Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-05-25 nr. 3144

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• DALIA JAZUKEVIČIŪTĖ73
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

SIC! 
• Laura Sintija Černiauskaitė.
POEZIJOS PAVASARIS: KARTŲ SUSITIKIMAI
107

POKALBIAI 
• ANTANAS SUTKUS: MANO BRANGUS SENTIMENTAS LITERATŪRAI IR LIETUVIŲ RAŠYTOJAMS3
• ATSIPRAŠYMAS3

KNYGOS 
• „ILIUSTRUOTAS ARCHITEKTŪROS ISTORIJOS ŽODYNAS: ANGLŲ-LIETUVIŲ KALBOMIS“1
• „ŽYDAI, IZRAELIS IR PALESTINIEČIAI“2
• „LOTYNŲ–LIETUVIŲ KALBŲ ŽODYNAS / DICTIONARIUM LATINO–LITUANICUM“4
• „TAUTOS KILMĖ“
• Karolis Baublys.
IŠLIEKAMOJI VERTĖ KIAUROMIS PADANGOMIS
13
• Irena Šerytė.
KAIP BALZAMUOTOJAS PASALDINA KASDIENYBĘ
• Lina Čekauskaitė.
STOTYS: ATLIKTA
• (PA)SKAITINIAI
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
• Virginijus Kinčinaitis.
PAUKŠTIS DANGAUS VALTYJE
• Vidas Poškus.
PIEŠTI VISUR IR VISADA
2
• MENAS NETRADICINĖSE ERDVĖSE

FOTOGRAFIJA 
• Kristina Civinskienė.
TAPYBIŠKOS REMINISCENCIJŲ FOTOGRAFIJOS
1

TEATRAS 
• Gražina Mareckaitė.
TELŠIŲ TEATRO MĮSLĖS
2
• TEATRŲ FESTIVALIS „ŠERMUKŠNIS“: NESIBAIGIANTIS KARNAVALAS1

MUZIKA 
• Laimutė Ligeikaitė.
LIETUVIŠKŲ KŪRINIŲ PREMJEROS IŠ „NEPAKLUSNIŲJŲ“ ŽEMĖS
7
• Danutė Petrauskaitė.
MUZIKUOK, STUDIJUOK IR DŽIAUKIS!
2

PAVELDAS 
• Tomas Titas.
PALANGOJE – RASTŲ BERLYNE TIŠKEVIČIŲ RŪMŲ PROJEKTŲ PARODA
1
• MOKSLINĖS KONFERENCIJOS, SKIRTOS PALANGOS ŠVČ. MERGELĖS MARIJOS ĖMIMO Į DANGŲ BAŽNYČIOS 100-MEČIUI, PROGRAMA1

POEZIJA 
• VAIVA KUODYTĖ2

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIAI  
• PEDRO MEXIA
• ALAN JENKINS1

PROZA 
• Mindaugas Peleckis.
GURU GURU
11

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Ada Jonušytė.
BERLYNE VIENĄ PAVASARIO DIENĄ
6
 Sam Leith.
INTERNETAS SUNAIKINO VIDEONUOMOS PUNKTĄ…
1
• Mindaugas Peleckis.
ŠIUOLAIKINIO VAIKŲ RELIGINGUMO APMATAI
5

KRONIKA 
• SMAGIAUSIOS AKIMIRKOS
• HIPHOPAS ŠĖLS VILNIUJE
• CHORAS „VILNIUS“ – SU DVIEM PERGALĖMIS

DE PROFUNDIS 
• MEILĖ, GROŽIS IR REKLAMA3

PARK@S 
• VYTAUTAS MICHELKEVIČIUS: MEDIJŲ KULTŪRA LIETUVOJE: VIRTUALU AR REALU?3
• Gintautas Mažeikis.
KOLABORAVIMO IR KONKURENCIJOS MITAI BEI KOOPERACIJOS BAIMĖS
3
• Jonas Ruškus.
KŪRYBIŠKUMO RIBOS: DAR KARTĄ APIE UNIVERSITETŲ REFORMĄ
• Gabrielė Inčiūraitė.
„KRITINĖ MASĖ“ (KM): MES ESAME EISMAS
7
• TOMAS RADZEVIČIUS
• Vigmantas Butkus.
IŠBANDYMAS ŠIAULIAIS
1
• Tomas Butvilas.
KIEK KAINUOJA ŠYPSENA? ARBA: SINTETINIS ŽAISLŲ PASAULIS

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI

INTERNETAS SUNAIKINO VIDEONUOMOS PUNKTĄ…

Sam Leith

[skaityti komentarus]

iliustracija

Tą 1981 m. vasarą nutiko šis tas įdomaus. Pradėtos naujo televizijos kanalo transliacijos. Tai buvo pirmas vien tik reklamoms skirtas kanalas. MTV be perstojo rodė muzikinius promo. Paaugliško amžiaus vartotojai leido laimingas beprasmes valandas, savanoriškai žiūrėdami videoklipus, transliuojamus vieninteliu tikslu – kad būtų parduodama daugiau muzikos albumų. Kanalas buvo toks sėkmingas, kad ėmė šaipytis net iš savęs. Byvis ir Tešlagalvis suteikė progą netašytiems, prie MTV prisirišusiems paaugliams žiūrėti MTV ir juoktis iš netašytų, prie MTV prisirišusių, MTV žiūrinčių ir iš jos besijuokiančių paauglių.

Nepaprastas MTV cinizmas šią televiziją pavertė tuo, kuo ji yra. Ji leido Beckui sukurti dainą (kuri paskui buvo išleista vieno jo singlo B pusėje, o tas singlas MTV dėka pavertė Becką žvaigžde), kuri buvo pavadinta „Dėl MTV man norisi parūkyti kreko“ (MTV Makes Me Want to Smoke Crack). Būtent ši televizija išgarsino „Dire Straits“ himną „Money for Nothing“ devinto dešimtmečio vartotojiškai tuštybei, kuriame dainuojama „Aš noriu savo MTV“ („I want my MTV“). Tos pačios MTV dėka buvo išparduota 29 milijonai albumų.

Pirmasis per MTV parodytas videoklipas buvo „The Buggles“ atliekamas „Video sunaikino radijo žvaigždę“ („Video Killed the Radio Star“) – kandi, šmaikšti ir nostalgiška daina. Mūsų, kurie užaugome su šia daina, jaučiame nostalgiją tam, kas savaime buvo nostalgiška: „Atgal nepasuksi nei savo minčių, nei savo mašinos – nuvažiuota per toli“ („In my mind and in my car/ We can’t rewind – we’ve gone too far”).

Tad kai vakar perskaičiau antraštę, skelbiančią, kad „Filmai iš interneto už 99 pensus pribaigs vaizdajuosčių nuomos punktus“, pamaniau, kad viskas kartojasi – nauja kultūrinės transmisijos forma suryja savo pirmtakę, o jos kaulus palieka varnams ištampyti. Man teliko perfrazavus paniūniuoti gedulingą priedainį: „Internetas sunaikino videonuomos punktą“ („Internet Killed the Video Store...“).

Gausybė kapitalo buvo susikrauta, naudojantis tuo laiku, kurį vidutinis žmogus praleidžia vienumoje prie ekrano. Tačiau mūsų kultūra nėra iki galo išsiaiškinusi, ar internete praleistas laikas iš tiesų yra praleistas „vienumoje“. Ar tie vaikai, kurie savo vakarus leidžia prisijungę prie Bebo arba MySpace, šitokiu būdu bendrauja, ar bendravimo vengia? Labiausiai į interneto tinklą įtraukiančios svetainės siūlo „bendrininkaujamą vienumą“ arba, atvirkščiai, „vienatvišką bendruomeniškumą“. Sudėtinga pasakyti. Tačiau nesunku sutikti, kad šiuo metu filmų parsisiuntimas iš interneto krypsta izoliavimosi tendencijų link.

Anksčiau vaizdajuosčių žiūrėjimas buvo vienijanti ceremonija. Tai gan paradoksalu, nes kai kurių žmonių supratimu filmas yra senovinė medijų forma, kai iš esmės filmas yra „siuntėjas“, o jo žiūrovas – „gavėjas“. Bet taip jau yra ir, kol dauguma gyventojų savo kompiuterių neprijungs prie plačiajuosčio tinklo šeimyninės televizijos internete, taip bus ir toliau. Kartu sėdint ant sofos ir žiūrint DVD, bendrumo yra daug daugiau nei filmą parsisiunčiant į savo nešiojamą kompiuterį iš interneto.

Ši era pamažu baigiasi. Daugeliui žmonių devintame bei dešimtame praeito amžiaus dešimtmetyje naujos vaizdajuostės nuoma buvo kassavaitinis, šeimyninis ritualas. Mūsų šeimai, gyvenusiai Surrey priemiestyje, picos ir video penktadienis būdavo ypatingas savaitės vakaras.

Su mama ir tėčiu leisdavaisi ypatingon kelionėn į vietinį miestelio vaizdajuosčių punktą, nešdamasis subraižytą laminuotą klubo narystės kortelę. Ten tarp lentynų praleisdavome keletą valandų, ginčydamiesi dėl to, ką norėtumėte pažiūrėti. Paskui nusipirkdavom karštų užkandžių ir, kad jie neatauštų, kuo greičiau skubėdavom namo, kur visa šeimyna jaukiai įsitaisydavo ant sofos priešais ekraną ir žiūrėdavo filmą, draugiškai juokaudama. „Ar jis gerietis ar blogietis?“, – klausdavo mama. „Jei visi užčiaupsit nasrus, patys suprasit“, – atsiliepdavo tėtis.

Dabar prisiminimai apie vaizdajuosčių nuomos laikus grimzta užmaršties smėlynuose, kartu negrįžtamai nusinešdami visus to laikmečio ypatumus: keistai apsauga besirūpinančius didžiuosius nuomos punktų tinklus (išsinešti „Liepsnojančius balnus“ („Blazing Saddles“) iš Blockbuster buvo beveik tas pats, kas iš JAV vyriausybės gauti socialinio draudimo numerį); nerūpestingą „Prime Time“ nuotaiką, prieš dešimtį metų vykstant Shepherd’s Bush Road; vėjavaikišką laikraščių pardavėjo geranoriškumą ties North Pole Road...

Vaizdajuosčių nuomos punktas, kad ir netikęs bei nepatogus, kultūroje užėmė svarbią vietą. Dar dvi kartos – ir niekas nebesupras nė pusės humoro puikiajame Kevino Smitho filme „Klerkai“ („Clerks“), kurio vienas tingių protagonistų sergsti priemiesčio vaizdajuosčių nuomos punkto kasą. Niekas nesupras, kodėl Quentinas Tarantino, kuris beveik dešimtmetį dirbo vaizdajuosčių nuomos punkto klerku, tapo tuo, kuo tapo. Mūsų vaikaičiai nesupras daugybės komiškų nutikimų, kai mėgėjiškas namų darbo pornofilmas per klaidą būdavo įdedamas į nekalto filmo dėžutę ir grąžinamas į nuomos punktą.

Galiausiai, kai visi vaikai manys, kad daug geriau „Senį“ („Oldboy“) iš interneto parsisiųsti į jų miegamajame stovintį asmeninį kompiuterį, užuot kartu su tėvais susėdus ant sofos pažiūrėti „Prie auksinio tvenkinio“ („On Golden Pond“), picos ir video vakaro ypatingumo aura galutinai išnyks.

Kaip kažkada liūdnai ir įsijautę dainavo „The Buggles“: „Tu buvai paskutinysis“ („Oooh, ah-ooooh. You were the last one....“).

Iš anglų kalbos vertė Kęstutis Pulokas

_____________________________

Versta iš „The Daily Telegraph“, 2007 05 05

 

Skaitytojų vertinimai


38351. Šiaurys2007-05-28 05:00
Nostalgija - nieko gero. JAV taip pat buvo ir yra tokiu seimu, kurios neprijunka prie tradiciju, o vis iesko naujoviu gyvenime...kelioniu, egzotisku restoranu pavalgyti, nauju uzdarbio formu...as., pvz., nebeziuriu tv. beveik visiskai neklausau radijo, nekasdien perverciu spauda, nebeziuriu filmu, nebeskaitau knygu...skaitau kulturine spauda, spec. literatura ir dirbu. ypac dziaugiuosi kad atsikraciau TV. tad tie visi video ir internetinio piratavimo bumai manes nelieciA:):):)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 5 
8:58:07 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba