Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-03-10 nr. 3086

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Jolanta Sereikaitė.
ISTORIJA
54
• RENGINIAI, SKIRTI LIETUVOS NEPRIKLAUSOMYBĖS ATKŪRIMO DIENAI – KOVO 11-AJAI
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• ŠIANDIENINĖ LIETUVA: VILTYS IR REALYBĖ55
• FORUMO "ŠIANDIENINĖ LIETUVA: VILTYS IR REALYBĖ" REZOLIUCIJA5

LITERATŪRA 
• Rasa Drazdauskienė.
ORLANDAS, ORLANDA, ORLANDO...
4

KNYGOS 
• Jūratė Baranova.
ŽURNALISTĖS KNYGA, KAIP PROVOKUOJANTIS EKSPERIMENTAS
28
• NEPASIGAILĖTI DUŠANSKIO10
• KARTONO PILYS1
• MIEGU SU TAVIMI PO ODA2
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• "IŠLAISVINTI PIRMAPRADĘ IDĖJĄ"3
• Vitalija Mockutė.
"GAIDA", INSPIRUOTA "GAIDOS"
2

TEATRAS 
• PEREITŲ VINGIŲ BEIEŠKANT2
• NERIMTA KOMEDIJA APIE RIMTUS DALYKUS
• VITEBSKO LĖLIŲ TEATRO VIEŠNAGĖ

DAILĖ 
• Saulius Kuizinas.
MOBILUMO INTERPRETACIJOS
• Raimonda Kogelytė-Simanaitienė.
"STIKLO ŽAIDIMAI" VITRAŽO MANUFAKTŪROJE
3

KULTŪRA 
• NAUJAS MENOTYROS METRAŠTIS2

NAUJI FILMAI 
• IKI "PRAVDOS" FESTIVALIO – VIENA MINUTĖ
• FILMO "LAIKU SUSPĖJOME PASIKALBĖTI" PREMJERA
• NAUJAS LIETUVIŠKAS VAIDYBINIS FILMAS "AŠ ESI TU"4

POEZIJA 
• GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ70

PROZA 
• Algirdas Vaseris.
VIENOS DIENOS ŠVENTĖ
14

VERTIMAI 
• EWA LIPSKA6

PAVELDAS 
• IEVA DILYTė.
TALINE – NAUJAS DAUGIAFUNKCINIS MODERNAUS MENO MUZIEJUS

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
 Tomas Pabedinskas.
INDIJA, ŠVYTINTI FOTOGRAFIJOSE
1
• Vytautas Michelkevičius.
"KITAS FESTIVALIS" ("NEXT FESTIVAL") IŠVAŽIAVO IŠ MIESTO
• 10 EKSPERIMENTŲ4

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• IX PIETŲ AMERIKOS LIETUVIŲ JAUNIMO SĄJUNGOS SUVAŽIAVIMAS URUGVAJUJE6

KRONIKA 
• VYRIŠKA – MOTERIŠKA
• ŠOKIO SPEKTAKLYJE – MOTERŲ PASLAPTYS
• VERTĖJŲ DARBAI IR SUSIRINKIMAI
• POPULIARIAUSIOS UŽSIENIO GROŽINĖS LITERATŪROS AUTORIŲ KNYGOS4

DE PROFUNDIS 
• KITATAUČIAI LIETUVOJE RETRO ŽVILGSNIU2

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS

INDIJA, ŠVYTINTI FOTOGRAFIJOSE

Tomas Pabedinskas

[skaityti komentarus]

iliustracija
Igno Maldžiūno fotografija

Amerikiečių eseistė Susan Sontag aštuntame XX a. dešimtmetyje rašė, kad fotografija "parodo mums tikrovę tokią, kokios mes ligi tol nebuvome regėję"1. Noras atrasti dar nematytą (nenufotografuotą) tikrovę jau XIX a. skatino fotografus leistis į tolimas keliones arba nukreipti objektyvą į visuomenės elitą ar žemiausius jos sluoksnius. Abiem atvejais fotografų ir žiūrovų dėmesį traukė egzotika – nematyti kraštovaizdžiai ar viduriniosios klasės nepažinta socialinė tikrovė. Kitas būdas parodyti tikrovę tokią, kokios nesame matę, – atsigręžti į kasdienybę ir kurti neįprastus jos atvaizdus, pasinaudojant specifinėmis galimybėmis, kurias teikia fotografija. Tačiau šiandieną, nufotografavus viską, t.y. peržengus fotografiją varžiusias etines normas ir technines kliūtis, bei išeksploatavus įvairias fotografijos stilistines kryptis, romantiška kelionė į originalumą, atrodo, baigiasi neprasidėjus, nesvarbu, kurią iš minėtų krypčių pasirinktų fotografas.

Ignas Maldžiūnas, fotografuodamas Indiją, eina saugiu vidurio keliu. Jis fotografuoja Indiją ir nuotraukas apie ją eksponuoja Kaune, "Grafikos galerijoje". Tačiau egzotiškos šalies atvaizdus fotografas kuria iš jos kasdienybės, pastarąją perkeldamas į estetinio suvokimo plotmę su fotografijos pagalba. Tam tikra prasme tokia taktika užtikrina kūrybinę sėkmę – ji leidžia suvilioti žiūrovus egzotikos žavesiu, kuris neakina savo naivumu ir palieka galimybę mėgautis "menine" fotografija. Neskubrus mėgavimasis atvaizdais tikriausiai yra adekvačiausia žiūrovo reakcija į I. Maldžiūno nuotraukas, nes būtent lėtos laiko tėkmės, ištįsusios akimirkos įspūdį fotografas perteikia darbuose. Jo fotografijos "neliteratūriškos", jose sunku įžvelgti kokį nors siužetą, kuris leistų užfiksuotas akimirkas pratęsti menamoje ateityje ar kurti jų priešistorę. I. Maldžiūno fotografijose – dabartis. Tačiau jos fotografas nesistengia užklupti "lemiamomis akimirkomis", o leidžia prabėgančiam laikui palikti pėdsakus fotografijoje ilgo išlaikymo metu. Tokiu būdu kasdienybė idealizuojama – gatvės šurmulys nugrimzta į susiliejusį foną, iš kurio priešpriešiniai saulės spinduliai išskiria nejudrią medituojančio indo figūrą. Tereikia prisiminti XIX a. fotografijas, kad suprastume, jog I. Maldžiūnas pasinaudojo fotografijos savybe, kuri praeityje laikyta akivaizdžiu jos trūkumu. Juk kaip tik dėl ypač ilgo išlaikymo pirmosiose miesto gatvių fotografijose nematyti praeivių, o peizažuose – padange plaukiančių debesų. Kita vertus, siekdamas statiškame realybės atvaizde perteikti keičiančio laiko tėkmę, fotografas pasitelkia ir šiuolaikinius kūrybinius metodus. Viename atspaude jungdamas keletą kadrų, I. Maldžiūnas tarsi fiksuoja tarp jų įsiterpusį laiko momentą, jo metu įvykusį judesį, pokytį. Taip panaudojama išskirtinė fotografijos teikiama galimybė, parodyti tai, kas nematoma, gretinant skirtingas nuotraukas. Šioje mistifikacijoje fotografijai, Nerijaus Mileriaus teigimu, tenka ypatinga vieta, nes būtent jos pagalba skirtingais laiko momentais užfiksuoti tikrovės fragmentai tampa vienalaikiai, kurie ne pasakoja apie nuoseklius pasikeitimus, bet akimirksniu parodo tai, kas negrįžtamai prarasta juos skiriančiame laike2. Vis dėlto I. Maldžiūno fotografijos – ne dramatiški praradimo dokumentai, o buvimo esamajame laike atvaizdai. Juose įamžinti gatvėse miegantys šunys, ten pat snaudžia ir I. Maldžiūno fotografuojami žmonės, o kai kurie iš jų stabteli tik trumpam, tačiau visi, atrodo, išvengia beprotiškai lekiančio laiko. Vienus dabarties akimirkoje "sustabdo" ir įamžina fotografija, kiti patys sugeba patirti jos autentišką išgyvenimą – pastaruosius fotografui belieka "atrasti" ir nufotografuoti saulėtose Indijos gatvėse. Į malonią estetiškų dabarties atvaizdų erdvę yra įtraukiami ir galerijos lankytojai – konkrečioms patalpoms pritaikyti fotografijų formatai ir apgalvotas jų išdėstymas "Grafikos galerijos" erdvę pratęsia į egzotiškus tolius. Šią iliuziją kuria ne vien didelių formatų fotografijos, bet ir gana ankšta galerijos erdvė, kuri šiuo atveju tampa akivaizdžiu privalumu – viena vertus, fotografas jos netaisyklingą planą išnaudoja koncentruodamas žiūrovo dėmesį į atskiras fotografijas, kitą vertus, žiūrovas patiria savotišką intymaus susitikimo su kitokia tikrove malonumą. Autentiško prisilietimo prie nepažintos realybės įspūdį sustiprina ir tai, jog fotografijos yra atspaustos ant drobės, kuri tarsi atkartoja dulkėtoms gatvėms šešėlį teikiančių audinių tekstūrą, kurią nespalvotose fotografijose pabrėžia ryški saulės šviesa.

Taigi S. Sontag yra beveik teisi teigdama, kad fotografija vilioja mus, žadėdama parodyti tikrovę tokią, kokios nesame regėję. I. Maldžiūno fotografijų paroda yra vienas iš daugelio tai patvirtinančių pavyzdžių. Tačiau tiksliai šią ekspoziciją galima būtų apibūdinti perfrazuojant rašytojos mintį: fotografija šiandieną yra patraukli ne todėl, kad rodo dar nematytą tikrovę ar atveria anksčiau nepažintus jos aspektus, – dabar fotografija kviečia mėgautis šia tikrove, žvelgiant į ją taip, kaip pati yra išmokiusi. Toks I. Maldžiūno darbų komentaras nėra neigiamas. Mūsų dienomis kone visa fotografija padeda išvengti nemalonaus sukrėtimo, susidūrus su neįprastom tikrovės grimasom, priprasti prie jų ir vienokiu ar kitokiu būdu vis iš naujo patirti pakartotinio atradimo džiaugsmą. Taip galima vertinti ne tik tradicinės estetikos ir nuosaikaus turinio I. Maldžiūno nuotraukas, bet ir didelę dalį šiuolaikinės fotografijos, kurios šokiravimo ir kritinės socialinės tikrovės refleksijos mechanizmai baigia susidėvėti dėl nuolatinio jų naudojimo. Jei S. Sontag rašė apie "Ameriką, tamsuojančią fotografijose", tai I. Maldžiūno nuotraukose matome švytinčią Indiją. Nufotografavus viską, belieka mėgautis atvaizdais.

_______________________

1 Susan Sontag. Apie fotografiją. Vilnius: Baltos lankos, 2000, p. 123.

2 Nerijus Milerius. Trys subjektyvios impresijos, bylojančios, jog fotografija kuria Vilnių // Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien. Vilnius: Lietuvos fotomenininkų sąjunga, 2005, p. 183.

 

Skaitytojų vertinimai


41591. kkk :-) 2007-10-26 12:42
labas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:37:09 Oct 23, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba