 Lengva knygų našta Nuotrauka iš rengėjų archyvo |
Kas žvarbų spalio savaitgalį galėtų į „Vasaros 5“ ligoninės teritoriją privilioti lankytojus? Ne tik ligoninės organizuota atvirų durų savaitė „Griauname sienas – ugdome toleranciją!“, bet ir jos metu vykstantis pirmasis tarptautinis audiovizualinės poezijos festivalis „tarp: vasaros 5“. Tad renginyje buvo galima pamatyti ne tik poetus, besidominčius vaizdo ar eksperimentinio garso menais, menotyrininkus, o ir šiaip smalsuolius – juk ne kasdien esi laisvai įleidžiamas į Psichosocialinės reabilitacijos centrą.
Trečiame šio pastato aukšte festivalio „tarp“ metu veikė trys salės – mažiausioje jų žiūrovai galėjo susišildyti iš didelių termosų pilstoma kava ir arbata, grožėtis Mindaugo Švėgždos vizualiniais eilėraščiais ir Giedriaus Puodžiūkyno grafiškais paveikslėliais, vidurinėje salėje – maloniai nustebti pamačius erotišką Lino Kranausko fotoeilėraščių parodą, ir, svarbiausia – išsirinkti patikusią knygą iš dosniai ligoninės dovanotos bibliotekos – pradedant kišeninėmis knygelėmis apie psichiatriją ir baigiant solidžiais enciklopediniais tomais. Abejojantiems Benas Šarka padėdavo apsispręsti, pasiūlydamas vieną ar kitą knygą – ką gali žinoti, gal režisierius ir aktorius pakeis savo profesiją? Pagrindinėjė salėje, kurioje žiūrovai patogiai įsitaisė ant ligoninės pacientų pasiūtų pagalvėlių ar prigulė ant pasieniais išstatytų metalinių lovų, buvo eksponuojama Benedikto Januševičiaus eilėraščių paroda ir vyko gyvi atlikėjų pasirodymai.
Pirmoji festivalio diena, pradėta ritualinio Kimo Arbo ir PB8 erdvės apvalymo ir tęsta kun. Skaidriaus Kandratavičiaus bei performansisto Ramūno Jaro leidinio „Degeneruotos NRG sangriuvos“ pristatymo, buvo daugiau retrospektyvinė – atėjusieji galėjo susipažinti su italų videopoezijos pionierės Katerinos Davinio, lietuvių Virginijaus Malčiaus ir Remigijaus Venckaus bei pradedančiųjų ukrainiečių grupės „Technokrat“ audiovizualiniais eilėraščiais. Žinoma, neapseita ir be kelių gyvų pasirodymų – Gyčio Norvilo, Mariaus Buroko ir Dariaus Pocevičiaus skaitomų Benedikto Januševičiaus garsinių eilėraščių bei lietuvių grupės „Sintezija“, kuri šiemet buvo pristatyta ir Ukrainoje, Lvovo knygų mugėje.
Antroji festivalio „tarp: vasaros 5“ diena po ukrainiečio Jurijaus Kručako videoparodos „Crossing Reality“ atidarymo, skirto Remigijaus Audiejaičio atminimui, įsibėgėjo „Su vilkšuniais ir be jų“ – Vaivos Grainytės ir Gražvydo Kardoko pasirodymu. Tąsyk ramus išlikęs muzikantas žiūrovus per pertrauką nudžiugino improvizacijomis saksofonu po lova. Tada jau tie, kam prietemoje bestebint pasirodymus paskaudo akys, galėjo paragauti Dariaus Jurevičiaus išspaustų morkų sulčių – vikrusis poetas skaitydamas savo eilėraščius dar spėjo ir gerą darbą padaryti. Kompozicija „Septyni tiltai pasaulio centre“ nuskambėjo kitaip, nei tikėtasi – vietoj planuotų M. Peleckio eilių girdėjome poetą pakeitusio Roberto Kundroto poeziją, pagardintą razina skaitymų pabaigoje – to paties pavadinimo Mindaugo eilėraščiu.
Aktoriaus ir šokėjo Jono Versecko ir Yljos Pikalovo performansinis pasirodymas – apsiėjo be noise ir kompiuteriu kuriamos muzikos. Visiškai išjungus šviesą, žiūrovų fantazija buvo skraidinama elektrinės gitaros skambesio ir scenojo ardomos lėlytės garsų. Iš Rygos atvažiavęs latvių audiovizualinės poezijos grupės „Orbita“ atstovas Artūras Punte pristatė vieną naujausių savo kūrinių – dokumentinį trumpametražį filmą „Gastarbeiteris“, kuriame nufilmuoti Airijoje dirbantys emigrantai buvo paprašyti padeklamuoti tautiečių eiles. Smalsu, ką gi atsimena lietuviai? Ogi deformuotą Maironio „Trakų pilies“ variantą ir grupės „Antis“ dainas. Žinoma, tai – ne rodiklis, tačiau audringa žiūrovų reakcija parodė, kad filmukas patiko.
Festivalio „tarp: vasaros 5“ pabaigą vainikavo eilėraščio ekranizacijos konkurso nominantai ir nugalėtojai, išrinkti iš menotyrininkų ir literatūrologų, ir paskelbti komisijos (S. Žalneravičiūtė, V. Kinčinaitis, D. Pocevičius, R. Venckus, B. Januševičius, A. Šimkus).
Geriausios vaizdo, garso ir poezijos sintezės prizas atiteko klipui „Nėra okeano“ (G. Labanauskaitė, V. Malčius, A. Ruzgas), drąsiausios ir originaliausios idėjos – „Vnešnije vidy urodstva“ (Ž. Andriušis, L. Garbštienė, R. Jaroševičius) ir „Vienintelis didesnis žinduolis“ (V. Grainytė, S. Norkutė), taip pat laimėjęs geriausios vaizdo ir garso kokybės nominaciją. Rinkdami geriausio poezijos teksto nominantus, komisijos nariai pasidalino į dvi stovyklas: vieni privilegiją teikė klasikai – J. Marcinkevičiaus eilėraščiui „Žodžiai“ (vaizdą kūrė O. Ramašauskaitė), kiti – filmukui „Breathe out in memoriam Remigijus Tanaka“, kuriame amžinatilsį Remigijus Audiejaitis dainuoja ant „Rašytojų sąjungos“ laiptų (vaizdas – J. Kručako), teigdami, kad gerai poezijai teksto nereikia.
Publikos simpatijų prizą per išankstinį poezijos klipukų peržiūros vakarą „tapk žiuri“ pelnė audiovizualinis eilėraštis „Ištįsusi žuvis“ (G. Labanauskaitė, V. Malčius).
Visi nugalėtojai džiaugėsi ypatingais prizais – ligoninės dovanotomis pižamomis, chalatais bei festivalio „tarp“ atributika pažymėtais puodeliais. Ką gi – artėjant žiemos sezonui bus smagu lovoje šiltai gurkšnoti arbatą.
Belieka tik atsiprašyti tų, kuriems nebuvo suteiktas leidimas festivalio metu rūkyti kaljaną (kitais metais pažadame pasitaisyti) bei pasidžiaugti „tarp: vasaros 5“ festivalio lankytojais, sugebėjusiais nepaskęsti knygų vandenyne. Į renginį užsukęs psichiatras ir pamatęs ant knygų krūvos krauliu bandantį plaukti dalyvį tik šyptelėjo į ūsą – ak, jau tie poetai!
Festivalio rengėjų informacija