Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-03-16 nr. 3134

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Mantas Gimžauskas.
[ŽAIDIMAI]
122
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS3

SIC! 
• BŪK MAUMO DRAUGAS!2

AKTUALIJOS 
• SUSITARTI TEKS1
• Jurij Andruchovič.
VISO LABO TIK PAMĖKLĖ. BET VIS DAR KLAIDŽIOJANTI
1
• Juozapas Kazimieras Valaitis.
SEPTYNIOLIKA METŲ SU NEPRIKLAUSOMYBĖS VĖLIAVA
9

KNYGOS 
• „KATARŲ SUGRĮŽIMAS“
• „TURINO KOMEDIJA“
• „UGNIS NEPABUDINS“
• „IKI IR PO TELEVIZIJOS“
• Ieva Steponavičiūtė-Aleksiejūnienė.
KUR IŠSKRIDO JENSENO ŽĄSYS?
2
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
 Asta Pakarklytė.
ŠARŪNO NAKO PADAVIMAS
24
• Rita Nomicaitė.
SU POLĖKIU
2

TEATRAS 
• Audronė Girdzijauskaitė.
NERAMUS KOVAS, ARBA NEMĄSTANTI KASDIENYBĖ
15
• LIETUVOS NACIONALINIO DRAMOS TEATRO PREMJERA
• STASIUI RATKEVIČIUI – 90
• TRUMPA ČEKŲ LĖLIŲ TEATRO ISTORIJA2
• Ridas Viskauskas.
TEATRINIAI PASITIKĖJIMO KERAI
1

KULTŪRA 
• Viktorija Daujotytė.
ŽEMAITIŠKIEJI SIELOVAIZDŽIAI
1

DAILĖ 
• ANTANAS KMIELIAUSKAS: APIE SAVE IR KŪRYBĄ
• Jurgita Ludavičienė.
MARATONAS

POEZIJA 
• IEVA ARMALYTĖ37

PROZA 
• Jolanta Sereikaitė.
PONIOS
15

MENO DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Remigijus Venckus.
LINK MEDICINOS MANIFESTO

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Ramūnas Čičelis.
KOMPENSACIJA PAGAL „PRAVDA VIENA MINUTĖ“
• APIE EVALDĄ JANSĄ5
• Evaldas Jansas.
APIE SAVĄSIAS SUBKULTŪRAS
6
• VIENO ŽMOGAUS BALSAS AR NUOMONĖ NIEKO NELEMIA

KRONIKA 
• ŠVENTĖS IR ŠVENTIEJI
• REMIGIJUS AUDIEJAITIS 1972 01 17–2007 03 111
• MANTAS GIMŽAUSKAS 1976 02 06–2007 03 113
• PRIEŠ PAVIRSTANT PAUKŠČIAIS...5
• ROBERTAS VAIDOTAS 1954–20073
• MOTIEJAUS LUKŠIO ŠIMTMETIS

SKELBIMAI 
• LIETUVOS BANKAS SKELBIA
• POETO ZIGMO GAIDAMAVIČIAUS-GĖLĖS LITERATŪRINĖ PREMIJA

DE PROFUNDIS 
• APIE MIŠKO GĖRYBES IR PAVASARIO PAVOJUS1
• Tezaurus Vilensis (Visiškas nevykėlis).
AR GALI SIUVĖJAI RAŠYTI EILES?
3
• Petras Motiejūnas.
APIE BRONIŲ JAUNIŠKĮ
5

MUZIKA

ŠARŪNO NAKO PADAVIMAS

naujas CD

Asta Pakarklytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Šarūnas Nakas. NUOGA. – Muzikos informacijos ir leidybos centras, 2007.

Taikliausiai ir kultūringiausiai pas­tarųjų metų Šarūno Nako kūrybą CD „Nuoga“ buklete apibūdina Rūta Goštautienė: „tarp ekstaziškos monotonijos ir provokuojančio didingumo“; šitai toliau provokuoja užuominas apie karališką nuogumą. Tartum tai numanydami, apie tokį nuogumą pokštaudami kalbėjo CD pristatymo Vilniaus knygų mugėje (vasario 23 d.) herojai Donatas Katkus ir Herkus Kunčius. Garsiai galvodami ir tiesiai žvelgdami, jie bandė išspręsti Šarūno Nako aporiją, sprendimo būdus ir prielaidas pasirinkdami vis tuos pačius. Teiginius paversdami neiginiais, menininkai dėstė kompozitoriaus ydas ir negalias, aptarė destruktyviai klausytojo kantrybę veikiančią garsų matematiką ir minėtą ekstazišką monotoniją, konstatavo, kad dar studijų metais Nakas pradėjo neapkęsti muzikos ir galiausiai pareiškė, kad įvairiausios kompozicinės manipuliacijos yra tik priedanga, kai nesugebama sukurti „normalios“ melodijos.

Taigi aplink kompozitoriaus „atsiskyrėlio palapinę anapus tvirtovės sienų“, kurios koordinates vėlgi bando nustatyti Rūta Goštautienė, siaučia ironija, demonai ir aporiškos sąlygos, įžūliai brukančios mintį apie „nesuprasto genijaus“ padėtį. Antai kolegė Indra Karklytė svarsto, kad galbūt pagrindinis Šarūno Nako bruožas - „beatodairiškumas, nepakankamumas, daužymasis į muzikines struktūras, įvairias kultūras ir simbolius bei sėdėjimas ant visos dabarties įvairiapusiškumo ir pasiekiamumo krūvos viršūnės“. O kuo prasta izotopo analogija? Būtent izotopo, branduolio skeveldros, muzikinės chemijos anomalijos, elemento, kuris yra kintantis ir aktyvus, skilimo momentu visada atiduodantis labai didelę energiją. Taip gimsta ir Vilniaus naujosios muzikos ansamblis, įvairios akcijos bei manifestai, „Merz-machine“ ir „Ziqquratu“, kurių anuomet, deja, negirdėjau, tik vėliau apie tai skaičiau, kaip ir daugelį šiandienos tekstų, sukurtų atitinkama „šuorų garsoraižių“ muzikologijos leksika, neabejotinai paveikta paties Nako.

Žodinis tekstas – fatališkas Šarūno Nako persekiotojas, pastaruoju metu tarsi paralyžiuojantis klausytoją, įtraukiantis jį į magnetinį kompozitoriaus lauką, todėl ne tik Rūta Goštautienė siūlo griebtis radikalių interpretavimo strategijų: atmesti viską ir įlįsti į tą „atsiskyrėlio palapinę anapus tvirtovės sienų“, kurioje aktyviai veikia kompozitorius. Antai ir Ernestas Parulskis, dar vienas CD pristatymo dalyvis, Naką vadina atrakcionu, tardamas, kad vis tiek nebus taip, kaip tikiesi, arba taip, kaip siūlo pats kompozitorius. Nors šiuo atveju izoliacija būtų gan tikslinga, bet ar ji įmanoma ir būtina? Juk Šarūnas Nakas gyvena, veikia, rašo, dalyvauja, kuria, o artėjant festivaliui veikla susiaurėja, tampa kryptingesnė ir susitraukia beveik iki taško – muzikos kūrinio, kuris pasirodo kaip aisbergo viršūnė. Ją matydamas, bet nežinodamas konteksto, neregėdamas vandenyse glūdinčios dalies, negali kūrinio visapusiškai suvokti. Ar, žvelgiant į Čiurlionio paveikslus, būtina užsikimšti ausis arba, stebint scenoje veikiantį Cage‘ą, būtina pamiršti jo tekstus? Neįtikėtina, bet po poros metų, klausydamasis Šarūno Nako muzikos ir skaitydamas tą pačią kūrinio anotaciją, staiga apstulbęs suvoki, koks konkretus ir atviras jis buvo, tik išsakytas jo pastabas sutrikdė kažkodėl inversinė klausytojo interpretacija.

Šiame autoriniame CD įamžintos keturios Šarūno Nako kompozicijos: „Chronon“, „Aporija“, „Nuoga“ ir „Karūna“. Nors jos susaistytos tai indiško ritmo modeliais, tai statiškų sąskambių eksponavimu ar kultūriniais simboliais, vis dėlto egzistuoja aiški skirtis tarp itin griežtai struktūruotos „Chronon“ bei polikultūrės „Aporijos“ ir likusios poros: „Nuoga“ (2004) bei „Karūna“ (2005). Pastarosios dvi žymi naujas kūrybos strategijas, kurias ta pati Rūta Goštautienė vadina posttechnologinėmis. Tai antiproceso, tam tikros būsenos muzika, kada sustingę skambesiai primena paminklus, o indiško ritmo formulės – tylius užkalbėjimus. Kompozitorius teigė, kad „Karūna“ (o ir „Nuoga“) skatina naujas klausymosi patirtis ir kad tokios muzikos percepcijos įgūdžius išsiugdyti nelengva. Galiausiai kyla klausimas, ar šie kūriniai ženklina tiesiai į egocentrinės būklės gelmes žengiančio kompozitoriaus kelią, ar tik tarpinę padėtį pereinamuoju laikotarpiu? Vis dėlto, regis, kad žingsnis dar nežengtas, bet koja jau pakelta.

Paskutinis žvilgsnis į kompozitorių ir į kontekstą. Šarūnas Nakas – tai naujas požiūris į muzikos kultūrą, pasirenkant riziką, o ne tvirtas garantijas. Naujumas, kuris stebina, erzina ir piktina, – kur kas daugiau negu metodas; atsakomybės prisiėmimas – kur kas geriau negu sąstingis. Todėl ir sėkmė dažniausiai aplanko tuos, kurie meta iššūkį ir veikia.

 

Skaitytojų vertinimai


36056. kazkaip mazhoka apie muzika o gal cia cd lankstinuka pristato:)2007-03-19 08:13
ar cia nauja cd pristato ar ta vakareli knygu mugeje ? "posttechnologinėmis. Tai antiproceso " ipatingai pretenzingi ir absoliuciai nieko nereiskiantys terminai budingi kai neturi ka pasakyt , bet laaabai nori ka nors protingo pasakyt.

36059. la major :-) 2007-03-19 09:29
Verčiu: šis CD pareikalaus tam tikro pasirengimo, kantrybės ir išankstinės meilės Nakui, norint, kad jis klausytojui patiktų. Tekstas tip top muzikos dvasioj. Antiprocesas - labai vykęs žodis, kaip ir posttechnologijos. Asta terminus įvaldžius :) Gražu, meistriška. Tiesa. piktnaudžiauti šiuo stilium gal ir nereikėtų, bet kalbant apie Naką - kodėl gi ne?

36061. Si Bemol2007-03-19 10:39
Ar rašėte Nuoga?:) Ar tik fatališkai persekiojančiu tekstu radikaliai lindote į palapinę anapus tvirtovės sienų, kur aktyviai veikia kompozitorius? Neįsižeiskite dėl nekuklių juokų, bet tekstas iš tiesų kažkaip "izotopiškai" seksualus :)

36064. kkk2007-03-19 10:55
truksta tik "metamuzikos ":))

36068. R2007-03-19 11:33
Jau butu laikas kokia recenzija apie tai isspausdint, ne vien anonsus.

36090. O2007-03-19 17:47
O ar neatrodo, kad kaip tik savo "radikaliais", "kontroversiskais", etc.etc. pasisakymais, performansais ir visokiais kitokiais issisokimais pats kompozitorius pasieke to, kad nuo siol rasoma tik apie juos, bet ne apie muzika? Paradoksalu tai, kad pats autorius po to (neva) nuosirdziai piktinasi tokia situacija ir kaltina muzikologes (taip taip, butent jas:) nekompetetingumu ir jo muzikos neismanymu. Betgi sunku joms del to priekaistauti, panasu, kad Nakas pats "prisiprase":) Kad ir tas CD pristatymas: istisas desantas verbaline komunikacija tobulai ivaldziusiu tipu. Tai kas dar ta kompakta paskui klausys?.. Ir be jo ispudziu pakanka:)

36093. anonytes2007-03-19 18:12
Ir vel anoniu anonyciu choras.

36095. ---> 360932007-03-19 19:02
Chamas.

36139. Si Bemol2007-03-20 11:12
Mitologija - neišvengiamas dalykas. Būtų netikslu, jeigu durtume į ją pirštu ir sakytume "Nakas nuogas". Jis nuogesnis be mitologijos. Jo atveju, padavimai yra stiprus prieskonis - šis žodis gali klaidinti, nes būtent prieskonis suteikia tikrąjį skonį patiekalui. Apie ką čia ir skaitom. O kokias mitologijas kurti, kokioms paklusti, kokias vartoti - ne tik skonio reikalas, bet jo irgi. Pavyzdžiui, labai didelį pasisekimą gali turėti romantiški, kiek infantiliai bravūriški motyvai ir ekstatinis "nesuprasto genijaus" vaizdinys.

36140. pacukas krysiai2007-03-20 11:35
Nakologija.

36141. kb2007-03-20 12:25
komentatoriai zanudos. mirtinai.

36189. Javona2007-03-21 15:11
Puikus darbas, tiksliau - abieju: Astos ir Rutos. O pasakykite, ka daugiau daryti su Nako muzika? Jis is paskutiniuju toliau dauzo savo muzikos narvo grotas. Bet karalius ne tik nuogas, bet jo apskritai nesama, nors Mico meistru sukurta jo karuna. Kodėl?, ogi todel, kad Nako muzika tera jo intelektualizmo ir zinojimo scholastikos padarinys be jokio neklato jos gyvybes prasidejimo. Smagu, kad muzikologes pagaliau bent puse lupu pasnabzdejo.

36220. la major2007-03-22 10:14
wow, Javona, liux komentas - vertas straipsnio :)

36238. V.S.2007-03-22 19:34
Ka jus cia su tuo Naku? Geriau jo laidos paklausytumet ar knyga dar karta perverstumet. Jau senai aisku, kad Nakas kaip kompozitorius tikrai nera nesuprastas genijus, siuo atzvilgiu jis nuogas. Talento, ne ziniu prasme. Jo kuryba daugeliu atveju tik Messiano perdirbinejimai. Kam cia ji skelbti originalu, jeigu jis nieko originalaus nedaro. Jis del to visus ir piktina, kad yra beviltiskai uzstriges avangarde.

36254. To: V.S.2007-03-23 09:52
Piktina dar ir tas, kad Nakas visur trinasi kur ir su kuo reikia, gaudamas gerus uzsakymus bei kuriniu atlikimus uzsieny. Negaila tu jo uzdirbtu pinigu, bet gaila apvogtu talentingesniu kompozitoriu ir lietuviu muzikos ivaizdzio.

36256. mintis2007-03-23 11:00
...pakanka gyvenime parasyti viena romana, eilerasti ir kurejas lieka ilgam... taip ir Nakas yra sukures ypatingus kelis kurinius, ir jis tiesiog yra ir bus... Talento jam nestinga...ir tegu geriau Nakui uzsako tuos kurinius nei pvz.kuryboje nieko neturinciai ka pasakyti Serksnytei...

36258. KM2007-03-23 11:17
Kai jau tokios aistros, tai tik del genijaus!

36259. genijus2007-03-23 11:38
zinoma, kad Nakas genijus, tik ne genialus kompozitorius, o genialus muzikologas, kiaurai isilgai ismanantis visa JAU egzistuojancia muzika, ir jos kodais meistriskai zongliruojantis.tik ta jo muzika taip ir lieka semantiniu tekstu, kurio be anotaciju niekaip neperskaitytum, o juk tikrai muzikai nei anotaciju, nei proto nereikia, uztenka klausos ir skonio..

36260. Aklai minciai2007-03-23 11:41
Aklai "minciai" apie Sherksnyte tik patyleti. Nes yra toks neigalumas - per savo akiniu stiklus isiziurejus i mazus "dydzius" nesugebama regeti greta stuksancio kalno. Tiesiog zvilgsnis neaprepia krastovaizdzio panoramos. Uzuojauta.

36261. Zose2007-03-23 11:51
Jo, pries Nako verbaline mashinerija nusivoziu kepure. Laime, kad musu muzikologai neteplioja penkliniu ir, nutaise geniju pozyva, nebruka atlikejams. Tai kodel taip nusikalsta Nakas?

36262. Javona2007-03-23 11:52
Jo, pries Nako verbaline mashinerija nusivoziu kepure. Sutvertas. Laime, kad musu muzikologai neteplioja penkliniu ir, nutaise geniju pozyva, nebruka atlikejams. Tai kodel taip nusikalsta Nakas?

36263. Stase2007-03-23 11:56
Tai ar tu zose, ar javona? Panasu, kad cia viena viska ir prirasei keitinedama vardus. Jauciasi!

36265. Kolega2007-03-23 13:24
Žmones, tiek mūsų mažai ir taip vieni kitus taršome, prisidengę savo kompais. Šarūnas yra asmenybė, to nežginčysite, ir yra daug nuveikęs mūsų muzikai. Pritariu, kad jo kūryba problemiška, bet be jo visos veiklos mūsų padangė būtų daug nykesnė. Jam pagarba ir linkiu `šarūniškai` ir ironiškai iškentėti visą šią diskusiją.

36422. re:Kolega2007-03-27 07:57
nu manau kad jis tikrai iškentės sia diskusija ,. ko jau ko o arogancijos jam tikrai netruksta . o apie "genialus muzikologas " patylesiu , nes jis zino be abejo daug , bet tikrai ne viska, kai kuriose siuolaikines muzikos srityse jis visishkas mankurtas,bet jam tai nė motais , jis garsiai rekia savo nuomone( nes turi per kur rekti ) ir visi juo tiki , -"jis viska zino"

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Liepos

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 10 iš 10 
21:24:00 Jul 17, 2011   
Jul 2010 Jul 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba