ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2003-09-27 nr. 670

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

GINTARAS BERESNEVIČIUS. Rūkas (433) • GINTARĖ ADOMAITYTĖ. Seserys kaip rugiagėlės (7) • MIGUEL DE UNAMUNO. Poezija (3) • JEVGENIJ GRIŠKOVEC. Ašara (16) • MOHAND K. GANDHI. Kelias Dievo link (17) • IGNAS NARBUTAS. Teogonijos pinklės G. Beresnevičiaus akimis (30) • PETRAS DUMBLIAUSKAS. Knygotyros konferencija (8) • SIGITAS GEDA. Tai kurmio kosuliai (14) • SAULIUS MACAITIS. Kaip išsidrabstė sovietinių respublikų kinas (11) • TEODORAS ČETRAUSKAS. Šalis, kurioje būna pavasaris (18) • JŪRATĖ BARANOVA. Meilės kaip komunikacijos nesėkmė (13) • Kulinarinio paveldo fondo direktorę BIRUTĘ IMBRASIENĘ kalbina Juozas Šorys. Keli diemedžio lapeliai (13) • ANTANAS LAPINAS. Mano televizorius – blogų sapnų fabrikas... (16) • AVROM KARPINOVIČ. Mano gimtasis miestas Vilnius (41) •

Mano televizorius – blogų sapnų fabrikas...

ANTANAS LAPINAS

[skaityti komentarus]

Kas nors vien perskaitęs pavadinimą nusvies šitą laikraščio numerį į šalį.

– Dar sykį užsipuldinėja niekuo dėtus žmones! O aš vis vien žiūrėsiu realybės šou...

Ir aš žiūrėsiu. Iš pradžių nežiūrėjau, bet dabar pradėsiu. Juoba ano šeštadienio "TV antenoje" straipsnyje "Žmonos nuojauta neapgavo" (3 p.) radau:

"Kai išgirdau, kad Apoloną kviečia dalyvauti "Bare", – manyje viskas apsivertė. Nuojauta kuždėjo, kad jis prisidirbs, jog apie tai šnekės visa Lietuva", – pasibaigus LNK žaidimui prisipažino šiauliečio verslininku prisistatančio Apolono Semelevičiaus žmona Lina".

Realybės šou, galima sakyti, jau įsiveržė į mūsų realybę. Nepaisydamas jokių išankstinių nuostatų – patiks, nepatiks...

O iš tikrųjų – ką reiškia tasai televizijos žiūrovo "patiks, nepatiks"? Mes, pasiryžusieji juodu ant balto iškloti "visą tiesą", tesame baltos (ar juodos) varnos, beprasmiškai karksinčios nuo savo tvorų. Kas jį žiūri? Tas, kas netingi. Kas nuo šio reginio negali atplėšti akių? Kas kiša galvą į pastalę?

Man rodos, absoliučiai nesvarbu. Galiu paprieštarauti verslininku prisistatančio Apolono žmonai tik tiek:

– Visa Lietuva tai jau tikrai nei šnekėjo, nei šnekės.

Rugsėjis – bulviakasio ir kitų rudens darbų metas.

Kiek važinėjau ir į Šiaulių pusę, ir į Druskininkų, niekur negirdėjau žmonių, aptarinėjančių šitą "monkės biznį". Ukmergėje vien dėl to, kad pritrūkom kalbos, klustelėjau pojaunę mokytoją:

– Tai gal žiūrite realybės šou?

Moteris pamanė, kad šaipausi, ir beveik piktai nužvelgė:

– Nieko aš nežiūriu! Nėr laiko, devintą vakare vos baigiu mokinių rašinius taisyti. Žinių paklausau, kartais kokį kiną... Kvailioja kaip ir visi.

Tuo ji, ko gero, norėjo pasakyti, kad iš viso į televizijos laidų rodyklą (ar regyklą) žvelgia su tam tikru įtarumu.

Man toks požiūris beveik patinka, nes ir aš pats esu įtarus naujovėms.

– Na, na, kvailiokit! Pažiūrėsime, kuo visa tai baigsis!

Anksčiau ar vėliau viskas baigiasi. Kokiu nors skandalu ar skandaliuku, meile, skyrybomis, nuoskaudomis, tariamų ledų gniūžte į įkaitusį moters tarpkrūtį (gerai, kad ne žemiau).

Kuo gi ne menas? Kuo ne kultūra? Reikia džiaugtis, kad ne varlę, ne rupūžę atsinešė, o ledokšnių maišelį... Betgi čia jau žodžio prašo ir laidos didvyris senovės graikų dievaičio vardu. Ne koks degradas, ne sumiesčionėjęs kaimietis, kaip pasakytų "Šiaurės Atėnuose" budinčiuoju sanitaru kartkartėmis įdarbinamas Maksas Kempinskis.

Betgi – Apolonas (žmonai tuo metu buvo išoperuota cista):

"Man tuo metu širdis verkė, bet juk atėjau į šou. Nenorėjau virkdyti kitų, todėl verčiausi per galvą, kad tik pralinksminčiau ir barmenus, ir žiūrovus, – tvirtino Apolonas. – Jei eini į žaidimą, tai laikykis taisyklių ir žaisk iki galo.

Sugrįžęs į "Barą" Žolinės dieną, atsivedžiau karvę, kuri prišlapino merginų miegamąjį. Nerimastingai laukiau skambučio iš Šiaulių. Jei kas, tą pačią akimirką būčiau lėkęs namo..."

Citata ilgoka vien todėl, kad neiškreipčiau Apolono širdperšos. Antra vertus, čia ir atsiveria realybės šou dviprasmybės, sakytume, polifoniškumas... Tie, t. y. mes, žiūrintieji, įsijaučiantieji, geriantieji ir giriantieji, šiek tiek pamatome užkulisius, taip pat realybę.

Yra ir trečioji tiesa (jeigu jų tiek gali būti) – vienos gražios panelės liudijimai iš persirenginėjimų filmavimo vagonėlyje. Kokia nuostaba buvo jai, kai ant sienos pamatė pakabintą lapą su šou detalėmis – kur ir kada "paspausti", kur "atleisti", ką rodyti stambiu planu, ko tiesiog nefilmuoti. Dabar tas turės bučiuotis, o ta ožiuotis...

Kur link suku? Ogi norėjau pasakyti, kad tas žanras – nieko kita, tik dar labiau suprastintas teatras. Dar daugiau kičo, dar daugiau nemokšiškumo, dar daugiau viso to, ką gabesnis režisierius paprastai "meta į šiukšlių dėžę". Nereikia tik aktorių, nereikia literatūrinio scenarijaus (dramaturgija šiokia tokia, bent jau intriga gimsta čia pat), nereikia dar to, to ir to... Jauduliai yra – erotika, flirtas, pavydas, noras (ar nenoras) sugulti. Pinigų sutaupoma.

Žiūrovas atsiranda savaime.

Į ką visa tai galėtų išaugti ir kuo pavirsti? Galbūt į kokią nors žiaurumo teatro rūšį. Kažkuris iš recenzentų, regis, jau prasitarė, kad žiūrovai nualptų, jeigu tame žmonių narve kas nors būtų, hm, hm, nušautas arba bent jau pripjautas. Arba – pasikartų.

Mat sąlygiškai normalus, kasdieniškai ramus mūsų gyvenimas yra didelė banalybė. Kaip "susirasti" pinigų, malonumų, vyrų ir moterų, kelionių... Narve? Uždaroj erdvėj, akvariume?

Kaip nepulsi kandžiotis, drabstytis, kaip nesigriebsi peilio ar revolverio? Jeigu būtų po ranka.

Taip dedasi gyvenime, tą kasdien liudija nusikaltimų suvestinės, bulvariniai laikraščiai, tam tikros orientacijos fotografija, kinas ir literatūra. Galų gale mes visi įkliūsime (jau įkliuvom) į šitos realybės košmariškus dublius.

Gaila, kad tik iš šalies pažiūrėjus, t. y. atsitolinus, suradus tam tikrą žiūros distanciją arba stačiai tarkime – atsikvošėjus, kvaila viskas atrodo, beprasmiška. Pasiguos nebent tas, kuris užlopė savo skolas ar ėmė šiek tiek susivokti. Kas iš tikrųjų vyksta, kur buvau patekęs? Kokį sapną pakišo man šita bjauri mašina, sapnų fabrikas? Ogi tuo pačiu metu kažkas stebėjo mane, matė, kikeno į kumštį... Duokdie, kad neprisisapnuotų senatvėje.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


6849. ožiaragis :-( 2003-09-28 17:21
Slabnas mąstymas ir tekstas. Stilius lyg ir neblogas, o galvelė silpnutė. Kaip Četrausko.

6870. varna2003-09-29 00:40
Lapine. Ne laikraštį, o tave nusvies į šoną.

6880. Rolkie2003-09-29 10:53
Televizija didziausia prostitute.

6885. lietuvis2003-09-29 11:11
Vieną kartą žiūrįjau l. neestetišką laidą. Apie M. Jacksono veido operacijas. Akurat. Naktį sapnavau tokį sapną, apie kurį galima būtų knygą parašyti. Nepavadinčiau blogu, bet jau labai įspūdingu :)

6890. varna-lietuviui2003-09-29 12:14
tai ir sapnas buvo neestetiškas?

6892. lietuvis - varnai2003-09-29 12:47
Normaliai. Sapnas buvo apie tai, kaip norėjau Josifą Visarionyčių, Vladimirui Iljyčiui merdint nuo valdžios pašalinti :) 1924 metais :))) Beje, apie tai nieko niekada nebuvau skaitęs :)))

6965. keule - lietuviui2003-10-01 09:40
Paprašyk S.Gedos, kad į kokteilį įmautų šaukštą LSD, sapnuosi kaip Kryžanauskas porą metų, o jei dar Parulskis į pakaušį, haaa... haaa, pakvėpuos, vobščie, sel i paletel, tolko kruževa v glazax. Mokyk ir mokyk tave, lietuvi.

6967. lietuvis - keulei2003-10-01 09:51
Aš ne paletel, a polečiu. LSD nevartoju, labiau patinka TSKP. Geriau veža ir liekamųjų reiškiniu nepastebėta. Ale tau keulal by tik pakriuksėt, nieko švento nevartoji.

6976. zhiburinis2003-10-01 14:05
tv tai gerai tik iskastruot slamsta reikia (o cia pagal skoni)

7001. doxa2003-10-02 11:58
del skonio nesigincijama, taciau skoni arba turi arba ne.

7010. 2 (7001) doxa2003-10-02 16:22
Konjakas arba turi skonį, arba ne.

7015. Benigna2003-10-02 19:05
as martini megstu.....tik tiek, ir dar nissanus

7019. keule2003-10-03 01:27
Nisan NX 100:))

7031. Aha2003-10-03 12:58
Visiskai pritariu, kad zmogus turi skoni arba ne. Keista, kada atsiranda tokiu "tolerantisku" zmoniu ir teigia, sakydami "kiekvienas turi savio skoni, ir reikia jam pritatarti". Toleruoti - taip, bet ne pritarti. Juk yra sablonai, kas grazu, kas buka, kas banalu, kas slykstu ir t.t.

24420. doncevas :-) 2004-11-16 16:18
MERGICKOS NEVARYKIT SU BERNAIS BENT JAU PER SIKNA(KA GI CIA BEPRIDURSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

24421. KALE PISASI2004-11-16 16:19
CIULPE

Rodoma versija 27 iš 27 
8:43:14 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba