ŠIAURĖS ATĖNAI

Šiaurės Atėnai. 2006-05-13 nr. 796

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |

TURINYS (27) • VYTAUTAS STRAIŽYS. Manęs niekas neskiria nuo tolumos (4) • GINTARAS BERESNEVIČIUS. Pasiklydę laikeVALDAS GEDGAUDAS. Radausko mirtis-js-. Sekmadienio postilėRIČARDAS ŠILEIKA. Ten, kur mokėsi J. JanonisJOANNA PODGÓRSKA, PAWEŁ WALEWSKI. Gydytis, gydytis ir dar kartą gydytis (7) • SIGITAS GEDA. Arklių užkalbėtojaiGALSANSUKH BAATAR, BAN’YA NATSUISHI, XIAO KAIYU. PoezijaINEZA JUZEFA JANONĖ. Pas beduinus prie Raudonosios jūrosCASTOR&POLLUX. Verba de verbisRENATA ŠERELYTĖ. Klausimai idealistuiGINTARAS LAZDYNAS. Išorinio gyvenimo kronikos (3) • VYTENIS ALMONAITIS, JUNONA ALMONAITIENĖ. Pajūriai (3) • MONIKA BONČKUTĖ. Oro prekybaVIRGINA ŠUKYTĖ. GalvosANDRIUS ŠIUŠA. Sizigijos (XXXII)PASITARIMAS (320) • LAIŠKAI (168) •

TURINYS

[skaityti komentarus]


VYTAUTAS STRAIŽYS. Manęs niekas neskiria nuo tolumos
Užburianti jėga, žavesio galia, greičio ir aistros svaigulys, kerintis tolstančios galios aidas – kas tai? Pralėkusi ugnis? Akimis nelyg ryškiomis šviesomis sužaibavusi gracija – ji! Mašina? Moteris? Iki taško horizonte galinti ištirpdyti aistra? Apnuoginti cilindrų blokai – geidulingai galingi tarsi moterų šlaunys. Pradedančiajam užtenka vaizdo, vaizduotė neša greičiau negu aistra, tegul ir į tuštumą. O gavus pavairuoti tik trukteli kelis kartus ir jaudulys su gėda bei saldumu pasibaigia. Paskui – kantrybės, kantrybės, kantrybės pamokos. Reikia atidžiai, švelniai, smarkiai negreitėti, palengva, palengva, pradedančiųjų dievas – kantrybė.

GINTARAS BERESNEVIČIUS.Pasiklydę laike
Vienam interneto tinklalapiui – darbo diena, kitam – tiesiog antras iš eilės sekmadienis. Spaudos kioskas nedirbo šeštadienį ir sekmadienį. "Šatėnus" nusipirkau pirmadienį, kuris buvo antras sekmadienis. Vieni laikraščiai eina, kiti stovi. Bankai nedirba. "Maximos", tiesa, sukasi.

VALDAS GEDGAUDAS. Radausko mirtis

Karaliaus šunys vijo linksmą briedį
raudoni sodai springo obuoliais
į šaltą tuštumą grakščiai liūdėti
kol forma turinį pamažėle išskleis
[...]


-js-. Sekmadienio postilė
Kadaise patarnaudamas Mišioms su didžiausiu įkvėpimu, pagal visus raiškiojo skaitymo reikalavimus skaičiau šią Evangelijos vietą: "Aš esu vynmedis, o jūs šakelės". Net kunigas pagyrė, kad gražiai.
Šiandien tas pats tekstas jau stringa. Gal ne tik todėl, kad nebe tie metai ir nebe tas sielos polėkis. Dabar čia juntamas kitas prieskonis. Jau nesinori tų žodžių sušlamšti kaip pyragaičio. Juk būti Jėzaus vynmedžio šakele – tai anaiptol ne vien Pirmosios komunijos palaima. Tai kryžius, pasmerkimas. Kaip ir priklausymas Gerojo ganytojo kaimenei. Pasmerkimas vienintelei tiesai, vienintelei laimei, vienintelei galimybei gyventi ir duoti vaisių. Nesiryja tokie dalykai. Evangelistas Jonas į dailų popierėlį suvyniojo nepakeliamą kartybę. Man baisu tai, kas siūloma kaip vienintelis. Aplinkui matau pakankamai daug žmonių, kurie netapę ano vynmedžio šakelėmis yra vaisingi. Ir aš pats, palikęs Kristų nuošalyje, imu ir nuveikiu tai, kas rodosi gražu ir teisinga. Be to, nesutinku, kad pats ar kiti nuolat būtų vertinami tik pagal vaisingumą. Pagaliau kaip man žinoti, kaip nuspręsti, kas yra tikrieji vaisiai to paslaptingojo vynininko akyse? Ko jis nori, ko laukia iš manęs? Jis juk išaukština ir gailestingąjį samarietį, kuris puola gelbėti sužeistojo, ir Lozoriaus seserį Mariją, kuri tik sėdi ir klausosi. Ar jie abu vienodai vaisingi, vienodai priklauso gerosioms vynmedžio šakelėms?

RIČARDAS ŠILEIKA. Ten, kur mokėsi J. Janonis
Juliaus Janonio gatvėje esanti 73-ioji bendrojo lavinimo mokykla pavadinta Didžiojo Tėvynės karo dalyvio Aleksandro Fedosejevičiaus Černonogo vardu. Šiuo metu 1600 mokinių dviem pamainomis moko 137 mokytojai. Jau ištisus metus prie rūbinės lygiomis teisėmis gyvena visų dėmesio lepinama katė Anfisa. 73-iosios bendrojo lavinimo mokyklos direktorius Sergejus Nikolajevičius Vorobjovas yra Voronežo miesto dūmos deputatas.
Skelbimas mokykloje: VNIMANIJE. V celiach obespečenija obščestvennovo poriadka vchod v školu roditelei ZAPREŠČION. Administracija školy 73
Lietuvių delegaciją išskėstom rankom sutiko Nadežda Vasiljevna Tišaninova. Tai Juliaus Janonio muziejaus vadovė, viena iš labiausiai gerbiamų pedagogių. Būtent ji užvirė šią lietuvių dienų Voroneže košę. Ji vienintelė iš čia dirbančių moterų turi teisę ateiti mokyklon sijonuota.

JOANNA PODGÓRSKA, PAWEŁ WALEWSKI. Gydytis, gydytis ir dar kartą gydytis
"Polityka", 2006, Nr. 2. Vertė Vitalijus Šarkovas
Farmacijos rinkodaros specialistai pasirūpino išgarsinti daugybę ligų, kurių anksčiau niekam ir į galvą neateidavo gydyti: tai senėjimas, plikimas, išsiblaškymas, celiulitas, pagirios, baimė. Kurti sveikatos problemas tiesiog apsimoka. Televizijos reklamoje, šios rinkos monitoringą vykdančios bendrovės "AGB Nielsen" duomenimis, farmacijos pramonės gaminiai jau aplenkė telekomunikacijų paslaugas ir skalbimo miltelius ir nusileidžia tik maistui.
"Kartais pagalvoju, jog vaistinėje reikėtų įsitaisyti televizorių, kad galėčiau matyti reklamas. Kasdien žmonės nori nusipirkti "tų miltelių, kurių išgėrus skausmo kaip nebūta", o aš nežinau, ką jie turi galvoje", – pasakoja vaistininkė Alina Fornal.

SIGITAS GEDA. Arklių užkalbėtojai
Iš naujo pajutus, kad Saulė yra tas raudonas katilas, kuriame verdanti Žemė... Čia verdama ir žmonių ateitis.
Ir dar daug – nelabai matomų katilų. Jie visi – pailgi arba apvalūs.
Skraidantieji ovalai.
Tikra alcheminė sistema.
(Dvasia išvaroma taip kaip spiritas...)

GALSANSUKH BAATAR, BAN’YA NATSUISHI, XIAO KAIYU. Poezija
[...]
Kai laikrodžių rodyklės kaip gervės sparnai
Pilnaties šviesoje matuoja erd-
Vę nuo vystyklėlių iki karsto, ir kai-
P žadintuvas nuojauta Karmą pašauks,
Ir švelnios Solongo rankos, kai-
P drugeliai, nebylius mygtukus žadintuvo paju-
Dins, pilnatis Uneedei niutage, kai-
P greit gimdysianti mama, Šviesą, kai-
P žvakelę blyškią, lieja ir laukia (seanso pabaigos).
Uneedei niutage būsimoji motina kai-
P pilnatis snaudžia pavakare prie lango
Ir pasakas mokos atmintinai. Motinos vandenyse,
Neramiuose kaip laikas, staiga prabunda
Gražus berniukas ir paprašo: "Leisk į mėnulį pažiūrėti"
Ir pilvuką sidabrinį Cveigą skaitančios mamytės
It medinį lopšį tyliai palinguos. [...]

Galsansukh Baatar

INEZA JUZEFA JANONĖ. Pas beduinus prie Raudonosios jūros
Kai šeichas mergaitei išrenka vyrą, liepia jai apsirengti lengvesniu rūbu ir pastato prieš vėją. Iš atitinkamo atstumo sprendžia, kokią išpirką nustatyti, orientuodamasis pagal tai, ką pamato, kai vėjas priplaka prie kūno drabužius.
Beduinai – didžiai tikintys. Mirusiuosius laidoja už gyvenvietės ribų vakarinėje pusėje. Antkapių nestato, nepuošia kapų, bet mirusiuosius gerbia, juos lanko, tiksliai žino, kurioje vietoje artimieji palaidoti. Tiki, kad po mirties jie vėl gyvens kartu.
Tačiau klanui persikėlus į kitą vietą kapai užmirštami.
Beduinai pakankamai turtingi. Gyvena taupiai, tenkinasi minimumu, tačiau mėgsta gerus, brangius daiktus, vertingus papuošalus. Turto perteklių slepia būsimam pomirtiniam gyvenimui užkasdami smėlyje.

CASTOR&POLLUX. Verba de verbis
Konstanty Ildefons Gałczyński. Kavos malūnėlis. Pasaka. Iš lenkų k. vertė V. Dekšnys. K.: Kitos knygos, 2006.
Ir tada darželiuose ėmė žydėti jurginai, ant bažnyčių bokštų šoko gaideliai, fabrikai gamino tūkstančius žvaigždėmis spindinčių šaukštų, spaustuvės ėmė spausdinti knygas, o malūnėliai malė skanią stambių pupelių kavą...
O mes visi, t. y. švininiai kareivėliai, žvelgėme į pasaulį vaikiškai naiviomis ir tyromis K. I. Gałczyńskio akutėmis, tapome nerimti ir beprotiškai laimingi... Ir vienas kitam debiliškai šypsojomės...

Raimondas Dikčius. Velniai baltais chalatais. V.: UAB AMMJ, 2005.
Matyt, prekybos pradžioje švytintis linksmakotis taip glumino į knygynus užeinančius žmones, kad buvo nuspręsta knygą aplenkti. Šiaip ar taip, autorius savo tikslą pasiekė – negailestingai "išliustravo" Lietuvos ir viso kito Vakarų pasaulio mokslą, mediciną, politiką, kultūrą. Pavarė ir ant tam tikrų Lietuvos politikų bei kitokių veikėjų. Labai smarkiai išsikrovė bičas, išsimasturbavo, nes kitaip nei pisliava šio antiromano nepavadinsi. Trumpai tariant – labai atvira neapykantos pasauliui ir turbūt sau sublimacija, gan vulgarus gatvinis stilius su nuolatinėmis tiradomis apie Rytų kultūrų senumą, sveikumą, protingumą. Kalbinė pornuškė, ir tiek.

RENATA ŠERELYTĖ. Klausimai idealistui
Vadinti atsakymus "mažais", o klausimus – "dideliais" rašytoją, matyt, bus inspiravę ne tik klausimus užduodantys autoritetai (J. Vaičiūnaitė, L. Jacinevičius, R. Šavelis ir kiti), bet galbūt ir tai, kad atsakinėti į klausimus nėra lengvas darbas, nes atsakinėtojui įdomiausia ne sekti loginę klausimo kryptį, o nueiti "savais keliais", kur galima improvizuoti, pokštauti, kurti, galbūt net klausinėti paties klausinėtojo. Manyčiau, ne veltui knyga pavadinta pokalbiais – tai žodis, charakterizuojantis į knygą surinktus tekstus. Antroje knygos pusėje sudėtas esė irgi galima priskirti pokalbio žanrui – tai ramų pašnekesį pratęsiantys rašytojo monologai, svarstymai, retoriniai klausimai ir atsidūsėjimai.

GINTARAS LAZDYNAS. Išorinio gyvenimo kronikos
"Kurortininkas" ir "Kelionė į Niurnbergą" skaitytoją labiausiai traukia nesumeluotu autentiškumu. Hesse šaiposi iš savęs ir kitų, šaiposi iš savo šaipymosi iš savęs ir kitų, iš savo bejėgiškumo socialiniame pasaulyje, "kai iš valdiškos įstaigos turėdavo gauti pilietybės dokumentą ar bent užpildyti gyventojų surašymo lapelį". Jis griauna rašytojo, nuo ryto iki nakties šėlstančio prie rašomojo stalo, stereotipą ir apnuogindamas parodo, koks sunkus įkvėpimo trupinių ir šviesesnių akimirkų rankiojimas, kokios tuščios slenka dienos, savaitės, mėnesiai, kol prašvinta kūrybingesnė diena. Ir kokie nepakeliamai sunkūs trukdžiai, kuriuos skleidžia išorinis pasaulis, kilnūs įsipareigojimai ar fizinės negalios, koks sunkus kartais būna didžio žmogaus buvimas kūniškuoju pavidalu.

VYTENIS ALMONAITIS. JUNONA ALMONAITIENĖ. Pajūriai
Par tris dinas ir tris naktys
Newalgi ne giery
Winok twyrty jaunykajte
Keliony isztwiery

Dar mes karta susymuszom
Tys pat upys Juras
Kamy ne dydy akmeny
Su ta upe duras

Jablonauskis paregieis
Maskolu daugibys
O sawuju nuwargintu
Didziause sylpnibe

Tary: "Mes prisz toki sila
Jau nebdaturiesma
Bet weltu krumusy
Kraui sawa lisma"


MONIKA BONČKUTĖ. Oro prekyba
Vadinamoji oro prekyba Niujorke buvo įteisinta dar 1961 metų įstatymu. Įstatymas numato, kad pastatų savininkai, valdantys namus, kurie yra žemesni nei toje teritorijoje leistinos architektūros objektų aukščio ribos, taip pat yra ir erdvės, lygios namo sklypo dydžiui, savininkai. Kitaip sakant, jeigu jums priklausantis namas, esantis Manhatane, yra keturių aukštų, o toje vietoje leidžiama statyti dešimties aukštų namą, jums priklauso teisės į likusius šešis aukštus – bet kada sumanęs galite savo namą paaukštinti. Taigi nepastatyti aukštai virš jums priklausančio pastato tam tikra prasme yra prilyginti žemės sklypui.

VIRGINA ŠUKYTĖ. Galvos
Tik po kokios dvidešimtos galvos nustojau jaudintis, tuomet pajutau, kad jos visos skirtingos, ne vien plaukų spalva, stiliumi ar veido išraiška – labiausiai galvos skiriasi savo skleidžiama energija ar dar kažkuo, net nežinau, kaip įvardyti tai, ką žmogaus plaukai spinduliuoja net jam pačiam nejuntant, o aš pasiimu tos energijos kiek noriu savo pirštų galiukais, ne delnais, jokių prisilietimų prie galvos delnais, tai didžiausia klaida, kurios jau seniai nebedarau, nes per delną aš atiduodu energiją, o man reikia jos daug, kitaip negalėčiau dirbti stovėdama kasdien po aštuonias valandas, todėl imu drąsiai, nes pas mane atėjusių galvų energija teisėtai priklauso man.

ANDRIUS ŠIUŠA. Sizigijos (XXXII)
Iš blogų įstatymų gimsta geri papročiai.
Bet koks įprotis virsta darbu.
Gėda darbo nedaro.
Blogas akis darbai bado.
Kad pradėtum nuo nulio, reikia išsikapstyti iš minuso.
Tikri menininkai visada pasislėpę po žmonų kauke.
Tikrą nelaimę pažinsi draugystėje.

 

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

 

Skaitytojų vertinimai


56335. spekit kas atstriksi2006-05-11 19:58
pavelavau. jau rasomos santrumpos. plunksna tik krebzda krebzda.

56372. m - e2006-05-12 15:29
ziurekit, turbut sutuoktiniai vytenis ir junona irgi turi laiko masina. tik apsistojo ne renesanse, gal devynioliktam amziuj.

56467. nusipirkau2006-05-15 11:57
Satėnus, perskaičiau, ir labiausiai patiko Ričardo Šileikos įspūdžiai iš Voronežo. Janonio juose beveik nėra, tiesa, nėra ir Mandelštamo, kuris, be kita ko, buvo Voronežan ištremtas, todėl rašė "Voronež: voron i nož", užtat yra daug Šileikos, kuris man labai gerai.

56470. dar pasakysiu:2006-05-15 12:34
Šileika iš Rusijos Federacijos Jeleco miesto Lietuvai parvežė smėlio (piesok) ir dalijo celofmaišeliuose su etiketėmis "Postanovščik Ričardas Šileika". Labai šileikiškas performansas... O smėlis tai lyg gintaro, lyg triedalų spalvos. Aš to smėliom deja, negavau, bet man rodė, kas gavo ir labai džiaugėsi, dabar laiko tą maišeliuką ant rašomojo stalo suvenyrų dėžutėj.

56471. Janonietis2006-05-15 13:08
Man pasisekė-turiu jau trečią Geležėlės maišelioką smėlio-viens iš Danijos,kits iš Lenkų,o tas paskutinis nuo Rusijas. (kažkas pavydž)

56474. Rūta2006-05-15 15:21
na ne, man įspūdžiai iš Voronežo nepatiko, man patiko įspūdžiai apie beduinus:)

56481. apie beduinus2006-05-15 17:31
irgi įdomiai, tik nesupratau, kodėl autorė pasiėmė tik mažą gabalėlį koralo, jeigu nemokamai, galėjo kaip Šileika atvežti didelį maišą ir dalinti visiems, ar kokių kupranugario spirų, ar bent smėlio, kažko lyg trūksta, lyg kokios natūros ar faktūros.

56483. virusas2006-05-15 18:17
šiaip jau koralus iš Egipto išvežti draudžiama.

56492. Dž-skundas Krikštamotei2006-05-15 21:55
Atrodo-greitai subankrutuosiu:pamaitinti 20 galvų turint 2 rankas ir 2 kojas-menki juokai.Blogiausia ne tai,kad vienų galvos plaukai rudi, kitų balti,juodi ar ryži ,bet jos tarp savęs dažnai nesutaria.Vienos nori miegoti,kitos-šatėnuose skaityti nesąmones,6-ta-dainuoja,o 13-ta rodo lėžuvį ir visas iš eilės erzina.Balaganas kaip seime.Niekaip nesusitvarkau.Blogai būti slibinu.

56493. Koja ir Ranka2006-05-15 22:57
Mudviem labiausiai patiko apie galvas - taip ir autentiškai, ir dvasingai ...

56511. forum pelės2006-05-16 09:44
apie beduinus: lithuanus chartericus vulgaris fui

56516. dėl galvų2006-05-16 11:04
tai ir LM tos pačios autorės textux. Apie ėjimą.

56537. 13-ta2006-05-16 21:23
eee - liežuvis tau, brangusis giminaiti :)

56562. ir as paskaiciau2006-05-17 11:14
tas galvas taigi ten raso kirpeja apie savo darbo plonybes bet tikrai gerai geriau uz siuveja pogrebnoju ji reikala ismano verciau kriaucius but rases kaip kirpti ir siuti

56590. Dž>13-tai2006-05-17 22:18
Ačiū,buvo skanu su krienais. :) Apgailestauju, kad negalėsi daugiau liežuvauti.
p.s. Keista - neprisimenu giminaitės eee. Gal kokia pavainikė ?

56592. Bubis :-( 2006-05-18 01:10
Perduokit kritikui Latunskiui, kad idemiai perskaitytu antraji knygos "Velniai baltais chalatais" puslapi. Ten aiskiai parasyta, jog knyga nerekomenduojama riboto mastymo zmonems, nes sios knygos tokia specifika, kad kiekvienas is jos pasiima pagal savo sugedimo laipsni. O Rytu salys smirdi tiems, kurie jose niekada nebuvo...

56595. e2006-05-18 07:24
man neteko maudytis srutu duobeje, bet esu tikras, kad ten dvokia (t.y.smirdi).

56599. >latunskiui2006-05-18 10:22
Grafologija yra pseudomokslas. Ja galima prilyginti burimui is kavos tirsciu arba zurnalu astrologijai. Straipsnio autorius vulgarumu,matyt, stengesi pranokti pacia knyga. Tikriausiai jis vienas is tu apsislapinusiu "Suokalbio" inteligentu, kurie aprasomi knygoje "Velniai baltais chalatais".O kur dar izimusis lietuviskas pavydas?

56600. 13-ta > Dž2006-05-18 11:31
tai nesupratingas esi - aš gi tavo 13-ta galva :))

56612. Dž>13-tai2006-05-18 18:55
Puikiausiai supratau, bet nutariau truputį pakabinti. Pasisekė. Įdomu, ar ta 13-ta galva kartais ne iš Klaipėdos rajono kaimelio ? :O

56613. kamile2006-05-18 19:17
na taip, cia tai tiesa, kritikas matyt pasitaikė butent toks, kokiam ir nerekomenduojama knyga "Velniai baltais chalatais"

56614. nznk2006-05-18 22:44
Visą gyvenimą renkuosi knygas ne pagal pavadinimus, o pagal autorių pavardes. INEZA JUZEFA JANONĖ - Viešpatie, ar tokį žmogų galima skaityti? Tėvai, tikriausiai, buvo mokytojai? O gal ir dar blogiau...

56615. razinka2006-05-18 22:54
as tai renkuosi pagal spalva.

56618. Irgi Latunskiui2006-05-19 01:12
Latunskiui ar kaip ten jis... : nepermetinek asmeniniu kompleksu rasytojui, jei tamstai striuka su intelektu, tai vietoj "Velniai baltais chalatais" skaityk "Trys parsiukai", "Septyni oziukai", "Grybu karas" arba "Kiek kainuoja ilgesys". Ten viskas kur kas paprasciau ir nugali tik teigiami instinktai, che che che

56671. Romka :-) 2006-05-20 10:47
Sigitas Geda ežiukas rūke.

56672. Debis & Shoodis :-) 2006-05-20 10:50
Ką Kostia ir Polia išsisėmėt? Pavargot, pasenot, prarandat aštrumą.

56697. istroskes_skaitymo:))2006-05-21 21:14
gal kas nors zinot ar James F. Gardneris yra parases ka nors iskyrus Raudonkepuraite? noretusi pasiskaityt, tai jei zinot, netylekit ir pasakykit;)

Rodoma versija 29 iš 29 
8:15:09 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba