Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-05-27 nr. 3333

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• JONAS KALINAUSKAS.
anapus švytėjimo
7
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• RENGINIŲ PROGRAMA.
Tarptautinis poezijos festivalis
Poezijos pavasaris 2011
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

ESĖ 
• GYTIS NORVILAS.
Varžtas, sidabrinė avižėlė...
arba Kaip prisisukti prie gyvenimo
12

POEZIJOS PAVASARIS 2011 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Tradicinio Poezijos pavasario netradicinės akimirkos

KNYGOS 
• CORNELIŲ HELLĮ kalbina DŽORDANA GRAICEVIČIŪTĖ.
Cornelius Hellis: „Jei dirbu mėgstamą darbą, negali būti blogai“
2
• DEIMANTĖ DAUGINTYTĖ.
Žodžių žemėlapiai
• EGLĖ ASTRAUSKAITĖ, VITALIJA DOLGOVA.
Paslaptingasis Murakami kodas
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Lėlininkų kartų kaita: paraiškos ir patirtys (2)
1

KINAS 
• ŽIVILĖ PILIPAVIČIENĖ, REGINA JACKŪNAITĖ, ŽIVILĖ AMBRASAITĖ.
Paroda „Lietuvos kinas 1909–2009“

MUZIKA 
• DANA PALIONYTĖ.
„Ataidų“ ataidai

DAILĖ 
• KRISTINA STANČIENĖ.
Šiaurės Lietuvos tuštumose
 KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
Ne(at)pažintos erdvės, sienų tyla ir entropija

PAVELDAS 
• EEGLĖ MIKALAJŪNAITĖ.
Nacionalinės dailės galerijos parodoje – paminklai, kurių nėra
1

POEZIJA 
• RIMGAUDAS VALENTINAS GRAIBUS1

PROZA 
• JURGA TUMASONYTĖ.
Trys aklos pelytės ir kitos istorijos*
36

VERTIMAI 
• FRIEDERIKE MAYRÖCKER1

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Judėjimas
4

IN MEMORIAM 
• MARIJONAS GIEDRYS
1933 03 10 – 2011 05 24
• LORETA GRAŽINA LATONAITĖ-PACKEVIČIENĖ
1934 02 14 – 2011 05 18

INFORMACIJA 
• L. Dovydėno premija – Valdui Papieviui5
• Skelbiamas internetinis haiku konkursas2
• Lietuva vienija ateičiai

DE PROFUNDIS
Iš gatvės koanų: „Kinas – tai labai judantis melas...“
 
• ANDRIUS ŠIUŠA.
Laiškas iš mano kino studijos
10

DAILĖ

Ne(at)pažintos erdvės, sienų tyla ir entropija

KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Linas Jusionis. „Stadionas“. 2010


„Vartų“ galerija tęsia projektą „Artscape“. Balandžio pabaigoje čia pristatyta šiuolaikinė Latvijos dailė, kuriai atstovauja jaunas, bet nemažai sukūręs menininkas Mikas Mitrėvicas (g. 1980). Jis dalyvavo tokiuose pasauliniuose meno renginiuose kaip „Manifestos“ ar Venecijos bienalės. Lietuviškajai parodos daliai atstovauja jaunas tapytojas Linas Jusionis (g. 1986), kuris, kitaip nei latvis, tik pradeda savo kelią į pripažinimą.

Į šią „Artscape: Latvija“ parodą galima žvelgti kaip į dvi personalines ekspozicijas, nes jose ryškėja individualus kiekvieno menininko kūrybos būdas. Nors lietuvio ir latvio darbų forma ir išraiška skiriasi, bet, mąstant apie kūrinių koncepcijas, idėjas, atsiranda ir sąlyčio taškų. L. Jusionio tapybos darbai kabo pirmojoje „Vartų“ galerijos salėje. Penkiose iki šiol neeksponuotose drobėse menininkas paklaidina žiūrovą ne(at)pažintose erdvėse. L. Jusionis kūriniuose varijuoja peizažo, interjero žanrus ir siužetus. Pastarąjį apibūdinimą jo drobėms galime taikyti su išlygomis – sustingusioje erdvėje menininkas paprastai nevaizduoja jokio veiksmo, judėjimo, kaitos. Pasirinkęs klasikinius tapybos žanrus, L. Jusionis atrado savitą braižą, kuris išsiskiria šiuolaikinėje lietuvių tapyboje. Preciziškai nutapytuose paveiksluose, primenančiuose šiuolaikinių medijų, kompiuterinius vaizdus, išnyra tarsi matytos vietos, erdvės, bet čia jos tampa mistinėmis teritorijomis, kurios trikdo, įpareigoja žiūrovą ieškoti trūkstamų jungčių, galinčių užpildyti vaizdo visumą ir padaryti jį labiau atpažįstamą.

Autorius neslepia, kad jam visada svarbu, kas vyksta „už kadro“, todėl kūriniuose regime minimalistinį, išgrynintą, apibendrintą vaizdą be nereikalingų detalių. L. Jusionis atsisako ir kaip nors veikiančių, „gyvų“ personažų, kurie, atrodytų, būtų įprasti vaizduojant stadioną, teniso kortus ar kitą viešą susibūrimų vietą. Paveikslo herojumi gali tapti kiekvienas stebėtojas, įpinantis individualų naratyvą į sterilią L. Jusionio tapybos teritoriją. Menininkas, kūriniuose kalbėdamas užuominomis, geba sukelti paradoksalią redukuoto vaizdo įtampą, o santūrus koloritas pagilina šių nebylių drobių įtaigą. Iš pirmo žvilgsnio galima susidaryti klaidingą įspūdį, kad menininkas įniko į savaip transformuotą vadinamąją nuobodulio estetiką. Bet nuobodulio čia nėra. Jei ir rastume jo požymių, šią iliuziją išsklaidytų mažyčiai, bet reikšmingi akcentai, kurie tampa siūlo galu, padedančiu megzti tolesnę paveikslo įvykių tėkmę („Paralelinės situacijos“, „Ekspedicija“, „Stebėjimas“).

M. Mitrėvicas neatrodo toks paslaptingas kaip L. Jusionis, bet jo darbuose nestinga drąsios lyrikos. Latvių menininkas daugiau dėmesio skiria erdvei ir kūrinio santykiui su ja. Parodoje jis pristato du projektus-instaliacijas „Entropijos kubas“ ir „Sienų tyla“. M. Mitrėvicas pasitelkia įvairias medžiagas ir galerijos plotus paverčia teatrališkomis erdvėmis, kurias žiūrovai netruko palyginti su mažais scenografiniais etiudais. Kitaip nei L. Jusionis, latvis renkasi konkretumą, tuo grįsdamas savo darbų estetiką ir prasmes, pateikdamas stebėtojui aiškius, esminius simbolius. M. Mitrėvicas metaforomis prabyla apie nesustabdomą, progresuojančią entropiją kaip visuotinį, visam gyvajam pasauliui būdingą procesą, vedantį į neišvengiamą visa ko pabaigą. Salės centre menininkas iš aštrių akmenų krūvos „išaugina“ medį, kurį sužaloja varžtais, apkarsto agresyviais metaliniais voratinkliais. Iš tolo tai panėši į idilišką, „nekaltą“ vaizdelį, iš arčiau – į destruktyvią, gniuždančią situaciją. Greta medžio ant virvės kybantį paukščio narvelį laiko svarmeniu tapęs akmuo. Namelyje gyventojo nerasime, tik jo buvimo pėdsakus. Ir veidrodėlį, priverčiantį kiekvieną žiūrovą pasijusti įkalintą ir pažvelgti į save pro grotas... Siurrealistinę instaliacijos nuotaiką sustiprina dūmų vamzdis, skleidžiantis ne tik miglotą „uždangą“, bet ir keistus kvapus.

Kitoje „Vartų“ salėje žiūrovą pasitinka netikėti objektai – „Atspindėti“ ir „Perskirtas“. Tarsi iš sienos išnyra stalo dalis, ant kurios stovi šviestuvas. Bet ir jis šviečia ne į erdvę, jo šviesa apgaubia tik mažą sienos lopinėlį. Vėl paradoksas... Greta, regis, nežinia kur regėtas, ne vieno menininko kūryboje naudotas motyvas –­ iš šepečio vietoj dantukų „augantys“ plaukai… Bet M. Mitrėvicas, pasitelkęs veidrodį ir įtaigią vandens imitaciją, pritaiko instaliacijai kitą kontekstą ir matytas sprendimas tampa naujas, nebanalus.

Netikėčiausioje ir poetiškiausioje parodos erdvėje galima patirti kūrinių atradimo džiaugsmą. Jie čia išbarstyti taip, kad atrodo tarsi įprasti, pamiršti, arba nuolatiniai šios aplinkos akcentai. Latvių menininko kūrinį „Pirma mintis ankstyvą balandžio rytą“ įkūnija kavos puodelis, sklidinas vandens iliuzijos, sukurtos iš kietos materijos. Palubėse kybo voratinkliai, sumegzti iš metalinių grandinėlių. Sakoma, kad sienos turi ausis, bet čia gali manyti, kad jos gali turėti ir plačiai užmerktas akis… M. Mitrėvicas vienai galerijos sienai įtaisė elegantiškas blakstienas, kurios lyg nebylios stebėtojos susilieja su aplinka, ir, rodos, seka, fiksuoja viską, kas vyksta aplinkui. Bet stebuklinga, regėjimo dovaną turinti erdvė menininko valia tampa akla liudininke. Kiek svetima šioje salėje atrodo fotografija, kurioje dominuoja į dangų iš lanko šaudančio vyro motyvas. Latvių menininkas nevengia eklektikos, bet ne visada ją pagrįstai naudoja.

Jaunosios Lietuvos ir Latvijos menininkų kartos susitikimas „Vartų“ galerijoje išryškino skirtingus požiūrius į kasdienę aplinką. Vienaip apie tai svarstoma dvimatėje drobės plokštumoje, kitaip – erdvėje. L. Jusionis, vengdamas asmeniškumo, savitai atskleidžia naujas įprastų vaizdinių, situacijų prasmes. Jis tarsi palieka žiūrovui teisę į paveikslo istoriją perkelti savo mintis, paversti tai asmenine patirtimi. M. Mitrėvicas subtiliai žaidžia su erdve, įtraukdamas žiūrovą į keistą, siurrealistinį teatrališką vyksmą.


 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Liepos

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 3 iš 3 
2:39:27 Jul 11, 2011   
Jul 2010 Jul 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba