Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-11-08 nr. 2924

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Mieli skaitytojai,34
• TRUMPAI2
• KITAME NUMERYJE4

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI3
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Vladas Braziūnas.
"CAP A L`EST" - NAUJAS EUROPOS POETŲ JUDĖJIMAS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
PERSIDAŽYMAI
1

SVEIKINAME SUKAKTUVININKĄ 
• VYTAUTAS PAUKŠTĖ1

LITERATŪRA 
• GYVŪNŲ PASAULYJE2
• Yannas Martelis.
KAIP AŠ RAŠIAU "PI GYVENIMą"
6

JAUNIMO PUSLAPIS 
• JURGA BUTKYTĖ2
• ANDRIUS PULKAUNINKAS13

KNYGOS 
• Ramutis KarmalavičIus.
...ATKERĖTŲ KOMUNIJŲ IR MEMUARŲ SRAUTAIS...
61
• NAUJOS KNYGOS1

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
ATGIMSTA "MUZIKOS RUDUO"
4

TEATRAS 
 "PATI PRADŽIOS PRADŽIA" M.ŠIAULYTYTĖS AKIMIS3
• Rimas Driežis.
ALYTAUS "AITVARO" SVEČIAI

KINAS 
• Rasa Paukštytė.
"MOLODIST" - PRIEGLOBSTIS KINOMANAMS
2

NAUJI FILMAI 
• BALTIJOS FILMŲ PANORAMA - VILNIUJE

DAILĖ 
• Jurgita LudavičIenė.
PAPUOŠALAI
3
• Jurgita LudavičIenė.
DANGUS YRA ŠVELNUMO SPALVOS
6

KRONIKA 
• Lietuvių PEN centro PAREIŠKIMAS2
• Ingrida Daunoravičiūtė.
JAUNIMO TEATRE - PREMJERA VAIKAMS
• ŽURNALISTŲ ETIKOS INSPEKTORIAUS ROMO GUDAIČIO PAREIŠKIMAS
• 2002-ŲJŲ "METŲ VERTĖJO KRĖSLAS"

DE PROFUNDIS 
• MAESTRO
• RAMŪNAS KASPARAVIČIUS

TEATRAS

"PATI PRADŽIOS PRADŽIA" M.ŠIAULYTYTĖS AKIMIS

[skaityti komentarus]

iliustracija
Medilė Šiaulytytė

Lapkričio 9, 10 d. Lietuvos nacionalinis dramos teatras pakvies į spektaklio "Pati pradžios pradžia" premjerą. Pjesės autorius - kinematografininkas, poetas Jonas Mekas, režisierius - Jonas Vaitkus, kompozitorius - Antanas Kučinskas. Spektaklyje vaidina Arūnas Sakalauskas, Eglė Mikulionytė, Neringa Bulotaitė, Brigita Bublytė, Šarūnas Puidokas, Vaidotas Martinaitis, Saulius Balandis ir kiti aktoriai.

Spektaklio dailininkė - jauna scenografė Medilė Šiaulytytė. 1997-2001 m. ji studijavo scenografiją Vilniaus dailės akademijoje, 2002-ųjų pavasarį - operos teatro scenografiją ir scenos techniką akademijoje Turine. M. Šiaulytytė yra sukūrusi scenografiją ir kostiumus Marko Ravenhillo pjesei "Keletas tikslių poliaroidinių nuotraukų" (Lietuvos nacionalinis dramos teatras), šią vasarą - kostiumus A. Scarlatti oratorijai "S. Casimiro Re di Polonia", kuri buvo atlikta Bernardinų bažnyčioje Vilniuje.

Su Medile Šiaulytyte kalbasi Daiva Šabasevičienė.

Kokį Joną Meką atradai, skaitydama pjesę "Pati pradžios pradžia"?

Šios pjesės žavesys yra labai subtilus ir gal intuityviai pajaučiamas, bet nelengva jį pagrįsti ir analizuoti literatūriškai. Nėra aiškaus siužeto ar dramos, aiškios logikos, tekstas atrodo kaip išgalvoto gyvenimo fragmento aprašymas. Pirmą kartą perskaičius pamaniau, kad reikės kurti kaimą, ir apsidžiaugiau, kad Vaitkus įsivaizduoja miestą, norėtų perteikti didmiesčio atmosferą. Už to ir užsikabinau.

Kaip atsirado toks scenovaizdžio sprendimas? Ar režisierius sutiko su pasiūlymais?

Ar svarbus yra konkretus laikas, veiksmo vieta, ar scenografija turi būti kaip burtai? Kiekvienas kūrinys kaip koks klientas - prisėda ant taburetės ir padiktuoja savo sąlygas. Man atrodo, kad ši pjesė siūlo daug įvairių situacijų, galimybių. Ją galima traktuoti įvairiai. Aš siekiau sukurti nebuitišką scenovaizdį, naudoti kasdieninius daiktus, kurie būtini veiksmui, bet kartu neužmiršti konkrečių vyksmo vietų, kurios minimos pjesėje: baras, degalinė, namai. Stengiausi susieti visas tas vietas ir sukurti scenovaizdį, kaip žaidimą, neprimetantį nieko rimta. Savaitę spoksojau į tuščią maketo dėžę, supratau, kad televizorius, žiūrimas namuose, bare, gali būti sprendimas.

Ekranai atsirado siekiant ištirpdyti sienas, kad būtų jaučiamas miestas, tolstančios gatvės, šurmulys ir panašiai. Diskusijos su režisierium, kokia galėtų būti spektaklio atmosfera, man labai padėjo, bet galėjau laisvai spręsti, kokia turėtų būti scenografija. Tas man yra būtina.

Nuo technikos teatras kartais paspringsta. Be to, ir šiaip ji turi nemažai oponentų. Vaitkui tai nebuvo svetima nuo "Kaligulos" laikų. Netgi tada, kai teatre nebuvo jokių techninių galimybių, šis režisierius pateikdavo naujovių. Žodis "video" neigiamai veikia ne vieną teatralą.

Tai yra viena išraiškos priemonių, nieko nesiskirianti nuo kitų.

O prisiminkim Miltinį, antitechnikos propaguotoją. Jis, net kalbėdamas apie buities dalykus, turėjo pagrįstų argumentų. Pavyzdžiui, sakė, kad intelektualui žema vairuoti automobilį.

Kiekvienas spektaklis yra atskiras, ir reikia žiūrėti, ar konkrečiu atveju tam tikra raiška pasiteisina, o ne laikytis taisyklių, kuo galime naudotis, o kuo ne. Teatre labai svarbu technologija. Ne tik dėl videomeno, dėl visko. Manau, nereikia savęs riboti, naudojant vieną ar kitą elementą. Kuo daugiau sluoksnių - tuo įdomiau.

Kuo ypatingas darbas su Jonu Vaitkumi? Kaip jis dirba?

Ypatingas man atrodo paprastumas bendraujant ir pasitikėjimas, kurį jaučiu. Tai yra esminiai dalykai bendrai dirbant. Pastebėjau, kad dažnai režisieriams reikia dailininko tam, kad jis surastų tinkamų daiktų spektakliui arba įgyvendintų režisieriaus scenografines idėjas. Darbą su J.Vaitkumi lydi nuolatinė diskusija.

Svarbu, kad režisierius moka išklausyti, ką mano kiti, bet situaciją kontroliuoja. Imponuoja jo sugebėjimas interpretuoti tekstą. Kartais atrodo, kad tekstas labai paprastas, bet režisieriui pavyksta sukurt įdomių scenų. Man ypač patinka masinės scenos. J.Vaitkus daug rodo pats. Jis - tarytum visų galų meistras.

Režisierius per repeticijas akcentuoja, kad tai ne psichologinis spektaklis, atramos tašku buvo pasirinktas fluxus judėjimas. Vaizdas, judesys, tekstas jungiami netradiciškai.

Tau kostiumai - neatskiriama spektaklio dalis. Šį kartą - įspūdingi personažai...

Pirmiausia visada pradedu piešti tuos personažus, kurie pjesėje patys nereikšmingiausi. Mėgstu neigiamus veikėjus, o pagrindinius, ypač teigiamus, atidėlioju tol, kol įmanoma, nes su jais dažniausiai daugiausia vargo.

Šio spektaklio personažai labai skirtingi, įvairių tautybių, prie jų dar prisidėjo personažai-skulptūros, kurių nebuvo pjesėje. Aš norėjau pabrėžti tą skirtingumą, parinkau skirtingas medžiagas, jas tarpusavy sieja tik ornamento keistumas. Dabar nekantrauju pamatyti visumą, įsitikinti, ar mano sprendimas tinkamas.

Tu dažnai dalyvauji repeticijose. Tai suprantama, bet dailininkai paprastai neturi laiko. Ką Tau reiškia repeticijos?

Svarbu jausti, kaip kuriamas spektaklis, nes viskas tarpusavy susiję. Be to, man patinka stebėti, kaip iš "nelabai įkvepiančių" teksto gabalų atsiranda labai įdomios scenos.

Papasakok apie studijas Turine.

Italijoje scenografijos tradicijos siekia baroko laikus. Turino dailės akademijoje studijavau scenos techniką. Buvo įdomu, nes susipažinau su skirtingu požiūriu į scenografiją, kai vertinamas gebėjimas sukurti prabangią ir sudėtingą scenografiją, ne tik "paprastą ir pigią".

Vilniaus dailės akademijoje akcentuojama, kad svarbiausia yra idėjos. Scenografas čia - pusiau tapytojas, interpretuotojas. O ten - priešingai. Scenografas - pirmiausia technikas. Mano dėstytojas Turine sakydavo: sukurti tapybiškus scenografijos eskizus gali daugelis, o sugalvoti, kaip įgyvendinti savo idėjas, padaryti detalius brėžinius nėra paprasta. Manau, kad čia yra daug tiesos. Susipažinti su technologijomis, pačiam sugebėti ką nors išrasti yra labai svarbu.

 

Skaitytojų vertinimai


915. vida Kazragyte2002-11-13 10:02
Norisi ateiti į spektaklį ir pažiūrėti. Tikiuosi kažko švelnaus, be galo ekspresyvaus ir naujo.

933. Lidija Laurinčiukienė2002-11-14 07:53
Kaip šaunu, kad kurianti Lietuvos jaunuomenė yra plačiažiūrė. Po tokių dialogų norisi skubėti į teatrą ir pamatyti savo akimis tos jaunos kūrėjos darbą.

937. Susižavėjęs2002-11-15 13:09
... ir šiaip - simpatiška ta Šiaulitytė.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
2:34:06 Oct 17, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba