SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-10-28 nr. 681

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Laima Kreivytė
Tekstilė kitaip
16

Muzika 
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Išliks ilgam
1
• Fleita – egzistavimo pasaulyje būdas5
• Armonų trio pristatė lietuviškos muzikos CD2
• Nacionalinio simfoninio orkestro staigmenos
• Nijolė Nevčesauskienė
Vaizdo ir garso impresijos
• KONCERTAI

Dailė 
• Nika Žlabytė
Korektiška natūra su įžeidžiančiais apvalumais
2
• Dovilė Tumpytė
Regima ir menama
1
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Audronis Liuga
Įkyrios mintys
14
• Rasa Vasinauskaitė
Bendros vertybės ir teatro pasiūla
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Nematomų pasaulių atspindžiai
• Nebyliojo kino festivalis "Tylos garsai"1
• Brandi ir pasitikinti savimi3
• Istorijos apie istoriją2
• Kvietimas dalyvauti koprodukcijos forume
• Atminties labirintuose lengva pasiklysti
• Išankstiniai festivalio "Versmė" skaitymai
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
 Paulina Pukytė
Apie gero skonio būtinybę
11

Anonsai 
• Kultūros ministerija priima pasiūlymus
• Kultūros ministerija priima pasiūlymus
• Kultūros ministerija skelbia

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pasaulyje

Apie gero skonio būtinybę

aną savaitę Londone

Paulina Pukytė

[skaityti komentarus]

Atrodytų, nėra labiau nuvalkiotos frazės, kaip "dėl skonio nesiginčijama". Atrodytų, šiais globalinės komunikacijos, multikultūrinių visuomenių, tautinės, rasinės, religinės ir kt. tolerancijos laikais šis teiginys yra toks akivaizdus, kad jau vien jo vartojimas galėtų būti blogas skonis. Bet, pasirodo, dėl skonio ir toliau (sėkmingai!) ginčijamasi ne tik asmeniniu, ne tik valstybiniu, bet ir kontinentiniu mastu. Ir vieni iš aršiausių kovotojų už gerą skonį yra, ko gero, anglai (juk niekas nepasakys, kad amerikiečiai). Nes jie jaučia pareigą kovoti už "gerą skonį" visame pasaulyje.

Taip, beveik kiekvienas nors vidurinę mokyklą baigęs anglas gali nežinoti, kur yra Suomija, bet pamatęs bent jau pastarųjų dviejų šimtmečių gamybos drabužį, baldą, daiktą ar statinį, gali apytikriai priskirti jį kuriam nors stiliui. XX amžiaus stiliai paprastai yra vadinami dešimtmečių pavadinimais, o XX a. pradžios ir ankstesnių amžių stiliai – tuo metu valdžiusių karalių vardais. Pavyzdžiui, ši kėdė yra 7-ojo dešimtmečio, o šis šviestuvas – 5-ojo dešimtmečio. Šita suknelė – Edvardo (laikų, o ne paties karaliaus, be abejo). Netgi teisme koks nors liudininkas, pasakojantis, kaip viskas vyko, kur jį užpuolė ar pan., nurodys, prie kokio namo jis tuo metu buvo – Viktorijos ar Jurgio laikų. Žodžiu, stilistinis piliečių sąmoningumas Anglijoje yra tikrai aukšto lygio. Taip pat ir jų silpnybė antikvariniams daiktams (beje, apie antikvarinių daiktų pirkimą, pardavimą, įkainojimą yra daugybė TV laidų). Kaip jau kažkada rašiau, "antikvarą" jie supranta kaip kuo labiau apiplyšusią ar aptriušusią senieną. Kuo labiau aptriušusi ar apiplyšusi – tuo geriau, nes akivaizdu, kad tai senas ir todėl jau savaime vertingas daiktas. Siuva vaikams lovų baldakimus iš dėmėtų ir skylėtų XIX a. pradžios audinių, turbūt kad atrodytų "kaip rūmuose". Visa tai, žinoma, yra jų reikalas, ir nieko bloga, jeigu tik jie nepradėtų aiškinti kitoms tautoms, kaip reikia puošti savo interjerus. Bet jie pradeda. "Neša" savo kultūrą kitiems.

Štai, pavyzdžiui, praėjusią savaitę pasirodė "elegantiškai išleistas" (sic!) albumas "Diktatorių namai" (aut. Peter York) ir televizijos kanalo "Sky" dokumentinė laida "Siaubingas didžiųjų diktatorių skonis".

Kadangi nei šios knygos, nei laidos kol kas nemačiau, čia komentuosiu ne jas, o Andrew Muellerio straipsnį apie jas, ir apskritai kalbėsiu apie "gerą skonį". Muellerio nuomone, jose "tyrinėjamas gluminantis tų, kurie turi neribotą valdžią, skonio neturėjimas", taip pat visai rimtai "bandoma išsiaiškinti, kodėl po to, kai koks nors tolimos valstybės despotas suima visą valdžią į savo geležinį kumštį, jis nevyksta į artimiausią "Conran" (suprask, prabrangaus dizaino) parduotuvę, o išsikviečia vietinį meistrą, kuris suręstų jam trijų metrų aukščio paauksuotą erelio formos sostą." Bet ką čia išsiaiškinti!? Ar neužtektų tiesiog suprasti, kad kitų tautų paprasčiausiai kitoks skonis, kitoks grožio, prabangos, vertybės ir t.t. supratimas negu anglų ar apskritai vakariečių? Jam, pavyzdžiui, keista, kodėl Zairo gyventojai nepradėdavo raitytis iš juoko kiekvieną kartą pamatę Mobutu su ta "idiotiška leopardo odos kepurėle ant galvos".

Žodžiu, straipsnio autorius (turbūt ir minėtos knygos bei TV laidos autoriai) negali atsistebėti diktatorių "nusikaltimais prieš interjero dizainą" ir šaiposi ne tiek iš jų gigantomanijos ir savęs sureikšminimo, kiek iš "prasto jų skonio", kitaip sakant, iš to, kad kitos tautos mėgsta "pigius prastos kokybės blizgučius", o ne brangias antikvarines "vertybes" arba "gerą dizainą" kaip anglai. Ar tai ne tas pat, kaip kokios nors Afrikos tautelės moteris, vaikščiojančias savo kaime nuogomis krūtimis, išvadinti begėdėmis?

Pasirodo, "fizinės tironijų manifestacijos yra labai juokingos, ypač dėl totalios humoro stokos". O kiek humoro Tony Bleiro rezidencijos, karalienės rūmų, Baltųjų rūmų interjeruose?

Dar geriau: straipsnyje pateikiami anglų kareivių – tikrų žinovų, tų, kurie subombardavo, sudaužė, sudegino, – komentarai apie užimtų rūmų ir rezidencijų "pigų papuošimą"! Čia prisiminau, kaip tai nepaprastai subtiliai parodė Aleksandras Sokurovas – savo naujame nuostabiame, tiesiog "genialiame" filme "Saulė". Ten amerikiečių kareiviai ir netgi pats JAV armijos generolas juokiasi ir tyčiojasi iš ką tik kapituliavusio Japonijos imperatoriaus kaip iš visiško kvailelio, nors jo iš tikrųjų visiškai nesupranta, nes nesupranta jo kultūros.

Tautų, gyvenusių diktatorių priespaudoje (vadinasi, ir lietuvių?) taikstymąsi su "prastu skoniu" (ne su pačia diktatūra, nes tai turbūt galima ištverti) Peteris Yorkas aiškina "postmodernios ironijos, laisvos spaudos ir išsilavinusios viduriniosios klasės nebuvimu", ir kad jos "nebūtų supratusios kitokio simbolizmo". Ačiū už įžvalgumą. Prisimenate seną rusišką anekdotą apie rusų aristokratus Vidurinėje Azijoje: "Nuobodu... Ką čia nuveikus? Gal ant fortepijono prikakoti? Ne, nesupras – Azija..." O Andrew Muelleris, nors savo straipsnyje vieną kartą pavartoja epitetą "juokinga-jeigu-ten-negyvenai" (Ugandos atveju) ir vieną kartą pamini "išlavintą vakarietišką viduriniosios klasės skonį", užbaigia vis dėlto taip: "Šie rūmai demonstruoja, kad valdžia yra juokingai absurdiška. Ir kad absoliuti valdžia yra absoliučiai absurdiška". Pasidaro aišku, kad jis tikrai "ten" negyveno. Nes stebisi dar ir tuo, kodėl vietos gyventojai sutartinai nerodydavo "wanker" gesto (lankstydami riešą auštyn-žemyn – žinote tokį? Dėl vokiečių negaliu pasakyti, bet įtariu, kad rumunai tikrai tokio nežinojo. Neišsilavinę buvo), kai prieš juos pasirodydavo Ceausescu arba Hitleris.

Man asmeniškai daug įdomesnė, malonesnė, tikresnė yra kitokio pobūdžio informacija, pavyzdžiui, tokia: prieš pustrečių metų laikraščiai rašė apie tai, kaip vienas Bagdado gyventojas, kažkoks Omaras Hederis (beje, ne šiaip koks tamsuolis, o aukštosios meno mokyklos absolventas), iš karto po to, kai Bagdadą užėmė JAV karinės pajėgos, nukūrė į Saddamo Husseino rūmus ir pasiėmė diktatoriaus lovą. Taip pat "išlaisvino", kaip rašė laikraštis, diktatoriaus čiužinį, patalynę, šilkinį chalatą, šilkinę pižamą ir devinto dydžio diktatoriaus šlepetes. Jo sužadėtinei perspektyva miegoti Sadamo lovoje (o gal net liesti Sadamo pižamą) padarė tokį įspūdį, kad kaip mat sutiko už jo tekėti, nors iki tol net dešimtį metų atidėliojo vestuves. Nuoširdžiausi sveikinimai!

 

Skaitytojų vertinimai


5680. žinovas2005-10-31 21:37
nors iš tikrųjų visi žino kad gerą skonį turi ir už jį iš tikrųjų kovoja tik prancūzai

5687. archi2005-11-01 14:06
gerai pastebeta apie zinojima, kas turetu buti skoninga kitoje kulturoje. kai taip nekritiskai importuoja "pazangesne" kultura, tai paskui ir turime grazu alumnato kiema, kuris, deja, cia tik grazus, bet nefunkcionalus - nes pietuose atviros galerijos saugo nuo karscio, o musu klimato zonoje...

5688. Lainas2005-11-01 17:22
Pukytė uzurpavo Londono temą Lietuvoje. Dabar Londonas Lietuvoje - vien pukiškas.

5691. londono visiems uzteks2005-11-02 08:38
pataisele: londonas pukiskas, nes pukyte sugeba ji tokiu paversti. ji nekalta, kad kitu rasinetoju (pvz., omnyje) londonas - joks. man patinka jos kritiskas ir nesizeminantis poziuris. tai atsakas britiskai arogancijai, kai i kitus zvelgiama is auksto. beje, apie londona daznai paraso ir agne narusyte - visada idomu skaityti jos tekstus. ir jie visai nepanasus i pukytes. kiekvienas gali isreiksti savo nuomone - svarbu, kad butu idomi ir aiskiai artikuliuota.

5694. zinovui2005-11-02 10:35
prancuzai nekovoja uz gera skoni su kitomis salimis. ir jie ne gero skonio, o gero tono ir stiliaus specialistai. kada baigsite mastyti stampais ir kitu sukurtais stereotipais?

5700. Skanėstas2005-11-02 18:19
Kam įdomu, tai tas aprašomas straipsnis yra čia: http://www.andrewmueller.net/scroll.lasso?ID=179&story=THE%20DRAPES%20OF%20WRATH_full_story

5702. Atspindys2005-11-02 20:36
Pukyte raso apie save. Tiek angliskas gyvenimas, tiek anglu tekstai, perleisti per lietuviska `prizme` tampa neatpazistami.

5708. tikrai,2005-11-03 09:55
Tikrai, kaip gaila, kad Londonas Lietuvos skaitytojams pateikiamas per Pukytės prizmę... Na, Londonui nuo to tikrai nieko neatsitiks, bet skaitytojų - gaila...

5709. to tikrai2005-11-03 13:56
Jus negailekit skaitytoju, o nupieskit savo turininga, issamu, ikvepianti Londono (Berlyno, Amsterdamo, Niujorko, Pekino etc)vaizdas ir pasidalinkite su kitais. Tada nereikes verkti, kad kiti raso taip, kaip mato. Man Pukyte labai idomi. Ir nemanau, kad ji pretenduoja atskleisti "vienintele" tiesa.

5716. mo2005-11-04 12:42
tai jau tikrai - Pukyte raso apie ka tik nori ir raso idomiai. O copywrite`o ant Londono negirdejau kad butu ir lyg pati pukyte jo nereikalauja. kam tos tuscios kalbos. Arba idomu arba neidomu skaityti teksta . O apie ka rasyti tai gi gal nenurodinekime.

5717. anonsas :-) 2005-11-04 13:49
Norit kitokio Londono - ogi nusipirkit sios dienos laikrasti ir skaitykite Egles Rindzeviciutes teksta:)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 78 iš 78 
7:58:21 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba