Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-07-11 nr. 2958

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• RIČARDAS ŠILEIKA10
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE2

AKTUALIJOS 
• BERNARDO BRAZDŽIONIO ARCHYVAS - Į MAIRONIO NAMUS1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS2

PAŠNEKESIAI 
• TĘSTI: VEKTORIUS Į PASAULĮ2

POEZIJA 
• ENRIKA STRIOGAITĖ5
• ROMUALD LAVRYNOVIČ27
• VILIUS DŽIAVEČKA4
• AUŠRINĖ ZULUMSKYTĖ15

PROZA 
• PASAKA2
• NAKTIS2

VERTĖJO PUSLAPIS 
• NIKOLAJUS GUMILIOVAS

LITERATŪRA 
• JEANO LE MARCHAND`O pokalbis su FRANCOIS MAURIACU.
FRANCOIS MAURIACAS: "IŠLIEKA NE MŪSŲ KNYGOS, BET VARGANI MŪSŲ GYVENIMAI..."
1
• esė.
JERZY TRAMMER

KNYGOS 
• Algis Kalėda.
DAUGIAVEIDĖ POEZIJA
2
• Vytautas Ambrazas.
TOMAS VENCLOVA ITALŲ KALBA
8
• Liudvikas Jakimavičius.
MŪŠOS NOVELĖS
• Vladas BraziŪna.
VISUMA, PASIRENGUSI BŪTI
1
• MOTERYS IR SRAIGĖS
• APMĄSTYMAI PRIE ŠVENTOSIOS2
• A STATE WITHIN A STATE?
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
 Rita Aleknaitė-bieliauskienė.
VIENA - MUZIKOS MIESTAS
• Eglė Gudžinskaitė.
SEPTINTOJI VILNIAUS FESTIVALIO ISTORIJA
6

DAILĖ 
• Enrika Stanaitienė.
MEDŽIO SKULPTŪROS RAIDA
• Vida Krištolaitytė.
ABSTRAKTAI IR AKTAI
2
• Aistė Virbickaitė.
KAIP IEŠKOJAU ŽMOGAUS
• Laura Vaškevičiūtė.
KONSTRUKCIJA AR DESTRUKCIJA?

PAVELDAS 
• APIE TARPTAUTINĖS MUZIEJŲ TARYBOS VEIKLĄ

TEATRAS 
• IŠ VARŠUVOS TARPTAUTINIO TEATRO MOKYKLŲ FESTIVALIO SUGRĮŽUS
• Gasparas Aleksa.
INTYMI IŠPAŽINTIS SEZONUI BAIGIANTIS

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
"PIANISTAS"
9

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Eugenijus Girdžiūnas.
UPOKŠNIS
5
• SUKLYSTA1
• ŽIVILĖ KROPAITĖ5

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Tomas Pabedinskas.
"KELIO" STILIAUS FOTOGRAFIJA: AMERIKA - LIETUVA…

KRONIKA 
• Marija Jurgelevičienė.
KARALIENĖS MORTOS PREMIJOS LAUREATAI
2
• Vidutis Bakas.
MENAS DAINUOTI IR VAIDINTI
1
• Leonas Peleckis-Kaktavičius.
SENIAUSIAS LIETUVIŲ RAŠYTOJAS DAR NEIŠEINA Į PENSIJĄ
• DRAMATURGIJOS VAIKŲ, PAAUGLIŲ IR JAUNIMO TEATRUI KONKURSAS1
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR

DE PROFUNDIS 
• Nerijus Vėta.
POETAI IRGI KEIKIASI
12
• Meilės paštas.
PRIESAGA -SM- SKIRTA TIK POETIŠKAI STIPRIEMS ŽODŽIAMS:
1

MUZIKA

VIENA - MUZIKOS MIESTAS

Rita Aleknaitė-bieliauskienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Herberto von Karajano pėdsakas Vienos grindinyje
Autorės nuotrauka

Pabaiga. Pradžia 27 numeryje

Reprezentaciniame Leopoldo muziejuje - didžiulė Toulouse`o-Lautreco darbų paroda, pribloškianti jauno mirusio austrų dailininko Egono Schiele`s darbų ekspozicija.

Pasaulio muzikos sostinėje ką tik baigėsi abonementinių koncertų pagrindinėje koncertų salėje - "Konzerthaus" - sezonas. Dar gegužę čia populiarus dirigentas Bernardas Haitinkas pradėjo 31-ąją muzikos šventę - "Wiener Musikfest". Iki birželio 19 d. su dviem puikiais simfoniniais orkestrais - "Wiener Philharmoniker" ir "Wiener Symphoniker" - monumentalius kūrinius atliko pats Bernardas Haitinkas, taip pat Valerijus Gergievas, Georges`as Prźtre`as ir Franzas Welseisas-Möstas. Greta jų pasirodė ir visas būrys kitų talentingų menininkų: Vladimiras Aškenazis, Christophas Eschenbachas, Vladimiras Fedosejevas, Davidas Zinmanas, Neville`as Marrineris, Simonas Rattle`as, Pierre`as Boulezas.

Simfoniniuose, kameriniuose, soliniuose koncertuose galima buvo išgirsti visą pulką puikių solistų: violončelininką Adrianą ir pianistą Alfredą Brendelius, kontrabosininką Wrnstą Weissensteinerį, tris programas pateikė pianistė Jelizaveta Leonskaja. Hugo Wolfo dainų vakarą parengė Thomas Hampsonas, Roberto Schumanno - taip pat baritonas Matthiasas Goerne. Dar Lietuvoje teko kalbėtis su Lietuvos kamerinio orkestro solistu, W.A.Mozarto muzikos žinovu pianistu Peteriu Langu, kuris sakė, kad Vienoje gros L. van Beethoveno Ketvirtąjį koncertą. Antrą koncertą solistas paskyrė romantiškai F.Mendelssohno muzikai. Su San Francisko simfoniniu orkestru pasirodė Michaelis Tilsonas Thomas. Į solidžios klasikos ir gigantiškos romantinės muzikos terpę buvo įkomponuoti Johno Adamso, Igorio Stravinskio, Aarono Coplando kūriniai. Su Vienos kameriniu orkestru, diriguojamu Christopho Eberle`s, Maxo Brucho Koncertą smuikui grojo Julianas Rachlinas, su "Wiener Philharmoniker" orkestru koncertavo Maximas Vengerovas. Taigi konkurencija didžiulė.

Žymūs solistai dažnai pasirodo drauge su trio, kvartetais. Stengiasi rengti nestandartines programas. Kaip dangus ir žemė nuo mūsų atsitiktinai sudrėbtų koncertinių programų skiriasi aiški repertuarinė politika. Parodomos geriausios klasikinės muzikos interpretacijos, XX a. muzikos korifėjų darbai ir nauji ieškojimai. Nei Luigi`s Nono, nei György`s Ligeti`s Vienos melomanams nėra terra incognita. Pastaraisiais metais Europoje populiarinama ketveriais metais už Arnoldą Schönbergą vyresnio talentingo kompozitoriaus Alexanderio Zemlinsky`o kūryba. A.Schönbergo memorialiniame centre surengtoje parodoje įdomūs tapybos darbai liudija šių menininkų bendrystę.

Kartu su "Wiener Musikfest" vyko ir kitas didžiulis festivalis - "Wiener Festwochen". Jo meno vadovas - buvęs Zalcburgo festivalio muzikinis direktorius Hansas Landesmannas. Tai labai šviesus žmogus, siekiantis, kad ne tik būtų išlaikomos gerosios praeities epochų tradicijos, funkcionuotų klasikinio meno palikimas, bet ir įtaigiai atsiskleistų į ateitį žengiantis menas. Festivalyje stengiamasi parodyti naujus muzikinės kultūros "herojus", pateikti įdomius meninius paradoksus, utopinius projektus, pagarsinti perspektyvius menininkus. Teatrų salėse, galerijose, koncertų salėse ir menininkų namuose greta F.Schuberto vokalinio ciklo "Gražioji malūnininkė" teatralizuoto, "kostiumuoto" atlikimo skambėjo Helmuto Lachenmanno, Georgo Kreisleio, Jeano Racino, Jevgenijaus Griškoveco, Laurence`o Fevrier, Richardo Foremano, kitų kompozitorių, dramaturgų kūrinių premjeros. Baigiantis festivaliui, lietuviui V.Baltakui įteikta C.Abbado premija.

"Džiaugsmas-stiprybė-troškimai" - toks devizas liepos-rugpjūčio mėnesiais įvyksiančio festivalio "Klangbogenwien". Teatre "Theater an der Wien" Ernesto Blocho operą "Makbetas" pastatys Vienos radijo simfoninis orkestras, festivalinis choras, įvairių tautų solistai. Muzikinis vadovas - Šao-Čia Liu.

Šiam festivaliui Leipcigo radijo orkestras, diriguojamas Siro Roger Norringtono, stato Hectoro Berliozo operą "Benvenuto Cellini". Rusų nacionalinis orkestras, diriguojamas Vladimiro Spivakovo, rengia N.Rimskio-Korsakovo dramatines scenas "Mozartas ir Salieri`s". "The King`s Singers" ir grupė solistų atliks itališkojo renesanso muzikos programą. Įdomus vakaras įvyks rugpjūčio 10 dieną. Bus bandoma atgaivinti 1808 m. L. van Beethoveno akademijos dvasią. XXI a. klausytojams tai bus nepaprastas išbandymas. Akademijų metu būdavo atliekama daug kūrinių. Arkliais kinkytomis karietomis, o kartais net pėsčiomis iš toli atėję klausytojai norėjo ne tik klausytis muzikos, bet ir pabendrauti. Damos demonstruodavo tualetus, likdavo laiko ir aukštosios visuomenės apkalboms, - juk viena pertrauka, skirta arbatos gėrimui, trukdavo 60, kitos dvi - po 20 minučių.

Vienas vakaras bus skirtas puikiam fleitistui James Galway, kuris gros su muzikantais iš Londono.

Aukščiausio meninio lygio koncertų tiek daug, kad net negali atsistebėti, iš kur atsiranda juose tiek daug klausytojų? Antai birželio pabaigoje vienu metu Vienos "Konzerthause" vyko po tris koncertus: Didžiojoje salėje grojo simfoninis orkestras, Mažojoje Mozarto salėje, vietų skaičiumi atitinkančioje mūsų Filharmoniją, skambino pianistas ar koncertavo kamerinis ansamblis, naujausioje salėje buvo atliekama šiandien kuriama muzika. Visi telpa po vienu stogu. Į visus koncertus bilietus reikia įsigyti laiku, nes klausytojų nestokojama. Į abonementinį koncertą, kuriame simfoniniam orkestrui dirigavo Pierre`as Boulezas, bilietų nebepardavė. Jų seniausiai nėra. O koncerto metu stovėti čia neįprasta.

Vienoje garsi Muzikos draugų bendrijos salė - "Musikverein". Didžiuliame pastate dabar įsikūrusi ir viena seniausių Europos leidyklų - "Universal Edition". Čia dirba ir fortepijonų gamybos firmos "Bösendorfer" atstovybė.

Norėtųsi trumpai supažindinti su ateinančio koncertinio sezono pagrindiniais akcentais. Šiuo metu "Musikverein" pastatas restauruojamas (rėmėjas - "Erste Bank Foyer"). Rugsėjyje jis atvers duris. Klausytojus pasitiks erdvūs holai, bufetai, drabužinės, veiks elektorinė bilietų įsigijimo, informacijos sistema. Tačiau, kaip teigiama, visa, kas nauja, nenubrauks ilgamečių "Musikverein" tradicijų. Auksinėje salėje gros geriausi pasaulio menininkai. Koncertuos "Concertgebouw", Klivlendo, Filadelfijos, Prancūzijos nacionalinis, Maskvos Čaikovskio, Londono filharmonijos, Izraelio filharmonijos simfoniniai orkestrai, diriguos Franzas Welseris-Möstas, Maris Jansonas, Christophas Eschenbachas, Kurtas Masuras, Seijis Ozawa, Christophas von Dohnanyj, Zubinas Metha. B.Haitinkas pažymės savo 75-metį.

L. van Beethoveno sonatų ciklą skambins Danielis Barenboimas. Bus pažymėtas Antonino Dvoųako mirties šimtmetis. Neįmanoma išvardinti visų iškilių menininkų, kuriuos bus galima išgirsti kitą koncertinį sezoną Vienoje. Manau, kad ir klausytojams sunku juos išsirinkti - vienas už kitą įdomesni. Koncertai, kaip ir visame pasaulyje (išskyrus Lietuvą), sugrupuoti į abonementus. Tai "Auksinis abonementas", "Didžiosios simfonijos", "Garsieji interpretatoriai", "Vienos simfonijų ciklas", "Tarptautiniai kameriniai orkestrai", "Žymieji solistai", "Vienos akademija", "Kvarteto menas", "Dainų vakarai" ir taip toliau.

Aišku, abonementai - didelis darbas, didelė atsakomybė atlikėjams ir klausytojams.

Bent kelis žodžius reikia pasakyti apie Vienos valstybinę operą ("Staatsoper"). Pasikeitė žiūrovų kontingentas. Greta smokingais vilkinčių vieniečių - aukštesnėse ložėse kelnėtos klausytojos, sportbačiais avintys turistai. Teatras perpildytas. G.Puccini`o "Bohemą" diriguoja Placido Domingo. Jo laukia ne tik publika, bet ir operoje grojantis "Wiener Philharmoniker" orkestras. Juk šio dainininko pirmoji specialybė - dirigavimas. Vis intensyviau dabar tą ir daro. Muzikantai sako, kad puikiai jaučia muzikos dramaturgiją, padeda orkestrui ją išreikšti, ypač muzikaliai talkina dainininkams. Gyvai skamba dialogai ir emocingos, laisvai besiliejančios arijos, duetai. Didelis malonumas buvo girdėti puikius ansamblius, regėti gyvus personažus. Žavėjo pirmajame pasaulio trejetuke esantis tenoras Ramonas Vargas. Puošnaus, iš karo pelenų prikelto teatro akustika leido išgirsti kiekvieną orkestro niuansą. Nors teko klausytis daug gerų pasaulio simfoninių orkestrų, tačiau tokiam muzikavimui sunku surasti epitetų. Kiek pavargęs atrodė Mimi balsas. Mat Elena Kelessidi tik prieš kelias dienas šia partija debiutavo šiame teatre. Dainininkė gimusi Kazachstane, baigė Alma Atos konservatoriją. Labai greitai debiutavo didžiausiuose Europos ir Amerikos teatruose.

Greit ateis ir rugsėjis. Šiame teatre spektakliai vyksta kiekvieną dieną. Repertuare 12-13 veikalų - nuo G.Verdi, J.Massenet, R.Wagnerio iki J.Offenbacho ir L.Janačeko. Kiekvienas vakaras - tarptautinės menininkų komandos bendra kūryba, laukianti melomanų įvertinimo.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Birželio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
21:20:45 Jun 12, 2011   
Jun 2010 Jun 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba