Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-12-07 nr. 3168

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Domantas Razauskas.
STAIRWAY TO HEAVEN
49
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Eugenijus Ignatavičius.
ŽINIA
2
• ŠIAURYS NARBUTAS.
VIRTUALAUS ARUODO ŽAVESYS
68
• Antanas Šimkūnas.
TĘSIAMOS MARIAUS KATILIŠKIO TRADICIJOS
1

LITERATŪRA 
• Elina Naujokaitienė.
LIETUVIŲ LITERATŪRINĖS RITERIJOS ŠARŽAI
4

KNYGOS 
• „ANTRASIS KŪNAS“
• „PROTĖVIŲ DVASIA“
• „MERGAITĖ, KURIOS BIJOJO DIEVAS“1
• „ŠATRIJOS RAGANA“
• „TĖVYNĖ“4
• Lina Čekauskaitė.
PRAŽYDINTOS PRASMĖS ALMIO GRYBAUSKO „ŽUVŲ“ DAINOSE
• (PA)SKAITINIAI
• BALTŲ LANKŲ KNYGYNO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI3
• VAGOS KNYGYNŲ TINKLO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI
• NAUJOS KNYGOS1

DAILĖ 
• Ignas Kazakevičius.
SKIRTA ISTORIJAI
10
 Vaidilutė Brazauskaitė-Lupeikienė.
PASIKEITIMAI

TEATRAS 
• DVIEJŲ TEATRŲ SUSITIKIMAS
• Ridas Viskauskas.
NE APIE HEROJUS, BET SU MEILE

MUZIKA 
• PETRAS GENIUŠAS PRISIMENA JONĄ ALEKSĄ5

FOTOGRAFIJA 
• Skirmantas Valiulis, Stanislovas Žvirgždas.
DEŠIMTA A.ALEKSANDRAVIČIAUS KNYGA „SHINING“
1

POEZIJA 
• DALIA JAZUKEVIČIŪTĖ64

PROZA 
• Nerijus Meškauskas.
KALOKAGATIJA SU SNIEGUOLĖMIS
• Nerijus Meškauskas.
PARKO VAIKAI

VERTIMAI 
• Michał Witkowski.
GAŠLUVA
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Goda Dapšytė.
SCENA KAIP LABORATORIJA

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Eglė Obcarskaitė.
ATVIRAS VAIKO ŽVILGSNIS – VIS DAR LAIMINGA „VICTORIOS“ KORTA

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Aušra Kaziliūnaitė.
KARALIUS PUTLUS. UPS.
13
• Mindaugas Peleckis.
PERPLAUKUS UPĘ
2

KRONIKA 
• DAUGIAU ŠVIESOS
• KODĖL JURGIO, NE MEČIO
• PIRMŲJŲ KNYGŲ KONKURSAS2
• NUGALI IR PROZA, IR LYRIKA
• LITERATŪROS VERTĖJŲ SĄJUNGA PRIIMA PASIŪLYMUS SKIRTI ANTIPREMIJĄ3
• NEPAMIRŠKITE UŽSIPRENUMERUOTI SAVAITRAŠČIO 2008 METAMS

SKELBIMAI 
• ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJA KVIEČIA TEIKTI KŪRINIUS VAIKŲ LITERATŪROS PREMIJAI GAUTI1

DE PROFUNDIS 
• VISO GYVENIMO HOROSKOPAS RAŠANČIAI VISUOMENEI16

DAILĖ

PASIKEITIMAI

Vaidilutė Brazauskaitė-Lupeikienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Šindzo Kadživaros ekspozicijos „Akademijos“ galerijoje fragmentas
Autorės nuotrauka

Jūratės Petruškevičienės ir profesoriaus Šindzo Kadživaros (Shinzo Kajiwara; Tokijas, Tamagavos universitetas) parodoje „Pasikeitimai“ stebina daugybė tekstilės technikų. Pirminė materija – audeklas, siūlas, audinio spalvos – neatpažįstamai transformuojama paprastomis priemonėmis. Bet šis įspūdis apgaulingas...

Š. Kadživara parodoje daugiausia rodo katazome technika sukurtus kūrinius. Ši technika pasižymi tuo, kad audinys yra įtrinamas ryžių ir sojų pasta, naudojant kata trafaretą ir todėl nepriima dažo (yra rezervuojamas). Po to tapoma teptuku, arba dažai įtrinami pirštais. Medžiaga ištempiama ant sudedamo archajiškos konstrukcijos rėmo. Procesas trunka ilgai, nes Š. Kadživara, be katazome technikos, pasiteklia ir sudėtingus medžiagų sluoksniavimo būdus: ant japoniško rankų darbo popieriaus deda šilko, lino ir kitokių medžiagų sluoksnius, kol išryškėja nykimo, tirpimo laike ir atmintyje ženklai. Autorius kaip refreną kartoja mintį, kad jo kūrinių sukeltas įspūdis ilgainiui išblės: spalvos ir linijos pasimirš, kaip pasimiršta kasdienės kalbos ar įvairios smulkmenos. Laiko tėkmėje netvarios yra ne tik mintys ir nuotaikos, bet ir visa laikina, kartu amžina materija…

Ant japoniškais hieroglifais išmarginto popieriaus gula vienas spalvotas sluoksnis ant kito: paviršius pasipuošia minčių bei nuojautų raibuliais. Tai sukuria minimalistinių, gal net budistinių metaforų kupiną makropasaulio modelį, kartais priartėjantį prie mandalos sakralumo, nors autorius kukliai apibūdina savo kūrinių inspiracijas, teigdamas, kad tai tik pajautų, nuotaikų ir kasdienių minčių nuotrupos bei atspindžiai.

Š. Kadživara darbuose naudoja gana paprastą kompozicinį modelį – koncentrinių apskritimų dermes, spalvų variacijas, transparentiškus sluoksnius, yrančių audinių „grafiką“. Jo kūrinius vadinčiau ne tekstilės darbais, o paveikslais be rėmų, minimalistinės raiškos tapybos kūriniais, kur svarbiausia – spalvos bei tekstūros niuansų sąskambiai. Iš pirmo žvilgsnio Š. Kadživaros darbai primena optinį meną ar amerikiečių popmeno ikonos – Jasperio Johnso kūrinius. Tačiau japonų autoriaus tikslai bei uždaviniai kitokie, nes optinio meno pavyzdžiai pretenduoja tik į optinių efektų įtaigumą, hipnotinį jų poveikį, o J.Johnsas projektuoja gana banalų taikinio „ženklą“ ir meną traktuoja labiau kaip socialinę ikoną, bet ne kaip kontempliatyvaus prado meditacinį objektą.

Š. Kadživara kūrybos procesą paverčia meditacija bei kontempliacija, kuri įtaigiai „transliuojama“ per spalvų virpėjimą, sudilusio audeklo trapumą, subtilius grafinės raiškos niuansus.

Nyksmas, tapsmas, transformacija, medžiagos perėjimas į kitą būvį – pagrindinės menininko kūrybos temos, kurioms gvildenti pasitelkiamos priemonės yra adekvačios tematikai bei autoriaus autoanalizei.

„Erozija“, „Keturios irimo stadijos“, „Laukimas“, „Dvigubi norai“ – tokie kontempliatyvias pajautas įkūnijančių darbų pavadinimai yra taiklūs ir kartu nuosaikūs, kaip ir visa Š. Kadživaros kūryba.

Jūratė Petruškevičienė eksponuojamuose darbuose daugiausia naudojosi sibori technikos teikiamomis galimybėmis. Čia taip pat rezervuojama medžiaga. Atsparumo dažikliams pasiekiama lankstant (itadžime sibori), dygsniuojant (mokume sibori), sukant (araši sibori), raišiojant (kumo, kikaigumo sibori). Sibori technika gali būti naudojama ne tik raštui, ornamentikai kurti, bet ir erdvinei apimčiai išgauti. Autorė naudojasi ir kitomis technikomis: sibori papildo senilo technika, siuvinėjimas, vėlimas (įdomus pasirodė šilkinio transparentinio audinio derinimas su vėlimu – šis kontrastas vykusiai pabrėžia tiek šilko skaidrumą, „slidumą“, tiek vilnos minkštumą, jaukumą).

Tekstilininkė teikia pirmenybę augaliniams dažams, audinius dažydama Lietuvoje augančiais augalais. Kartais neįsivaizduojame, kokių spalvų įmanoma išgauti natūraliais dažais, o juk senovėje audėjos naudojo tik augalinius dažiklius, taip pat ir surūdijusią geležį įvairiems rudos ir net juodos spalvos atspalviams išgauti. Eksperimentus su rūdžių dažomosiomis savybėmis atlieka ir Jūratė. Ji domisi tapsmo procesu, cikliška gamtos kaita, žydinčiom, o paskui nykstančiom, ruduojančiom pievom. Vienas įtaigiausių parodoje – didelis, minkštas ir įvairiais gamtinės rudos spalvos atspalviais mirgantis kūrinys „Surūdijusi pieva“.

Gamta, jos virsmas, organiškų augalinių formų įvairovė, puošnumas, bet kartu ir paprastumas tekstilininkę įkvepia analizuoti, interpretuoti gamtos „dovanojamas“ formas ir kurti neįtikėtinas jų interpretacijas, nostalgija dvelkiančias kompozicijas. Jose pirminės biomorfinės formos neįtikėtinais būdais transformuojasi, versdamos žiūrovą įsivaizduoti fantasmagoriško miško tankmę, kurioje auga ir žydi keisti Jūratės rankų ir minties sukurti švelnūs, dygliuoti, pūkuoti, spiralėmis kaip lianos besi­raitantys, susipinantys, linguojantys, o kartais tarsi šnarantys augalai…

„Pasikeitimai“ – vykusiai pavadinta dviejų iš pirmo žvilgsnio skirtingų autorių paroda. Tačiau šiuos du autorius vienija noras parodyti paprastų audinių grožį, kurį galima atskleisti minimaliomis priemonėmis. Japoniškos technikos padeda keisti audinio savybes ir išreikšti nuolatinio tapsmo, kitimo būsenas, stadijas. Menininkams grožį įkūnija paprastumas, jie ieško ir randa begalę inspiracijų, gamtoje, džiaugiasi kūrybos procesu ir žiniomis dalinasi su mokiniais.

P.S. Vilniuje, „Akademijos“ galerijoje, veikusi paro­da iškeliavo į Kauną (Perkūno name ji bus eksponuojama iki gruodžio vidurio), kur prisidėjo prie Kauno meno bienalės „Textile 07“.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
8:59:27 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba