Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-11-08 nr. 2924

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Mieli skaitytojai,34
• TRUMPAI2
• KITAME NUMERYJE4

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI3
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Vladas Braziūnas.
"CAP A L`EST" - NAUJAS EUROPOS POETŲ JUDĖJIMAS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
PERSIDAŽYMAI
1

SVEIKINAME SUKAKTUVININKĄ 
• VYTAUTAS PAUKŠTĖ1

LITERATŪRA 
• GYVŪNŲ PASAULYJE2
• Yannas Martelis.
KAIP AŠ RAŠIAU "PI GYVENIMą"
6

JAUNIMO PUSLAPIS 
• JURGA BUTKYTĖ2
• ANDRIUS PULKAUNINKAS13

KNYGOS 
• Ramutis KarmalavičIus.
...ATKERĖTŲ KOMUNIJŲ IR MEMUARŲ SRAUTAIS...
61
• NAUJOS KNYGOS1

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
ATGIMSTA "MUZIKOS RUDUO"
4

TEATRAS 
• "PATI PRADŽIOS PRADŽIA" M.ŠIAULYTYTĖS AKIMIS3
• Rimas Driežis.
ALYTAUS "AITVARO" SVEČIAI

KINAS 
 Rasa Paukštytė.
"MOLODIST" - PRIEGLOBSTIS KINOMANAMS
2

NAUJI FILMAI 
• BALTIJOS FILMŲ PANORAMA - VILNIUJE

DAILĖ 
• Jurgita LudavičIenė.
PAPUOŠALAI
3
• Jurgita LudavičIenė.
DANGUS YRA ŠVELNUMO SPALVOS
6

KRONIKA 
• Lietuvių PEN centro PAREIŠKIMAS2
• Ingrida Daunoravičiūtė.
JAUNIMO TEATRE - PREMJERA VAIKAMS
• ŽURNALISTŲ ETIKOS INSPEKTORIAUS ROMO GUDAIČIO PAREIŠKIMAS
• 2002-ŲJŲ "METŲ VERTĖJO KRĖSLAS"

DE PROFUNDIS 
• MAESTRO
• RAMŪNAS KASPARAVIČIUS

KINAS

"MOLODIST" - PRIEGLOBSTIS KINOMANAMS

Spalio mėnesį Kijeve vyko 32-asis tarptautinis kino festivalis "Molodist"

Rasa Paukštytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Žinoti savo vaidmenį

Dvidešimt metų pagyvenęs, sąjunginis kino mokyklų filmų festivalis Kijeve "Molodist" prieš gerą dešimtmetį turėjo visus šansus išnykti iš postsovietinės erdvės, kaip kad išnyko pats terminas "sąjunginis" ir teritorija, juo apibrėžta. Tačiau "Molodist" ne tik įsitvirtino naujoje, gana varganoje - turinio, kino naujovių, madingų personų atžvilgiu - festivalinėje erdvėje, bet ir pagrindinio festivalio ideologo, kino intelektualo Andrijaus Chalpakčiaus pastangomis įgijo statusą, prilygstantį postsovietinėje erdvėje gal tik Rygoje vykstančiam kino forumui "Arsenalas". Tapęs tarptautiniu debiutinių ir studentiškų filmų festivaliu,"Molodist" išlaikė pagrindinę, sunkiausiai suformuojamą konkursinę programą. Dažnai, jei tai ne aukščiausios klasės festivalis Kanuose, Berlyne ar Venecijoje, ji būna silpniausia ir yra privalomas, tik rengėjų ar šalies ambicijomis pateisinamas priedas prie pasaulyje jau nuskambėjusių filmų programų, retrospektyvų et cetera. Taip buvo beveik visą praėjusio šimtmečio dešimtą dešimtmetį Maskvos tarptautiniame festivalyje. Gudresni "arsenaliečiai" - jų konkursai apsiriboja Baltijos filmais, o pagrindinis festivalio prizas tiesiog išlošiamas. Kijeviečiai tuo tarpu užsispyrę laikosi tradicinio konkurso nuostatų, jį vertinančios tarptautinės žiuri. Tiesa, atrinkti į konkursą filmai - atsijota Berlyno, Roterdamo, Kanų ir nacionaliniuose Europos šalių festivaliuose programa. Tai ne "pirmos nakties", ne pirmos pasaulinės ar europietiškos premjeros konkursas. Bet tokius konkursus rengti, pasikviesti garsiausių režisierių filmus "pirmam krikštui" postsovietinės šalys galimybių tiesiog neturi ne tik dėl bendros prastos ekonominės situacijos, bet ir dėl jos diktuojamos nepaslankios kino teatrų repertuaro politikos, menkų alternatyvaus mainstreamui kino platinimo galimybių, neišsivysčiusios kino industrijos, vangiai gimstančių bendros produkcijos filmų (prie "Eurimage`o" Ukraina žada prisidėti ir užmokėti apie 300 tūkst. eurų mokestį; jis priklauso nuo gyventojų skaičiaus - šįmet). Tuo tarpu tokia liūdna situacija visai neužgesina Kijevo kinomanų entuziazmo, kuriems, pripratintiems prie festivalio kokybės, gerą savaitę filmai yra būtinas dalykas. Festivaliui, iš visų jėgų besistengiančiam pristatyti kuo platesnę šiuolaikinio kino panoramą ir rengiamam, visų pirma publikai, ši atsako anšlagais ir Kino namuose, ir keliuose miesto kino teatruose - gali pamiršti viltį patekti į vakarinę peržiūrą kada panorėjęs; vietas reikia užsiimti ne prieš pusvalandį, o prieš kelis seansus. Jauni ir nelabai žmonės, mobiliais telefonais reikalaujantys "dvasios bendrų" užimti tris (penkias, septynias) vietas "į Gasparą Noe" ar "į Akį" - normali realybė. "Molodist" duoda deficitą. Be to, į festivalį neturėtų numoti ir kūrėjai iš pačios postsovietinės teritorijos - "Molodist" populiarus tarp debiutais ar trumpametražiais filmais garsėjančių Europos kino festivalių atrankos komisijos narių, tad gali duoti šansą filmui tęsti festivalinį gyvenimą.

iliustracija

Žagsinti realybė, naujasis sentimentalumas ir kitas gyvenimo plastilinas

Trys konkursai - vaidybinių ilgametražių, trumpametražių ir studentiškų filmų - išlaikė viso šiandien įmanomo kino spektro temas ir stilius. Nuo "dogmiškojo" iki "gotikos". Nuo prisilietimo prie socialinės nuskriaustųjų problematikos iki rafinuoto teatrališkumo ar net čapliniškų tradicijų perfrazavimo.

Didįjį prizą žiuri paskyrė šveicarų režisieriaus Stefano Haupto filmui "Bliuzo utopija", kuris savo tema išties debiutinis - realistine maniera pasakojantis apie jaunuolio svajones, kaip visiškos laisvės iliuziją.

Visgi įspūdingiausiais, ryškiausiais ilgametražiais filmais laikyčiau keletą kūrinių. Tai visų pirma vengrų režisieriaus György`o Palfi`o "Žagsėjimas" (specialus žiuri prizas) - absoliučiai konceptualus filmas, pusantros valandos išlaikantis žiūrovą kėdėje vien tuo, kad išplėšia iš provincijos aplinkos pačias trivialiausias detales - užsidarančio automobilio spynelę ar pieno stiklinę. Detalių monotonijai akompanuoja žagsintis senukas, o vienintelis dalykas, kuris tą monotoniją sutrikdo, yra neva žemės drebėjimas - kompiuterinio lėktuvėlio sukelto "nesusipratimo" įmontavimas į filmo audinį. Sintetinis lėktuvėlis pabrėžia gyvenimo natūralumą. Tokiame vienodai "žagsinčiame" gyvenime yra visko - ir šeimyninio dramatizmo, ir net trilerio. Labai specifinės stilistikos filme - viskas sumontuota iš smulkmenų, kurių viena, visai neakcentuojama, yra žmogus - režisieriui pavyko įžvelgti visus gyvybės egzistavimo lygmenis, nuo žagsinčio senuko iki povandeninio pasaulio. Jis prasibrovė net iki augalų šaknų...Ir visi jie slypi niekuo neypatingame kaime, kurio realybei akompanuoja liaudiškos sutartinės.

Itin įdomu žiūrėti, kaip žiaurumas ir sentimentalumas susipina airės Kirsten Sheridan filme "Disko paršai". Tai - dviejų nuo vaikystės augusių, vienas kito besilaikančių, kad ir kur būtų, paauglių, vaikino ir merginos, meilės istorija. Jiems neegzistuoja niekas aplinkui, jie tyčiojasi iš aplinkos, yra svarbūs tik vienas kitam. Herojų angeliški veidai disonuoja su jų nepaprastu žiaurumu aplinkai, o meilė provokuoja smurtą, kuris yra visiška aklavietė ir tragišką finalą lemiantis dalykas.

iliustracija
"Žagsėjimas", rež. György`s Palfi`s

Kultinis savo šalyje bulgarų teatro režisierius Teddis Moskovas kine debiutavo filmu "Balta rapsodija", kurio pagrindas - teatro buvimas visur, kur tik pasisuka jo herojė - lėlininkų trupės statistė, vaidinanti niekingiausią rausvo paršelio vaidmenį. Aktorės Majos Novoselskos, apdovanotos festivalyje Yves`o Montand`o prizu, klounada ir sudaro pagrindinį filmo motyvą, atgaivina teatrališką stilistiką. Režisierius - didelis "Monthy Pytonų" gerbėjas, ir tai justi kiekviename kadre.

Na, o jaunas rusų režisierius Filipas Jankovskis filme "Judant" rodo, kaip jauni turtuoliai irgi verkia. Žurnalistas, nesigėdijantis imti interviu net iš numirėlių, supranta, kad įsitraukė į pavojingą žaidimą, kuris gresia prastomis pasekmėmis jam artimiems žmonėms. Klipo estetika filme visgi šiek tiek prasmingiau naudojama, negu dabar mūsų ekranuose demonstruojamoje Romano Prygunovo "Kraujo vienatvėje", tačiau madingų žurnalų stilius ima viršų, prarydamas paslėptas prasmes.

Iš 27 studentiškų filmų žiuri atidavė pirmenybę normalaus žmogaus paprasto individualumo apraiškoms - vokiečių filme "Cantando la vida"senyva moteris tik maudosi jūroje ir nuostabiai dainuoja Lotynų Amerikos dainas. Bet tas džiugesys, su kuriuo režisieriai Ines Thomsen ir Wolfas Markusas Goppneris stebi moters transformaciją iš vos paeinančios senutės iki laimingos, atsigavusios damos vandenyje, nuginkluoja, suteikdamas tikro gyvenimo pojūtį.

Trumpametražių filmų konkurse dalyvavę 36 kūriniai - uždavinys žiuri nelengvas. "Molodist" programų formuotojai visgi - vieni iš tų, kurie postsovietinėje teritorijoje sergi savo festivalio prestižą ir jį lemiančią filmų kokybę. Žiuri prizas ir publikos, kuri balsuoja už kiekvieną festivalio filmą, prizas ukrainiečių animaciniam filmui "Važiavo tramvajus Nr.6" ( rež. Stepanas Kovalis) - vienintelis įmanomas sprendimas. Po filmo išties atrodo, kad pasaulis sukurtas iš plastilino, o visi jo dalyviai tik ir maigosi ( filme - maigosi troleibuse), įgaudami pačias patogiausias įvairiausiose situacijose formas. Kokia situacija - tokia ir forma. Šmaikšti autorių potekstė - toks yra konformizmas - išreikšta plastilino, kaip medžiagos, vizualiniu paslankumu. Filmas, beje, prieš "Molodist" buvo apdovanotas Didžiuoju prizu viename autoritetingiausių pasaulyje animacinių filmų festivalių "Krok". Liudininkai pasakoja, kad animacijos klasikai klykė iš susižavėjimo, pamiršę savo nuopelnus šio kino raidai.

iliustracija
"Važiavo tramvajus Nr. 6", rež. Stepanas Kovalis

Gyvi "Molodist" klasikai - mažai žinomi arba užmiršti praėjusių ir dabartinių madų diktatoriai

Didžiajai žiuri šįmet vadovavo korėjietis Kim Kidukas, kurio filmai - paskutinis mados žodis pasaulinėje festivalinėje orbitoje. Kad ir kiek apžvalgininkai ironizuotų, jog Kim Kiduką išgarsino 2000 m. Venecijos festivalyje jo filme "Sala" apalpusi nuo drastiškos aistros išraiškos ( į intymias vietas - burną ir lytį - herojai kimšo žvejybos kabliukus) dama, kad ir kiek tie patys autoriai juokautų, jog ta pati dama alpo turbūt ir Mikaelio Hanekės "Pianistėje" Kanuose, šis režisierius yra vienas ryškiausių šiandien žmogaus aistrų prigimties analizuotojų, gėrio ir blogio sąvokų painus kvestionuotojas. "Molodist" parodė du pernai sukurtus Kim Kiduko filmus - Berlyno festivalio konkurse dalyvavusį "Blogą vaikiną" ir "Nežinomą adresą", kuris, lyginant su "Sala" ar "Blogu vaikinu", dėl prievartos ir žmogaus mazochizmo paskatų kamerinių studijų gali būti laikomas "barokine" nesėkme. Tačiau būtent jame tarp gėrio ir blogio jau nebėra jokio tarpo, kiekviename iš daugybės jo herojų sugyvena galvoje netelpantis smurto poreikis ir švelnumas. Spaudos konferencijoje savamokslis kinematografininkas, kuriantis itin tapybiškus, stilistiškai nepriekaištingus kūrinius, Kim Kidukas dar kartą patvirtino nešnekaus režisieriaus vardą. Jis niekada mums nepaaiškins, kodėl jam atrodo, kad kankinantys fiziškai ir dvasiškai vienas kitą ir patys save jo filmų herojai - natūrali būsena. Į tai netiesiogiai atsako, tarsi patvirtindamos Kim Kiduko pasirinkimo teisingumą, pilnos jo filmų žiūrovų salės.

Tuo tarpu legendinio dokumentinio filmo "Suteik man prieglobstį" režisierius Albertas Mayslesas užlipęs ant scenos noriai dalijosi savo prisiminimais apie filmo objektą - legendinį "Rolling Stoune" koncertą San Franciske ir apie tai, kokį narkotiką ("šiek tiek žolės, šiek tiek kokaino") su kuo kada bandė. Mayslesas tapo jauniausios "Molodist" publikos pamiltu senuku - ne tik gyvos istorijos liudininku, bet ir režisieriumi, išsaugojusiu geriausias Mike`o Jagerio dainas bei laiką kino juostoje, kai tūkstantines žmonių minias nuo neramumų saugojo vos keli apsaugos darbuotojai, kurių pagrindinis darbas visgi buvo ne tvarkos žiūrėti, o gėles į publiką mėtyti.

iliustracija
"Cantando la vida", rež. Ines Thomsen ir Wolfas Markusas Goppneris

Trečia įdomi "Molodist" persona - šveicaras Danielis Schmidas ir jo retrospektyva. Nepelnytai primiršti jo filmai šiandien atrodo grynais rafinuotas aštuntojo dešimtmečio kinematografo avangardas. Rainerio Wernerio Fassbinderio draugas ir bendramintis, jis nepaliauja mąstyti apie du didžiuosius, jo galva, žmonijos menus - operą ir kiną. Tokie prieštaringi vienas kitam menai buvo sujungti jo filmuose, kurie, tematiškai būdami artimi Fassbinderio kūrybai (gyvenimo dugno žmonės, prostitutės, nusikaltėliai, seksualinės ir politinės mažumos), visgi yra kur kas egzaltuotesni, juose daugiau dėmesio skiriama formai ir įvairiausio plauko to meto visuomenėje klaidžiojančių idėjų išsakymui. "Angelų šešėliuose" apie gyvenimo prasmę ir socialumą samprotaujančios prostitutės šiandien kelia tik atlaidžią šypseną, tačiau idealistiškas deklaratyvumas tuo metu, kai filmas buvo sukurtas, žinoma, darė didžiulį įspūdį. Šiame filme, beje, savo lyriškiausią sutenerio vaidmenį suvaidino jaunas Fassbinderis. Ir iš laiko perspektyvos dar reiktų klausti, kuris kuriam didesnę įtaką darė - intelektualusis Schmidas grubokam Fassbinderiui ar atvirkščiai. Mažiausiai laiko susendinti yra Schmido dokumentiniai filmai - "Mėgėjai" (1991) ir "Toskos bučinys" (1984). Pirmasis - suklijuotas iš nežinomų žmonių, filmavusių antrajame ir trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje atostogas Šveicarijos Alpėse ar čiuožyklose, palikimo - kino archyvuose likusių laisvalaikio praleidimo kadriukų. Antrasis - Schmido apsilankymas pas senyvas operos primadonas senelių prieglaudoje. Filmai, išlaikantys ir laiko dvasią, ir tauriausius žmogaus prioritetus, ir, kitaip nei jo operine stilistika sukurti vaidybiniai filmai, žadinantys emocijas.

Be šių trijų asmeniškai aplankiusių festivalį klasikų ir jų kūrinių, Kijeve buvo galima pamatyti visus šio sezono hitus: Aki`o Kaurismäki`o suomišką "luboką"- "Žmogų be praeities", Jacque`o Perrino garsiuosius "Paukščius", Gasparo Noe skandalingąjį "Irreversible", nespalvotus Kiros Muratovos "Čechovo motyvus". "Molodist" organizatoriai panaudoja, atrodo, visas įmanomas progas surinkti naujoves, priminti praėjusių laikų kino radikalus, kurie savimi, savo kūrybos kokybe tarsi tikrina šiandieninių debiutantų potencialias galimybes veikti kinematografą.

 

Skaitytojų vertinimai


9550. Vilija :-) 2004-07-12 23:20
Å aunu, ÄÆdomu, ÄÆtikinama - kaip visi R.P. straipsniai.

9551. Vilija :-) 2004-07-12 23:23
Norejau pasakyti - saunu, idomu, itikinama.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Spalio

PATKPŠS

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
2:34:03 Oct 17, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba