SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-01-28 nr. 646

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rita Mikučionytė
Sutapčių pasaulyje
1

Savaitė 
• "Dienos akys"
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Lietuvos Jeruzalės aidai
3
• Kaunas turės simfoninį orkestrą
• Kino juostos jau archyve
• Italų kinas be sienų
• "Skalvijos" kino centre – kultiniai skirtingų kartų filmai

Muzika 
• Margarita Dvarionaitė
Tarsi gyvas spektaklis
5
• Vaclovas Juodpusis
Gyventa tautinei muzikai
• Filharmonijoje koncertuos garsusis "King’s Singers" ansamblis
• "Susipažinkime" Operos teatre
• Improvizacijos "Ad libitum" visai šeimai
• KONCERTAI

Dailė 
• Lijana Šatavičiūtė
Racionalus jausmingumas
3
 Ramutė Rachlevičiūtė
Dailininkas ir jo modelis
9
• Nijolė Nevčesauskienė
Žaisminga žmogaus idėjos vizija
• PARODOS1

Literatūra 
• Liudvikas Jakimavičius
Šarūno Saukos užkratas
28
• Lietuvos leidiniai tarptautinėje muzikos mugėje "Midem"5
• VAKARAI

Teatras 
• Micką Gordoną kalbina Ervinas Koršunovas
Teatro esė režisierius
• Nekrofilai mauzoliejuje5
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Pirmas žingsnis
• Pasiklydę pagiežoje1
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Dailininkas ir jo modelis

Ramutė Rachlevičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Stasys Eidrigevičius. "Prie lango"

Mano veidai-kaukės – tai veidai, kuriais galima užsidengti veidą. Ne tam, kad jį paslėptumei, o tam, kad atvertum savo sielą.

Stasys Eidrigevičius

Stasys Eidrigevičius yra Lietuvos dailės klasikas ir autsaideris – nelygu, apie kokias dailės sritis kalbame. Nacionalinės meno premijos laureatas, palikęs neišdildomus pėdsakus Lietuvos ekslibriso, knygų iliustravimo bei apipavidalinimo srityse. Tačiau plakato situacija – dviprasmiška. Lietuvoje siurrealistinė meno tradicija ganėtinai silpnoka ir istorine prasme, ir nūdienos kontekste. Žiūrovas ją sunkokai priima. Stasio plakatų kultūros temomis (teatro, kino, įvairių festivalių, personalinių parodų ir pan.) paroda Vilniuje, Nacionaliniame dailės muziejuje, buvo gausiai lankoma, kėlė susidomėjimą. Tačiau užteko menininkui parodyti patriotinę iniciatyvą ir sukurti plakatą ne kultūros tema, o vasario 16 d. proga – ir jo kaukėtas mąslaus žvilgsnio herojus, prisidengęs lietuviška trispalve, nuvylė. Gal ne paprastus žiūrovus, nes jų nuomone niekas perdaug ir nesidomėjo, bet kultūros administratorius ir politikus – tikrai.

Stasys Eidrigevičius yra vienas Lenkijos plakato klasikų šalia tokių pasaulyje pripažintų šios srities meistrų kaip Romanas Cieslewiczius, Franciszekas Starowieyskis, Henrykas Tomaszewskis ir kt. Lenkijoje pati stipriausia ir gajausia būtent siurrealizmo tradicija. Stasio Eidrigevičiaus vaizdinių ratas toks autentiškas ir įsimintinas, kad galerija "Agfa" pakvietė jį sukurti dekorą porceliano puodeliui. Šios kolekcijos puodelius dekoravo žymiausi Lenkijos dailininkai. Galeristai tikrai nepabūgo, kad melancholiškas Stasio Eidrigevičiaus personažas per rytinio kavos ar arbatos gėrimo ceremoniją skausmingai žvilgčios į porcelianinio puodelio savininką.

2004 m. pabaigoje – 2005 m. pradžioje Stasio Eidrigevičiaus kūrinių paroda veikė Kauno Žilinsko galerijoje. Joje menininkas eksponavo 48 fotonuotraukų ciklą "Dailininkas ir jo modelis" bei instaliaciją "Akvariumas" (ant didžiulių celofano "užuolaidų" surašyti autoriaus tekstai, pridengiantys jo ankstyvąsias fotografijas, kurias jis pradėjo kurti nuo keturiolikos metų "Zenito" fotoaparatu). Jose jis užfiksavo artimus žmones (mamą, tetą Elžbietą, Napalį ir kt.), tapusius ne tik Stasio Eidrigevičiaus paveikslų, bet ir 7-8-ojo dešimtmečio Lietuvos kaimo herojais.

Ką gi mes regime didžiulėse ciklo "Stasys ir jo modelis" fotonuotraukose? Dideliuose fotografijų lakštose – kaukėti mažų ekslibrisų ir knygų iliustracijų herojai. "... Modelio veido uždengimas kauke man suteikia galimybę sukurti savo sugalvotas fantastines konstrukcijas. Jei veidas būtų atviras, reikėtų analizuoti to žmogaus nueitą kelią. Aš to nenoriu. Man modelis – savotiškas aktorius, atliekantis vaidmenį, kurį jam skiriu. Jis kaip aktorius turi vaidinti laimingą, nelaimingą, susirietusį kampe, skrendantį", – aiškino pats menininkas.

Daugelyje fotografijų pastebima lyg ir savotiška intriga – erdvė spalvotų geometrinių skydų apribojama, o kūnas atveriamas. Taigi vyksta gana nuosekli laipsniško "kūno atidengimo" akcija. Kaukėse, "sielvartuose" regėjome mažutes rankeles (dažniausiai menininko vaikų), o nuotraukose atsirado ir kūno fragmentų – ranka, krūtinė, pilvas, papilvės ar nugaros plaukuotumas ar pan. Veidas – pati intymiausia žmogaus, pozuotojo, modelio dalis – neretai uždengiamas: "netyčia" – spalvotomis suprematistinėmis plokštumomis arba "tyčia" – grubia kauke, kurios dažnas atributas – ilga Pinokio nosis. Atsikišusias smailias veido dalis turėjo ir kai kurie ankstesni jo personažai (pvz., iš ciklo "Ilgosios nosies nuotykiai", 1984, tempera). Tokia nosis daro veidą neatpažįstamą, savotiškai beasmenį. Jos simbolika, ilgis, stangrumas ragina žiūrovą prisiminti froidišką nosies analizę iš D. Merežkovskio studijų apie Nikolajaus Gogolio "Nosį", jos atgarsiai buvo juntami ir Eimunto Nekrošiaus spektaklyje. Kadangi veidas paprastai pridengtas, kas pozuoja žiūrovui tenka spėlioti iš nugaros įlinkių ir išlinkių, sėdėsenos. O pozavo dailininkui septyni įvairaus amžiaus vyrai, ir dėl to paroda vienur vadinosi "Dailininkas ir jo modelis", kitur "Stasys ir jo modelis".

"... Kiek čia yra galimybių! Net ir mažiausias judesys įgyja naują prasmę. Tada jaučiuosi kaip režisierius... Rengdamas jas, jaučiuosi kaip... madų kūrėjas. Akimirką. Po akimirkos viskas keičiasi. Negrįžtamai", – rašė menininkas. Nustojęs kurti plakatus ir iliustruoti knygas, Stasys Eidrigevičius siekia menininko nepriklausomybės nuo užsakovo. Tačiau nuotraukos nėra "grynos" žanro prasme. Dėl dydžio, bet ne tik, jos atrodo lyg plakatai, lyg mados fotografijos, lyg aktai – pakibę tarp "grynojo" ir "taikomojo" meno senąja įprastine prasme. Nūdienos patyrimas, kad nėra aukšto ir žemo, taikomojo ir grynojo, komercinio ir elitinio meno, skirto žiūrovams ar dailės kritikams, primena: Stasys Eidrigevičius pradėjo naują kūrybos etapą ir mums belieka laukti, ką dar menininkas sugalvos. Galiu garantuoti, kad ilgai laukti neteks.

 

Skaitytojų vertinimai


4259. c2005-02-02 11:01
zydrutis

4407. jkjk :-( 2005-02-23 14:14
jk

4408. h :-( 2005-02-23 14:15
jaja

4409. ghggh :-( 2005-02-23 14:15
hgghgh

4410. ggfgh :-) 2005-02-23 14:15
gfggh

4411. tggffg :-) 2005-02-23 14:15
tipo patiko

4696. J.V. :-) 2005-03-24 20:25
Mano nuomone tai labai geras siu dienu meninikas. Beje vienas mano megiamiausiu. S.Eidrigevičius savo darbai pasako daugiau nei galima isreiksti zodiais, kalba apie tikrai rimtus ir siandien aktualius dalykus.

4700. mindaugas :-) 2005-03-25 10:43
bėga taip dailiai,pirmas kodėl tai taip akcentuoti.

14841. haribo2008-09-04 00:10
nieko neturiu pries zydrucius,bet... cia pastebima lyg ir savotiska intriga(citatos pabaiga) nu ka dabar bepakeisi?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 83 iš 83 
8:00:32 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba