Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2010-06-18 nr. 3289

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• JULIUS KELERAS.
šventė prie TV
9

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS1

POLEMIKA 
• ALGIRDAS PATACKAS.
Atsargiai – GENDER!
arba trumpa Europos vėžio istorija
379

KNYGOS 
• AUŠRA KAZLAUSKAITĖ.
Seno poeto užrašai,
arba Prarasto laiko beieškant
1
• ALIUS AVČININKAS.
Apsakymai pagal Jį
5
• Puoselėjama kalba ir jos menas31
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

FOTOGRAFIJA 
• JURGIS DIELIAUTAS.
Tūkstantmečio veido paieška
1

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Festivalyje „Tylos!“ triukšmauta saikingai (1)
2
• Kandžių kampelis

DAILĖ 
• KRISTINA STANČIENĖ.
Jėgos parametrai
1
• KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
(Ne)tekstilinės jungtys
5

MUZIKA 
• EUGENIJUS IGNATONIS.
Vilniaus festivalio aukso praba – Grigorijus Sokolovas
1
• VIRGINIJUS BAUBLINSKAS.
Mintys apie džiazą ir futbolą
2

ATSIMINIMAI 
• PETRAS PANAVAS.
Aš – poetas
9

KULTŪRA 
 RŪTA JAKUTYTĖ.
Performansiškumas. „Būti čia“
2

POEZIJA 
• VLADAS BALTUŠKEVIČIUS.
Reminiscencijos
9

PROZA 
• KAROLIS KLIMAS.
Mi mujer desnuda
2

VERTIMAI 
• HANNA JOHANSEN.
Naktis „Pelikane“
1

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Tyla

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Dūz dūz dūz
3

DE PROFUNDIS
buvau patekęs į haliucinacinę nuošalę
 
• GYTIS NORVILAS.
futbolo čempionatas
4
• šiupininkas.at.
Gal pagal, gal prošal, gal atgal

Šatėnų prieglobstis 
• Tryliktoji savaitė27

KULTŪRA

Performansiškumas. „Būti čia“

RŪTA JAKUTYTĖ

[skaityti komentarus]

Vasarą plūstelėjusi renginių banga verčia atidžiau žvelgti į vos ne kasdien vykstančius vadinamuosiuos hepeningus. Tai, jog į parodų atidarymus dažniausiai ateina autoriaus kolegos linksmai ir nemokamai pagurkšnoti vynelio, seniai žinoma; tai, kad knygų pristatymai sulaukia tik skystos publikos, nes nėra jaunimą pritraukiančio gyvybingumo ir originalių tokio pobūdžio renginių idėjų, taip pat. Verčiau reiktų panagrinėti populiarėjantį, o kai kur įtvirtinusį savo statusą renginį – performansą, kurio reikšmė ir prasmė dažnai lieka paraštėje ir turėtų būti kvestionuojama. Kai kurie sako, jog tai kažkas tarp spektaklio ir audiovizualinių menų sintezės, kai kas –­ kad galimybė publikai žiūrėti, kaip čia ir dabar gaminamas meno kūrinys. Tokius renginius (reginius) stebėti maloniau, kadangi į vieną sujungtos plastinės, garso ir vaizdo priemonės. Tačiau ar visi performansai yra menas, o ne tik tuščias pasirodymas, norint įtikti publikai ir imituoti renginį?

Kaune dešimtajame dešimtmetyje performansus pradėjo menininkų grupė „Post Ars“ savo akcija „Zatyšiai“, kurios metu Zatyšių žvyro karjere buvo žymimas karjero dugnas. Tuo metu apibrėžiamas kaip avangardo menas, šis vyksmas skatino žmones susimąstyti apie meno savoką ir praplėsti kūrybos supratimo ribas. Visuomenė priėmė į renginių tarpą hepeningus, tačiau gan ilgą laiką žvelgė nepatikliai. Tačiau ar kritiškumas nebuvo tai, ko taip pasigendama šiuolaikinių renginių vertinime? Kritiškumas, kilęs ne iš tamsumo ir riboto meno suvokimo, o iš sugebėjimo kelti klausimus apie renginio naudą ir fabulą. Budinti mūsų nereikia, todėl performansas praranda šią, o kartu ir šokiruojamąją, funkciją. Tad kokia lieka?

Birželio 11–13 d. Kaune vykęs festivalis „Būti čia“, nukreiptas prieš vieną opiausių Lietuvos problemų – emigraciją –­ nepašykštėjo renginių. Povilo Stulgos lietuvių tautinės muzikos instrumentų muziejaus kiemelyje vykęs VDU Akademinio judesio teatro trupės performansas pasižymėjo puikia atlikėjų plastika, šokiu, emigracijos aspektai perteikti simboliniais lagaminais, išsiskyrimo ir džiaugsmingo susitikimo scenomis, kurios pralinksmino ištęstumu ir to sukelta lengva ironija. Renginys patraukia žmogų aktualia tema, tačiau iškyla meniškumo dilema, amžių amžiais diskutuota įvairių kultūros veikėjų – ar „susocialėjęs“ menas vis dar yra menas? Ar jis nepraranda magiškumo, laisvės ir nepriklausomybės nuo jį supančio kasdienio pasaulio? Kaip teigė Alfonsas Nyka-Niliūnas, panašu, kad aktualijos yra tik laikinos reikšmės priemonė sudominti.

Paskutiniąją festivalio dieną Kauno „Lituanikos“ batų fabriko patalpose rodytas Vaidos Tamoševičiūtės performansas „Tuoj grįšiu“ nei sužavėjo, nei atbaidė. Daugumai miestiečių didžiausia atrakcija buvo pašmirinėti po apleistas milžiniškas fabriko patalpas, o ne stebėti renginį, kurio „performansiškumas“ abejotinas. Atlikėja atskiroje patalpoje raudonu flomasteriu rašė savo mintis ant nuogo kūno, o žiūrovai tai matė per projektorių kitoje patalpoje skambant grėsmingai, ne visai tinkamai pasirodymui muzikai. Taigi tai buvo tas pats, kas matyti seniai nufilmuotą vaizdo įrašą, greitai nusibostantį dėl monotoniškumo. Atskleistas vidinio moters pasaulio intymumas, jungiant slapčiausias mintis ir fizinį nuogumą, tačiau publika nuvilta, kantriųjų, išbuvusių iki pabaigos, nedaug.

Sudėtinga vertinti performansus. Atrodo, jie mums ne naujiena, tačiau socialines problemas gliaudantys renginiai, tokie kaip „Būti čia“, arba laisvo turinio meniniai pasiteškenimai reikalauja atidesnio prasmės akcento, jauniesiems menininkams ne visada pavyksta ta koja pataikyti į kultūros vėžes. Jei vadovausimės Hanso Arpo fraze „Viskas yra menas“, tada nereikės ne tik performansų, bet ir apskritai kūrybinių pastangų.

 

Skaitytojų vertinimai


60480. vaikas2010-06-22 10:55
Trūksta gilesnės performansiškumo analizės. Neužtenka kelių sakinių apie "Būti čia" ar istorinio pavyzdžio ar rašinio stiliaus įžangos. Bet gerai, kad yra bent kažkas, kas apžvelgia tokius renginius.

60975. dalyvavusioji2010-07-02 00:48
Vaidos Tamoševičiūtės performanso esmę sudarė ne tai, kad ji rašė ant savo kūno(ir ne flomasteriu, o lūpų pieštuku), o tam konkretaus teksto rašymas (beje, kurį ji mokėjo mintinai). Tekstas buvo parašytas anotacijoje prieš patenkant į performanso zoną. Jo esmė nesėkmingos pastangos "sukultūrinti" laisvės ir valkatavimo paragavusį šunį. Minėtos jaunosios menininkės kūrybos kontekste - tai ne pirmas performansas. Ankstesniajame ji leidosi aprašoma kitų žmonių. Sveikintina, kad šio straipsnio autorė pastebėjo performanso faktą, bet performanso analizei neužtenka nupasakoti tik vyksmo fizinės situacijos. Svarbu prieš rašant sužinoti daugiau. Bent jau paskaityti anotaciją.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:36:51 Oct 23, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba