Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-06-20 nr. 3195

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Vytautas Stankus.
TUŠTĖJIMAS
18
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Laima Petrauskienė.
PUBLICISTINIAI ESKIZAI
9
• KONSTANTINAS BALMONTAS –­ AR TIK BIČIULIS LIETUVOS?5
• SANTAROS-ŠVIESOS SUVAŽIAVIMO PROGRAMA

KNYGOS 
• „GVADALUPĖ“2
• „ATSAKYMAI Į 101 KLAUSIMĄ APIE JĖZŲ“
• „KRIKŠČIONYBĖS ĮVADAS“1
• „LAIŠKAI JAUNAM KATALIKUI“
• Gintarė Adomaitytė.
TEISĖ PRALEISTI. IR TYLĖTI, IR NIRŠTI
• Jūratė Baranova.
GEORGES’O G. BATAILLE’IO FENOMENAS: MAIŠTAS AR PERVERSIJA?
• (PA)SKAITINIAI3
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• OKT BAIGIA SEZONĄ: SU VILTIM IR VASAROS SVEIKINIMAIS
• Violeta Jasiūnienė.
„BELA, BOSAS IR BULIS“ ŠIAULIŲ PĖSČIŲJŲ BULVARE
• Ridas Viskauskas.
TARP EDUKACIJOS, PRAMOGOS IR EKSPERIMENTO

DAILĖ 
• Nijolė Nevčesauskienė.
MENININKŲ PORTRETŲ ĮTAIGA
• Vidas Poškus.
ŠVIESOS APGLĖBTOS FIGŪROS

MUZIKA 
 Eugenijus Ignatonis.
P. GENIUŠO IR ČIURLIONIO KVARTETO PLOKŠTELĖ. MOKYTOJAS IR MOKINYS
• KRISTINOS VASILIAUSKAITĖS KŪRINIŲ KONCERTAS4

PAVELDAS 
• VILNIUJE – NAKTIES NEMIGOS AITVARAS1
• KULTŪROS NAKTIS ŠV. KOTRYNOS BAŽNYČIOJE

POEZIJA 
• VIDA MIKNEVIČIENĖ14
• VAINIUS BAKAS5

PROZA 
• Jolanta Sereikaitė.
AMŽINAS EKSPERIMENTAS

VERTIMAI 
• Jorge Luis Borges.
MĮSLIŲ VEIDRODIS

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Goda Dapšytė.
„TYLOS!“ – Į SCENĄ ŽENGIA NAUJA REŽISIERIŲ KARTA

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Lukas Devita.
MAŽAS VAIKAS, DIDELIS VAIKAS
4

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Mindaugas Peleckis.
ARCHITEKTONIŠKOS ORLANDO NARUŠIO GARSO ERDVĖS
4

KRONIKA 
• ŠOKANTYS LIETUJE
• NETEKOME EUSTACHIJAUS1
• VAIKŲ DAINŲ ŠVENTĖS – ATKIRTIS POPMUZIKAI

DE PROFUNDIS 
• Vetusta Prišmantienė.
KAIP AŠ TAPAU PALYDOVE
1
• NUMERĖLIAI3

MUZIKA

P. GENIUŠO IR ČIURLIONIO KVARTETO PLOKŠTELĖ. MOKYTOJAS IR MOKINYS

Eugenijus Ignatonis

[skaityti komentarus]

iliustracija

M. K. Čiurlionio kūryba, ypač muzika fortepijonui seniai tapo mūsų kultūros savastimi, o jos įrašų gausa tikriausiai nenusileidžia visai kitai lietuvių muzikai. Klasiko kūryba sulaukia vis daugiau tyrinėjimų, plačiau atveria naujas mokslinės minties erdves, o dažniau skambanti fortepijono muzika randa neregėtas menines gelmes. Kyla prieš­taringų vertinimų ir diskusijų, kaip spręsti dilemą – žvelgti iš Kosmoso aukštybių ar nusileisti į žemiškas valdas ir ieškoti profesinių tobulybės atšvaitų.

2007 m. data pažymėtas naujas CD – „Mikalojus Konstantinas Čiurlionis ir Carl Reinecke”. Meno pasaulyje sugretinti mokinį su mokytoju nėra dažnas reiškinys, ypač kai egzistuoja griežti klausytojų ir kritikos įstatymai, konkretūs vertinimo kriterijai, bandantys rūšiuoti pagal rangus ir kitus kriterijus. Tai daugiau diplomatinė misija, kaip CD komentaruose pabrėžia Vokietijos Federacinės Respublikos Ambasadorius Lietuvos Respublikoje Volkeris Heinsbergas.

Sudaryta preciziniu tikslumu – skamba M. K. Čiurlionio kūriniai, sukurti 1900–1902 m. jam mokantis Leipcigo konservatorijoje pas Carlą Reinecke ir pastarojo fortepijoninis kvintetas A–dur. Dvidešimtmẽčio menininko kūryba, atspindinti pirmuosius ieškojimus ir atradimus, ir kompozicijos meistro opusas. Įrašyti M. K. Čiurlionio kūriniai yra tapę tarsi lietuvių pianistų simboliais, ant jų jau „nusėdusios“ interpretacijų dulkės, o C. Reinecke’s muzika mums žinoma tik iš rašytinių dokumentų. Todėl klausantis muzikos ne tiek ieškoma ryšių ir įtakos sferų, kiek gretinama populiari ir nepopuliari kūryba. Šis dualizmas eina koja kojon su šiandienos reikmėmis, kai negęstant pripažintų meistrų populiarumui, nuolatos atsigręžiama į neteisėtai (gal ir teisėtai) pamirštus dalykus. (Šios srities rekordininkas Marcas Andre Hamelinas nenustoja stebinęs įžvalgomis, atrodo, nusprendęs įrašyti visą XIX a. pab.–XX a. pr. muziką fortepijonui; gal ateis eilė ir M. K. Čiurlioniui.)

Prie šių dviejų polių – fortepijono miniatiūrų ir kvinteto –­ ypač dera ir M. K. Čiurlionio styginių kvartetas (1901). Tai chrestomatinis kūrinys, tarsi neblėstantis jaunystės eleksyras, įkvėpęs visus Lietuvos kvartetus bei skirtingų kartų muzikos klausytojus. Kiekvienas iš mūsų, nepriklausomai nuo amžiaus, išsimokslinimo ir instrumentinės priklausomybės, sunkiai atsiplėšia nuo pirmųjų savo įspūdžių. Pagrindinis muzikos dėsnis –­ publikai patinka tik pažįstami ir ne kartą girdėti kūriniai.

P. Geniušas ir Čiurlionio kvartetas turi daug bendra – juos vienija panašus muzikos supratimas, nenuilstantys kūrybiniai samprotavimai, kai nuolatos kylama į aukštumas ir stengiamasi pažvelgti į naujai atsiveriančius horizontus, be to, ir M. K. Čiurlionis įpareigoja nesustoti ir surasti kitokių interpretacinių galimybių.

P. Geniušas eina prie M. K. Čiurlionio reguliariai ir atkakliai. Jis dar nestebina dideliais M. K. Čiurlionio kūrybos ciklais ar ketinimu įamžinti visus jo kūrinius (to iš jo laukiama), tačiau iš daugybės interpretatorių išsiskiria. Jis jau apčiuopė daug kuo mums primenantį patį M. K. Čiurlionį – originalų, apvalytą nuo margumynų, pseudoromantiškų (gal ypač romantiškų) apnašų. Žavi aristokratiškas kilmingumas, kai nekreipiamas dėmesys į smulkmenas, bet bandoma išreikšti nacionalinius pradus kai atsiveria lietuviški čiurlioniški peizažai, neaprėpiamos jūros platybės, o bendražmogiškoje audroje spengia tyluma ir ramybė. Kiekviena miniatiūra –­­ tarsi japoniškas haiku, nuoširdus ir paprastas, giliamintis ir kupinas potekstės prasmių. Stebina trumputis preliudas V. 188 – lyg įspūdingas moto visai kompozitoriaus kūrybai – jis kalbantis ir daugiareikšmis, pradinis ir suteikiantis gyvybės raidai (tarsi ąžuolo gilė, kurioje glūdi ilgaamžiškumo ir nenugalimos stiprybės pradai). Fuga c-moll –­ įžanga į individualų polifoninį M. K. Čiurlionio mąstymą, į paskutinę fugą b-moll, plėtojimais ir bangelėmis išauganti iš pradinio taško, įsiliejanti į kūrybines aukštumas.

Čiurlionio kvartetas, pateisindamas vardą, yra atlikęs ir įrašęs visas M. K. Čiurlionio kompozicijas styginiams, o šiame kompakte tarsi apibendrina ilgametę patirtį ir lieka ištikimas saviesiems kūrybiniams principams. Ansamblis griežia jaunatviškai pakiliai ir emocionaliai – romantiškumas dera su profesionalia savimone, artistinė laisvė atitinka visų partijų lygybę ir darną. Panašūs garsiniai vaizdiniai kyla ir klausantis kvinteto. C. Reinecke verčia susimąstyti apie neblėstančią romantizmo jėgą, nugludintas tradicijas ir stereotipus.

Puikus Vilmo Narečionio sukurtas CD dizainas. Paveikslų atspaudai ir fotografijos susilieja su gausiais komentarais. Malonu paimti į rankas ir skaityti – lietuviškai, vokiškai, angliškai. Teksto autorius – Šarūnas Nakas. Įsimintini Š. Nako pokalbiai su Mindaugu Urbaičiu apie šaindienos muzikos šiokiadienius ir šventinius renginius – mūsų Klasikos radijas nepaliaujamai ugdo visus melomanus. Šios kompaktinės plokštelės komentarai – išsamūs ir informatyvūs, įdomūs ir turiningi, romantiški ir racionalūs. Kaip ir radijo bangomis sklindantys žodžiai, šis tekstas turi pasiekti daugelio protus ir širdis.

Dar vienas svarbus (gal svarbiausias) autorius – garso režisierius. Buklete jis nurodytas tik anglų kalba – Recording engineer Laura Jurgelionytė. Jo (režisieriaus) kūryba, kaip ir Nacionalinės filharmonijos salės akustika, atitinka kūrėjų ir klausytojų lūkesčius.

Reikšmingas dalykas – įrašo sklaida. Mūsų laikais, kai muzikos įrašų tiek daug, vertingiausi neretai paskęsta lengvų žanrų vandenyne. Reikalingos kartais ir donkichotiškos pastangos kovojant su pasilinksminimo malūnais išradingai ir nuosekliai propaguoti meną, nekreipiant dėmesio į neveiklius įvairių institucijų vadovus ir laikraštinę opiniją.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
6:16:14 Sep 26, 2011   
Jan 2009 May 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba