Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-01-11 nr. 3172

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Erika Drungytė.
SUŠALĘS VĖJAS
35
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• LAISVĖS GYNĖJŲ DIENOS MINĖJIMO RENGINIŲ PROGRAMA
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

DATOS 
• BUVAU PRIEVARTA IŠVARYTA IŠ RADIJO IR TELEVIZIJOS RŪMŲ5
• Ričardas Kalytis.
BŪKIME KAIP „GREKONYS“

LITERATŪRA 
• Benediktas Januševičius.
LRS PREMIJĄ GAVĘS LIUDVIKAS JAKIMAVIČIUS ĖMĖ DŽIAZUOTI
8
• PARALELĖS NR. 1, 2007 LAPKRITIS

KNYGOS 
• DIEVIŠKOJI KOMEDIJA. PRAGARAS3
• „IEŠKOJIMAI“
• „VITAMINŲ PARDAVĖJAS“
• „NOSTALGIJA“7
• BALTŲ LANKŲ KNYGYNO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI2
• VAGOS KNYGYNŲ TINKLO PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAI3
• Gintarė Adomaitytė.
PASKUI PRINCESĘ RAIDEGUNDĄ
2
• (PA)SKAITINIAI4
• NAUJOS KNYGOS1

TEATRAS 
• ILGA KELIONĖ Į LĖLIŲ TEATRĄ
• Ridas Viskauskas.
PASAULIS, KAIP LIGONIŲ SAMBŪVIS?
2

FOTOGRAFIJA 
• Tomas Razmus.
VALANDA SU PRANCŪZŲ FOTOGRAFIJA BRIUSELYJE

DAILĖ 
• Vidas Poškus.
HOBITAI. KELIONĖ Į VIENIŠĄ KALNĄ
38

PAVELDAS 
• Stasys Yla.
KODĖL VAŠINGTONO KATEDROJE TURIME ĮRENGTI ŠILUVOS MARIJOS KOPLYČIĄ

POEZIJA 
 Alvydas Valenta.
KOVOTOJO ETIKOS KODEKSAS, ARBA DONO CHUANO PAMOKOS
17

PROZA 
• Justinas Lingys.
PROZA
4

VERTIMAI 
• PAVLO KOROBČIUK

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• Andrius Jevsejevas.
MENO TERAPIJOS SEANSAS

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Šiaurys Narbutas.
KOREKTIŠKŲ PRAMOGŲ EKSTERMINATORIAI
14
• Justinas Bočiarovas.
ESĖ
8

KRONIKA 
• PERŽIŪROS IR ĮŽVALGOS
• GYVENIMAS JUODO POLIETILENO MAIŠE
• Piotras Kulesza.
POLA NEGRI
• VERTĖJŲ DĖMESIUI!
• DĖL SVETIMVARDŽIŲ RAŠYBOS

DE PROFUNDIS 
• BALYS BUKELIS1
• Kęstutis Rastenis.
DIEVAS YRA TOLIMAS IR NEPASIEKIAMAS ARBA LAIPTAI Į DANGŲ
3
• Rolandas Kaušas.
APIE DIEVĄ
51

POEZIJA

KOVOTOJO ETIKOS KODEKSAS, ARBA DONO CHUANO PAMOKOS

Alvydas Valenta

[skaityti komentarus]

iliustracija
Astos Plechavičiūtės nuotrauka

I

Kovotojas įžengia į pažinimą tarytum į karą:
budrus, su baime, pagarba
ir iki galo pasitikėdamas savimi.
Ir todėl elgtis antraip būtų nedovanotina klaida,
klaida būtų manyti,
kad tame kelyje gali padėti
regėjimus sukeliantys grybai, kaktusai
ar transcendentinės kelionės po nepažįstamus
pasaulius,
tokie triukai – vien masalas
nepatyrusiems naujokams privilioti.

II

Kovotojas ilgai ir kantriai mokosi
sapnavimo, sėlinimo, stebėjimo meno,
suprasti paukščių, vėjo ir debesų kalbą,
atsigerti iš nematomo galios šaltinio,
apsimesti kuo panorėjęs.
Šitaip prieš kovotojo akis atsiveria daugybė
kelių,
tačiau jis žino:
nė vienas kelias nėra geresnis už likusius,
ir tada svarbiausiu patarėju
tampa jo paties širdies balsas.

III

Kovotojas žino: pasijutęs svarbus,
žmogus apsunksta, pasidaro vangus ir tuščias.
Todėl jam visada kelia įtarimą
titulai, laipsniai, būgnai, vėliavos,
ypač būgnininkai ir vėliavnešiai...
Kad taptum kovotoju,
turi būti lengvas, lankstus ir nenuspėjamas.
Ar gali būti lengvos ir lanksčios
vaikščiojančios knygų lentynos –
kovotojas drįsta tuo abejoti.

IV

Kovotojas niekada nemedžioja nei pumos,
nei lūšies,
nors ir seka jų pėdsakais,
nors ir sėlina jų takais,
kovotojas medžioja galią,
bet galia jam suteikia tik šansą,
kitaip sakant – galimybę,
visa kita – paties kovotojo rankose.
Ir pasaulis yra tiktai šansas
(tam tikra galimybių projekcija),
ir nėra tobulumo be liūdesio ir ilgesio,
ir išmintis be gerumo
ir žinojimas be blaivumo – beprasmiai.
Ir neapsirikite, jeigu panašias intonacijas
kada nors jau esate girdėję:
kovotojas tikrai neskaitė
nei ekleziasto,
nei Pauliaus pamokslo apie meilę,
jis tik norėjo pasakyti,
kad nuo anų laikų
po saule iš tikrųjų neįvyko nieko nauja.

V

Kovotojas turi keturis tikrus priešus:
baimę, aiškumą, galią ir senatvę.
Baimę, aiškumą ir galią jis nugali,
o senatvei taria:
„Kada nors vis tiek ateisi, bet ateik vėliau!“
Užuot aiškinęs ir narstęs šį pasaulį,
jis veikia, nes žino:
pernelyg ilgai susitelkus savyje
apkurstama ir apankama pasaulio stebuklui.
Beje, viena iš sąlygų,
keliamų būsimiesiems kovotojams –
išmokti surasti ir pamatyti stebuklą.

VI

Kovotojas žino,
kad jo veiksmai yra beprasmiai,
tačiau elgiasi taip,
tarytum šito nežinotų.
Jis mato, kad niekas nėra svarbiau už nieką,
todėl renkasi veiksmą,
ir veikia, tarytum tai būtų svarbiausia,
tarytum būtų skaitęs egzistencializmo klasikus,
nors iš tikrųjų niekada šito nedarė,
kovotojas, apskritai, nemėgsta daug skaityti.
Kai veiksmas atliktas,
jis atsitraukia ramus ir susitaikęs.
Kovotojo užduotis – išlaikyti pusiausvyrą
tarp buvimo pasaulyje siaubo ir buvimo
stebuklo.

VII

Kovotojas žino viską apie mirtį:
mirtis yra visur ir visada,
ji lengvai prisitaiko prie mūsų mentaliteto,
kultūros ir civilizacijos laimėjimų.
Todėl mirtis gali būti paukščio klyksmas
arba vienišo kojoto kiauksėjimas,
arba automobilio šviesos ant kalvos,
pasirodančios toli už nugarų,
ir aš arba tu, arba mes abu
atsigręžę jas galime išvysti – tik akimirką,
o paskui vėl pamesti iš akių,
bet tik tam, kad ir vėl pamatytume:
ant kitos kalvos, arčiau, aiškiau,
skubančią ištuštėjusiu vakaro greitkeliu,
skuodžiančią visomis savo šviesomis...
Skrybėlėta mirtis,
raguotas Mozė,
lūšimi ar puma pasivertusi kalnų dvasia –
esmė tokia pati per amžius,
keičiasi tik jos pavidalai, ikonografija,
bet kaukės kovotojo neapgauna.

VIII

Kovotojo neapgauna, kad mirtis kartais išjungia
šviesas,
bet vis tiek ji šalia,
kairėje, tik per ištiestą ranką,
ir jis visada gali kreiptis į savo mirtį prašydamas
patarimo.
Ir tada mirtis jam atsakys,
kad jis klysta, kad niekas nesvarbu,
tik jos prisilietimas...
Bet kovotojas lengvai nemiršta,
jo mirtis turi grumtis, kad jį pasiimtų.
Beje, vienas prancūzas,
praėjusiame šimtmetyje žuvęs autokatastrofoje,
irgi sakė, kad svarbiausia šiame pasaulyje –
mirti nesusitaikius, o ne savo paties noru!

IX

Kovotojo gyvenime nėra tuštumos.
Viskas pripildyta iki kraštų,
ir tarp visko lygybės ženklas.
Kovotojas prisiima atsakomybę už savo
veiksmus,
už buvimą šiame pasaulyje,
jo dvasia nesurišta su pergale ar pralaimėjimu,
todėl visų svarbiausia gyvenime jam tampa pati
kova.
(Anas prancūzas mąstė irgi labai panašiai:
veiksmas svarbiau nei rezultatas.)
Kovotojas yra medžiotojas
ir kiekvienas jo veiksmas yra paskutinis,
paskutinis mūšis žemėje.
Paskutiniame žemės mūšyje
kovotojo dvasia plaukia laisva ir skaidri.

X

Be jau minėtųjų,
kovotojas žino dar daug neįtikėtinų dalykų,
paslapčių ir tiesų,
kurias einantis pažinimo keliu atras
arba jam bus atskleista.
Jis žino didžiausią paslaptį ir didžiausią tiesą:
kovotoju negimstama, o tampama,
tampama pasirenkant ir prisiimant atsakomybę
už buvimą šiame nuostabiame pasaulyje,
šiuo nuostabiu laiku.
 

Skaitytojų vertinimai


44106. Onė2008-01-14 09:13
Banalu. Geriau tris meškiukus ant sienos pasikabinsiu. Dar ir gulbę tarp vandens lelijų.

44107. Onė2008-01-14 09:38
Kodėl ne DE PROFUNDIS skyriuje?

44108. jakudzas :-) 2008-01-14 10:15
Kvapnus egzistencializmas:)

44109. Onė :-( 2008-01-14 10:17
Idėjinis profanizmas

44117. valerijonas2008-01-14 13:48
proza cia. jei butu koks vertimas poezijos, visi kitaip reaguotu, tarsi skubeta pasakyti tai, kas seniai noreta.

44129. Onė2008-01-14 19:28
Linkėčiau autoriui sutikti gyvą karį. O dabar -- "literatūrščina".

44142. raimis2008-01-14 21:44
Aklas poetas - aklas karys?

44143. Onė2008-01-14 21:51
Diagnozė: "Skaitė Kas-Ten-Ėda, matė filmus "Zatoiči" ir "Šuo-vaiduoklis. Samurajaus kelias".

44151. Onė2008-01-15 02:41
Kažkodė` norėčiau sužinoti kuo nuostabus šis pasaulis ir šis laikas. Savaime, tai lemia pasaulėjauta. Mėgstu mirusius optimistus.

44196. jakudzas2008-01-16 11:43
Beje, pritariu Valerijono minčiai apie prozą.

44203. vienaakis džinas2008-01-16 17:41
Blogiausia ne tai, yra šituose eilėraščiuose poezijos ar nėra. Jeigu nėra šituose, gal bus kituose. O jeigu ir nebus... ne jis pirmas, ne jis paskutinis. Blogiausia tai, kad ką šitas autorius beparašytų, visada atsiras gudruolių tokių kaip Raimis, kurie pasakys: "Aklas autorius - aklas ir jo karys" arba: "Aklo autoriaus - akla kūryba". Pasakys ir pereis kažkam su šūdinais kaliošais per dūšią. Keistokai atrodo ir Onės pastangos bet kokia kaina autoriui įgelti. Pasakei kartą,kad banalu - tai ir banalu. Kas tai: noras būti pačiam nebanaliam, ar tokios gero tono komentavimo taisyklės: kuo kvailiau, kuo įžeidžiamiau. Na, ir pabaigai: psichologai beveik vienu balsu tvirtina, kad neturint regimųjų įspūdžių, brandžių meno kūrinių sukurti negalima. Bet niekur neteko aptikti nuomonės ar nuomonių, kodėl turint regimųjų įspūdžių į valias, prirašoma kalnai nepaskaitomos poezijos. Gal, pavyzdžiui, Raimis ar Onė galėtų giliamintiškaipasamprotauti?

44215. ERIKA2008-01-16 19:47
Poetas bus prisiskaitęs Kastanedos ir surašęs konspektą. Vaikiška.

44217. raimis2008-01-16 21:01
Nenorėjau Autoriaus įžeisti, vien eiles " kario" nukariauti...Ištariau aną sakinį klausdamas, beje.

44237. varnalesa2008-01-17 12:52
cia gi pamokos ir kodeksas, paskaitykit eil. pavadinima. Gal morales, sazines arba sviesos kario, kitaip sakant. Autoriaus sirdies akimis. In nera cia ko pulti. Kazkodel uz viena eilerasti, kuris labai supainiotas, toddel nera gilus, Erika D. liaupsinama ir giriama daugiau uz savo grozi, kurio nemaciau, o A. Valenta tikrai nesaldus, jis ne kiek ne prastesnis, manau, atviresnis, nuosirdesnis. Amoraliems taigi ir nepatinka.

44253. Erika to varnalesa2008-01-17 21:31
Todėl, kad Drungyrės poezija, o čia konspektas.

44254. Erikai2008-01-17 21:37
Drungytes keli posmai, o cia prirasyta daug, kitokiu stiliumi. Ir nebutinai kiekvienam turi patikti. Taciau as - ne tik uz muzika, bet ir uz turini.

44305. varna2008-01-19 17:14
kaip pasakytų viena kolegė-komentatorė - šūdas šūdžiausias.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Gegužės

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 4 iš 4 
20:30:29 May 29, 2011   
May 2010 May 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba