SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-01-27 nr. 693

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Neringa Černiauskaitė
Mano drabužiai miegamajame
7

Muzika 
• Ne vien Mozartas1
• Vidutis Bakas
Ar pasiteisino lūkesčiai?
6
• Juditos Leitaitės koncertai Sankt Peterburge5
• 2006 metų muzikos kalendorius
• Saksofonas ir vargonai Šv. Jonų bažnyčioje
• KONCERTAI

Dailė 
• Slėpynės2
• Menas kasdienybei: dizaino politika2
• Įvertintos fotografijos tyrinėtojos1
• PARODOS

Literatūra 
• Skirmantas Valiulis
Pririšti ir atrišti
7
• Atviros Lietuvos fondui – 15
• VAKARAI

Teatras 
• Petras Mendeika
Kaip nereikėtų kurti spektaklio
7
• Martino McDonagho "Pagalvinis"7
• Broliai Presniakovai svečiuosis Vilniuje3
• Vilniaus mažojo teatro naujienos
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Priklausomybės kronikos
• Živilė Pipinytė
Išmuštas iš vėžių
• Lenkų kino avangardas. Ketvirtasis dešimtmetis1
• Subręsti pavyksta ne visiems
• Lietuviškas kinas Roterdamo tarptautinio kino festivalio naujųjų talentų programoje
• Artūro Baryso paminėjimas
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Anglai apie rusus, rusai apie Kubą, visi apie viską, L. Bush apie G.W. Bushą10

Anonsai 
• Kultūros ministerija skelbia
• Moksleivių darbų konkursas "Mūsų senelių ir prosenelių kaimynai žydai"

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Mano drabužiai miegamajame

Reginos Šulskytės fotoparoda "Prospekto" galerijoje

Neringa Černiauskaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Regina Šulskytė. "Prisiminimų vakaras"

"Kokia šviesa, Rasele, kokia dvasia!" – stebisi vidutinio amžiaus vyriškis, žvelgdamas į Reginos Šulskytės fotografijas, eksponuojamas "Prospekto" galerijoje. "Taip, taip, čia dar ir laiko aspektas yra", – santūriai pritaria galerijos prižiūrėtoja Raselė. Toks deklaratyvus jausmingumas retai besutinkamas meno parodose. Šviesa, laikas, dvasingumas – visa tai vaidina savus vaidmenis tobulai surežisuotose R. Šulskytės istorijose. Tačiau ne tik jie. Yra daugiau ir svarbesnių.

Pavyzdžiui – intymumas. Tiksliau, to intymumo ženklai – suknios, kojos veidrodyje, kambario motyvai. Tai žmogaus paliktų ženklų-daiktų tradicija, 9-ojo dešimtmečio lietuvių fotografijoje Agnės Narušytės pakrikštyta "nuobodulio estetika". Tik Šulskytės fotografijose nuobodulį keičia intymumas, arba "intymumo estetika". Intymumas čia ne toks atviras, kaip Nan Goldin "vizualiuose dienoraščiuose", o latentinis – kaip Alfonso Budvyčio užfiksuotuose kūno fragmentuose.

Cikle "Miegamajame" Freudas tikrai būtų suradęs veiklos, kapstinėdamas ir mėgindamas sujungti R. Šulskytės pateiktus rebusus. Erdvė lyg siurrealistinėse fantazijose laisvai nardo iš realybės į atspindžius, iš atspindžių į atsiminimus ir atgal. Lyg tyčia, dar labiau klaidindama nepatikimas regos jusles, autorė "klijuoja" fotografijas šalia viena kitos, o "klijais" tampa šviesa. Ji apšviečia ir uždengia, atskleidžia ir paslepia – teatrališki sapnų labirintai, kurių aklavietėse aptiksi... drabužius.

Tos pačios suknios šmėžuoja ir "Miegamajame", ir cikle "Mano drabužiai", taigi abu ciklus lyg dvi suklijuotas fotografijas galima sulipdyti į vieną – "Mano drabužiai miegamajame". Tuomet intymumas padvigubėja – anonimiški moteriški drabužiai įgauna autentiškumo, subjektyvios egzistencijos atspalvį. Remigijus Pačėsa vieninteliu ženklu-daiktu, vyrišku švarku ("Parėjau", 1982) nurodo į asketiško, izoliuoto žmogaus (vyro) būtį, o Regina Šulskytė ženklais-daiktais, dailiomis sukniomis bei skrybėlaitėmis pasakoja savas moteriškas istorijas. Jose susipina visa moteriškumo ikonografija – veidrodžiai, moterų kojos, lengvi šešėlių siluetai.

iliustracija
Regina Šulskytė. "Seserys"

Tačiau netikėtai šalia poetiškumo iškyla (vėl knieti vartoti "prisiklijuoja") ironija. Fotografijose "Reda" ar "Giminės" tartum pašiepiamas nuolatinis geismų, intymių troškimų dangstymas: moterų kūnai "pridengiami" drabužiais, keičiančiais moters identitetą. Tačiau ne anonimiškos moters vaizdinį. Tokį, kurį įvardinti tinka visi Šulskytės panaudoti ikonografiniai ženklai, – nekintantį. Fotografijose "Dabar ir tada" ir "Tada" jungiasi moters maudymosi kostiumėliu ir kostiumais pasidabinusių jaunuolių vaizdai. Vaikinai laukuose ilgesingai žvelgia į tolį, o ten autorė šmaikščiai įtaisė susigūžusią moters figūrą. "Va nėra čia tokio seksualumo, kaip kad dabar įprasta iškrypėliškai demonstruoti ir šokiruoti žiūrovą", – tylą vėl perskrodžia meno (tiksliau, Šulskytės) gerbėjo balsas. Tačiau fotografija sąmoningai dviprasmiškus erdvės, šviesos ir ikonografijos elementus surezgė į tokį pat dviprasmišką (keliaprasmišką) atviro-paslėpto junginį.

iliustracija
Regina Šulskytė. "Mirties kambarys"

Teisesnė čia Raselė, užsiminusi apie "laiko aspektą": jis lyg barokiniame teatre – simultaniškas. Jame gali vykti keli veiksmai iš karto, dalyvauti keli laiko etapai ir lyg sapne įmanoma būti kartu su tais, kurių seniai nebėra ar kurių niekad nė nesutikai. Be to, palikti ženklai-daiktai tampa nuoroda į veiksmą, buvusį ar būsimą, o dabartis lieka tarpine atkarpa, kurioje niekas nevyksta. Tik laukimas – neegzistuojantis laikas, kurį norisi greičiau "prastumti" iki kito veiksmo, kito laukimo. Fotografijoje gretinamas atviras langas (laukan) ir atviros durys (vidun) – taikli tokios būsenos metafora: riba (langas, durys), skirianti vieną pasaulį nuo kito (galbūt metafizinį nuo realaus), yra ta tarpinė erdvė, kurios laikas – laukimas, veiksmo nebuvimas.

Fotografijoje "Paskutinis kadras" sustingę mums nepažįstamų žmonių veidai, lyg daiktai – nepažinūs, su sava būtim, atskleidžiantys tik savo išorinę formą, kurios turinį mes pripildome konvencionaliomis sąvokomis, tikėdami, kad žinome apie juos viską. Lyg tas entuziastingas meno žinovas.

R. Šulskytė leidžia pasirinkti: jos fotografijose erdvių, laikų, ikonografijos, prasminių sluoksnių tiek daug, kad kiekvienas jose gali rinktis skirtingus siurreastiškų labirintų kelius. Tik nereikia bijoti paklysti – už kiekvieno posūkio atsiveria naujas, o senasis paskęsta šiltoje fotografijose užfiksuotoje prietemoje.

Neringa Černiauskaitė

 

Skaitytojų vertinimai


6391. leonardas kleopatras :-) 2006-01-31 15:17
nu kaip sakant...

6400. Jomantė :-) 2006-02-01 19:44
nuoširdžiai dėkuju.

6401. Jomantė :-) 2006-02-01 19:46
dar kartą labai dėkoju,bet daugiau į šitą psl.neisiu.Nes čia man nėra apie ką skaityti:(

6424. ZOSE :-) 2006-02-04 18:11
Ale nebloga paroda kai gerai isiziuri

6426. RoRa2006-02-04 23:32
Fantastiška fotografė.

6431. menulio pjero2006-02-05 19:34
ale jus visai nieko nemanot ismanyti....fotografuoti"visi"moka..ir ne tik taip..

7225. artūras :-) 2006-04-23 00:47
Sveika nuostabus straipsnis, jei mane prisimeni is mokyklos laiku dar simonaitytės vidurinėj kur mokėmės nuo pradiniu klasiu. Artūras parasyk man i pasta.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Birželio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 188 iš 201 
2:23:29 Jun 27, 2011   
Oct 2008 Feb 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba