Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-04-28 nr. 3093

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Paulius Norvila.
NAKTĮ
81
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE6

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• PARODOS
• KONCERTAI
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

ESĖ 
• Stasys Stacevičius.
ŽYMĖTOS KNYGOS
14

AKTUALIJOS 
• Vitas Labutis.
KAIP VISUOMENĘ SUDOMINTI LIETUVIŲ KALBA
11

KNYGOS 
• Asta Plechavičiūtė.
TRIJŲ VYNO TAURIŲ IR SILKĖS UODEGOS DEGUSTAVIMAS
11
• Giedrė Širvytė-Saladžiuvienė.
MONOGRAFIJA APIE NEPAPRASTĄ DAKTARĄ KRIPŠTUKĄ – RAŠYTOJĄ JULIŲ KAUPĄ
• Elena Skaudvilaitė.
ARTIPILNIS GAIVOS "AUŠROS ĄSOTIS"
1
• KOSMOPOLIS
• VIGILIJOS
• MAŽI ATSAKYMAI Į DIDELIUS KLAUSIMUS
• PIRMŲJŲ KNYGŲ KONKURSO REZULTATAI4
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Vilma Paliaukienė.
ATĖJIMAI "SUGRĮŽIMŲ" FESTIVALYJE
8
• Rita Nomicaitė.
"NAMO, BROLELIAI"

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
NEPAKELIAMA MARTYNO GAUBO LENGVYBĖ
12
• Dalius Baltranas.
VEIDAI ALMOS PIEŠINIUOSE
1

TEATRAS 
 Vaiva Grainytė.
VAIZDINGAS ŠIUOLAIKINĖS LIETUVIŲ DRAMOS PEIZAŽAS
1
• Elena Skirmantaitė.
KLAIPĖDIEČIAI "RAGANAUJA"
3

PAVELDAS 
• Danutė Murauskienė.
RESTAURUOTA ŠILUVOS BAZILIKOS IŠKILMIŲ AVALYNĖS KOLEKCIJA

GEGUŽINIS VEDAMASIS 
• NEĮVYKO27

POEZIJA 
• Dainius Gintalas.
PLYŠTELĖJIMAI
12
• Leonas Peleckis-Kaktavičius.
ILGIAUSIŲ METŲ!
4

PROZA 
• Kazimieras Jakutis.
ALOYZAS
9

VERTIMAI 
• Andrzej Stasiuk.
GALICIJOS ISTORIJOS
3

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Lukas Devita.
VIZITAS Į KAUNO AVAN–TEKĄ
5
• "LIETUVA. 24 VALANDOS"
• Linas Kranauskas.
"RAŠTININKO JAUNŲ DIENŲ PORTRETAS, ARBA APSIVALYMAS: MAN NEGĖDA, KAI MAN GĖDA, KAD TAIP BAISIAI GALĖJAU NUSIŠNEKĖTI"
5

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Remigijus Venckus.
KUO MATUOJAMAS KRAUJAS IR AR NUKRAUJAVIMAS YRA MIRTINAS?
• Mantautas Ruzas.
KODĖL DELEUZE’AS ŽAVĖJOSI GODARDO FILMAIS
6

KRONIKA 
• SKANUS SAVAITGALIS
• INFORMACIJA RAŠYTOJAMS
• GERBIAMI LIETUVOS RAŠYTOJŲ SĄJUNGOS NARIAI!7
• IN MEMORIAM ELVYRAI KAIRIŪKŠTYTEI2
• VAKARŲ LIETUVOJE – FESTIVALIS JAUNAI PUBLIKAI
• "7 ĮKVĖPIMAI"

DE PROFUNDIS 
• RAUDONASIS RETRO6

PARK@S 
• Nijolė Feldmanaitė.
2006 04 02: METAI GRĮŽUS NAMO
• ROLANDAS RASTAUSKAS: "MANO TĖVYNĖ YRA FRAZĖ, LIAUDIŠKAI ŠNEKANT - SAKINYS"26
• Marina Jefimova.
TEORIJŲ FABRIKAS, ARBA LITERATŪROLOGIJOS AGONIJA
4
• Gintautas Mažeikis.
VIEŠIEJI RYŠIAI IR MĄSTYMO FORMŲ ĮVAIROVĖ
2
• Jonas Ruškus.
SORBONOS UNIVERSITETO STUDENTŲ MAIŠTAS
56
• Liucija Stulgienė, Lietuvos muzikų rėmimo fondo direktorė.
Apie Šiaulių kultūrą ir kultūros prieinamumą

TEATRAS

VAIZDINGAS ŠIUOLAIKINĖS LIETUVIŲ DRAMOS PEIZAŽAS

Vaiva Grainytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aktoriai Vilija Grigaitytė, Marius Jampolskis ir Jūratė Onaitytė skaito pjesę "Antoškos kartoškos"
Mariaus Macevičiaus nuotrauka

Sausio mėnesį Kauno dramos teatro paskelbta pjesių atranka – unikali ir reikšminga teatro iniciatyva. Pjesių konkursas surengtas siekiant patikrinti dramaturgijos padėtį Lietuvoje bei praturtinti teatro repertuarą nacionaliniais kūriniais.

Lietuvoje dramaturgijos studijų stygių siekiama kompensuoti kviečiantis kitų šalių meistrus (pavyzdžiui, praeitais metais Valstybinio jaunimo teatro inicijuotas amerikiečių rašytojo Eriko Ehno dramaturgijos seminaras, Menų spaustuvės pakviestos Svetlanos Dimchovič kūrybinės dramaturgijos dirbtuvės), tačiau gyvybiškai svarbus tiesioginis dramaturgo ir režisieriaus bendradarbiavimas – Lietuvoje retai pasitaikanti prabanga. Balandžio 21–23 d. Kauno dramos teatre įvairių režisierių parengti pjesių skaitymai – puiki galimybė mokytis iš savo klaidų ir gilintis į šio literatūros žanro specifiką ne tik atrinktų kūrinių autoriams, bet ir kūrybinių ambicijų turintiems kitiems konkurso dalyviams.

Pjesės temos ir žanro neribota laisvė, autoriaus amžiaus bei patirties cenzų nepaisymas – išskirtinai demokratiškos Kauno dramos teatro surengto konkurso sąlygos: viena vertus, garantuojančios lietuvių dramaturgijos tyrimo nuodugnumą, kita vertus, apsunkinančios komisijos darbą. Iš 90 atrinktos 15 pjesių išsiskiria žanrų įvairove bei originalumu. Buvo atvejų, kai pjesė, susidūrusi su teatro "materija", pasikeitė, pakito jos žanrinės ypatybės.

Ženkliausiai režisieriaus atotrūkį nuo pjesės žanro paliudijo lietuvių dramos klasiko Kazio Sajos "Kenčiančio Jovo" skaitymas. Šiuolaikinės visuomenės šaržas skaitant pjesę (režisierius Martynas Žukas) paskendo juodų aksomų ir religinės muzikos fone – pretenzingas ir nelabai motyvuotas scenos apipavidalinimas ir į kostiumus įsprausti parodijuojami tipažai (didžėjus, profesorius, šamanė, grožio salono savininkė) liko neatpažinti. Priešingas atvejis – vaisingas režisierės Ramunės Kudzmanaitės bendradarbiavimas su Mariaus Macevičiaus pjese "Antoškos kartoškos". Anglijoje uždarbiaujanti Birutė, SMS žinutėmis bendraujanti anglų kalbos bendratimis su turkų kilmės mylimuoju, jam pervedinėja savo uždirbtus pinigus, nepaisydama sūnaus Antoškos perspėjimų. Giminių baliukai, telefonu kalbanti "baba", moterų plepalai, susipinantys su Alos Pugačiovos šlagerių melodijomis, emocinę atmintį veikiantys archetipai, priimti ir publikos lengvai atpažinti prožektorių šviesoje.

iliustracija
Konkurso dalyvės – Edita Kauzaitė ir Dovilė Zelčiūtė
Vytauto Tamoliūno nuotrauka

Lauros Sintijos Černiauskaitės pjesės "Blyksnis po vasaros vandeniu" daugiaprasmis metaforiškumas, patekęs į režisieriaus Paul Budraičio rankas, dar labiau išryškėjo: gydymo dovaną turinčios mergaitės Bazilės ir vėžių sergančio berniuko personažai, įkūnyti teatro mokyklėlės auklėtinių, spektaklio mistinę ir poetinę atmosferą pakylėjo iki aukščiausios, kiek erzinamai skambios natos, nors ji publikos buvo sutikta palankiai. Kitos poetinės pjesės autorės Dovilės Zelčiūtės "Kūno vartai" išsiskyrė autobiografiškumu. Autorės poezijoje plėtojamai kūno tematikai suteiktas dramos pavidalas sustiprino jos įtaigumą. Nepretenzingas, tačiau tikslus Agnės Dilytės parengtas pjesės skaitymas išryškino svarbiausius "Kūno vartų" akcentus.

Kamerines pjeses – Ginatos Gugevičiūtės "Labas gyvenimas" (rež. Vytautas Balsys) ir Gintarės Adomaitytės "Eisiu" (rež. Arvydas Lebeliūnas) – vienijanti vyro ir moters santykių tema, skaitant buvo itin sėkmingai ir tiksliai atskleista.

Andriaus Jakučiūno teatrinė improvizacija trilerio tema "Prisisegti prie oro" (rež. Mantas Verbiejus) – ekstremalioje situacijoje atsidūrusių Moters ir Vyro dialogu vystoma tarpusavio santykių drama. Staigūs emociniai posūkiai, greitas personažų pokalbio ritmas ir bukovskiškas "dialektas", regis, paveikiau nuskambėtų labiau koncentruotoje, trumpesnėje pjesėje. Pastovios režisieriaus Balio Latėno aktorių komandos perskaityta pati trumpiausia, nė pusvalandžio netrukusi Marijos Djačenko "Weddig dress" būtent dėl tikslaus koncentruotumo neprarado ritmo.

Vytės Tyliai slapyvardžiu prisidengusios Gabrielės Labanauskaitės "pis" – vienintelė atrinkta absurdo pjesė. Vertinimo komisijos narių "pis" sutartinai išskirta dėl savitų ir išradingų formos paieškų. Autorės pasitelkta teatro teatre forma, pjesės veikėjų ribiniai santykiai B.Latėno parengto skaitymo metu atsiskleidė gana blankiai.

Pjesių savaitgalio "įvykiu" tapo Editos Kauzaitės "Tu šiandien dar neverkei, kale, arba Tikroji Eglės žalčių karalienės istorija". Tragikomiškoje, apie šių dienų šeimyninį gyvenimą kalbančioje pjesėje, originaliai varijuojant "Eglės žalčių karalienės" pasakos motyvais, kuriamas šių dienų mitas, aiškinantis šiuolaikinio žmogaus fobijų ir žiaurumo priežastis. Aštrūs personažų dialogai, sodriomis spalvomis nuspalvintas šeimyninės idilės groteskas režisieriaus Sakalo Uždavinio parengto skaitymo metu sulaukė audringos žiūrovų reakcijos. Pagirtinas dramaturgės meistriškumas, gebėjimas derinti skirtingus elementus – stebuklinės pasakos motyvus ir juodosios komedijos intonacijas.

iliustracija
"Tu šiandien dar neverkei, kale, arba Tikroji Eglės žalčių karalienės istorija"
Vytauto Tamoliūno nuotrauka

Aistės Ptakauskaitės "Tiesos paukš­tę" Gintaras Varnas pristatė kartu su pirmakursiais Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentais. Pjesėje keliamos paauglių problemos, vaizduojamos mokyklinio gyvenimo intrigėlės, naiviai dramatiški jaunuolių meilės reikaliukai. Kūrinys pasirinktas kaip mokomoji medžiaga pirmakursiams vaidybos studentams, sukūrusiems įdomių vaidmenų. Diskusijos metu režisierius Varnas užsiminė, jog lengvai suprantama ir aktorių pratyboms palanki Ptakauskaitės pjesė "pakišo koją" atrinktiems, tačiau į skaitymus neįtrauktiems Dariaus Piraičio "Autoportretams (ir) nuogiems kūnams" – įdomiam, tačiau pradedantiems aktoriams pernelyg sunkiai įkandamam kūriniui. Taip pat ir Jurgos Ivanauskaitės "Skylės" skaitymą parengęs Varnas įsivaizdavo kitokį kūrinio santykį su publika: vietoje lauktos gyvos reakcijos filosofiškas rašytojos tekstas žiūrovų buvo sutiktas atidžiai įsiklausant.

Pjesių savaitgalis vainikuotas Sigito Parulskio "Keltininku". Kiek atmestinas ir komunikacijos su žiūrovais pernelyg nesistengiantis ieškoti režisieriaus Agniaus Jankevičiaus parengtas pjesės pristatymas labiau sužadino nuobodulį negu smalsumą, laukiant "Naujosios dramos akcijoje" pasirodysiančio spektaklio eskizo.

Į skaitymų programą įtrauktos ir "avietės" – "pavyzdiniai" nevykę bandymai rašyti teatrui. Laboratorijoje išaugintos kalbančios galvos, stalčiuje gyvenanti fėja, dėl gėrio ir dėl blogio kovojančios ir liaudies dainų tekstais rypuojančios šachmatų figūros, negyvenamoje saloje įkurtuose "Harmonijos" namuose vykstančios ezoterikos paskaitėlės ir stebuklai – šie neįtikėtina fantazija ir alogika išsiskiriantys kūriniai į "avietes" pateko dėl dramos dėsnių neišmanymo ir komisijos narių siekio parodyti visą šiuolaikinės lietuvių dramaturgijos peizažą.

 

Skaitytojų vertinimai


26152. ASHoASH2006-05-02 21:23
Ir ju debuma. (komisijos nariu ir teatrinio "elito") kadangi dristu teigti, jog tokios istabios shyzos kaip harmonijos namai, kalbantys shachmatai ar taxi stovinti ant bedugnes krashto nepavyko susimuliuoti IQ skaičiais nesisskundžiantiems dramaturgams. Manau, kad i avietes reiketu zhiureti rimchiau - i jas pateke autoriai yra labai naturaliai nuchiuozhe, o ju "pjeses" tikras nesimuliuojamas fantastishkas absurdas.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugsėjo

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:30:13 Sep 11, 2011   
Sep 2010 Sep 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba