Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-03-04 nr. 3038

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ostap Slyvynski.
TŪKSTANTIS LAUŽŲ
60
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• BALTIJOS RAŠYTOJŲ TARYBOJE

POKALBIAI 
• "ESU NUO MEILĖS LIKUSIŲ ŠIUKŠLIŲ KUOPĖJA"23
• DEIVIŲ DAINOS3

VYTAUTUI BACEVIČIUI – 100 
• Krzysztof Droba.
VYTAUTO BACEVIČIAUS SUSIRAŠINĖJIMAS SU ŠEIMA LENKIJOJE
10

KNYGOS 
• Kęstutis Nastopka.
SKAITAU ČIGRIEJŲ
• Laimantas Jonušys.
51-OJI VALSTIJA – GINTARINĖ
4
• ULISAS
• KENOTAFAS
• EREZIJA37
• NAUJOS KNYGOS4

KULTŪRA 
• GYVENIMO PARADOKSAS – IŠSAUGOTI ATEITĮ7

DAILĖ 
• Gabrielė Žaidytė.
LIETUVIŲ TAPYBA TBILISYJE
• Nijolė Nevčesauskienė.
VAIKŲ KŪRYBĄ ĮKVEPIA ŠVENTOJO KAZIMIERO ASMENYBĖ
• Kristina Pašakinskaitė-Gricienė.
"RUPŪŽĖ, KURIOS TAIP IR NEPAGAVAU..."

TEATRAS 
• SIEKTI VERTIKALĖS7
• Ridas Viskauskas.
JAUNŲJŲ SPURTAS
• AKCIJA

PAVELDAS 
• Romualdas Budrys, Vydas Dolinskas.
LENKIJOS IR UKRAINOS ISTORINIŲ REZIDENCIJŲ PATIRTIS

MENO DIS/KURSE* 
• NUTRŪKSTANTYS PAŠNEKESIAI3
• PRISIJUNGĘS PAŠNEKESYS, ARBA ATTACHMENTAS2

KINAS 
• THOMO MANNO KŪRINIŲ EKRANIZACIJOS VILNIUJE

POEZIJA 
• ALIS BALBIERIUS.
IŠ "TRIEILIŲ"

PROZA 
• Loreta Gražina Latonaitė.
JAUNYSTĖS SODAS
2

VERTIMAI 
• VENGRIJOS ČIGONŲ LIAUDIES DAINOS2

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Zigmas Vitkus.
SĖKMĖS JAUNIMAS – TAI TURTUOLIAI...
5
• Justinas Bočiarovas.
KAIP AŠ PASODINAU BROLĮ
27

AKTYVIOS JUNGTYS 
 Lukas Devita.
ROKO POETIKA: JIMIS HENDRIXAS
2

KRONIKA 
• KIOSKELIS SU KLAUSIMĖLIAIS1
• Ridas Viskauskas.
PROZOS KŪRINIŲ INSCENIZACIJOS TEATRE VAIKAMS
• KONKURSAS 2005 M. BALTIJOS ASAMBLĖJOS APDOVANOJIMAMS GAUTI
• ILGIAUSIŲ METŲ!
• "MANO ŽMONĖS"1
• SUTARTIS

DE PROFUNDIS 
• LPP2
• Stanisław Tym.
MĖNESIO ISTORIJA
2
• KRYPTIS – LIETUVIŠKOS RAUDOS. KGB? NA IR KAS?7

AKTYVIOS JUNGTYS

ROKO POETIKA: JIMIS HENDRIXAS

Lukas Devita

[skaityti komentarus]

iliustracija

Pabaiga. Pradžia 3037 numeryje

Antrasis grupės albumas "Ašis: drąsus, kaip meilė" ("Axis: Bold As Love", 1967) liudija, kaip intensyviai ir drąsiai atsivėrė Hendrixo poetika.

"Žemė sukas apie savo ašį ir taip keičiasi jos veidas, įsigali naujos civilizacijos, ateina visai naujos eros...taip pat veikia meilė, jei katinas [t.y. "vaikinas", Hendrixo žodžiais] ar mergina įsimyli – tai gali visiškai permainyti jų pasaulį..."

Plokštelė prasideda netikėtu šmaikščiu išpuoliu: imituojamoje radijo laidoje apie NSO, pokalbiui pristatomas pašnekovas, "savotiškai atrodantis džentelmenas" Paulis Corusoe. "Pone, gal pateiktumėte savo nuomonę apie visas nesąmones, susietas su nežinomais kosminiais laivais ar net būtybėmis". Ponas Corusoe atsako Hendrixo balsu: "Ačiū, kaip žinia, jūs negalite patikėti viskuo, ką matote ir girdite,ar ne taip? O kol kas atsiprašau, bet turiu keliauti..." Pasigirsta fantasmagoriškas "gitarinis" skrydis. Pranešėjas beišgali tik mikčiokti, "Bu, e, be, negaliu tuo patikėti..."

Grakščiai pereinama prie kitos pjesės, kur Jimis vienu šuoliu gali iškilti kažkur į dausas, iš ten žiūrėti į visą mūsų planetą ir mąstyti apie žmonių gyvenimą lyg iš šalies.

Norėčiau tik pakalbėti su jumis, tikrai neskriausti / Norėčiau sužinoti įvairius gyvenimo dalykus šioje žmonių fermoje / Girdėjau, kad kai kurie jūsų turit šeimas, gyvenate narvuose, aukštuose ir šaltuose/Kai kurie ten ir liekate, virstate dulkėmis, sulaukę senatvės/ Ar tai tiesa? Pakalbėkit su manim…

Norėčiau sužinoti apie tai, kas slypi už jūsų proto/Ar matau ten vakuumą, ar tiesiog apakau?/ Rodos ten tik atgarsiai ir liekanos iš senųjų laikų, iš tų "Mylėk pasaulį" ar "Leisk fantazijai lietis laisvai"/ Ar tai tiesa ? Pakalbėkim, pakalbėkim apie tai...

Jimis Hendrixas, "Žvelgiant iš dangaus"

Jimis Hendrixas tiesiogine prasme anksti išvydo pasaulį iš dausų, gerai pažino skrydžio pojūtį šokdamas parašiutu, tarnaudamas armijoje. Bet kur kas gilesne prasme Jimiui Hendrixui nesunku buvo pasijusti iškritusiu iš kito pasaulio ar sunkiai pritampančiu. Būsimo gitaristo senelė buvo grynakraujė Cherokee indėnė, tėvai – afroamerikiečiai. Tokiu būdu ir nesąmoningas dingusių civilizacijų, pražuvusių karalysčių ilgesys tikriausiai slypėjo kraujyje. Jimis minėjo, kad klausydavosi vaikystėje senelės indėniškų legendų ir pasakojimų, taip pat ji pasiuvo anūkui tautinius rūbus, bet visi tik juokėsi, kai jais apsirėdęs Jimis nuėjo į mokyklą.

Tačiau atėjo ir išraiškingų drabužių metas, hipiškas, svaiginantis, spalvingas, taikliai sutapęs su Jimio Hendrixo kūrybiniu atsiskleidimu. Dainininkas atvirai atstovauja savo autentikai, kaip kad kūrinyje "Jei 6 būtų 9". Jei ir hipiai nusikirptų plaukus, požiūriai, tradicijos keistųsi: "aš turiu savo pasaulį prieš akis ir nemanau jūsų mėgdžioti". O suvaržyti konservatyvūs tipai pirštu beda į Jimį Hendrixą, tikėdamiesi, kad tokių pažiūrų veikėjai greit užsibaigs, tai "pirmyn, Ponas Biznieriau, tu negali apsirengt kaip aš/ Dainuok, Broli, grok, būgnininke...".

Baladė "Smėlio pilys" ("Castles Made of Sand") atspindi plačiai atsivėrusią Jimio meninę vaizduotę. Pasakojimas suskirstytas epizodais. Įžangoje "ji" užtrenkia duris "jam" prieš apgirtusias akis. "Jis" nusiminęs tik šūktelna: "Ar išprotėjai, kur dingo ta saldi meilė, kuria patyrėme?", tačiau lieka už durų ir "jo ašaros rieda, degindamos žaliąjį sodą". Pasigirsta leitmotyvo eilutė: "smėlio pilis galiausiai nuskalauja jūra". Toliau pasakojma apie drąsų indėnų berniuką, žaidimuose puoselėjusį svajonę tapti bebaimiu indėnų vadu. Daug mėnulių patekėjo, kol jo svajonė virto brandžiu ketinimu – atėjo naktis prieš pirmąjį tikrą mūšį, kur jis užtrauks karo dainą... bet netikėtas priešų išpuolis prasidėjo dar prieš aušrą, ir jaunuolis žuvo sapne net nepabudęs... "smėlio pilis galiausiai nuskalauja jūra". Kitas pasakojimas apie jauną merginą, kurios širdis suveržta nevilties, nes ji suluošinta visam gyvenimui. Ji taip troško, net meldėsi, kad gyvenimas pasibaigtų... Štai ji apsisprendė, invalido krėsle privažiavo prie aukšto kranto skardžio ir ištarė savo kojom: "Daugiau jūs manęs neskaudinsit". Tik staiga ženklas danguje švystelėjo nematytas, taip apstulbindamas, kad ji pašoko ant kojų ir šūktelėjo: "Pažvelkit, auksu žėrintis laivas lekia mano pusėn! Ir jis neturi sustoti, jis privalo judėti... taigi smėlio pilis galiausiai nuskalauja jūra".

Antrasis "Experience" albumas įtraukė ir psichodelinę poetiškai tapybišką impresiją "Drąsus kaip meilė" ("Bold as Love"), kur emocijos išreiškiamos sąryšyje su spalvomis. Archetipiška sunkaus roko kompozicija "Ispanijos pilių magija" ("Spanish Castle Magic") pristato vieną iš Hendrixo transporto priemonių: "Tai toli be galo/ užtruktų pusdienį ten nulėkti/ jei keliaut mano... laumžirgiu/ Tai visai ne Ispanijoj/ Tiesiog geras pavadinimas/ ir tinkamas vėjas(...)"

Šmaikšti dinamiška daina "Palauk iki rytojaus" ("Wait until Tomorrow") pasakoja apie herojų, kuris šąla auksiniam sodelyje laukdamas merginos prie jos lango, nes "šianakt sutarta, kad pabėgsi kartu su manim". Bet pasigirsta atsakymas: "Gal geriau palaukim iki rytojaus". Ir taip kelissyk iš eilės, kol merginos tėvas nušauna pasakotoją iš pasalų.

Bet turbūt įsimintiniausia ir viena gražiausių bei dažniausiai atliekamų Jimio Hendrixo dainų – trumpa baladė "Mažas skraiduolis" ("Little Wing").

Štai, ji eina padebesiais/ išblaškyta mąstysena kiaurai pučiama/drugeliai ir zebrai/ir pasakų mėnesiena/ – viskas, apie ką ji galvoja/ raita ant vėjo/

Kai man būna liūdna/ ji ateina pas mane/su tūkstančiais šypsenų, už kurias nereik mokėti/ viskas šaunu, gera, – sako ji/ imk ką nori iš manęs, ką tik nori/ skrisk polėkių sparneliais.

Jimis Hendrixas. "Mažas skraiduolis"

Trečiasis Jimio Hendrixo trijulės kūrinys "Elektrinė šalis mergelė" ("Electric Ladyland", 1968) jau netilpo vienoje plokštelėje ir pasirodė dvigubu albumu. Vien tokia apimtis tuo laiku buvo stebinanti naujovė. Leidinys turėjo pritrenkti ir drąsiu viršeliu (įamžinančiu nemažą būrį apnuogintų gerbėjų – "elektrifikuojančių" mergelių), kurio cenzūra tuomet nepraleido. Tačiau esminė albumo dalis – tai novatoriška, praturtinto skambesio muzika (įrašų sesijose dalyvavo svečiai iš britų grupės "Traffic", groję fleita, elektriniais vargonais ir kt.).

iliustracija

Kertine pjese tapo epo ilgio – penkiolikos minučių – bliuzas "Vudu vaikas" ("Voodoo Chile") bei penketos minučių "sugrįžimas" prie temos albumo gale. Savotiškai autobiografinis sielos polėkis ir bene pirmasis šamanistinių pažiūrų apsireiškimas roko kultūroje. Vėliau paslaptingas žodelis voodoo masins ne vieną dainų autorių, taps "burtų" sinonimu, o ekių kalba (Vakarų Afrika) jis reiškia globojančią dvasią ar genijų. Chile – atitiktų child – "vaiką" afroamerikiečių bei havajiečių tarme.

Tąnakt, kai gimiau, prisiekiu, mėnuo ugnim nusidažė rausvai

(...)kalnų liūtai atrado mane laukiantį/(...) ir pasodino ant erelio sparnų/ Jis nunešė mane į begalybės pakraštį/ o kai atskraidino atgal / davė Veneros kerėtojos žiedą (...)

Toliau galima pagauti šmaikščią šamanistinės patirties astraliniame pasaulyje paralelę su žiniasklaidos įsigalėjimu:

Mylėsiu tave, be skausmo (atleisk, Viešpatie)/ nes esu už milijonų mylių/ bet tuo pat metu – čia prieš tavo akis, paveikslo rėmuose" ir pasikartojantis: "nes esu Voodoo Chile".

"Mano stėlės iš aistrų nuleistos/ iš tolimųjų Jupiterio sieros kasyklų/ (Ten, netoli Metano jūros (...)

Mėgstamos astrologinės temos įpinamos ir humoristiškai, ir giliaprasmiškai tuo pat metu. Albumo garsuose ir vizijose nemažai nuojautų, ypač paskutinėje dainoje, tos pačios "Vudu vaiko" "nedidelis" tęsinys ("slight return"):

Štai dabar stoviu, lygus su kalnu/ ir trupinu jį delnais/(...)/ surinksiu daleles ir salą sudarysiu/ išaukštindamas kiekvieną smiltelę /

(...) Jei nesusitiksim daugiau šiame pasaulyje / tai iki pasimatymo sekančiame/ nevėluok / Viešpats mato, esu Vudu vaikas (...)

Užburtas Jimio Hendrixo pasakojimo nesunkiai gali įžvelgti šamanizmo sąsajas su roko muzikos kūrybos bei atlikimo samprata. Išlieka sąvotiškas abipusis ryšys, nes muzika šamanams turi ypatingą svarbą – "dainos galia mus veda per šią dykumą" – gieda Altajaus šamanas gydytojas. Žodžiai kuria tikrovę ir išreiškia burtininko valią, bet tikriausiai tik tada, kai yra išsakyti su nuoširdžia jėga. Piersas Vitebsky’s, knygos "Šamanas" ("The Shaman", 1995) autorius, teigia, kad "šamano veikla priklauso nuo jo(-os) gebėjimo pakerėti žiūrovus vaidinimu, kuris turi paveikti tiek publiką, tiek patį šamaną". Nuotaikos sukūrimui bei pasakojimo perdavimui naudojami įmantriausi drabužiai, paukščių plunksnos, būgnų bei skambučių garsai, muzikiniai efektai ir žinoma poetinė kalba. Jimis Hendrixas bei Jimis Morrisonas visam laikui neabejotinai susiliejo su šamano įvaizdžiu. Rodos, geriau ir nesumanysi.

Nuoširdus tikėjimas antgamtinėmis jėgomis,lyg savaime suprantamas nežemiškų civilizacijų egzistavimas, jų pasiuntinių angelų ar švytinčių objektų apsilankymai sapnuose (kelissyk net paties Jimio Hendrixo koncerto metu), susiliejo Jimio Hendrixo gyvenime su kasdienine žemiška rutina, pasilinksminimais vardan atsipalaidavimo ar nuoskaudomis, žvelgiant į žmonių pasaulį aplinkui.

Viena socialiai aštriausių, antikarinė daina "Automatas" ("Machine Gun") suskambo per Vietnamo karo įkarštį plokštelėje "Čigonų grupelė" ("Band of Gypsies", 1970). Pirmoji grupė "Experience" jau buvo iširus, "Band of Gypsies" gyvavo neilgai ir vienintelė jų plokštelė buvo neypač gera, nors ir tapo populiari. Jimis Hendrixas kūrė ir įrašinėjo dainas vėlgi dvigubai plokštelei "Pirmieji tekančios saulės spinduliai" ("First Rays of the New Rising Sun", išleista 1997), kurios pasirodymo Jimis jau nebesulaukė.

Viena gražiausių temų, įsigalėjusių Hendrixo dainose, turbūt nuo fėjos,vaikštančios padebesiais, – dieviškų globėjų ir vadovų pasirodymai, pamokymai ir aukštesnės būties ilgesys. Dvi muzika ir idėja giminingos dainos "Angelas" ("Angel") ir sąlyginai vadinama "Ei, vaikeli (Patekančios saulės šalis)" ("Hey Baby (Land of the New Rising Sun") pasakoja:

"Ei, iš kur tu atėjai ?"/ Nieko sau, ji tik žvilgtelėjo į mane, šypteldama/

mosteldama į kosmoso erdvę/"Ateinu iš patekančios saulės šalies"/ tada tariau:

"Tai kur gi tu keliauti ketini?"/ ji atsakė: "Pasisukinėsiu, skleisdama aplink ramybę/ ir meilės gausybę tau, tau ir tau..."

"Ei, mergaite, norėčiau eit kartu"/ "Tikrai norėtum?"/ "O taip, kad ir dabar"

"Ir gal galėčiau bent valandėlei įžengti į pasaulį tavo"/ "Taip, tu galėtum",– ji atsakė/ "eikš paskraidyt kartu/ judėsim skersai Jupiterio saulės/ir matysim visus žemiečius kiaurai/ kiekvienam padėt bandysim jau dabar/ tuo aš čia ir užsiimu"

"Tuomet keliaukim, būtinai"

Jimis Hendrixas.

"Patekančios saulės šalis"

Šitoks magiškas, bet gyvas ir paprastas pokalbis įkvėpia atsiskleidimui. Kaip kiekvienas didelis poetas, Jimis Hendrixas ne tik apreiškia savo likimo nuojautas dainų žodžiuose, bet drąsiai išreiškia siekius žodžiais, lyg įgaunančiais stebuklingą jėgą, jis pakylėja, kad būtum nemirtingas.

Angelas nusileido/vakar iš dangaus/ ir pabuvo užtektinai/kad išvaduot mane/

Ir apreiškė man vakar pasakojimą/ apie šviesią meilę/mėnulio ir melsvos jūros gilios/

Tuomet suplasnojo sparnais aukštai virš manęs/tardama, "sugrįšiu aplankyt tavęs rytoj…"

Ir šūktelėjau, / "skrisk, mano mielas angele/ per visą dangų/skrisk mano mielas angele/ rytoj būsiu šalia tavęs"/

Ir tikrai, ji grįžo/ sidabru tviskančių sparnų siluetas vaikiško saulėtekio fone/

Ir mano angelas tarė/ "šiandien atėjo diena ir tau pakylėt"/"imk mano ranką ir

būk mano mintimis"/ ir ji kilstelėjo mane aukštai į tolius...

Ir šūktelėjau, / "skrisk, mano mielas angele/ per visą dangų/skrisk mano mielas angele/ rytoj būsiu šalia tavęs"

Jimis Hendrixas. "Angelas"

 

Skaitytojų vertinimai


14884. haris :-) 2005-03-10 10:36
Senjore DE, Pagaliau ka idomaus randi paskaityti, aciu. Bet ar ne per drasu remtis 1-2 saltiniais? Mano ziniomis jus suabsoliutinote, kad juodziai nemego Dylano. Statuose galioja nerasytas suokalbis tarp zydu ir juodziu, nes jie jauciasi beveik vienodai nebalti. Tai nebutu problemos, jei apie Handrixa skaitytume kas menesi ivairiose liet. publikacijose.Internete medziaga pateikiama tendencingai, atsitiktinai. Tik tas, kas domisi tema visa gyvenima, turi knygeliu, gali kiek apibendrinti. Jimis buvo naivus kvailelis, isnaudotas prodiuseriu, visipavydejo jam sloves, o jis gynesi kvaisalais, skaite ezoterine literatura jau tada, domejosi NSO, svaiste pinigus. Vienintelis idomus bruozas - jis tyledavo kompanijoje, pasakydavo galop triuskinanti bajeri ir iseidavo. Dar vienas netikslumas. Jo balsas buvo itin silpnas, tad koncertuose tai galima isgirsti, o studijoje desimtys techniku sustiprindavo jo balsa iki griausmingo. hendrixas sirgo kompleksu, po kiekvieno koncerto sudauzydavo gitara, suprates kiek geriau jis galejo sugroti. Jam trukde koksas. Linkiu rimciau gvildenti temas, aciu, sekmes.

14986. Jero Nimas :-) 2005-03-16 09:49
kas kitas jei ne lietuviams spresti, ar juodaodziai mego Zimmermana - tiesiog mylejo, kaip lietuviai zydus, kaip negrai lietuvius, kaip urlaganai negrus.Visi savi. Kam mums Hendrikai, juk yra Baltokas, Rudokas, Zuokas, ir siaip skaitytojai viska zino, visur dalyvauja, devitaiti tu gal is Indijos, kad nezinai - lietuviams nesiulyk is 1-2 saltiniu.Leituviams reik daug daug visko. Ir whisko.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
21:30:06 Aug 28, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba