Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-04-20 nr. 3139

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Kerry Shawn Keys.
UGNIS
37
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

SIC! 
• Marcelijus Martinaitis.
VILNIAU, KAIME MANO…
41

POKALBIAI 
• „NEMUNUI“ – 40!13

KNYGOS 
• „GYVENIMO APOLOGIJA: NIETZSCHE’S TEORINĖS INTERPRETACIJOS“1
• „LIETUVOS VALDOVO DVARO PRABANGA XIII A. VIDURYJE–XVI A. PRADŽIOJE“1
• „DŽENTELMENAI IR ŽAIDĖJAI“1
• „LAKŠTINGALŲ NAKTIS“
• SĄŽININGŲ LIUDIJIMŲ KNYGA3
• Paulina Žemgulytė.
KNYGA KAIP TEATRALIŠKAS MOSTAS
• Karolis Baublys.
AR ANTANAS VIENUOLIS TĖRA UŽMIRŠTA KLASIKA
3
• NAUJOS KNYGOS1

LITERATŪRA 
• Dorothea von Törne.
PILKASIS DELFINAS

DAILĖ 
• Rūta Taukinaitytė-Narbutienė.
VILNIAUS MENAS IR MENININKAI GRAFIKO AKIMIS
• Rita Mikučionytė.
NAUJOS IDĖJOS IR PROVOKACIJOS R. NOREIKAITĖS-MILIŪNIENĖS TAPYBOJE
• DAILĖS KONKURSAS „LIETUVOS LAIKAS“
• Beatričė Kleizaitė-Vasaris.
ALBINAS ELSKUS – MISTIŠKŲ VITRAŽŲ KŪRĖJAS
• MIKO J. ŠILEIKIO IR TEOFILIO PETRAIČIO PREMIJŲ DAILĖS KONKURSO „LIETUVOS LAIKAS“ NUOSTATAI

MUZIKA 
• Judita Žukienė.
JERONIMUI KAČINSKUI – 100
1
• Aušra Narvydaitė.
2007-ŲJŲ „SUGRĮŽIMAI“

TEATRAS 
 „BEMBILENDO“ PREMJERA
• IV TARPTAUTINIS LĖLIŲ TEATRŲ FESTIVALIS „KARAKUMŲ ASILĖLIS 2007“1

POEZIJA 
• AGNĖ ŽAGRAKALYTĖ22

PROZA 
• Justinas Bočiarovas.
PROST A
10

VERTIMAI 
• Ota Pavel.
KAIP AŠ SUTIKAU ŽUVIS

MENO DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• TOLSTANT NUO TIKROVĖS: APIE JEANO BAUDRILLARD’O FILOSOFIJĄ8

KRONIKA 
• TIKĖTI AR NETIKĖTI
• KAIP TAPAU ŠŠ1
• LMKA
• PRASIDEDA BIBLIOTEKŲ SAVAITĖ
• EUGENIJUS MINDAUGAS BUDRYS
1925 02 16–2007 04 06

SKELBIMAI 
• KONKURSAS KALBOS PREMIJAI GAUTI
• LITUANISTIKOS TRADICIJŲ IR PAVELDO ĮPRASMINIMO KOMISIJA SKELBIA1

DE PROFUNDIS 
• Vaiva Kuodytė.
PAVASARINĖS NUOSKILOS
39

TEATRAS

„BEMBILENDO“ PREMJERA

[skaityti komentarus]

iliustracija
Zane’o Pihlstromo kostiumo eskizas

Balandžio 19, 20 ir 21 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre įvyks Elfriede Jelinek „Bembilendo“ premjera. Spektaklis – bendras Lietuvos nacionalinio dramos teatro ir OKT/Vilniaus miesto teatro projektas. Iš vokiečių kalbos pjesę vertė Dangė Čebatariūnaitė ir Antanas A. Jonynas. Režisierė – Yana Ross (JAV), scenografė – Jūratė Paulėkaitė, kostiumų dailininkas – Zane’as Pihlstromas (JAV), kompozitorius – Gintaras Sodeika, šviesos dailininkas – Bryanas Kelleris (JAV), choreografai – Yana Ross (JAV) ir Petras Lisauskas. Vaidina Diana Anevičiūtė, Saulius Balandis, Algirdas Gradauskas, Marius Jampolskis, Mindaugas Jusčius, Jurga Kalvaitytė, Jūratė Vilūnaitė, Arūnas Vozbutas.

Elfriede Jelinek gimė 1946 m. spalio 20 d. Miurcušlage (Štirijoje), užaugo Vienoje. Nuo ketverių metų lankė baleto ir prancūzų kalbos pamokas, vėliau įgijo muzikinį išsilavinimą. 1960 m. Vienos konservatorijoje pradėjo studijuoti fortepijoną ir kompoziciją. 1964-aisiais išlaikiusi abitūros egzaminus, perėjo į Vienos universitetą, kur studijavo teatrologiją ir meno istoriją. 1967 m. nutraukė studijas ir ėmė rašyti. Jos eilės ir prozos kūriniai buvo publikuojami antologijose ir literatūros žurnaluose, o 1970 m. buvo išleista pirmoji knyga – „mes – masalas, mielasis“ („wir sind lockvögel baby“).

E. Jelinek yra viena žymiausių šiuolaikinės vokiečiakalbės literatūros atstovių. Be poezijos, esė, vertimų, radijo pjesių, kino scenarijų ir operų libretų, ji parašė romanus „Michaelis. Infantiliai visuomenei skirta jaunimo knyga“ („Michael. Ein Jugendbuch für die Infantilgesellschaft“, 1972), „Mylimosios“ („Die Liebhaberinnen“, 1975), „Atstumtieji“ („Die Ausgesperrten“, 1980), „Pianistė“ („Die Klavierspielerin“, 1983), „Geidulys“ („Lust“, 1989), „Mirusiųjų vaikai“ („Die Kinder der Toten“, 1995), „Godulys“ („Gier“, 2000) ir išleido prozos rinkinį „O, dykynė, o, apsisaugojimas nuo jos“ („Oh Wildnis, oh Schutz vor ihr“, 1985).

1979 m. įvyko jos pjesės „Kas atsitiko Norai palikus vyrą, arba Visuomenės šulai“ („Was geschah, nachdem Nora ihren Mann verlassen hatte, oder Stützen der Gesellschaften“) premjera, paskui ji parašė daug pjesių, o už parašytus teatrui kūrinius „NIEKO TOKIO – Nedidelė mirties trilogija“ ir „Jėgainė“ 2002 ir 2004 m. buvo apdovanota Miulheimo dramaturgo premija.

Žurnalo „Theater Heute“ kritikų apklausose E. Jelinek tris kartus buvo išrinkta metų dramaturge – už pjeses „Totenau kalnas“, „Žalga, vėzdas ir kartis“ ir „Pjesė apie sportą“.

Skaitytojams siūlome pokalbį su „Bembilendo“ kostiumų dailininku amerikiečiu Zane’u Pihlstromu.

Jūsų kūrybinė biografija – įspūdinga: dirbot su įvairiais režisieriais įvairiuose Amerikos teatruose. Ar galėtumėte paminėti reikšmingiausius darbus?

Savo kūrybinėje biografijoje negalėčiau išskirti svarbiausio darbo. Kurdamas spektaklį, visuomet siekiu ko nors išmokti. Ieškodamas įkvėpimo, kiekviename veikale mėginu surasti kokį nors ypatingą dalyką. Mėginu suvokti, kas vyksta režisieriaus galvoje, ką jis mėgina savo spektakliu pasakyti, ir savo sumanymais stengiuosi palaikyti jo idėją. Kiekvienas spektaklis turi man būdingą braižą, tačiau visada, imdamasis naujo darbo, stengiuosi mąstyti kitaip.

Kodėl nusprendėte priimti Yanos Ross pasiūlymą ir kurti kostiumus Jelinek „Bembilendui“?

Drauge su Yana dirbame ilgą laiką. Ji mane daug ko išmokė, ypač kai kūrėme eksperimentinius spektaklius. Mano scenografijos mokykla – tradicinė, susijusi su tiksliu spektaklyje vaizduojamo laikotarpio stiliaus perteikimu, padedanti papasakoti spektaklio siužetą. Darbas su Yana tokį požiūrį man išmušė iš galvos. Kurdami drauge su ja, dažnai siekiame ko kito, negu reikalauja personažas ar veiksmo vieta. Pavyzdžiui, tradicinės „princo“ asociacijos susijusios su stipriu, gražiu ir turtingu vyru, tačiau mes galime panūsti sukurti šį „princą“ neįgalų, moterišką ir bjaurų.

Ši prieštaringa scenografijos samprata dažnai atsispindi pačiame spektaklyje. Štai Yana kuria agresyvią išprievartavimo sceną, skambant romantiškam, nostalgiškam valsui. Man šie prieštaravimai – pats įdomiausias dalykas dirbant su Yana.

Ką ypatinga Jūs įžvelgiate Jelinek kūryboje? Ką Jums reiškia „Bembilendas“?

Jelinek pjesės – puikus pagrindas kurti būtent tokį teatrą, nes jos režisieriui ir scenografui suteikia visišką laisvę. Kai kuriose jos pjesėse nėra personažų ar nurodymų, kaip jos turi būti statomos, taigi spektaklio veiksmo vietos ir laiko pasirinkimas priklauso tik nuo režisieriaus ir dailininko.

Kas daro didesnę įtaką Jums kuriant kostiumus – Jelinek ar Ross?

Su Yana dirbame kartu visą repeticijų laikotarpį. Neįmanoma sukurti scenovaizdžio iš anksto – nors iš pradžių ir yra vienokių ar kitokių sumanymų, vis dėlto geriausi atradimai padaromi repeticijų metu, dirbant drauge su aktoriais ir tekstu. Todėl išankstinių idėjų dažnai, spektakliui formuojantis netikėtomis kryptimis, tenka atsisakyti. Paslankumas ir laisvė – sėkmingo spektaklio laidas. Viena idėja išprovokuoja kitą ir taip toliau.

Mums daro įtaką daugybė puikių menininkų, savo kūryboje įkūnijančių tokį pat požiūrį į groteskišką kūnišką žmogaus prigimtį. Mūsų estetiką apibūdinčiau kaip netvarkingą, prieštaringą ir dažniausiai įžeidžiančią.

Paprastai scenografai kuria ir spektaklio kostiumus. Ką pasakytumėte apie bendrą darbą su dekoracijų autore Jūrate Paulėkaite?

Manau, kad Jūratės Paulėkaitės scenovaizdis tobulai tinka Yanos spektakliui „Bembilendas“. Yanos režisūros estetika – netvarkinga ir groteskiška – puikiai išryškėja steriliame ir ritmingame scenovaizdyje, kuris leidžia pajusti tiesioginį materialiojo chaoso šaltinį.

Kalbėjosi DAIVA ŠABASEVIČIENĖ

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Balandžio

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 10 
23:36:47 Apr 17, 2011   
Apr 2010 Apr 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba