Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-04-13 nr. 3138

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Marius Burokas.
GIMIMO LIUDIJIMAS
90
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

SIC! 
• NEIŠDUOKIM VALSTYBĖS10

AKTUALIJOS 
• Eugenijus Ignatavičius.
KOLABORANTŲ ILIUZIJOS
10

KNYGOS 
• Eugenijus Žmuida.
ARVYDAS J. GALGINAS: APIE GYVENIMĄ IR MIRTĮ
3
• Vitas Areška.
„EILĖRAŠČIAI YRA MANO TERAPIJA“
3
• Sigita Bartkutė.
BŪTIS TRAPI – BŪTIS SMAGI
• LITERATŪRA VS MAKULATŪRA10
• NAUJOS KNYGOS1

DAILĖ 
 Algis Uždavinys.
IŠĖJO Į PASAULĮ LAIMĖS IEŠKOTI
6
• Akvilė Eglinskaitė.
PAJŪRIO NAUJIENOS
24

FOTOGRAFIJA 
• PAGARBA KITOKIAM GYVENIMUI

MUZIKA 
• Laima Slepkovaitė.
STUDENTO EGZAMINAS NACIONALINĖJE FILHARMONIJOJE
13
• IŠKILIOS LIETUVIŲ MUZIKOLOGIJOS IR MUZIKOS KŪRYBOS FIGŪROS – NAUJOSE KNYGOSE2

KINAS 
• Skirmantas Valiulis.
KITŲ GYVENIMAI
1

POEZIJA 
• MARIJA MACIJAUSKIENĖ7
• RŪTA POKŠYTĖ-DIRKSTIENĖ7

PROZA 
• Robertas Kundrotas, Algimantas Lyva.
PROZA
4

LITERATŪRA 
• ĮVERTINTOS 2006 METŲ VAIKŲ BEI PAAUGLIŲ KNYGOS4

VERTIMAI 
• Emilio Coco.
VĖLYVA MEILĖ
2

MENO DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• TOLSTANT NUO TIKROVĖS: APIE JEANO BAUDRILLARD’O FILOSOFIJĄ6

TEATRAS 
• PAPASAKOSIME JUMS PASAKĄ…
• Ridas Viskauskas.
TARP KELIŲ PASAULIŲ

KRONIKA 
• PRAMOGŲ METAS
• IŠ ŽIŪROVO LAIŠKŲ TEATROLOGEI4
• KANKLIŲ PATRIARCHO NETEKUS1

GASTROLĖS 
• LĖLIŲ SPEKTAKLYJE – MENININKO DRAMA
• ŠVENTĖ EUROPOS ŽEMĖLAPIO PABAIGOJE

DE PROFUNDIS 
• Sam Leith.
VIENAS TŲ KOMIKSŲ HEROJUS IŠ TIESŲ MIRĘS
• Benediktas Januševičius.
APOKALIPTINIS
21
• Aldona Viščinienė.
PASIRUOŠĘS DARBUI IR GYNYBAI
1

DAILĖ

IŠĖJO Į PASAULĮ LAIMĖS IEŠKOTI

Algis Uždavinys

[skaityti komentarus]

iliustracija
Marius Danys. „Auksu ant baltos paklodės“. 2007. Skaitmeninė grafika

Gyvenome pasakoje, kurioje du broliai protingi, o trečias kvailas. Dabar gyvename pasakoje, kurioje visi trys broliai kvaili. Braido jie po pasaulį, laimės ieškodami, o pasaulis nedidelis – kaip kopūstų daržas su varnalėšomis, žvirblių lesyklėle ir linksmąja karusele. Kur tik pasisuksi – visur matai deformuotą savo paties atvaizdą ir pamėklišką brolio nugarą, šmižinėjančią nevaisingame laimės ieškotojų sode.

O kas gi ta laimė? Kai tas linksmasis pasaulis pastebi, kad po jį vaikštai, kad esi geras ir gražus, kad tuštiniesi ne dietinėmis saulėgrąžų sėklomis, o kvapnia ambrozija, kad virš tavęs skraido apvaizdos siunčiami lėktuvai ir mėto popierinius banknotus su Jono Basanavičiaus atvaizdu. Tada gali būti tikras, kad laimė čia pat, žiūrėk įdėmiai – ji pasirodo tarsi rožinės panteros genitalijos, kurias kontempliuodamas įžengi į visokeriopos estetinės palaimos būvą ir pagaliau gali atsipūsti: laimė čia, kartu su visais meniniais ir nemeniniais priedais, kompensacijomis už įgytą išmintį bei kitais privalumais.

Manau, kad ne tik šių eilučių autorius, bet ir grafikas Marius Danys yra laimingas. Kaip kitaip paaiškinsi, kad „Aukso pjūvio“ galerijoje (Verslo lyderių centre Kaune) mes galime nerūpestingai traukti smagią šienapjūtės dainą ir šokti klumpakojį su gintariniais dalgiais? Kodėl mes taip elgiamės? Todėl, kad esame laimingi ir galime aptarti šio menininko surengtą grafikos darbų parodą, o kūrybos aptarimas (kūrybinis dialogas su tikru ar įsivaizduotu asmeniu) visada yra ritualinė šventė.

Vilnietis grafikas M.Danys darbštumo stoka nesiskundžia – ilgą laiką kūręs estampus, dabar aistringai telkiasi skaitmeninės spaudos teikiamas galimybes. Stačia galva nerdamas į virtualių machinacijų šulinį, menininkas tikisi pabėgti iš pabodusio kopūstų daržo, kuriame vis dar šmirinėja genetiškai modifikuotų daržovių nepripažįstantys broliai triušiai. Šiuo požiūriu M.Danys priklauso naujųjų šamanų klasei. Nuo senųjų ikiindustrinių skitų dervišų jie skiriasi tuo, kad jiems nereikia išsikepti musmirės ir valgyti kartu su driežo mėsos paplotėliais, kad išvystų palaimingus reginius, – vaizdinius nūdien produkuoja prietaisai, pasaulį regintys elektra kibirkščiuojančio golemo akimis.

Kinta ir pačios haliucinacijos pobūdis: vietoj protėvių dvasių pasirodo futuristinių pažadų kupinos vizijos, lyg iš meduolių suręsta grožio karalienės trobelė, kurioje penimo Jonuko pirštas pučiasi kaip baklažanas. Nesvarbu, kad į mėnulį rodantis pirštas tėra komunikacijos priemonė, iš kurios padarytą dešrainį suvalgys piktoji ragana. Svarbu pats haliucinacijos patyrimo procesas, sukuriantis palaimingos tikrovės iliuziją.

M.Danio kompozicijos pasižymi intensyvia spalvų gama, pabrėžiančia, kad autorius neseka gamta, bet mėgina atskleisti tokias vaizduotės patirtis, kurios artimos sapnais manipuliuojančių šamanų vizijoms, perkeltoms į abstraktų dekoratyvinį kontekstą, būdingą modernistinei sąmonei. Plakatiškas darbų rėksmingumas mena įkyrią reklamos skydų magiją, tačiau harmoningos visumos pojūtis neleidžia peržengti tos ribos, už kurios prasideda maniakiški sindromai.

Autorius kuria atsižvelgdamas į visokias semantines potekstes, poetines aliuzijas bei amorfiškus būties simbolius, kurių neįstengia praryti kaleidoskopiškai kintanti visagalė materija. Tačiau ši spalvota raibuliuojanti medžiaga dažnai tėra vienintelis anoniminis kompozicijų personažas, it koks fiziškai apčiuopiamas absoliutas, nutįstantis į begalybę.

M.Danys studijuoja pramanų materijos virpesius, pavidalų kaitą, ritmiką. Spalvų kontrastai leidžia pajusti vidinę įtampą – netgi tam tikrą techninių miražų pertekliumi alsuojančią pilnatvę, stokojančią filosofinės malonės, bet nepaprastai įtaigią ir netgi patrauklią. Regis, autoriui tai nėra viso labo tuščias žaidimas, nes lakoniškų formų metamorfozės liudija kažkokius giluminius egzistencinius lūkesčius ar norą kalbėti apie save spalvinga nebylių kalba.

Įsiliejimas į tokį futuristinių haliucinacijų srautą negali būti prilygintas įžengimui į „tikrąją būtį“. Bet galime teisėtai paklausti: ar toks įžengimas įmanomas, ar apskritai reikalingas? Gal menininkai turėtų suprasti, kad keturkampiame ekrane suprojektuoti pavidalai tėra viso labo gražūs paviršiai, kurie gali patikti ar nepatikti pirkėjui, o ne langas į dievų pasaulį ar išganymo sakramentas, kurio slėpinius himnais turi šlovinti zakristijoje romantišką poeziją kuriantis menotyrininkas? Tačiau tada šiuolaikinis menininkas pasijustų nuskriaustas ir nelaimingas – tiek pamaldžių pastangų, ir viskas perniek. Todėl žodžio kerai lydi vaizdinių kerus, kad būtų konstruojama kultūros evoliucijos regimybė, o meninio veikimo akiračiai nebūtų tušti.

Visi nori palikti pėdsakus, ženklus, nuorodas, todėl atsiranda ir pėdsekių profesija, nors ši avantiūristinė žvėries medžioklė seniai yra virtusi medžioklės imitacija, kad visi jos dalyviai būtų laimingi ir turėtų skanią velykinio pyrago riekę. Net žaibus laidančio Dzeuso pasirodymas yra programinė dramatizuoto spektaklio dalis. Vadinasi, tokia yra laimės paieškų dialektika, ir nereikia apsimesti herojumi, galinčiu keisti Šiuolaikinio Gyvenimo ministerijos parašytą scenarijų.

 

Skaitytojų vertinimai


37156. trecias brolis :-) 2007-04-17 11:46
Ar kas nors supranta, ka raso Uzdavinys?:)

37169. Tikras siūlas2007-04-17 16:58
Jis tik save supranta, su menais nebendrauja, parapsichologiniai srautai teka,na dar 50 litų jeigu papildomai pridedama tai autoriaus citatą vieno sakinio iraso.

37198. Tikrasis Siūlas "tikram siului"2007-04-17 22:22
Tu mane uzpi...susigalvok savo slapyvardi, o nerasinek svetimais...Siulas taip negalvoja, kaip cia rasineji!dejau... ant tavo nuomones!:((((((( Is kur atsiradai , debile!?:(

37246. kiskis "tikram siului"2007-04-18 19:37
gal atstotum nuo siulo?

37285. neziniukas2007-04-19 21:58
Alio, gal kas pasakytumete kiek kainuoja uzsakyti Uzdaviniui straipsni, kokia dabar "stafke"? Ar rimtai, turiu reikala

37316. Tikras Siūlas"tikram siului"2007-04-21 19:32
As tau nosi nulauzciau jeigu realybeje pasiroditum sudmali internetini, pats is debilu runkeliu esi, pats ir ieskok savo to slapyvardzio man patinka toks!o neziniukui galiu pasiulyti susirast Uzdavini ir jo pacio pasiklaust, na tikrai ne 50lt.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Birželio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 7 
21:33:37 Jun 12, 2011   
Jun 2010 Jun 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba