Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-03-25 nr. 3324

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• EUGENIJUS ALIŠANKA.
stuburinis
22
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE
• Mieli skaitytojai,

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• KORNELIJUS PLATELIS.
Kūrėjai bus apdrausti
1
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Pakelta galva žengiant į Boloniją

POLEMIKA 
• JONAS PALIONIS.
Nekraipykime mūsų bendrinės kalbos istorijos!
8

PUBLICISTIKA 
• RIMANTAS ŠALNA.
Vienas iš paskutiniųjų jėzuitų – Juozapas Mickevičius
4

KNYGOS 
• PRANĄ BIELIAUSKĄ kalbina RAMINTA VAŽGĖLAITĖ.
Tobulas magiško skausmo realizmas
2
• EGLĘ BIELSKYTĘ kalbina RŪTA BURBAITĖ.
Įstabiai gyvas Stambulo paveikslas
• JANINA SURVILAITĖ,
Ciurichas (Šveicarija).
Kai atsiveria reikšmingos praeities vartai
• Mieli Lietuvos literatūros vertėjų sąjungos nariai,3
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• Klaipėdos pilies teatro režisierių ALVYDĄ VIZGIRDĄ kalbina RIDAS VISKAUSKAS.
„Niekada nelaikiau mūsų profesijos sunkia...“
• Dailiosios lyties ypatumai ir juodojo humoro klasika
• RIMA POCIŪTĖ.
Istorinės dramos vieta šiuolaikiniame teatre ir istorizmo ilgesys
2

KINAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Apie „nemandrius“ dalykus – mirtį ir gyvenimą
1

DAILĖ 
• VAIDILUTĖ BRAZAUSKAITĖ-LUPEIKIENĖ.
Metafizinė egzistencijos erdvė
• KRISTINA STANČIENĖ.
Atsargiai, degtukai!
• JULIJA MUŠINSKIENĖ.
Dailės konkursas „Lietuvos sakmė“
1
• Parodos „Lietuvos sakmė“ konkurso nuostatai
• Projektas „Grafikos kontekstai: Deklaracija“

MUZIKA 
• JAV muzikų viešnagės Lietuvoje
• GEDMINTĖ SAMSONAITĖ.
Jeano Sibelijaus muzikos koncertas

POEZIJA 
• RASA GELEŽINYTĖ7

PROZA 
• DEIMANTĖ BANDZEVIČIŪTĖ.
Laiškai Tau
4
• JONAS VAICEKAUSKAS.
Lieptas
8
• STASYS BABONAS.
Apšviesta naktis
3

VERTIMAI 
• XAVIER FARRE
• PATRIZIA CAVALLI

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Ribos
147

FOTOGRAFIJA 
 TOMAS PABEDINSKAS.
Pastelinių spalvų kontrastai

DE PROFUNDIS
„O dabar visi kartu pagalvokime:
ką man išgerti?“ Venedikt Jerofejev
 
• IEVA GUDMONAITĖ.
būviniai
5
• ANATOLIJ TRUŠKIN.
Pavojingas panašumas
1

FOTOGRAFIJA

Pastelinių spalvų kontrastai

TOMAS PABEDINSKAS

[skaityti komentarus]

iliustracija
Tošiki Odzava
„Uždaryta. Osvencimas“


        Lenkijos institute Vilniuje (Didžioji g. 23) kovo 16–balandžio 30 d. veikia japonų fotografo Tošiki Odzavos paroda „Pastelinių spalvų kelionė 5. Melancholiškoji Lenkija“. Balandžio 11 d. ten pat bus pristatytas parodos katalogas-albumas ir vyks susitikimas su autoriumi.


Tošiki Odzava Lietuvos žiūrovams pristato penktąją fotografijų seriją iš ciklo „Kelionė pastelinėmis spalvomis“ („Journey in Pastel Colors“). Pirmąją parodą, kurioje buvo eksponuojami šio ciklo darbai, Kauno ir kitų Lietuvos miestų žiūrovai galėjo pamatyti 2006 metais. Nuo tol T. Odzava Lietuvoje parodas rengia kasmet, o fotografijose pristatė tolimas šalis. Islandija, Grenlandija, Naujoji Zelandija, Turkija ir Australija – tai tik dalis fotografo aplankytų ir nuotraukose įamžintų šalių. Autoriaus darbai leido pažvelgti į egzotiškus kraštus, iš šalies pamatyti savo gyvenimą – 2007 m. įvairiuose Lietuvos miestuose surengtos mūsų šalyje T. Odzavos sukurtų fotografijų parodos. Naujoje darbų serijoje nėra mums neįprasto tolimų šalių gyvenimo vaizdų. Šį kartą autorius kviečia pasidairyti po fotografijose pastelinėmis spalvomis nuspalvintą „melancholiškąją Lenkiją“.

T. Odzavos fotografijose nelikus egzotikos, lengviau įsižiūrėti į jų estetiką ir perprasti menininko braižą. Svarbiausias akcentas – subtili spalvinė gama, kurią autorius išgauna naudodamas specialią fotografijų spausdinimo technologiją, pastebėdamas „fotogeniškus“ spalvų derinius. Daugiau nei keturis dešimtmečius T. Odzava kūrybiškai dirba su spalvota fotografija ir, anot jo, naudodamas specialų spalvotą popierių, spausdindamas fotografijas rankiniu būdu, išgauna „labai švelnių tonų ir sodrių pereinamų atspalvių“ vaizdus. Menininkas atidžiai renkasi spalvinius derinius iš aplinkos. Spalvos kai kur derinamos kontrasto principu –­ keli raudoni vijoklio lapai žalios lapijos fone ar ryškiai geltonas pastato stačiakampis dangaus mėlynėje.

T. Odzavos kūrybinis kelias šiandien atrodo neįprastas ir rizikingas. Fotografijos technologijos sureikšminimas, tradicinis nuotraukų spausdinimo būdas jo darbus skiria nuo šiuolaikinės fotografijos konteksto, kuriame svarbiausia –­ konceptualumas. T. Odzavos dėmesys fotografijos amatui primena romantiškus fotografijos jaunystės laikus, kai XIX a. nuotraukoms būdavo suteikiamas vienetinio meno kūrinio statusas, naudojant specialius fotografijų spausdinimo būdus. Bet T. Odzavos kūrybą priskirti tradicinei meninei fotografijai nėra lengva. Nors fotografija per daugiau nei pusantro šimtmečio metų nuolat keitėsi, bet iki XX a. septintojo dešimtmečio meno pasaulis pripažino tik nespalvotą fotografiją. Net ir šiandien tradicinio fotografijos meno kūrėjai dažnai teikia pirmenybę nespalvotoms nuotraukoms, kuriose išryškėjantys šviesių ir tamsių tonų kontrastai kuria dramatišką nuotaiką ar įsidėmėtiną estetinę formą. O T. Odzava renkasi sudėtingesnį kelią ir bando su žiūrovais „kalbėtis“ spalvomis.

Pasakojimas, kurį galima įžvelgti japonų fotografo darbuose, atrodo nuoširdus ir paprastas. Tai tartum kelionių pastabos, kurių neriboja išankstinis sumanymas, griežta fotografijų serijos koncepcija. T. Odzavos darbus sieja humanistinis požiūris į žmogų ir gyvenimą. Gal kaip tik dėl to fotografijų siužetai atrodo gerai pažįstami ir primena XX a. pirmosios pusės vadinamąją humanistinę fotografiją. Keliaudamas fotografas pastebi tuos kasdienio gyvenimo dalykus, kurie vienija skirtingų kraštų žmones: mažais malonumais besi­džiaugiančius vaikus, įsimylėjėlių poras, romantišką senamiesčio gėlių turgų. Šiandieninės Lenkijos miestų gatvėse T. Odzava atranda tokį pat gyvenimą, kokį klajodami Paryžiaus gatvėmis kadaise įamžino prancūzų fotografai. Tik Lenkijos kasdienybė labiau nei Paryžius pripildyta buities detalių, populiariosios, komercinės kultūros ženklų. Galbūt tai lemia dažnai ironiškas T. Odzavos žvilgsnis, išryškinantis senamiesčio fone tekančią kasdienybę, fiksuoja mums pažįstamą gyvenimą, kurio idealizuoti neleidžia nedidelė laiko distancija. O neslepiama ironija, kuri dar labiau išryškėja spalvotoje fotografijoje, leidžia atitrūkti nuo sentimentalumo.

Tai, kad T. Odzava nėra linkęs mėgautis gražiomis kasdienybės akimirkomis ir kurti naiviai optimistinį gyvenimo vaizdinį, patvirtina ne tik jo ironiškas žvilgsnis į Lenkijos šiandieną, bet ir pagarba jos praeičiai, skaudiems istorijos tarpsniams. Iš visos serijos išsiskiria fotografijos, kuriose T. Odzava įamžino buvusias Osvencimo koncentracijos stovyklą. Autorius moka perteikti ne tik gyvenimo džiaugsmą, bet ir siaubą. Jo akivaizdoje fotografas tartum nutilo ir sukūrė bene įspūdingiausias fotografijas, kuriose nesimato subjektyvaus požiūrio ir estetinių ieškojimų. Tikriausiai jokia vaizdo dramaturgija nebūtų tokia iškalbinga kaip griežtoje stačiakampių kompozicijoje įrėminta geležinkelio bėgių pabaiga. Fotografijoje – tai žmogiškumo, sveiku protu suvokiamos gyvenimo logikos ir pamatinių vertybių pabaiga.

Pastelinės T. Odzavos fotografijų spalvos dažniausiai atskleidžia kasdienio gyvenimo džiaugsmą ir pagarbą žmogui, bet už jų gali slypėti ir tylūs praeities tragedijos aidai. Fotografas leidžia žiūrovui šį kontrastą atrasti pačiam – jis tik žvilgsniu parodo šypseną keliančius gyvenimo paradoksus arba palieka žiūrovą tyliai apmąstyti praeities tragediją. Galbūt T. Odzava sąmoningai pasirenka tokią poziciją – suvokiant skaudžiausią žmonijos patirtį, tikėti gyvenimo prasme ir žmogaus gebėjimu juo džiaugtis.


 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
8:55:10 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba