Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-10-11 nr. 2920

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• SVEIKINAME ŠIŲMETĮ JOTVINGIŲ PREMIJOS LAUREATĄ – POETĄ IR VERTĖJĄ JONĄ ZDANĮ8
• TRUMPAI

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO VALDO ADAMKAUS KALBA,3

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
AŠ IRGI NORĖJAU
2

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS KONFERENCIJA 
• Elena Baliutytė.
POEZIJA IR STICHIJOS: UGNIS - ĮVAIZDŽIO RAIDOS FRAGMENTAI
3
• Eugenija Vaitkevičiūtė.
UGNIS - EMOCIJŲ SKLAIDOS BŪDAS
• Audinga Peluritytė.
MŪZŲ IR MEDŪZŲ APSUPTYJE
8

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS LAUREATAI 
• DONATAS PETROŠIUS1
• EGLĖ JUODVALKĖ
• VIKTORAS RUDŽIANSKAS2
• J.C.TODD
• JURGITA BUTKYTĖ1
• KRYSTYNA RODOWSKA
• KORNELIJUS PLATELIS1
• DOSTENA ANGUELOVA-LAVERGNE
• LIUDVIKAS JAKIMAVIČIUS19

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS ĮSPŪDŽIAI 
• Paulina Žemgulytė.
UGNINIS DRUSKININKŲ RUDUO
1
• ANTROJI DIENA IR T.T.

MUZIKA 
• Salomėja Jonynaitė.
"JAUNA MUZIKA" PRADĖJO NAUJĄ SEZONĄ
2
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
KELNO MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA

TEATRAS 
• Rasa Paukštytė.
F... LEFT F...RIGHT, arba ĮSPŪDŽIAI IŠ ŠITO PASAULIO
• Ingrida Daunoravičiūtė.
ŠIUOLAIKINĖS RUSIJOS DRAMATURGIJOS FORUMAS

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
APIE ATEIVIUS - TIKRUS IR IŠ SENOVĖS ROMOS
2

DAILĖ 
• PRIEŠ LINĄ VISI YRA LYGŪS5
• Salomėja Jastrumskytė.
KIEK SVERIA PROFILIS?

FOTOGRAFIJA 
 Tomas Pabedinskas.
AMERIKIETIŠKA TRADICIJA LATVIŲ FOTOGRAFO ANDRĖJO GRANTO KŪRYBOJE
3

KRONIKA 
• Vidmantas Valiušaitis.
AUTOMOBILIU PER KURŠIŲ NERIJĄ
6
• PIRČIUPIŲ MUZIEJAUS EKSPONATUS SIŪLOMA PERKELTI Į NAUJĄ VARĖNOS KRAŠTO MUZIEJŲ

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA
• PREMIJOS
• KONKURSAS
• PARAIŠKOS
• PARAIŠKOS
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS IR SPORTO RĖMIMO FONDAS
• "LIETUVOS ISTORIJA TAPYBOJE"1
• LMKA PREMIJA

DE PROFUNDIS 
• PERDAGAS

FOTOGRAFIJA

AMERIKIETIŠKA TRADICIJA LATVIŲ FOTOGRAFO ANDRĖJO GRANTO KŪRYBOJE

Tomas Pabedinskas

[skaityti komentarus]

iliustracija

Kauno "Fuji fotogalerijoje" eksponuojamą fotografo iš Latvijos Andrėjo Granto fotoparodą "Apvaisinta informacija" sudaro bent trys skirtingos šio menininko darbų grupės, o jų turinys ir forma lemia jų paveikumą.

Nemaža ekspozicijos dalis - fotografijos, kurios yra artimos reportažo žanrui. Tai fotografijos, turinčios aiškiai išreikštą siužetą. O portretus prie reportažo priartina dokumentiškumo akcentavimas - žmonės čia atrodo neatskiriami nuo savo kasdienybės, portretuojamieji pozuoja, bet tai daro tinkamai nepasiruošę, lyg būtų ką tik atsitraukę nuo darbo. Šios fotografijos mažai estetizuotos. Nei fotografijos išraiškos priemonės, nei fotografavimosi akimirkos svarba, kurią jai paprastai teikia portretuojamieji, neįstengia išplėšti jų iš pilkos kasdienybės. "Pilkumo" įspūdį sustiprina ir neakcentuota šviesa, mažas fotografijų kontrastingumas. Nuotraukose užfiksuoti momentai, pasakojantys tam tikrą siužetą, taip pat neįgavo aiškios formos. Nors neįtaigi šių fotografijų vizualinė išraiška apsunkina jų turinio suvokimą, tačiau jos yra svarbi ekspozicijos dalis, formuojanti bendrą jos koncepciją.

Kita dalis - visos parodos stilistinis akcentas - turi sąsajų su amerikietiška fotografijos tradicija. Jos pradininku laikomas šveicaras Robertas Frankas, kurio darbai Amerikoje buvo ypač įtakingi septintajame dešimtmetyje. Reportažą čia keičia fotografija, fiksuojanti pasaulį ne tokį, koks jis yra, o tokį, kokį jį suvokia fotografas. Ne vieną dešimtmetį geros reportažinės fotografijos garantija laikytą Henri Cartier-Bressono lemiamą momentą, išreiškiantį vaizduojamojo siužeto esmę bei parodantį netikėtus jo aspektus, keičia Roberto Franko fotografijai svarbi akimirka. Jis stengiasi "realybę užklupti nepasiruošusią", paties fotografo žodžiais tariant, - "tarpinėmis akimirkomis". Sunku būtų užginčyti tokių lemiamų akimirkų svarbą kai kuriose A.Granto fotografijose. Į aukščiausią tašką pakilusios ir akimirkai sustojusios sūpynės audringos jūros fone, vienišo riedlentininko, atsispyrusio nuo tramplino ir trumpam pakibusio ore, fotografija, kartu fiksuojanti ir niūrią, rūke paskendusią aplinką, žada netikėtus realybės "atvėrimus", kurių galima tikėtis fiksuojant tik akies mirksnį trunkančius judesio ir laiko tėkmės trūkius. Tačiau latvio fotografijos nėra fragmentiškos erdvės atžvilgiu, jos neskaido aplinkos. Lemiamų momentų kontrastas tęstiniam judesiui ar nejudrumui, kuriuos vienu atveju įkūnija jūros bangavimas, kitu - rūko sąlygotas aplinkos sąstingio įspūdis, daro fotografijas ypač paveikias. Šių dviejų būsenų supriešinimas leidžia akimirkas sustabdyti aiškia kompozicija. Be to, vaizdas subjektyvizuotas jį estetizuojant fotografijos išraiškos priemonėmis, ypač šviesa. Tęstinumo ir pertrūkio priešprieša suvokiama kaip šviesos ir tamsos kontrastas. "Tarpinės akimirkos", kurias stengėsi fiksuoti Robertas Frankas, priešingai nei Henri Cartier-Bressono "lemiamas momentas", beveik nepalieka galimybių nuotrauką interpretuoti, joje sustabdytą situaciją pratęsiant laike ar erdvėje. Pati sustabdyta akimirka turi būti išgyventa kaip pastovi būsena, o ne keistas nuotraukoje sustabdytas momentas, kuris tikrovėje būna nepastebėtas. Todėl svarbi tampa fotografijos vizualinė išraiška. Tik ji gali perteikti nuotraukos turinį, jo suvokimas tampa tiesioginis, remiasi autentiškais išgyvenimais, kuriuos sukelia nuotraukos vizualinė forma. Taigi, galima sakyti, forma yra tokių fotografijų turinys ir atvirkščiai. Formos ir turinio vienovė yra svarbiausia sąlyga, leidžianti atsirasti ypatingam šių nuotraukų įtaigumui.

A.Grantą su amerikiečiais fotografais sieja ir jo santykis su fotografuojamu objektu. Amerikos fotomenininkai dažnai teigia, kad fotografuoja be jokios išankstinės nuostatos, pasyviai stebi aplinką. Jų fotografijose jaučiama emocinė distancija, skirianti juos nuo supančio pasaulio. Amerikos fotografijoje dažnai atskleidžiamos vienatvės, išgyvenimo, žmonių susvetimėjimo apraiškos. "Fotografas yra vienišo vaikštinėtojo, tiriančio, besižvalgančio, sukančio ratus po miesto inferno, ginkluotas [fotoaparatu] variantas", - rašo Susan Sontag knygoje "Apie fotografiją". Ji pažymi, kad "Amerikos fotografai dažnai yra kelyje". Granto fotografiją, kurioje pavaizduotas senas autobusas šalia geležinkelio, sunku interpretuoti kaip nors kitaip negu nedviprasmišką užuominą į "buvimą kelyje", kuris yra greičiau vidinė jausena nei fizinė kelionė - nykus fotografijoje užfiksuotas vaizdas tampa baugiu dvasinio benamiškumo simboliu. Susan Sontag teigimu, "už rituališkų Amerikos fotografų patikinimų, jog jie žvalgosi aplink be išankstinės nuostatos, kaip pakliūva nušviesdami daiktus ir flegmatiškai juos įamžindami, slypi gedulingas praradimo jausmas".

Tokių "praradimo jausmo" apraiškų yra ir Andrėjo Granto fotografijose, kuriose jis grįžta prie Europos fotografijai būdingo vaizdingumo, reikšmingumo tradicijų. Šios fotografijos sąlygiškai gali būti priskirtos trečiajai ekspozicijos nuotraukų grupei, kuriai būdingas fotografinio vaizdo simboliškumas. Čia vėlgi svarbus šviesos ir šešėlio kontrastas. Šešėlis, fotografijas interpretuojant kaip simbolinius atvaizdus, išreiškia anapusinį pasaulį. Vis dėlto simbolinis šių nuotraukų pobūdis verčia jas aiškinti pasitelkiant protą, atpažįstant tam tikrą nusistovėjusią reikšmę turinčius vaizdinius, todėl suardoma turinio ir fotografijų vizualinės išraiškos vienovė, o kartu silpnėja ir jų paveikumas.

Nelygiaverčių fotografijų pateikimas vienoje ekspozicijoje gali būti paaiškinamas kaip parodos koncepcijos rezultatas. Neišraiškingi reportažai - tartum pilkas gyvenimas, skurdi žmogaus gyvenamoji aplinka, kurios atžvilgiu jaučiamas susvetimėjimas, pagaliau įtaigiausiose šios parodos nuotraukose intuityviai juntamos anapusinio pasaulio ar žmogaus sielos gelmės įgauna apibrėžtą verbalinę išraišką simbolinėse fotografijose.

 

Skaitytojų vertinimai


7218. Deividas :-( 2004-03-30 10:16
nera fotografiju tekstas nera su pavyzdziais

7220. Donatas :-( 2004-03-30 10:18
turi buti daugiau fotografiju apie romos foruma is vienos nieko nesuprasi ir dar kad butu tekstas apie foruma.

7255. Simkute :-( 2004-03-31 20:27
jus norit pasakyt kad cia foto? kur tikros nuotraukos? juk tokios nuotraukos nepritraukia zmoniu demesio....zinau kas galetu jums padeti....AS...:)...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Rugpjūčio

PATKPŠS

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
8:49:50 Aug 8, 2011   
Aug 2010 Aug 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba