Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-05-27 nr. 3050

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• STEINAR BRAGI.
ŽUVIS
9
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI3
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS1

AKTUALIJOS 
• UŽ TRISDEŠIMTIES KILOMETRŲ1
• PAS JOTVINGIUS SU JOTVINGIAIS5
• Jūratė Duksaitė.
IEŠKANT KELIO REALIJŲ LABIRINTE
3

LITERATŪRA 
• Rimvydas Strielkūnas.
"TRANSATLANTIKAS": LENKIJA–PASAULIS

KNYGOS 
• Alvydas Šlepikas.
LABAI GERAS ALMANACHAS
5
• PIKTYBĖS GĖLĖS2
• LIKIMO PIRŠTAS6
• KARVEDYS PAVARGO NUGALĖTI6
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• MILŽINAS, KURĮ GALIMA ĮVEIKTI20

ŠOKIS 
• Vita Mozūraitė.
2005-ŲJŲ "NAUJASIS BALTIJOS ŠOKIS" – KĄSNELIS PROTO GURMANAMS
2

FOTOGRAFIJA 
 Skirmantas Valiulis.
ŽMONĖS IR ČIČERONĖS
1

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
PASKATA AKTORĖS MEISTRIŠKUMUI
2

MENO DIS/KURSE* 
• George Landow.
"AR TAS HIPERTEKSTAS KO NORS VERTAS?"
4

POEZIJA 
• ELENA KARNAUSKAITĖ3
• DAIVA ČEPAUSKAITĖ25

PROZA 
• Alis Balbierius.
NEPABĖGTI
4

VERTIMAI 
• JENNY BITNER
• EDWARD REILLY

DAILĖ 
• Vidas Poškus.
ABSTRAKCIONIZMAS, BAROKAS IR IRONIJA
1
• Goda Giedraitytė.
METALO PĖDSAKAIS PER ISTORIJĄ...

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Agnesė Gailė.
DEMOKRATIJOS DEMONAS

AKTYVIOS JUNGTYS 
• "SPONTANIŠKA GARSO IR VAIZDO INTERJERO IMPROVIZACIJA20
• Jurgita Jasponytė-Katė.
PILAITĖ IR VĖJAI
6

PAVELDAS 
• Danutė Mukienė.
"SUKAUPTI MUZIEJŲ SAVYJE..."
1

KRONIKA 
• BUVO GEGUŽĖS MĖNUO
• LITERATŪROS VAKARAS BUDAPEŠTE
• Pranas Visvydas.
M.K.ČIURLIONIO "KIBIRKŠTYS"
• STIPENDIJA RAŠYTOJAMS
• Olga Šteinberg (1920.IV.20–2005.V.22).
IŠĖJO MOKYTOJA…
1
• KAUNO DRAMA RENGIASI JUBILIEJINIAM SEZONUI

DE PROFUNDIS 
• LIETUVOS VALDYMO REFORMOS6

FOTOGRAFIJA

ŽMONĖS IR ČIČERONĖS

Skirmantas Valiulis

[skaityti komentarus]

iliustracija
Valentino Juraičio fotografija iš parodos "Gurbšilio žmonės"

Šiuolaikinis miestas ir šiuolaikinis kaimas susitinka Raimundo Švilpos ir Valentino Juraičio parodose "Cicerone" ir "Gurbšilio žmonės". Žinoma, ne visas miestas, nes R.Švilpos didžiausią parodos dalį sudaro pasivaikščiojimai ir pozavimai su aktore Aurelija Tamulyte. "Gurbšilio žmonės" – irgi tik tie, kurie, pasak autoriaus, gyvena ikiindustrinį, etnografinį gyvenimą. Jie yra patenkinti, kad "gyvena čia, savuose namuose be plastikinių langų ir durų, kvėpuoja tyru oru, vaikšto dar niekad nedažytomis medinėmis grindimis". Jaunimas? Tai vadinamieji "gastarbeiteriai" – naujas socialinis sluoksnis, sugrįžtantis tik šventėms pasižiūrėti, kaip atrodo senoji gūžta.

Tame pačiame Sūduvos kampe darbuojasi ir Rimaldas Vikšraitis, tačiau jis viską mato tragiškiau, komiškiau ir meniškiau. Jis gyvena su savo herojais ir kasdien pas juos mina dviratį. Gyventi ir išgyventi visą kaimo dramą kartu – savaime dramatiška. Tačiau R.Vikšraitis nepraranda optimizmo, kalba su kartėliu, bet džiaugiasi, kad likimas jo nesutrypė į dulkes, kad dabar gali ir lietuviams, ir užsieniečiams atverti akis: šalia yra kitoks gyvenimas, kitoks netgi negu televizijos kriminalinėse kronikose ar juodų juodžiausiuose filmuose, kurių, tiesą sakant, beveik ir neturime. Gyvenimas, kaip pokštas (beveik pagal M.Kunderos romaną) arba kaip šiuolaikinis būties alsavimas, begėdiškai atviras ir droviai natūralus.

V.Juraitis – sūduvis, matęs ir Europos, ir Azijos, mėginęs lenktyniauti su žymiausiais Europos fotožurnalistais. Debiutavo su dabar išgarsėjusia fotomenininkų karta: A.Budryčiu, V.Balčyčiu, V.Bubelyte ir kitais, bet buvo tarp jų it balta varna, nes liko ištikimas fotoreportažiniam metodui. Ko gero, po pernai mirusio L.Ruiko jis yra pagrindinis industrinės temos autorius ("Magnitkos metalurgai", "Vilniaus TE-3 statytojai"). Epocha pasikeitė, tema tebėra, tik veik nebematyti darbo vaizdų nei spaudos fotografijų parodose, nei leidinyje "Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien". Jei tik ko prireikia, dažniausiai gelbsti neišsenkami A.Sutkaus, A.Kunčiaus archyvai. Ne išimtis ir dabar sudaromas metraštis "Lietuvos fotografija": sunešti kalnai fotografijų, bet didžiausias deficitas – Lietuvos žmogus ir jo kasdienybė, vietinė ar europinė. Apie jaunimą Amerikoje net kalbėti drovu: jo seniai nematome nei kine, nei fotografijoje. Amerikietis J.Dovydėnas mieliau sukūrė ciklą apie naująją kartą Lietuvoje, o dabar šturmuoja Lietuvos kalėjimus, užuot parvežęs naujalietuvių portretų iš JAV. Tiesą sakant, ir senalietuvių karšaties JAV niekas neberodo. Galime nuspėti, tik regėdami mūsų Prezidento V.Adamkaus žvalumą: jis dažnas fotografų svečias.

V.Juraitis po Sąjūdžio fotokronikos laikų buvo ilgokai atitrūkęs nuo savo šaknų. Bet amžius visiems daro savo: net didžiausi "išsivietinimo" propaguotojai staiga panūsta nukakti į tėviškę. Panašiai kaip didieji praeities ateistai lemiamą akimirką šaukdavosi Dievo. Ką V.Juraitis randa? Fotografiniu požiūriu lyg ir nieko ypatinga: prisimeni ir V.Stanionio pastarųjų metų keliones po Lietuvą, praūžus Atgimimui, ir R.Pigagaitės sugrįžimus iš Vokietijos pas gimtųjų vietų senolius, kurie senovę tik papozuoja ir atkuria, ir minėtą R.Vikšraitį. Neprošal paminėti ir M. bei A.Černiauskus, kurie "užsietnografino" Dzūkijoje ir daro didelius darbus ne tik fotografijoje, bet ir leidyboje (solidi, gausiai iliustruota knyga "Merkinės istorijos bruožai").

Įdomiausia – kaimo permainų fotografinė antropologija, kurią mėgino konceptualiai suformuluoti M.Kavaliauskas savuoju Kražių ciklu, o dekoratyvesne režisuota forma parodė A.Valiauga. Nors V.Juraitis patyręs reporteris, bet "Gurbšilio žmonės" dažniausiai nėra užklupti iš netyčių. Net ir žmogus su televizoriumi ir šuniuku ("Šilkalnis", 2003) žino esąs įamžinamas. Svarbiau kas kita – gyvenimas kambaryje su nedažytomis grindimis, kurios, sako, ir yra sveikiausios, bet neatitinka Europos standartų. Esama ir naujų, "europietiškų", profesijų – "žagarų rinkėja" arba Vasaitienė iš Šilkalnio, pro apmūsijusį langelį gal belaukianti kokio anūko – europiečio. Tuo tarpu anūkės jau čia, su užrašu ant krūtinės "Europa", bet be galvų, o mažesni greta dairosi: "Kas tas Gurbšilis?" Laikų susitikimai – ciklas be pabaigos. Tikiuosi, V.Juraičiui nepritrūks kantrybės suktis apie Gurbšilį, kaip nestinga jos leidžiant žurnalą "Vyzdys". Jau dešimtmetis iš jo sužinome technikos ir fotografų gyvenimo naujovių. Svarbus ir fotografijos istorijos skyrelis. Dabar dar ir videopuslapiai, ir konkursai. Pelnas gal nedidelis, bet nauda nemenka, nes fotografijos smalsuolių niekada netrūksta.

Veržėsi jie ir į Medalių galeriją, kur karaliavo R.Švilpa, kiekvieną ekskursiją pasitikdamas su šypsena, o išeinant apdovanodamas ir pirmuoju fotografijų rinkinėliu "Cicerone". Viršelyje – impozantiškas fotografo portretas, informacijos pateikta tik tiek, kad fotografuoja jau 20 metų ir daugiausia darbų yra paskyręs reklaminei fotografijai. Įdėti ir "Epicos" (Europos reklamos konkursas) 1999–2001 metų apdovanojimus pelnę darbai. Jie yra ir parodoje, ir yra vieni geriausių. Iš reklaminės fotografijos vis rečiau į meninę besugrįžta R.Zolubas, V.Trublenkovas, V.Grigas ir kiti, todėl kiekvieną norą peržengti ribą tarp reklamos ir fotomeno galime sutikti palankiai. Kaip traktuoti ciklą, "skirtą aktorės A.Tamulytės unikaliam talentui ir grožiui"? Turbūt reikėtų atsižvelgti į tai, kiek fotografui pavyko unikalumą suderinti su grožiu. Prieš keletą metų aktorės nuotrauka su katinu R.Švilpai padėjo debiutuoti jaunųjų fotoparodoje. Dabar aktorės fotografija su šunimi atrodo lyg parodijinis kadras iš filmo su zoofiliškomis užuominomis. Priešingybė – romantiškas portretas rugių lauke ar senoviška, nuspalvinta fotografija ant laiptų. Kitur atsiranda siurrealizmo elementų: balta ranka sudramatintoje serijoje, kur greta aktorės pozuoja ir barzdotas vyras. Drąsiausia – scena vonioje su vyriška čiurkšle į šoną. Jei Vilniuje nebūtų pardavinėjamas čeko V.Kulos erotinis fotoalbumas (išleido "Taschen", Vokietija), tai būtų tam tikras R.Švilpos iššūkis lietuviško akto fotografijoje po R.Šimulio. Tik ne A.Macijausko, kurio aktų paroda ir Varšuvoje buvo apšaudyta "konservatorių".

Dvi parodos beveik toje pačioje Vilniaus gatvėje – Medalių galerijoje ir Fotografijos galerijoje, bet visai nepanašios, nors lygintinos kaip tam tikri šiuolaikinės fotografijos kraštutinumai.

 

Skaitytojų vertinimai


16853. J.M2005-05-31 20:23
Neskaičiau,bet kogero geras,perskaičiau tik paskutines tris eilutes kai būsiu Vilniuje,butinai nueisiu

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
6:12:54 Sep 26, 2011   
Sep 2010 Sep 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba