Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-01-04 nr. 3171

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• STASYS STACEVIČIUS28
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI

SIC! 
• LAIMINGŲ 2008-ŲJŲ!3

AKTUALIJOS 
• METŲ SANKIRTA: VERTINIMAI, PALINKĖJIMAI IR...32
• ĮTEIKTOS KULTŪROS MINISTERIJOS PREMIJOS

KNYGOS 
• „PORTOBELO RAGANA“4
• „MOTERIS KATEDRŲ LAIKAIS“
• „MUSĖS. PALĖPĖ.“
• „ŽVAIGŽDĖS BLĖSTA AUŠTANT“
• Neringa Mikalauskienė.
„ŠITAS BUS ELIS“
• Valentinas Sventickas.
RECENZIJA BE PINCETO
2
• (PA)SKAITINIAI
• BALTŲ LANKŲ KNYGYNO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI
• VAGOS KNYGYNŲ TINKLO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
• Ineza Juzefa Janonė.
JAU TAS ROBERTAS ANTINIS...
5
 Armina Jonušaitė.
FLUXUS NEMIRĖ – FLUXUS TAPO MENU
10
• Jurga Sprindžiūnienė.
ŠEIMOS GYVENIMO RITMAS SPALVINGOSE AKVARELĖSE

KINAS 
• ŽIEMOS PARALELĖS

PUBLICISTIKA 
• Wojciech Jagielski.
VELNIO RATAS OČAMČIROJE

TEATRAS 
• VAIKŲ IR JAUNIMO TEATRO FESTIVALIS BERGENE

POEZIJA 
• TOMAS PETRULIS12

PROZA 
• Tomas Šinkariukas.
VISAGALIS LAIKAS
24

VERTIMAI 
• Octavio Paz.
NUTRŪKUSI ELEGIJA
4
• Paul Celan.
POEZIJA

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Kristina Savickienė.
LIETUVA – MENININKŲ ELDORADAS
1

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Nikola Madzirovas.
POEZIJOS IŠNARPLIOJIMAS
• Mindaugas Peleckis.
NAUJIEJI RELIGINIAI JUDĖJIMAI KATALIKŲ BAŽNYČIOJE (1)
42

KRONIKA 
• VISADA SVAJOK
• „POLIKLINIKA“

DE PROFUNDIS 
• REGINA-VĖLYVOJI SVAJA
• MINDAUGAS BRIEDIS4
• PALMIROS DZVONKAS FON FARŠAS SAPNININKAS (3)4

PARK@S 
• Petras Rakštikas.
PASIKARTOJIMAI ŽUDO
• Vigmantas Butkus.
NETIKRAS ZUIKIS ŠIAULIETIŠKAI FENOMENOLOGIJOS PADAŽE
1
• Gintautas Mažeikis.
A. ŠLIOGERIS, J. BAUDRILLARDAS IR SITUACIONISTAI
1
• Arūnas Uogintas.
DAR KARTĄ APIE BIX
10
• DIALOGAI1

DAILĖ

FLUXUS NEMIRĖ – FLUXUS TAPO MENU

Armina Jonušaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Parodos fragmentas
Autorės nuotrauka

Be abejonės, „F“ yra viena įdomesnių abėcėlės raidžių. Be sauso „fakto“, rūstaus „feldmaršalo“, patogaus „fotelio“ ar solidaus „frako“ turime „fikusą“, „fokusą“, „Fantomą“... Garsusis lietuvis Jurgis Mačiūnas tikrai nesuklydo, pasirinkęs naujajam meno sąjūdžiui, kurio esmė – žaidimas ir pokštas, nepaprastą pavadinimą – „Fluxus“. Šiandien sunku įsivaizduoti kitą, labiau tinkantį (ir neįpareigojantį) terminą, apibūdinantį vieną ironiškiausių, absurdiškiausių ir tuo pačiu tokį prasmingą antrosios XX a. pusės meninį judėjimą. „Flux“ angliškai – tekėjimas, srovė, nuolatinė kaita, nekintamas judėjimas. Sąvoka taikliai apibūdina savotiškos dailininkų grupės požiūrį į meną ir jo objektus, asmeninius kūrinius, vienu kurių buvo ir jų pačių gyvenimas. Garsus videomenininkas Nam June Paikas, yra pasakęs: „Fluxus nėra menas, tai mąstymo būdas.“ Tai greičiau pokštas, nereikalaujantis didelio (arba beveik jokio) meistriškumo ir išankstinių repeticijų, suteikiantis vertinančiai auditorijai visišką savarankiškumą ir interpretavimo laisvę. Turbūt Fluxus yra tai, ką budistai vadina „dzen“. Šį ekspresyvų meninį judėjimą iš tikrųjų akumuliavo Rytų tradicinės estetinės pažiūros (tarp jų ir dzenbudistų filosofija), socialiniai klausimai, antimeno idėjos.

Fluxus – tai greičiau gyvenimo būdas, kuriuo pasaulis mėgavosi dar gerokai prieš oficialiai įkuriant grupuotę 1961–1962 metais. Visus sąmoningus fluxuotojus iki J. Mačiūno ir po jo vienijo žinojimas, jog kiekvienas gali „išgauti“ meną, kasdien patirdamas įprastus dalykus net neišėjęs iš namų: valgydamas, gerdamas, čiaudėdamas, vartydamas keptuvėje blynus ar sėdėdamas tualete. Fluxus menininku vadintinas kiekvienas, mėgstantis „daryti Fluxus“. Fluxus menas „daromas“ tik kartą, akimirksniu ir be taisymų, koregavimų ar repeticijų. Svarbiausia – dalyvaujančiojo reakcija, „darytojo“ idėjos tiesmukumas ir, savaime suprantama, originalumas. Tai atsitiktinumo menas be tikslo „kad pavyktų“, be noro, kad padarytasis patiktų, ir blogiausiu atveju –­ būtų parduotas. Tai menas gyventi arba taisyklė, kaip gyventi, kad visas gyvenimas būtų tavo. Arba patarimas, kaip gali gyventi, nesikrimsdamas dėl pačių kasdieniškiausių nesėkmių. Fluxus šalininkai agituoja džiaugtis kasdieniais nutikimais, menkniekiais, sakydami: „Darykite tai, kas darosi, mėgaukitės malonumu, kad tai darote.“

XX a. 7-ojo dešimtmečio pradžioje Vakarų Europoje, JAV ir Japonijoje plitęs meninis judėjimas savotišką atgarsį rado ir buvusiose Rytų Europos socialistinėse šalyse – tarp jų ir Lietuvoje, Lenkijoje, Vengrijoje, tuometinėje Čekoslovakijoje. Į parodą „Fluxus East: Fluxus tinklai Vidurio Rytų Europoje“, atskleidžiančią istorinį Fluxus plitimo ir veikimo aspektą, tarptautinius ryšius tarp Vakarų ir Rytų menininkų, lapkričio 30 d. pakvietė Šiuolaikinio meno centras. Parodos atidarymo proga atlikti Fluxus judėjimo įžymybių Erico Anderseno ir Tamas St. Auby performansai: „OPUS 01130“ ir „4’33’ Kartų konfliktas“. Ekspozicija atspindi Fluxus nuostatoms ir idėjoms už geležinės uždangos padėjusius skleistis asmeninius menininkų ryšius – daugiausia iš Vakarų į Rytus keliavo laiškai, meninių projektų idėjos, video ar audio įrašai. Vienas ryškiausių tokio „bendradarbiavimo“ pavyzdžių – Jurgio Mačiūno ir Vytauto Landsbergio ilgametis susirašinėjimas, atskleidžiantis ne visiems iki šiol žinotą reikšmingą politiko vaidmenį Fluxus sklaidai Lietuvoje. Apie ryšius su J. Mačiūnu V. Landsbergis išsamiau papasakojo gruodžio 7 d. įvykusioje specialioje paskaitoje. Be Fluxus „objektų“, parodoje eksponuojami filmai, fotografijos, interviu ir muzikos įrašai, saugumo bylos, parodų plakatai, manifestai, pirmą kartą dienos šviesą išvydo J. Mačiūno ir V. Landsbergio korespondencija. Salėse išdėliota daug juodų aplankų, kuriuose galima rasti trumpų septintojo dešimtmečio Fluxus gaminimo „receptų“. Aprašyti projektai sumanyti ir realizuoti sąjūdžio žydėjimo metais tuometinėje Čekoslovakijoje, Lenkijoje, Vengrijoje ir kt.

Estetinėms Fluxus nuostatoms įsigalint socialistinėse Rytų bloko šalyse turėjo padėti ir kairuoliškos šio judėjimo pažiūros. Mene Fluxus deklaravo aiškumą, idėjų suprantamumą, tai turėjo būti gyvenimiška, liaudiška kūryba – šį meną galėjo kurti visi, čia netaikoma jokių profesinių ar kitų apribojimų. Tai menas, kuriamas visų ir visiems – apvalytas nuo bet kokio institucinio, dogmatinio luobo ar pseudointelektualinių prasmių, „aukštojo meno“ sampratų. Tačiau ir toks socialinis angažuotumas dažnai nepadėdavo laisvai Fluxus kūrybos sklaidai Rytų ir Vidurio Europos šalyse. Socializmo apologetų galutinai neįtikino ir fluxuotojų propaguojama veikla. Neigiamos, o kartais net agresyvios reakcijos sulaukdavo performansų, akcijų atlikėjai – prieš vienus jų imtasi represinių veiksmų, kitiems uždrausta eksponuoti savo kūrybą: M. Knizįk buvo persekiojamas ir kalinamas, St. Auby ištremtas. Tad J. Mačiūno puoselėta mintis sujungti Vakarų ir Rytų menininkus tarptautiniais Fluxus tinklais rūsčioje socialistinėje realybėje nebuvo įgyvendinta.

Neįpareigojantis, nepretenzingas, spon­taniškas, kartais absurdiškas, tačiau kartu ir turintis gilią mintį meninis sąjūdis yra apsuptas daugybės gandų – neva J. Mačiūnas dirbo NATO ir rašė laiškus N. Chruščiovui, kviesdamas šį pritarti revoliucinėms Fluxus idėjoms; arba – jog tai yra slapta organizacija, inspiravusi lietuviškąjį Sąjūdį ir sugriovusi SSSR. Tiesa, J. Mačiūnas tikrai rašė laišką tuometiniam Sovietų Sąjungos pirmininkui, kalbėdamas apie Fluxus estetinių nuostatų artumą „konkretistinei“ tarybinei visuomenei. J. Mačiūnas, siekdamas suvienyti pasaulio menininkus, puoselėjo idėją Transsibiro traukiniu nukeliauti į Rytus. Šią utopinę Fluxus „pirmininko“ idėją po kelių dešimtmečių vis dėlto įgyvendino Benjaminas Pattersonas, savo 70-ojo gimtadienio proga. Pačiam J. Mačiūnui, neabejotinam Fluxus ideologui, reikšmingą įtaką darė socialiai angažuota avangardinė rusų menininkų grupuotė LEF („Žurnal levogo fronta iskusstv“), J. Cage’o, M. Duchamp’o, Nam June Paiko, Bauhauzo, De Stilj kūrybiniai principai. Parodoje eksponuojamos LEF žurnalo faksimilės, kurias J. Mačiūnas planavo išspausdinti „East European Yearbook/Yearbox Fluxus“, bet šis sumanymas taip pat nebuvo įgyvendintas.

Fluxus niekad nebuvo organizuota menininkų grupuotė, tai buvo daugiau laikinas kūrėjų, vienijamų bendrų intelektualinių pažiūrų, tarpdisciplininis susibūrimas, jungęs muziką, akcijas, poeziją, objektus ir įvykius. Pasak Fluxus ideologijos, menas buvo kuriamas vardan meno, nesiekiant jokios komercinės sėkmės, antivalstybinis, antiinstitucinis. Siekta suartinti meną ir gyvenimą, atsiribojant nuo klasikinių Vakarų Europos tradicinių meno vertybių, pirmiausia keliant socialinius, o ne estetinius kūrybinius tikslus. Kritikuotas į dirbtinumą, abstrakciją ar iliuzoriškumą linkęs menas. Tradicionalizmą keitė akcijos, performansai, spontaniški veiksmai, interaktyvūs meniniai žaidimai. Šiais žaismingais meniniais pareiškimais siekta visokeriopai atsiriboti nuo bet kokių pančių, galinčių slėgti kūrybingos asmenybės pečius, vengta biurokratizmo, sustabarėjusių meninių formų, išsisėmusių krypčių ar stilių kartojimo. Labiau nei baigti meniniai objektai, menininkams rūpėjo pats vyksmas, procesas, kūrybinis aktas, vykstantis čia ir dabar. Fluxuotojai kūrė improvizuotas interaktyvias situacijas kasdieniame gyvenime (pvz., gatvėje) sukeldami netikėtumo įspūdį, negailestingai trindami ribas tarp meno ir gyvenimo. Kurti taip, tarsi menas ir būtų pats gyvenimas, pateikiantis daug idėjų ir situacijų, paverčiamų menu, buvo vienas svarbesnių Fluxus judėjimo principų. Akcijas, performansus fluxininkai dažniausiai atlikdavo kamerinėje aplinkoje, fiksuodami vyksmą fotoaparatais. Visa Fluxus veikla neabejotinai darė įtaką postmodernistinio meno raidai.

Įvairialype veikla Fluxus kovojo prieš vartotojų visuomenės ideologiją, paties meno pavertimą preke, konvertuojama valiuta. Tad šiame Fluxus estetinių vertybių kontekste mažų mažiausia keista matyti J. Mačiūno kolekciją ką tik įsteigtame Jono Meko vizualiųjų menų centre, įkurdintame viename prabangiausių sostinės verslo kompleksų – „Vilniaus vartuose“. Jei ne milijoninės sumos, Vilniaus savivaldybės sumokėtos Jonui Mekui už „tuos popierėlius“, būtų galima pamanyti, jog tai – eilinis Fluxus pokštas, performansas, įtraukiantis šiandienos žiūrovus ir įrodantis jiems, jog sistemą galima griauti ir iš vidaus. Tačiau panašu, kad Fluxus iš tikrųjų mirė... ar dar blogiau – vienas avangardiškiausių meninių judėjimų tapo saloniniu, instituciniu menu, kurio, tarsi kokio negyvėlio, pašarvoto stikliniame sarkofage, galima ateiti pažiūrėti ir pagedėti „Vilniaus vartuose“.

Pirmoji istorinį Fluxus judėjimo aspektą atskleidžianti paroda kitąmet keliaus į Krokuvą, Budapeštą, Taliną. Reikšminga ekspozicija parodo menininkų ryšius tarp dviejų skirtingų visuomenės santvarkų – Vakarų pasaulio ir Rytų Europos, kai meninių idėjų kaita tarp jų buvo ne tik nepageidaujama, bet ir daugeliu atvejų draudžiama. „Fluxus East: Fluxus tinklai Vidurio Rytų Europoje“ galima pamatyti įvairių iki šiol niekur nerodytų svarbaus XX a. meninio judėjimo eksponatų, kartu ir jaunųjų menininkų darbų, sukurtų Fluxus dvasia, įrodančių šio spontaniško sąjūdžio įtaką ir svarbą praėjusio amžiaus ir šiuolaikinių dailininkų kūrybai.

 

Skaitytojų vertinimai


43906. Suaras Nedujas2008-01-07 01:50
_Tačiau panašu, kad Fluxus iš tikrųjų mirė... ar dar blogiau – vienas avangardiškiausių meninių judėjimų tapo saloniniu, instituciniu menu,_ Mergaite, o jūs rimtai manote, kad pižoniškas išsidirbinėjimas (net jei pavadintas "meniniu judėjimu") gali susilaukti kitokio galo?

43914. Pižonas2008-01-07 02:53
Ką jūs čia mane įžeidinėjate? Aš su Hugoe kartu pirdiaklinu. Nu Victor Hugoe, vot. A tas flaksas, proletarū menaaas. nu, ponečka, baikit. čia pindziklu fintikliuškės. nu ta prasme ne vyrų menas. antmenas. nu i gerai. taip jem y reixia

43925. terra2008-01-07 07:53
nėra lietuviškai tokio žodžio "pižonas" - tai neteiktina barbarybė. yra tik "snobas"

43953. toto2008-01-07 19:13
„pižonas“, pigeon (angl., ...iš prancūzų, lotynų) = balandis, karvelis, jauna moteris; anglų šnekamojoje kalboje - mulkis, neišmanėlis, naivuolis, apgaulės auka
ne mažesnė „barbarybė“, tiksliau, barbarystė (angl. barbarism) yra „snobas“, snob = įkyri, arogantiška, erzinanti persona

43962. tadas2008-01-07 21:37
o kelintą klasę autorė lanko? šeštą ar septintą? Ar neturi tokie vaikai savo kokio zurnaliuko arlaikraščio, kur galetu reikstis?

43964. Pyyžonas :-) 2008-01-07 21:43
pige - ka nors pralenkti, pranokti, pranc./ matyt bus iš to žodžio Pižonas. Lietuvių kalba iš viso negimusi, Terra. O dėl snobo. Pvz., visų nekenčiami jankiai-ypač tų,kurie ten nebuvo- sako, jog "snobas" anglų kalboje neturi neigiamo atspalvio. Gal jie iš dalies teisūs, gal sovietai uždėjo tokį atspalvį. O šiaip snobas, yra žinovas kokios nors srities. Bet čia gal kaip jurisprudencijoje, gali vertinti, kaip nori, svarbu ginčytis. Juk ir pokalbis lietuviškai velniažin ką reiškia, o angliškai/prancūziškai "conversation" - priešgyniavimas. Vokiškai "Gesprach" "Ausprach" - nežinau ką pažodžiui reiškia. "Razgovor" iš viso primena "Zagovor"

43975. terra to toto2008-01-08 00:03
aš tau gal ir pritarčiau, bet žodynas ir kalbos komisija (gal inspekcija?) mano kitaip

43991. jei2008-01-08 11:02
zmogus negamintu s... greit butu uzkastas kaip neveiksnus......... visa problema issispres,rinkit tuscias degtuku dezutes.....

43993. g.maciunas :-) 2008-01-08 12:50
O butu taip pat smalsu suzinoti kelinta klase lanko pats DJ gerbiamas TADAS?na jei jau jo nuomone tokius naivucius straipsniukus publikuoja l&m, tai manau tikrai niekas netrukdo gerb.TADUI griebt plunksna ir pademonstruot istikruju auksta lygi. O varyti ant straipsniu autoriu pasislepus uz monitoriaus tai turbut ir yra sestos klases vaikucio lygis.

44051. nesinaudokit2008-01-10 14:12
akiniuociu ,pamirsusiu savo tautybe,po mirties..........viskam ateina galas.....

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:24:43 Sep 18, 2011   
Sep 2010 Sep 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba