Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-06-05 nr. 2902

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• MŪSŲ ŽODYNO ŠIMTMETIS6
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

SVEIKINAME 
• DALIĄ JAZUKEVIČIŪTĘ
• GEDIMINĄ ASTRAUSKĄ

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• VI.7-13.
KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Almantas Samalavičius.
HUMANITARAI - MOKSLO POLITIKOS ĮKAITAI
5
• KAS ŠEIMININKAUS VALDOVŲ RŪMUOSE?

PROZA 
• Jokūbas Raugtys.
KANČIŲ KELIAIS

KNYGOS 
• TOKIOS KNYGOS NETURĖJOME
• NAUJOS KNYGOS

POEZIJA 
• Aidas Marčėnas.
SONETAI NUO SIENOS
3
• NEGARBINGAS POETO PAGERBIMAS

POEZIJOS PAVASARIO ĮSPŪDŽIAI, KRONIKA 
• Ričardas Šileika.
TOKIA TERITORIJA / TOKIOS TAISYKLĖS
• Paulina Žemgulytė.
Į MIESTĄ - MIŠKĄ
1
• Ingrida Daunoravičiūtė.
SUGRĮŽUS IŠ SANKT PETERBURGO

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
DERLIAUS METAS
• PAŽAISLIO FESTIVALYJE
• VASAROS SEZONAS TRAKŲ PILYJE
• "DRUSKOMANIJA"

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
MODERNŪS POKŠTAI ŠIUOLAIKINIAMS LENGVATIKIAMS
3
• TEATRO PRAEITĮ APMĄSTANT
• VOKIŠKA PATIRTIS

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
ŽINOMA NEŽINOMA DAILĖ
• Lijana Šatavičiūtė.
MENAS - ATSVARA ŽALINGIEMS VISUOMENĖS ĮPROČIAMS

KAMPAS 
• Ričardas Šileika.
KOVAS, BALANDIS

KONFERENCIJOS 
 PASCALE PETIT.
INTELEKTUALŪS BARBARAI
• Bohdan Zadura.
POETAS - BARBARAS AR INTELEKTUALAS
• Boris Biletić.
POETAS - INTELEKTUALAS AR BARBARAS?
• "ARTGENDA. HAMBURGAS 2002"

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
ŠPRICŲ IR GUMŲ TEMA
1

SKELBIMAI 
• LIETUVOS DAILININKŲ SĄJUNGA...
• LIETUVOS DAILININKŲ SĄJUNGA...

KONFERENCIJOS

INTELEKTUALŪS BARBARAI

PASCALE PETIT

[skaityti komentarus]

iliustracija

Arthuras Rimbaud ragino poetus tapti voyants per "ilgą, neaprėpiamą, bet logišką visų jausmų trikdymą", kad pasiektų "nežinomybę". Jo vartojamas žodis "logiškas" reiškia tvarkingą jutimų netvarkos sistemą. Kaip ir Rimbaud, aš tikiu, kad poetas gali tapti pranašautoju, nes poeto vaizduotė veikia labai panašiai kaip mistikų ar šamanų. Poezijos transas gali būti pasiektas per parengtinį jausmų klaidinimą, kuris iš vėžių išmuša sąmoningą mąstymą ir kuris įprastinę ramybę pakeičia stipresnių jutimų būsena. Rutina išnyksta, ir daiktai matomi naujai, "tokiomis spalvomis, kokių net pavadinimų nežinome" (Desanos šamanas, Kolumbija).

Rimbaud sistema primena Amazonės baseino tautų šamanų ritualus, kurių metu kontroliuojamai kelionei į dvasinį pasaulį vartojami haliucinogenai. Šios vizijos prasideda ilgalaikiu jausmų netekimu ir atsiskyrimu - pasninkas, nemiga, muzikos ir šviesų stimuliacija. Kai prasideda haliucinacijos, jie elgiasi pagal savo kultūros nustatytus kanonus. Rezultatas - pasikeitusi būsena, kai prabyla augalų ir gyvūnų sielos. Kiekviena jų, taip pat ir vadinamosios negyvos formos, pavyzdžiui, akmenys, turi savo giesmę, spalvą, kvapą ir taip toliau.

"Visi medžiai, visi augalai turi sielą. Žmonės sako, jog augalai neturi proto. Aš jiems sakau, kad augalai gyvi ir sąmoningi. Augalas gali nekalbėti, bet jis turi sielą, kuri viską mato, kuri yra augalo siela, jo esmė, kuri daro jį gyvą. Kanalai, kuriais teka vanduo ir sultys, yra sielos venos... Net ir žmogus yra gyvybių pilnas mikrokosmas. Net plaukai, akys, ausys pilni būtybių. (Jas galima pamatyti, kai ayahuasca yra stipri.) Bėgant metams, šios būtybės palieka mus, dėl to mes senstame ir mirštame" (Pablo Amaringo, Peru vegetalista - augalų šamanas).

Rimbaud reikalavimas, kad "trikdymas" būtų "ilgas" ir "neaprėpiamas", man labai primena Kogių gentį iš Siera Nevados Kolumbijoje, kur vaikai, išrinkti būti Mamas, nuo gimimo laikomi tamsioje uoloje, visiškai atskirti nuo išorinio pasaulio. Jiems paskiriami specialūs globėjai. Po devynerių ar net aštuoniolikos metų jie išeina, kad pamatytų šviesos pasaulį, kuris jiems visą gyvenimą išlieka naujas.

Visos šios miškų tautos priskiriamos archajiškoms, arba akmens amžiaus, visuomenėms - barbarams. Vis dėlto daugeliu kriterijų jų kultūros yra tobulesnės ir pažangesnės už mūsų kultūrą. Kaip ir poetams, joms metaforos yra gyvenimo pagrindas. Desana turi žmogaus smegenų metaforų kompleksą. Ši gentis laiko jas kristaliniu koriu, kurio visuose heksagonuose yra po "būseną" (arba "gėlę"), pasiekiamą su psichotropinių medžiagų pagalba. Gentainiai susijungia su žemės galia, "duende", anot Nerudos, ir ieško būdų, kaip pagarbiai kontroliuoti šią jėgą.

Manau, kad tai pasiekia ir poezija. Poetas atsiskiria, kad rašytų arba pasirengtų rašyti. Bando pamatyti pasaulį tokį, koks jis yra - magiškas, galingas, visada naujas, gyvas superorganizmas. Poetas pasitraukia iš žmonių sukurto materialistinio, mechanistinio pasaulio, bukinančios žemiškos realybės, kad ištirtų "nežinomybę".

Vertė Rimvydas Strielkūnas

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
6:15:48 Sep 26, 2011   
Sep 2010 Sep 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba