Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Geriausių pianistų pasirodymai
Nuo japonų tradicinės muzikos iki „Kepurinės“
Živilė Pipinytė: Reikia tiek nedaug?(4)
Nauji filmai – „Tadas Blinda. Pradžia“
Aistė Račaitytė: Venecijos antipodai
Įspūdžiai iš 68-ojo tarptautinio kino festivalio
Monika Krikštopaitytė: In memoriam Konstantinas Bogdanas
(1926–2011)
Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė: Vilniaus metonimijos
Apie lietuviškojo miesto vaizdinius laikraštyje „Mūsų Vilnius”
Gediminas Kukta: Moters žvilgsnis
Į Kauno festivalį žengia avangardinis kinas
Slovakų Naujoji banga Tarptautiniame Kauno kino festivalyje
Paulina Pukytė: Kur trečias brolis?(3)
Įspūdžiai po Terrence’o Malicko „Gyvenimo medžio“ peržiūros
Krėsle prie televizoriaus
Vyčio Jankausko šokio teatro spektakliai
Rugsėjo 30 – spalio 6
Rugsėjo 30–spalio 6
Rugsėjo 30–spalio 9
Rugsėjo 30–spalio 9
7 MD: Parodos
Rugsėjo 30–spalio 9
Algimanto Kunčiaus paroda „Kino užrašai: 1979–1984“ Šiuolaikinio meno centre

Danutė Gambickaitė

Vis pasigirsta balsų, kad fotografo Algimanto Kunčiaus kino įrašų archyvas abejingų nepaliko. Laisva kamera užfiksuoti kelių dešimtmečių vaizdai atveria dažnam tik iš meno istorijos pažintą erdvėlaikį. O toks keliavimas sustingdytame laike visada vienaip ar kitaip paveikia.


Archyviškumas Kunčiaus „Kino užrašuose“ labai ryškus. Atskirų vaizdo užrašų pavadinimai lakoniški ir tikslūs: vieta, data, vardas, pavardė ir nebent keli raktiniai žodžiai, nurodantys įvykio pobūdį ar apsilankymo tikslą. Filmuotos svarbios ir labai svarbios istorinės, legendinės asmenybės, dariusios įtaką vėlesnėms kartoms, formavusios jų pažiūras. Mąstyti apie šią judančių vaizdų parodą pirmiausia įdomu kalbėjimų apie atmintį, archyvus ir metraščius atokaitoje.

 

Kalbant apie Kunčiaus metraštininkavimo pradžią svarbi Jono Meko figūra. 1977 m. menininkų rūmuose (dabartinė Prezidentūra) vyko Meko kūrybos vakaras. Ten parodyti dienoraštiniai filmai labai paveikė Kunčių. Vėliau paskatintas dar ir geografo Česlovo Kudabos, gavęs 8 mm kamerą Kunčius pradėjo fiksuoti aplinką.

 

Kitas ne mažiau reikšmingas susidūrimas su Meko figūra išniro viename tekste, kuriame Kunčius mini pokalbio (jau po Nepriklausomybės atkūrimo) su Meku nuotrupą: „Nemažai visko prifilmavau... Man į tai gerai pasakė: „Tu pagyvenk, neskubėk karpyti. Vėliau bus daug įdomiau ir prasmingiau tą medžiagą sudėliot. Yra gerai, kai pagyveni.“ Kaip tarė, taip ir padarė – pagyveno, pabrandino ir pristatė, iš pradžių 2010 m. Agnės Narušytės kuruotoje parodoje „Nuobodulys“ Nacionalinėje dailės galerijoje ir dabar ŠMC vykstančioje Astos Vaičiulytės kuruotoje personalinėje parodoje „Kino užrašai“. Tęsiant mintį apie Meko figūros svarbą vis dėlto norisi pasakyti, kad menine prasme Kunčiaus filmai visai kitokie. Estetiškai išbaigti ir srūvantys liūliuojančių poetiškų vaizdų gausa. Viena kolegė žiūrėdama „Reminiscencijas“ taip užliūliuota tarė: „Bet kodėl taip gražu gražu – žiūri ir niekaip neatsižiūri.“

 

Regis, Kunčius tokių vaizdų, į kuriuos žiūri ir neatsižiūri, meistras, bet svarbu ne tik tai. Kalbant apie pačius „Kino užrašus“, galima būtų išskirti kelias ryškesnes užsirašymo, rinkimo strategijas. Viena – fiksuoti intuityviai ir laisvai, pasiduodant tėkmei, pačias įvairiausias atmintin įkritusias vietas ir situacijas, pavyzdžiui, Palangos paplūdimį, Lenino (Gedimino) prospektą, Angariečio (Kaštonų) gatvę, Kryžių kalną etc. Ši dalis parodos kuratorės buvo įvardinta kaip erdvių (tiek fizinių, tiek abstraktesnių emocinių ir jutiminių) dalis. Kita – fiksuoti konkrečius žmones, dažniausiai susijusius su kultūrine veikla, pavadinta portretų grupe. Šiuo atveju ryškesnė intencija tapti istoriškai vertingu dokumentu. Parodoje šios strategijos aiškiai atskirtos. Pirmoji vietą surado vizualine prasme meistriškai sudėliotoje kino salės ekspozicijoje, antroji ne prasčiau suregztoje pietinės salės ekspozicijoje. O reminiscencijos, kaip nepriklausomas dėmuo, nusileido žemiausiame sluoksnyje, rūsio salėje.

 

Kaip tikras judančių vaizdų metraštininkas ir archyvininkas Kunčius užfiksavo įvairiais atžvilgiais vertingų tam tikro laikotarpio akimirkų. Joje dažnai nebyli glūdi ne viena ryškų pėdsaką Lietuvos meno istorijoje palikusi, bet pačiais įvairiausiais pavidalais archyvuose ir muziejuose jau sustingusi asmenybė. Šių akimirkų kolekcijos pristatymą galima laikyti savotišku atstingdymu.

 

Į tuos atstingdymus galima pažvelgti ir kaip į jautrius psichologinius portretus. Pavyzdžiui, kokia užsidegusi ir energinga jau garbaus amžiaus sulaukusi pirmoji profesiona...


Ankstesni 7MD numeriai
Žurnalas "KINAS"
Archyvas

2011-08-18


2011-02-17
Arkliaburnis: Jis išėjo


2011-02-08


2011-09-12 - 2011-10-14
Paroda "Circle of UŽupis" (UŽupio ratas) Osle, Norvegija
Populiaru





Rodoma versija 1 iš 19 
21:19:15 Oct 2, 2011   
Oct 2010 Oct 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba