Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-05-25 nr. 3144

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• DALIA JAZUKEVIČIŪTĖ73
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

SIC! 
• Laura Sintija Černiauskaitė.
POEZIJOS PAVASARIS: KARTŲ SUSITIKIMAI
107

POKALBIAI 
• ANTANAS SUTKUS: MANO BRANGUS SENTIMENTAS LITERATŪRAI IR LIETUVIŲ RAŠYTOJAMS3
• ATSIPRAŠYMAS3

KNYGOS 
• „ILIUSTRUOTAS ARCHITEKTŪROS ISTORIJOS ŽODYNAS: ANGLŲ-LIETUVIŲ KALBOMIS“1
• „ŽYDAI, IZRAELIS IR PALESTINIEČIAI“2
• „LOTYNŲ–LIETUVIŲ KALBŲ ŽODYNAS / DICTIONARIUM LATINO–LITUANICUM“4
• „TAUTOS KILMĖ“
• Karolis Baublys.
IŠLIEKAMOJI VERTĖ KIAUROMIS PADANGOMIS
13
• Irena Šerytė.
KAIP BALZAMUOTOJAS PASALDINA KASDIENYBĘ
• Lina Čekauskaitė.
STOTYS: ATLIKTA
• (PA)SKAITINIAI
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
• Virginijus Kinčinaitis.
PAUKŠTIS DANGAUS VALTYJE
• Vidas Poškus.
PIEŠTI VISUR IR VISADA
2
• MENAS NETRADICINĖSE ERDVĖSE

FOTOGRAFIJA 
• Kristina Civinskienė.
TAPYBIŠKOS REMINISCENCIJŲ FOTOGRAFIJOS
1

TEATRAS 
• Gražina Mareckaitė.
TELŠIŲ TEATRO MĮSLĖS
2
• TEATRŲ FESTIVALIS „ŠERMUKŠNIS“: NESIBAIGIANTIS KARNAVALAS1

MUZIKA 
• Laimutė Ligeikaitė.
LIETUVIŠKŲ KŪRINIŲ PREMJEROS IŠ „NEPAKLUSNIŲJŲ“ ŽEMĖS
7
• Danutė Petrauskaitė.
MUZIKUOK, STUDIJUOK IR DŽIAUKIS!
2

PAVELDAS 
• Tomas Titas.
PALANGOJE – RASTŲ BERLYNE TIŠKEVIČIŲ RŪMŲ PROJEKTŲ PARODA
1
• MOKSLINĖS KONFERENCIJOS, SKIRTOS PALANGOS ŠVČ. MERGELĖS MARIJOS ĖMIMO Į DANGŲ BAŽNYČIOS 100-MEČIUI, PROGRAMA1

POEZIJA 
• VAIVA KUODYTĖ2

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIAI  
• PEDRO MEXIA
• ALAN JENKINS1

PROZA 
• Mindaugas Peleckis.
GURU GURU
11

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Ada Jonušytė.
BERLYNE VIENĄ PAVASARIO DIENĄ
6
• Sam Leith.
INTERNETAS SUNAIKINO VIDEONUOMOS PUNKTĄ…
1
 Mindaugas Peleckis.
ŠIUOLAIKINIO VAIKŲ RELIGINGUMO APMATAI
5

KRONIKA 
• SMAGIAUSIOS AKIMIRKOS
• HIPHOPAS ŠĖLS VILNIUJE
• CHORAS „VILNIUS“ – SU DVIEM PERGALĖMIS

DE PROFUNDIS 
• MEILĖ, GROŽIS IR REKLAMA3

PARK@S 
• VYTAUTAS MICHELKEVIČIUS: MEDIJŲ KULTŪRA LIETUVOJE: VIRTUALU AR REALU?3
• Gintautas Mažeikis.
KOLABORAVIMO IR KONKURENCIJOS MITAI BEI KOOPERACIJOS BAIMĖS
3
• Jonas Ruškus.
KŪRYBIŠKUMO RIBOS: DAR KARTĄ APIE UNIVERSITETŲ REFORMĄ
• Gabrielė Inčiūraitė.
„KRITINĖ MASĖ“ (KM): MES ESAME EISMAS
7
• TOMAS RADZEVIČIUS
• Vigmantas Butkus.
IŠBANDYMAS ŠIAULIAIS
1
• Tomas Butvilas.
KIEK KAINUOJA ŠYPSENA? ARBA: SINTETINIS ŽAISLŲ PASAULIS

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI

ŠIUOLAIKINIO VAIKŲ RELIGINGUMO APMATAI

Mindaugas Peleckis

[skaityti komentarus]

iliustracija

Norėčiau trumpai panagrinėti šiuolaikinį vaikų religingumą. Be abejo, tai tirtina sfera, – pirma, ji beveik neišsemiama, antra – ji jau tapo fenomenu. Tiesa, šioje publikacijoje kalbėsiu ne apie Pirmąją komuniją ar tai, kaip vaikus verbuoja sektantai, tačiau apie tai, kas įtakoja vaikų mąstymą per televiziją, žaislus ir panašiai.

Tarp Karlsono ir pokemonų

Prieš bandydamas apibendrinti, kas yra tas naujasis fenomenas – šiuolaikinis vaikų religingumas, pradėsiu nuo kelių pagrindinių jo sudedamųjų dalių.

Be abejo, kaip ir visoms religijoms (žinoma, ir politikoje, mene ir kt.), taip ir vaikų religingumui svarbiausias dalykas yra herojus.

Vieni pagrindinių šiuolaikinio vaikų religingumo herojų – pokemonai. Iš kur jie atsirado? Mano kartos (ir ne tik) žmonės, žiūrėdami „Na, palauk“, Karlsono ir Mažylio nuotykius, įvairius „gerietiškus“ filmus, susitapatina su tam tikrais personažais – teigiamais ar neigiamais. Tačiau iki šiol tai nebuvo virtę reiškiniu, vertu įtraukti į religingumo sferą.

Trumpas ekskursas

Norėčiau padaryti trumpą ekskursą. Manau, kad vaikų religingumas visų pirma glaudžiai susijęs su tokiais iš pažiūros nesusijusiais dalykais.

Filosofas Marshallas McLuhanas teigė, jog media, ypač televizija, yra žmogaus kūno tęsinys. Tačiau gerokai prieš jį atradėjai suvokė, kad žmogaus kūnas gali turėti tęsinį. Nenagrinėsiu Ikaro ir Dedalo istorijos, 1495 metais Leonardo da Vinci sukurto pirmojo šiuolaikinio roboto brėžinio, glaudžiai susijusio su garsiuoju „Vetruvijaus žmogumi“. Galų gale žodis „robotas“ pirmą kartą pavartotas tik 1920 metais, nors žmogaus noras pratęsti save (sparnais, kitu kūnu ir kt.) – senas kaip meilė ir neapykanta.

Ir Terminatorius turėjo savo pirmtaką, paskatinusį jo kūrėjus pagimdyti vieną didžiausių kibernetinių žmogaus baimių: kas nutiks, jei mūsų kūno tęsinys taps už mus stipresnis ir ims maištauti, keisti save, pulti žmones, galų gale net sukels pasaulinį karą, katastrofas.

Dabar jau primiršta, kad 1979 metais užfiksuotas pirmasis atvejis, kai robotas (tiesa, pramoninis, bet kūrėjų įkvėpimą toks atvejis paskatino) užmušė žmogų. Beje, antrasis toks atvejis užfiksuotas vos po poros metų.

Rašytojai fantastai susimąstė, ar robotai gali jausti ir sapnuoti. Šiomis temomis sukurta gausybė puikių knygų ir filmų.

Pradėta kalbėti apie tai, kad robotai, kurie gana sparčiai tobulinami, gali tarnauti ne tik karo pramonei, bet ir padėti žmonėms. Planuojama, kad galbūt vos po keliolikos metų žmonės turės gerai veikiančius nanorobotus – ypač mažas ir protingas konstrukcijas, kurios atjaunins kūnus. Kol kas turime ištobulintus tik dirbtinius žmogaus palydovus (artificial human companion), padedančius vienišiems žmonėms. Gerontologai ir vienišų žmonių gyvenimų tyrinėtojai pripažįsta, kad dirbtiniai vaikai eccky, šuneliai aibo ir kiti panašūs mokslininkų kūriniai padeda užpildyti gyvenimo tuštumą.

Naujoji era

Tačiau apie 1995 metus Japonijoje atsirado naujų žmogaus (šiuo atveju – mažojo, t.y. vaiko) tęsinių, virtusių religiniu fenomenu, era.

1995 metais buvo sukurti pokemonai. Dabar jų – beveik 500.

1996 m. atsirado tamagočiai. Šiuo metu jų priskaičiuojama daugiau kaip 30.

1997-ieji tapo digimonų gimimo metais (kitais duomenimis, 1995-ieji).

Virtualieji vaikų draugai (kaip koks kaktusus valgantis „Baubas“ iš žymiojo Iljos Bereznicko animacinio filmuko) pamažu užkariavo visą pasaulį. Čia jiems padėjo ta pati M.McLuhano aprašytoji media: vaikams religiniu fenomenu jie tapo per kompiuterinius žaidimus, televiziją, komiksus, žaislus, knygas, kortas ir kt.

iliustracija
„Pokemonai“

Kodėl pokemonai ir jų „kolegos“ tapo religiniu fenomenu?

Tai, ką dabar pateiksiu, tėra mintys pasvarstymui, ne griežti teiginiai.

1. Tinklalapyje www.pokemon.com siūloma daug informacijos apie pokemonus, pavyzdžiui, galima paklausyti 13 dainų apie pokemonus, pateikiami 386 pokemonų aprašymai (pvz., Jirachi pokemonas „išpildo visus žmonių norus“, Groudon pokemonas „atėjo kaip gelbėtojas pas žmones nuo siaubingų potvynių“, Haunter pokemonas „palietęs jus savo liežuviu atims jums gyvybę“ ir pan.).

2. Radikalios krikščionių grupės pokemonų religiją vadina netgi satanizmu. (http://www.cephasministry.com/save_our_children_pokemon_booklet.html). Šiame tinklalapyje rašoma: „Kai kurie skaitytojai užprotestuos, kad tai tėra žaidimas. Tačiau šis žaidimas nešlovina Dievo. [...] Pokemonai prieštarauja Biblijos vertybėms, yra okultizmo dalis, todėl jiems turime priešintis.“

3. Pokemonai, kaip ir kai kurios turtingos religinės sektos (tam tikrose valstybėse laikomos finansinėmis korporacijomis, „plaunančiomis smegenis“ už didelius pinigus) per dešimtmetį jų kūrėjams atnešė milžinišką pelną (parduota daugiau kaip 155 mln. vien kompiuterinių žaidimų su pokemonais).

4. Lietuvos leidykla „Lucilijus“ net išleido knygutę „Pokemonai ir digimonai“, kurioje rašoma, jog tai – maži kišeniniai monstrai. Knygutėje siūloma nuspalvinti pokemonus ir digimonus. Tai pateikiama kaip paprastas žaidimas. BTV savo tinklalapyje rašo: „Japonų animacija šiandien pasaulyje yra tokia pat populiari ir mėgstama, kaip ir japoniški automobiliai ar elektronikos prekės. 1996-aisiais metais atsiradę mažieji herojai – monstriukai pokemonai – išpopuliarėjo akimirksniu. [...] Neįtikėtinos sėkmės ir naujųjų herojų populiarumo įkvėpti, darbo ėmėsi animatoriai ir labai greitai mažuosius žiūrovus pradžiugino filmų apie pokemonus serija. 1998-aisiais šie unikalūs personažai užkariavo ir Amerikos vaikų širdis, o paskui paplito visame pasaulyje. Kartu su filmais neįtikėtinos sėkmės sulaukė ir pokemonų prekinis ženklas. Vaikai nenorėjo skirtis su mylimais personažais – minkštais ir elektroniniais žaislais, kortomis, drabužiais, kanceliarinėmis prekėmis, maisto produktais: įvairiausi daiktai, pažymėti pokemonų simbolika, tapo neatskiriama kasdienybės dalimi. Itin išpopuliarėjo kolekcionavimas. Vaikai entuziastingai renka savo asmenines pokemonų kolekcijas. Šiandien į simpatišką zuikelį panašus mažasis pokemoniukas Pikačiu (Pikachu) yra vienas populiariausių žaislų pasaulyje.“

5. Pokemonų pavadinimas – dviejų japoniškų žodžių (POKetto MONsutaa – „kišeniniai monstrai“) santrumpa.

6. Digimonai – „skaitmeniniai monstrai“. Nuo pokemonų jie skiriasi tuo, kad žudo, tuo tarpu pokemonų mūšiuose žudyti draudžiama.

7. Digimonų tikslus skaičius nėra žinomas. Bet jis siekia kelis šimtus. Jų pavadinimai – nukopijuoti nuo mitologinių, religinių ir kitokių personažų (pvz., Anubismon, Goblimon, Bearmon ir kt.).

Išvados?

Vaikams, su kuriais teko bendrauti, pokemonai ir digimonai dažnai atstoja trūkstamą didžiojo Draugo (Sūnaus), Mamos (Šventosios Dvasios) ir Tėvo viename asmenyje dėmesį.

 

Skaitytojų vertinimai


38534. dfg2007-05-31 19:28
Vel - peleckinis niekalas... Viskas - nebeskaitysi Litmenio. Visai nusmuko ir degradavo

45114. G.Kule- :-( 2008-02-10 18:48
nepatiko!!!

47406. paulius :-) 2008-06-17 12:34
zaisti negalima

48258. Hinata ir Tenten :-( 2008-08-04 15:57
visiska nesamone!!! negalima painioti Dievo ir animaciniu filmuku!!!

48328. pule :-( 2008-08-12 09:52
šūdas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 5 
8:57:52 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba