Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-10-11 nr. 2920

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• SVEIKINAME ŠIŲMETĮ JOTVINGIŲ PREMIJOS LAUREATĄ – POETĄ IR VERTĖJĄ JONĄ ZDANĮ8
• TRUMPAI

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO VALDO ADAMKAUS KALBA,3

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
AŠ IRGI NORĖJAU
2

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS KONFERENCIJA 
• Elena Baliutytė.
POEZIJA IR STICHIJOS: UGNIS - ĮVAIZDŽIO RAIDOS FRAGMENTAI
3
• Eugenija Vaitkevičiūtė.
UGNIS - EMOCIJŲ SKLAIDOS BŪDAS
• Audinga Peluritytė.
MŪZŲ IR MEDŪZŲ APSUPTYJE
8

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS LAUREATAI 
• DONATAS PETROŠIUS1
• EGLĖ JUODVALKĖ
• VIKTORAS RUDŽIANSKAS2
• J.C.TODD
• JURGITA BUTKYTĖ1
• KRYSTYNA RODOWSKA
• KORNELIJUS PLATELIS1
• DOSTENA ANGUELOVA-LAVERGNE
• LIUDVIKAS JAKIMAVIČIUS19

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS ĮSPŪDŽIAI 
• Paulina Žemgulytė.
UGNINIS DRUSKININKŲ RUDUO
1
• ANTROJI DIENA IR T.T.

MUZIKA 
• Salomėja Jonynaitė.
"JAUNA MUZIKA" PRADĖJO NAUJĄ SEZONĄ
2
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
KELNO MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA

TEATRAS 
• Rasa Paukštytė.
F... LEFT F...RIGHT, arba ĮSPŪDŽIAI IŠ ŠITO PASAULIO
• Ingrida Daunoravičiūtė.
ŠIUOLAIKINĖS RUSIJOS DRAMATURGIJOS FORUMAS

NAUJI FILMAI 
 Rasa Paukštytė.
APIE ATEIVIUS - TIKRUS IR IŠ SENOVĖS ROMOS
2

DAILĖ 
• PRIEŠ LINĄ VISI YRA LYGŪS5
• Salomėja Jastrumskytė.
KIEK SVERIA PROFILIS?

FOTOGRAFIJA 
• Tomas Pabedinskas.
AMERIKIETIŠKA TRADICIJA LATVIŲ FOTOGRAFO ANDRĖJO GRANTO KŪRYBOJE
3

KRONIKA 
• Vidmantas Valiušaitis.
AUTOMOBILIU PER KURŠIŲ NERIJĄ
6
• PIRČIUPIŲ MUZIEJAUS EKSPONATUS SIŪLOMA PERKELTI Į NAUJĄ VARĖNOS KRAŠTO MUZIEJŲ

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA
• PREMIJOS
• KONKURSAS
• PARAIŠKOS
• PARAIŠKOS
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS IR SPORTO RĖMIMO FONDAS
• "LIETUVOS ISTORIJA TAPYBOJE"1
• LMKA PREMIJA

DE PROFUNDIS 
• PERDAGAS

NAUJI FILMAI

APIE ATEIVIUS - TIKRUS IR IŠ SENOVĖS ROMOS

Rasa Paukštytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Ženklai"

Dvi šio savaitgalio kino premjeros intriguoja visų pirma režisierių vardais. Pradėsiu nuo to, kas arčiau kūno. Nuo kaimynų lenkų. Kino metro Jerzio Kawalerowicziaus, 1966 m. net nominuoto "Oskarui" už efektingą ir išmintingą "Faraoną", praėjusiais metais pasirodęs filmas "Quo vadis" - Nobelio premijos laureato Henryko Senkiewicziaus romano ekranizacija. Tai - brangiausias lenkų kino istorijoje filmas (18 mln. JAV dolerių), kurio brangumas, beje, visai neerzina. Netgi atvirkščiai - pagarbą kelia šalis, kurioje savo literatūros, o svarbiausia - savasties reprezentacijai rėmėjai yra tokie dosnūs. Sąmoningai rašau "savasties", nes senovės Romos anturažas, režisieriaus kartkartėmis naiviai dekoratyviai, kartkartėmis agresyvokai pateikiamas, žinoma, yra priedanga, kad būtų galima kalbėti apie krikščionišką tikėjimą. Kawalerowiczius siekia, kad gerai žinomos tiesos ne šiaip įtaigiai suskambėtų, būtų primintos, bet ir pasiektų kuo daugiau žiūrovų, taptų masinio dėmesio objektu. Režisierius aria komercinio ekrano plotus, remiasi masinio žiūrovo poreikiais, jo logika, pagaliau jo meile kostiuminiam kinematografui ir, žinoma, sunkiai suvokiamai prabangai, nors ir prasilenkiančiai su skoniu. "Quo vadis" ir atrodo kaip grandiozinis statinys. Režisierius "stato" statinį, kuriame kaip laiptais lipame į pagrindinį tikslą - kalbėjimą apie tikėjimą. Tie "laiptai" gana tiesmukai "sumūryti": štai Petronijus - apnuogintas moterų numylėtinis Bogusławas Linda, štai rožių alėja, kurioje Lygija ir Markas šaudo vienas į kitą įsimylėjusiais žvilgsniais, štai puotaujantys apsirijėliai - Nerono šutvė. Apkaltinti Romos padegimu pirmieji krikščionys slepia pabėgusią nuo rafinuotos vergovės santykių Lygiją, kurios tikrąjį palankumą mylimasis Markas įgyja kartu su krikštu. Meilė yra tikėjimas, tikėjimas yra meilė. Tą žinią ir atneša apaštalas Petras filmo finale jau nebe į senovės, o į šiandienos Romą. Nieko daugiau (bet ir ne mažiau) režisierius mums ir nenorėjo pasakyti. Bet kad tai išgirstų publika, reikia, kad ji žinotų, jog filmuojant buvo sunaudota 10 kg pudros (tokiais juokingais skaičiais "Quo vadis" reklamuojamas), ir ateitų pažiūrėti tų, ant kieno ta pudra buvo užkrauta. Meninė šio kūrinio vertė abejotina. Ir ji daugiau matuotina ne menu, estetiniais kriterijais, o etinių normų paisymu, pagaliau, atsiprašau už banalybę, autoriaus sąžiningumu. Senamadiškas Kawalerowiczius šiuo atžvilgiu visiškai švarus.

iliustracija
"Quo vadis"

Niekas šiame "geriausiame iš geriausių" pasaulyje geryn (o juolab naujyn) neina. Štai garsiausias komerciniame ekrane indų režisierius M.Naitas Shyamalanas, vadinamas "naujuoju Spielbergu", kuriantis gąsdinančius amerikietiškus saspensus, naujame filme "Ženklai" jau nebedemonstruoja tokio apgaulingo išradingumo, jau nebekvailina žiūrovo taip meistriškai, kaip darė tai "Šeštajame pojūtyje". Ir visgi "Ženklai" karaliavo vasarą amerikietiškų "box-office" lentelių viršuje - žiūrovų noras bijoti kine toks pat didžiulis, kaip mažojo Koulo iš "Šeštojo pojūčio" noras nebebijoti numirėlių, nežinančių, kad jie nebegyvi. Savo herojus - buvusį dvasininką ir porą jo vaikų bei brolį - ir žiūrovus M.Naitas Shyamalanas gąsdina tuo, kuo ir pridera brandžiam žmogui, - nebe numirėliais ir šmėklomis, o nepaaiškinamais, išpjautais kukurūzų lauke ratais bei svetimais, t.y. ateiviais. Baimę - tą šiandien ypač suaktualėjusį amerikiečiams pojūtį - režisierius kuria gana paprastomis ir veiksmingomis priemonėmis. Jo herojai gyvena nuošalioje sodyboje, tarsi atskirti nuo civilizacijos. Ji rodoma televizijos ekrane - žinios apie analogiškus ženklus visoje šalyje dar labiau sustiprina šios vyriškos šeimos vienišumą nepaaiškinamų dalykų akivaizdoje. Baugina viskas - šuns lojimas, dukrelės kelionė derlingų kukurūzų lauku, praslinkęs neaiškios prigimties šešėlis. Ir kol režisierius baugina būtent kinu (siužeto veik ir nėra, išskyrus tuos staiga atsiradusius klasikinius skraidančių lėkščių pėdsakus pasėlių laukuose), tol stebėti gerai techniškai perduodamą "nervų ataką" gana smalsu - bent jau susimąstai apie magišką "judančių paveikslėlių" prigimtį. Jie talentingo režisieriaus rankose virsta mistika, nuo kurios Melo Gibsono personažas su mažamečiais ir užsibarikaduoja sodyboje. Nors teisybės dėlei reikia pasakyti, kad grynai siužetinės "paspirties" filmui trūksta - net mistikos gaminimo mechanizmas ilgainiui tampa tik racionalios pašaipos objektu. O nesmagiausia, žinoma, tai, kad Shyamalanas, visą filmą būręs iš kavos tirščių, finale mums visgi tą ateivį parodo. Sukonkretina, taip sakant, baimę. Ir kartu nuramina, paguodžia, suteikia vilties, kad pojūčiai turi veidą, kad juos galima paliesti, paaiškinti. Finalas išties nevertas "Šeštojo pojūčio" režisieriaus, kadaise sugebėjusio taip nufilmuoti Bruce`ą Willisą gyvųjų pasaulyje, kad ne tik tas visą filmą nesuvokė esąs negyvėlis, bet ir žiūrovai negalėjo suprasti, kur režisierius juos apmovė, kurioj vietoj vaikų psichologas tapo anapusinės realybės personažu. "Ženkluose" - jokios apgaulės. Baimė tikra, jos priežastys, deja, padėtos ant lėkštutės. Lėkštõs.

iliustracija

Primenu, kad Vilniaus "Skalvijoje" (nors normaliems kinomanams vargu ar reikia priminti - jie šiame kino teatre jau turėjo apsigyventi) savaitgalį tebevyksta tarptautinis naujų trumpametražių filmų festivalis "Tinklai", kuris sekmadienį bus antrą kartą uždarytas sostinėje (pirmą kartą jis buvo uždarytas Klaipėdoje). Būtent "Tinkluose" ir slepiasi šią savaitę visiškai nenuspėjamos, nepažįstamos kino "katės maiše".

 

Skaitytojų vertinimai


50797. vikkaxxx :-) 2009-01-14 19:59
:) :) :) ;) ;) :) :) ;) ;) ;) :) :) :) :) :) :) ;) ;) :) :) :) :) :) :) :) :0 :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) : :> :> :>

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
8:49:51 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba