kam ir kokią programą nori parodyti? – lieka neatsakytas. Jei bando užkabinti neformalaus jaunimo auditoriją, tai šį argumentą galima atremti nuogirda iš auditorijos po pirmosios konkursinės programos: "Na, ir filmukus atrinko, nė vienas "neveža", nebent "Dantistas". Jei bando užkabinti tradicinio kino mėgėjus, o gal net ir videomeno sekėjus, tai jie lieka prašovę pro šalį.

Vis dėlto smagu, kai Lietuvos kultūrinėje erdvėje vyksta nuoširdūs subkultūriniai judėjimai. Gal išvažiavęs festivalis kitąmet grįš su nauju pavadinimu, kad ir "Nepriklausomas Vilniaus filmukų festivalis", tada sąvokoje "filmukas" tilptų ir animacija, ir mažosios kino formos. Be to, nekiltų pretenzijų rodyti kiną ir videomeną greta. Nors tada ir man nuobodžiau būtų, nes nerasčiau kur jos išlieti.

_______________________

* Tradicinis kinas pagal tamsios kino salės analogiją vadinamas juodosios dėžės metafora, nes jis dažniausiai rodomas ant vieno ekrano uždarytoje tamsioje patalpoje, į kurią suleidžiami ir susodinami žiūrovai.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:37:17 Oct 23, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba