Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2010-09-24 nr. 3299

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• BALYS BUKELIS.
M. K. Č.
21
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• VYTAUTAS LANDSBERGIS.
Tikras autoportretas
2
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
booksfromlithuania.lt (I)
• GIEDRA RADVILAVIČIŪTĖ.
Lietuviškos knygos
(1998–2010)
31
• XXI tarptautinis literatūros festivalis
„Poetinis Druskininkų ruduo 2010“

KNYGOS 
• RITA REPŠIENĖ.
Vaduojantis iš praeities, priklausomybės ir kitokių nelaisvių
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

POKALBIAI 
• ALFREDĄ GUŠČIŲ kalbina STASYS LIPSKIS.
Remtis praeities gėriu.
Keletas „nepatogių“ klausimų Jubiliatui...
21

TEATRAS 
• Su ASTA STANKŪNAITE kalbasi VIKTORIJA IVANOVA.
Jauni lėlininkai nebijo „šauti pro šalį“
• RIDAS VISKAUSKAS.
Penktą sezoną – mylimi ir laukiami

KINAS 
• PIERRE MARCABRU.
Prisiminkime – besityčiojantis Chabrolis visuomet šaltakraujiškai stebi ir rodo įtūžį saviesiems
1
• LINA ŽIŽLIAUSKAITĖ.
Paskutinis Lietuvos partizanas
pagal Algimantą Maceiną

DAILĖ 
• JUOZAS ADOMONIS.
Žiedimas – Vytauto Valiušio aistra
3
 KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
Šildantis ne tik akis
1

MUZIKA 
• GIEDRĖ KAUKAITĖ.
Rimas Geniušas: „Mąstymas viską lemia“
7

PAVELDAS 
• DALIA TARANDAITĖ.
Anykščiuose – išeivijos dailės paroda
„Dovana Nepriklausomai Lietuvai“
1

POEZIJA 
• INDRĖ VALANTINAITĖ.
15

PROZA 
• JONAS MIKELINSKAS.
Žmogelis,
arba Paskutinė meilė
3

VERTIMAI 
• VÁCLAV PANKOVČÍN.
Gražios bus laidotuvės
9

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Menas
9

FOTOGRAFIJA 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Pamario pažintys
1

DE PROFUNDIS
Čia krankliai sukrankė dar garsiau,
ant platformos krašto sustojo – ar man vaidenasi?!
 
• JURIS ZVIRGZDINIS.
Zuikio pasakojimas
1

Šatėnų prieglobstis 
• Dvidešimt šeštoji savaitė46

DAILĖ

Šildantis ne tik akis

KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Šventė“
Grupė „Baltos kandys“

Rugsėjo 9-oji tapo Lietuvos tekstilės švente. Progų švęsti būta keletas: naujos knygos „Meninis veltinys“ gimimas ir didžiausios meninio veltinio parodos Lietuvoje atidarymas. Tekstilininkė Eglė Ganda Bogdanienė, bene labiausiai prisidėjusi prie veltinio renesanso Lietuvoje, ryžosi aprašyti savo ir kolegų patirtį, surinkti žinias apie veltinio technikos raidos kelią profesionaliojoje lietuvių tekstilėje. Knygoje, kuri bus naudinga studentams, menininkams, mėgėjams, papasakota apie vilnos specifiką, magiškas veltinio galias ir prasmes. Atskiras skyrius paskirtas menininkams, kurių kūryba glaudžiai susijusi su veltiniu. Veltinio gerbėjus sudomins knygos dalis apie įvairias vėlimo technikas, o iliustruoti praktiški patarimai paaiškins, kaip susikurti norimą rankinę, skrybėlaitę ar nuvelti žaismingą vynuogių kekę. Knyga, atskleidžianti įvairiapusį veltinio charakterį, užpildo specialios literatūros vakuumą. Juk leidinius apie lietuvių tekstilę galime suskaičiuoti ant pirštų...

Paroda, surengta „Titanike“, baltas sterilias ekspozicines erdves užpildė spalvingais objektais ir instaliacijomis. Joje žiūrovai išvydo chrestomatiniais tapusius veltinio kūrinius, jaunų menininkų, studentų kūrybinius ieškojimus. Išryškėja ir skirtingų patirčių bagažas, todėl kai kurie jaunųjų darbai nublanksta prieš vyresnių kolegų idėjas.

Pirmajame „Titaniko“ aukšte galėjome patekti į „Baltų kandžių“ karalystę, kurioje tekstilininkių grupė pristatė keturis projektus: „Šventę“, viliojančią „paskanauti“ veltinio valgių, ironiškas „Spiras“, apeliuojančias į vartotojiškos kultūros iškreiptumą, vizitine kortele tapusią ir ritualais apipintą „Mandalą“ bei vėl naujai transformuotą projektą „Miškas“. Pastaroji parodos dalis – tarsi „Baltų kandžių“ kūrybos koncentratas, kuriame išryškėja pagrindinės menininkių kūrybos kryptys ir formos. Kurdamos kartu, jos neatsisako ir individualios kūrybos, todėl kaip atskiros „personalijos“ kūrybingosios „kandys“ prisistato antrojoje parodos dalyje.

Kaip teigiama parodos pristatyme, galutinis „produktas“ iš veltinio gali būti vadinamas ne tik tekstilės kūriniu, bet ir šiuolaikiniu menu. Apie išsitrynusias ribas tarp skirtingų dailės šakų prabyla gausi ir atraktyvi antrojo aukšto ekspozicija. Vieni kūriniai įtraukia ir užvaldo, kiti palieka miglotą prisiminimą, tačiau abejingųjų nebūna. Bene kontroversiškiausiu ir intriguojančiu aktualumu išrinkčiau Alekso Gailiešos kūrinį „Vaivorykštė“. Tekstilininkas kapstosi lyčių tapatybės temoje – ar vyriška vilkėti rožinius marškinius? Surezgęs stereotipų grandinę, A. Gailieša mėgina ją išpainioti, pasitelkdamas minimalistines išraiškos priemones.

Giedrė Kriaučionytė, prieš penkerius metus nuvėlusi 100 litų banknotą, nuo pinigų temos nesitraukia, tačiau šį kartą pristato „paminklą“ istorijai. Prisimindama 1 lito banknotą ir ant jo pavaizduotą Žemaitę, menininkė nuvėlė gigantišką 1 lito monetą, kurios mastelis ironizuoja pertvarkas: vienintelio iškilios moters atvaizdo eliminavimą nuo lietuviškos ekonomikos ženklų ir ištrėmimą į muziejus, paverčiant eksponatu... Galbūt su greitai atkeliausiančiu euru šis „paminklas“ litui įgaus dar didesnę prasmę...

Veltinio techniką ir videomeną įvaldžiusi Austė Jurgelionytė kūriniuose kviečia pažiūrėti į skraidančius vilnos lėktuvus arba pasmalsautį pro „rakto skylutę“ į svetimo gyvenimo detales. Minkštas „Kino teatras“ smalsuolius priverčia pritūpti ir žvilgtelėti, kas dedasi veltino namelyje. O ten – pasikartojantis kino seansas, kuriame veikėjai ir aplinka gimsta iš besikeičiančios vilnos. Kūrinio forma įtraukia žiūrovą į viliojantį vyksmą.

Viena konceptualiausių parodoje pasirodė Karolinos Kunčinaitės idėja „Žinia iš aukščiau“. Tai kūrinys, kurio gabalėlį, o tiksliau, atsakymą, gali išsinešti kiekvienas lankytojas. Tekstilininkė drąsiai atsako į vieną paprastai be konkretaus atsako liekantį klausimą: kas yra menas? „Menas – tai grynoji dvasia, įkūnyta materijoje, kuri saugo žmoniją nuo susinaikinimo savo pačios proto galiomis.“ Taigi, remiantis tokia mintimi, ir ši K. Kunčinaitės popieriuje atspausta citata tampa meno kūriniu, kuris inspiruoja begalę minčių ir asociacijų bei palieka erdvės skirtingiems mąstymo modeliams.

Parodos kuratorė ir dalyvė E. G. Bogdanienė pristatė kūrinius „Saldžių sapnų, Judita“, „Tobulos formos“ ar „Happiness / Less“, intrigavo naujais veltinio objektais. Menininkė pripažįsta, kad jos darbuose perteikta daug asmeninės patirties. Ne išimtis ir naujasis kūrinys „Pieta“, kuriame svarstomas motinos ir vaiko santykis. Nors kūrinio pavadinimas sugestijuoja tradicinius ikonografinius vaizdinius, tačiau menininkė pateikia savo interpretaciją. Sultingų formų veltinio figūra įprasmina motinystei atsidavusią ir besilaukiančią moterį, tačiau jos galvą puošia ne plaukai, o erškėčių vainikas. Pastarasis kančios simbolis – kaip pridėtinė vertė motiniškiems džiaugsmams. E. G. Bogdanienė, paklausta, kodėl moterį vaizduoja be vieno gražiausių moteriškumo akcentų – plaukų, atsakė, kad tai simbolizuoja pasiaukojimą, juk iš istorijos galima prisiminti, kad plaukų nusikirpimo aktas buvo tapatinamas su auka. Kūrinys byloja, kad motinai vaikas amžinai lieka vaiku, o kančia ateina kartu su užsimezgusia gyvybe, kuri vėliau tampa asmenybe. Paradoksalu, tačiau sūnus, karštai trokštantis išsilaisvinti iš motiniškos globos, veržiasi į savarankiškumą, kad surastų meilę, kuri reiškia moterišką globą... Antras naujas menininkės kūrinys „Dedikacija“ – įkvėptas Josepho Beuyso „Veltinio kostiumo“ (1970). Menininkas kūrinyje veltinį ir vyrišką rūbą įteisino kaip meną. Šiuo kūriniu veltinis buvo išpančiotas iš taikomojo meno rėmų. E. G. Bogdanienė kaip atsaką J. Beuysui sukūrė veltinio suknelę. Toks žingsnis – būdingas šios tekstilininkės kūrybos bruožas, ji dažnai linkusi ieškoti atsvaros tarp lyčių.

 

Skaitytojų vertinimai


63591. Vynas2010-10-07 12:22
Kokia šventė be vyno? Išgerkim!!!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:25:47 Sep 18, 2011   
Sep 2010 Sep 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba