Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-04-18 nr. 3186

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Virginija Kulviskaitė.
LOPŠINĖ
30
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Juozas Nekrošius.
LIMITAS „ELEMENTAMS“ SUNAIKINTI
9

DATOS 
• DOMINYKO URBO 100-OSIOS GIMIMO METINĖS2
• LIETUVOS RAŠYTOJŲ SĄJUNGOS PAKARTOTINIS SUVAŽIAVIMAS6

KNYGOS 
• „ISTORIJA“2
• „PAMIRŠTA KALBA. ĮVADAS Į SAPNŲ, PASAKŲ IR MITŲ SUPRATIMĄ“
• „SODO TYLA“
• „ALBUMAS“
• Valentinas Sventickas.
BŪTIEJI, BŪSIMIEJI
5
• Žydronė Kolevinskienė.
NEKASDIENIAI PASIMATYMAI
• (PA)SKAITINIAI44
• NAUJOS KNYGOS

TEATRAS 
• Jūratė Urbšienė.
KAI TREČIAS KARTAS NEMELUOJA...
• Jūratė Urbšienė.
GYVENIMAS, ATIDUOTAS TEATRUI
• J. W. GOETHE’S MARGARITA STUDENTŲ SCENOJE2
• AMERIKOS KINO SAVAITĖ „SKALVIJOJE“
• OLITA DAUTARTAITĖ IŠVYKSTA7

DAILĖ 
• Vidas Poškus.
SUSITIKIMAI, VEIDAI
• Ona Gaidamavičiūtė.
ŽAISMINGOS INTERPRETACIJOS

MUZIKA 
• Vytautė Markeliūnienė.
FORTEPIJONINIŲ TRIO „FESTIVALIS“ TĘSIASI
5
 Asta Pakarklytė.
GEDIMINAS GELGOTAS. NAUJI KARJEROS STANDARTAI
6

PAVELDAS 
• SKELBIAMAS DAILĖS KONKURSAS „LIETUVOS TŪKSTANTMETIS“

POEZIJA 
• RAIMONDA JURČENKIENĖ6

PROZA 
• Paulius Zaveckis.
NUSIRITO AKMUO NUO ŠIRDIES
• Paulius Zaveckis.
KOVARNIS
5

VERTIMAI 
• Italo Calvino.
VIKONTAS ĮSIMYLI

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• APIE ĮKVĖPIMĄ, KŪRYBĄ IR SIZIFO DARBĄ

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Agnė Macaitytė.
VAIDMENŲ METAMORFOZĖS, ARBA TAPATYBĖ KINE
7
• Mindaugas Peleckis.
RYGOJE KONCERTUOS LAURIE ANDERSON
2

KRONIKA 
• Skirmantas Valiulis.
PRIEŠ PAKRATANT KOJAS
4
• LIETUVOS KULTŪROS SOSTINĖS 2008 TITULĄ IŠKOVOJO ZARASAI
• Stanislovas Abromavičius.
NUO PIRMOS KNYGELĖS IKI RINKTINĖS – KETVIRTIS AMŽIAUS
• MENAS VAIKŲ AKIMIS
• VIII NACIONALINĖ BIBLIOTEKŲ SAVAITĖ1

DE PROFUNDIS 
• Voldemaras Zacharka.
XX A. DEGRADAVUSIOS MĮSLĖS XXI A.
2
• RES LUDENTES/ŽAIDŽIANTYS DAIKTAI
• Jonas Jakštas.
MES ATEINAM!
6
• Egidijus Jurgelionis.
LABANAKT, VAIKUČIAI, ARBA DIENA FORSAMIESTYJE
1

MUZIKA

GEDIMINAS GELGOTAS. NAUJI KARJEROS STANDARTAI

Asta Pakarklytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
EXI(S)T

Norint būti geru kompozitoriumi, reikia ne mažiau kaip aštuonias valandas per dieną skirti specialybei – sakydavo Juozas Gruodis. Viskas, ko reikia, yra pieštukas, lapas popieriaus ir fortepijonas –­ sakydavo kiti. Tačiau šiandien to nepakanka. Kompozitorius yra priverstas ne tik kurti, bet ir rūpintis kūrybos sklaida: sugebėti verbalizuoti ir motyvuoti savo kūrybines idėjas, išmanyti viešųjų ryšių reikalus, ieškoti finansinės paramos arba turėti gerą vadybininką, kaip ir atlikėjas ar bet kurios kitos srities menininkas.

Prieš porą metų akademinės bendruomenės akiratyje pasirodęs kompozitorius Gediminas Gelgotas pagrindė kaip tik tokį „naują“ kompozitoriaus sėkmės kelią. Nelaukęs, kol visuomenė jį pastebės, nusprendė pats aktyviai įtvirtinti savo poziciją meno pasaulyje (rinkoje). Dar daugiau, šio jaunosios kartos kompozitoriaus veikla sulaužė Lietuvos akademinio kompozitoriaus karjeros standartus: Lietuvos muzikos ir teatro akademija, „Druskomanija“, studijos ir meistriškumo kursai užsienyje, „Jauna muzika“, „Gaida“, puslapis Lietuvos muzikos informacijos centro tinklalapyje, užsakymas iš užsienio festivalio etc. Praleidęs daugelį šių tipinių karjeros laiptelių, jis, būdamas 22 metų, turi ne tik didelių ambicijų ir dėmesį atkreipiančių idėjų, ne tik savo Naujų idėjų kamerinį orkestrą, bet ir savo publiką. Jis yra žinomas, nors „įteisinant“ jo vardą neprisidėjo nei festivalių industrija, nei koncertinė organizacija, nei viešoji įstaiga ar sąjunga. Gediminas Gelgotas nesuvaržytas jokios kūrinių užsakymo sistemos ir muzikos terpėje veikia nepriklausomai kurdamas, pats atlikdamas ir organizuodamas. Tad jei menininkas ir gali keisti pasaulį (G. Gelgoto atveju – suvirpinti širdį), tai tik aktyviai skverbdamasis į sociumą.

Kitas klausimas – kiek meno žiniasklaidos reikia ir kaip ją pateikti. Iš tiesų G. Gelgoto „visuomenės informavimo skyrius“ ir „įvaizdžio formavimo grupė“ veikia puikiai. Pranešimuose spaudai, kurie sparčiai plinta, formuojamos aiškios koncepcijos (standartiniai reklaminiai šūkiai derinami su įdomiais kompozitoriaus sumanymais ir jų verbalizacijomis), o skaitant rimtą ir solidžią (nors parašytą formaliai ir senamadiškai) G. Gelgoto biografiją, sunku patikėti, kad rašoma apie jauną autorių. Tačiau kas gali būti labiau suinteresuotas, kad publika ateitų, jeigu ne pats kompozitorius? Be to, daugeliui, ypač akademinių kompozitorių, turbūt bauginantis būtų menininko Konstantino Bogdano statusas, kuris geriausiai žinomas kaip „nežinomas“ menininkas. Galiausiai šiandien žmogus jau turėtų būti įgijęs atsparumą reklamai, būti perpratęs jos kodus, veikimo principus ir funkcijas.

Jei G. Gelgoto sėkmė būtų pagrįsta vien viešaisiais ryšiais, ji būtų trumpalaikė, tačiau kovo 24 d. kompozitorius pristatė ketvirtą savo projektą. Vadinasi, čia egzistuoja tai, kas įtraukia klausytoją į kompozitoriaus pasaulį, kviečia „apsigyventi“ jo mene. Galbūt Vilniaus publiką jis traukia projektų vientisumu, rimtumu, aiškiai formuluojamomis koncepcijomis, netradicinėmis, organiškomis muzikinio vyksmo formomis, bet turbūt labiausiai jis paveikus pagrindine idėja, jog muzika turi sukrėsti dvasią. Mistifikuotas ir ezoterinis garsų pasaulis, nuolatinis deklaravimas, kad niekas neliks „už muzikos“, muzikos grąžinimas žmonėms, tylos grąžinimas pasauliui ir panašūs siekiai veikiausiai ir suvilioja publiką.

Antai G. Gelgoto muzikinėje misterijoje EXI(S)T svarstomos ir bandomos atskleisti fundamentalios filosofinės kategorijos: vidinis triukšmas ir tyla, sapnas ir realybė. „Kur išėjimas (EXIT) į tylos pasaulį?“; „Ar aš egzistuoju?“ („Am I EXIST?“); „O kur iš tiesų yra sapnas?“ –­ šie egzistenciniai klausimai lydėjo visą velykinę G. Gelgoto misteriją ir ta proga jai tiko. O vadinamasis „Tobulas kūrinys –­ tylos kulminacija“ –­ turėjo tapti tikra velykine dvasios terapija ir užgniaužti vidinį dvasios triukšmą (nežinia kaip kitiems, tačiau man šis tylos kūrinys tik priminė keidžišką tylos triukšmą, nors jo intencijos buvo kitos). Be premjerinio postminimalistinio kūrinio „Am I EXIST?“ skambėjo nuoširdžiai konservatyvūs šiuolaikinių akademinių JAV kompozitorių Morteno Lauridseno (renesanso stiliaus) ir Erico Whitacre’o (edukaciniai) choriniai kūriniai, kuriuos atliko „Jauna muzika“.

 

Skaitytojų vertinimai


46554. slepkovaite :-) 2008-04-23 20:21
Asta geros rašomosios formos ;)

46560. kompozas2008-04-23 23:07
Ir tai niekam neidomu...

46562. rusnė2008-04-23 23:24
Astos straipsniai neblogi, netgi, sakyčiau, nemažai ir žadantys. Nestinga drąsos ir kūrybingumo pasakyti savo vertinimą, o šalia apžvelgti ir kontekstą. Tik vis dažniau to drąsumo būna per daug ir bereikalingo, netgi neetiško. Pvz., kodėl šiam tekste turėjo atsirasti Bogdanas kaip "nežinomas" menininkas? Tokie epitetai egzistuoja neviešame diskurse, tačiau reiktų jausti ir etikos ribas ir "neužvažiuot" be reikalo. Prabilau dėl to, kad esti ir daugiau tokių nutikimų. Tad ateityje labai linkėčiau pasitikėjimą savimi ir drąsą derinti su tolerancija (žinoma, ne tokiu santykiu, kaip dažnokai nutinka mūsiškėje muzikologijoje).

46564. Geda2008-04-23 23:42
Geda...

46582. O man2008-04-24 15:07
O man keistos šio teksto proporcijos. Labai jau daug "aplinkos" ir maža pačios kūrybos aptarimo. Tik paskutinėje pastraipoje. o Astą ir jos rašinius labai mėgstu.

46594. paaiskinimas rusnei2008-04-24 17:48
Dailininkas konceptualistas Konstantinas Bogdanas yra viesai prisistates kaip Nezinomas menininkas, netgi atidenges memorialine lenta sau paciam dailes akademijos kiemelyje. Puikus darbas ir ideja! Todel nereikia cia be reikalo (ir nezinojimo) pykti, nes kalbama ne apie garsu skulptoriu, paminklo Zappai autoriu, o apie jo sunu, nenorinti buti zinomu ir pripazintu. Pries kritikuojant verta pasitikrinti bent jau internete, ar negresia neteisingi kaltinimai...:) Ir muzikologai cia visiskai nieko deti.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
8:53:14 Aug 8, 2011   
Dec 2008 Apr 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba