SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-09-16 nr. 675

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Lijana Šatavičiūtė
Plėtęs savo krašto dailės horizontus
7

Savaitė 
• Kauno drama pradeda jubiliejinį sezoną1
• Laisvės alėja – skulptūrų galerija
• Konferencija "Čiurlionio amžius" Kaune

Muzika 
• Apie Klaipėdos "Permainų muziką"3
• Rudeniui įsibėgėjant
• Vakarais Stasio Vainiūno namuose
• Šv. Kristoforo kamerinis orkestras pradeda sezoną
• Vokalinė muzika festivalyje "Arija"
• KONCERTAI

Dailė 
• Aistė Virbickaitė
Vasara Europos parke
• Irena Baltrušaitienė
Vidos Krištolaitytės tapyba ir piešiniai
• Laima Kreivytė
Žaidžiame miestą
• PARODOS2

Literatūra 
• Kaip pakeisti knygos lytį
• Žinoti ar matyti? Meilei kliūčių nėra
• VAKARAI

Teatras 
 Helmutas Šabasevičius
GI "Praba"
23
• "Sirenų" atradimai1
• Sezoną pradeda Nacionalinė drama10
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Stinga tik smegenų?
4
• Labai amerikietiška istorija1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Teatras

GI "Praba"

Pirmasis Gyčio Ivanausko teatro spektaklis

Helmutas Šabasevičius

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Praba"
Ž. Miklytės nuotr.

Į cheminių elementų lentelę vis labiau panašėjančiame Lietuvos teatrų sąraše šalia savimi pasitikinčiojo OK ir emocingojo ACH nuo rugsėjo 11 d. įrašytas dar vienas – GI teatras, kurio atsiradimą šalia kitų aplinkybių tikriausiai galima aiškinti ir tam tikra pirmųjų dviejų chemine reakcija.

Gytis Ivanauskas (GI), studijuodamas Anželikos Cholinos (ACH) suburtame aktorių šokėjų kurse, per pastaruosius kelerius metus išgarsėjo sukūręs pagrindinius vaidmenis Oskaro Koršunovo (OK) spektakliuose ir tapo vienu ryškiausių jauniausios aktorių kartos veidu, įtvirtintu ne tik OK, ACH, bet ir choreografų Jurijaus Smorigino, Airos Naginevičiūtės projektų bei Gintaro Varno spektaklių Kauno akademiniame dramos teatre afišomis.

Šokio informacijos centro paskatintas ir pavasariniam festivaliui "Naujasis Baltijos šokis" parengęs spektaklio "Praba" eskizą, neseniai įkurtą savo teatrą G. Ivanauskas įteisino pagal šį eskizą sukurtu valandos trukmės "paveikslu". Kiekvienas Lietuvos menininkų sukurtas šokio ar šokiui artimos plastinės raiškos teatrinis kūrinys vis dar sulaukia ypatingo dėmesio – choreografija kol kas yra mažiausią konkurencinį kontekstą aplink save sukūrusi teatro rūšis, todėl vertinant naują spektaklį nuolat tenka derinti subjektyvų džiaugsmą ir objektyvią analizę.

Akivaizdu, kad G. Ivanausko "Praba" turi visus išplėtoto ir choreografine mąstysena paremto teatro kūrinio požymius – ir apimtimi, ir išraiškos būdais, ir artistine materija spektaklis visiškai pajėgus dėl žiūrovų dėmesio rungtis su kitais šį sezoną sceną išvydusiais kūriniais. Spektaklyje gana daug įdomių, tik kūno kalba perteikti įmanomų plastinių atradimų, kuriuos choreografas drauge su artistais sugeba įgyvendinti be didesnių sunkumų – choreografinės idėjos ir artistinis jų atlikimas yra visiškai adekvatūs.

Anksčiau matytos G. Ivanausko šokio kompozicijos (pavyzdžiui, kartu su Brigita Urbietyte 2001 m. sukurtas epizodas "Va taip") rodė, kad šokėjui ir choreografui svetimas pasakojamasis, iliustruojantis teatras, artimesnė koliažinė plastinė ir emocinė raiška.

Vientisumu ir stilingumu pasižymėjęs "Prabos" eskizas skatino tikėtis, kad šios savybės choreografo bus toliau plėtojamos, tačiau keliolikos minučių koncentratas su organiška veiksmo eiga, savaiminga energetika, nepretenzinga, įdomia plastine kalba ištirpo keturiskart ilgesnėje laiko atkarpoje ir neteko kai kurių didesnės apimties teatro meno kūriniui ypač svarbių savybių – sugebančios žiūrovo dėmesį valdyti išorinės (choreografinės, režisūrinės) ir vidinės (reikšmių, prasmių) ritmikos, kuri ir teatro, ir šokio spektaklyje privalo būti preciziškai apskaičiuota.

G. Ivanauskas eina vyresniosios kartos Lietuvos choreografų pramintais takais ir jaučia turįs pakankamai sugebėjimų sukurti muzikinę spektaklio partitūrą. Nuo jos labai priklauso viso plastika paremto spektaklio veiksmo intensyvumas – nesiužetiniame spektaklyje labai svarbi vidinė dramaturgija, leidžianti perskaityti scenos kūrinį kaip nuoseklią knygą, o ne į skirtingas rubrikas padalintą dienraštį. Įvairaus stiliaus ir nuotaikos Ennio Morricone’s, Guido ir Maurizio de Angeliso, Fritzo Kreislerio, Edwardo Griego muzika skatina įvairius plastinius sprendimus – nuo kontempliatyvių lėtų judesių spektaklio pradžioje iki "balinių" šokių parodijos, nuo minimalistinių mostų rankomis ir kojomis iki ekspresyvios akrobatikos. Tokia pat plati ir vaidybinė "Prabos" skalė, derinanti sąlygiškus, lakoniškus gestus su utriruota ant menamo podiumo besistaipančių modelių elgsena, treptelėjimais koja, sijonų kilnojimais ir ryškiomis grimasomis. Beje, gyvos, iškalbingos artistų veidų išraiškos, "Prabos" eskize Mažojoje scenoje padėjusios jiems bemat užmegzti ryšį su žiūrovais, kur kas didesnėje erdvėje jau ne tokios veiksmingos ir turėtų būti kompensuojamos labiau apibendrintomis vaidybos priemonėmis.

Spektaklį sukūręs Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje scenoje, G. Ivanauskas ėmėsi ir scenografo pareigų, tačiau apsiėjo be dekoracijų – jas atstojo trys baltos viena greta kitos sumontuotos uždangos, padėjusios sukurti animacinę, šešėlių teatrui artimą "Prabos" vaizdų seką.

Tūrio ir plokštumos kontrastas – vienas įdomiausių spektaklio vaizdinių atradimų, leidžiantis pajusti spektaklio kūrėją dominusią žmogaus ir jo šešėlio, jausmo ir jo imitacijos santykių bei proporcijų temą, tiesiogiai susijusią su kiek chemišku spektaklio pavadinimu. Choreografui ir aktoriams pavyko sukurti daugybę įsimenančių, šmaikščių, netikėtų "plokščiojo" spektaklio matmens personažų su sparneliais, uodegytėmis ir čiuptuvėliais. Šis naiviai komiškas zoomorfinis pasaulis nuteikia maloniai, tačiau jau spektaklio pradžioje šešėliniais siluetų efektais pernelyg mėgaujamasi ir užsižaidžiama.

Reikliau pasvarsčius apie plokščių ir erdvinių spektaklio fragmentų proporcijas bei ritmiką būtų galima pasiekti kur kas muzikalesnį ir dinamiškesnį rezultatą, kuris aiškiau perteiktų ir spektakliu norimų išreikšti idėjų prasmę – to pavyko pasiekti antroje spektaklio dalyje, suradus kad ir paprastą, tačiau švelniai juokingą šešėlinių siluetų sąveikos būdą.

Fragmentiškas, nors įvairus ir gana patrauklus spektaklio vaizdų kaleidoskopas kol kas trukdo suformuoti apčiuopiamą, nuoseklią jo prasmės giją. Premjeros išvakarėse choreografas teigė, kad spektakliu, pažvelgus į vidinėje žmogaus pusėje įspaustą ženklelį, bus matuojama jo vertė, tačiau "Prabos" premjeroje dar buvo sunku apčiuopti ryškesnę "išorės" ir "vidaus" įtampą; tikėtina, kad ji atsiras redaguojant, modeliuojant spektaklio plastinę formą.

Kostiumus spektakliui sukūrė Indrė Ivanauskaitė, "Prabos" eskize drabužių siluetais, spalvomis ir grimu apeliavusi į XX a. 6–7-ojo dešimtmečių estetiką. Išplėtotame spektaklyje šių užuominų atsisakyta – artistai vilki paprastais, šokti patogiais drabužiais, o visos personažų transformacijos vyksta "šešėlių" pasaulyje, pasitelkus pridedamus aksesuarus.

Premjerinį "Prabos" spektaklį lydėjo ir keli techniniai nesklandumai, tačiau jie (išskyrus pernelyg garsų kai kurių epizodų muzikinį foną) esminės įtakos spektaklio suvokimui nepadarė – apie tai bylojo ir entuziastinga publikos reakcija. Ją skatino ir gyva, paslanki, dinamiška visų artistų vaidyba bei plastika. Ir pats G. Ivanauskas, ir jo kolegos Brigita Urbietytė, Edita Užaitė bei Evaldas Taujanskis jau yra atkreipę dėmesį kaip talentingi šokėjai ir aktoriai, o "Prabos" erdvėje veikia kaip ansamblis, junta vienas kitą ir sugeba partnerystės jausmą perteikti žiūrovams. Tai nebloga pradžia siekiant aukštos GI teatro prabos.

 

Skaitytojų vertinimai


5503. egis2005-09-21 04:16
toks nedidelis ivykis ir toks straipsnis ispustas is nieko... pseudo intelektuolizmas arba zodinis viduriavimas kai is sudo gira varoma. Is viso jeigu kiekvienam aktoreliui dar neprasikalusiam usu ateis i galva atsidaryti teatra... Geju berniuku arogancija

5504. monika2005-09-21 11:35
egi - SHA! tu turbut heteroseksualus ir siaip iki saknu vidutinis - eik gert alaus ir nesitraumuok lysdamas i kulturinius leidinius. sukurti teatra yra didelis ivykis. Gytis saunuolis, net jei padarys 100 klaidu. Jis dirba gerai ir dirba toliau ka myli, o ne deda i suns dienas viska. Labai noriu pamatyti. Pasirupinkit savo info.

5507. saule2005-09-21 13:51
Oi tik nereikia diletantizmo - tas Gytis tik is Varno ir Korsunovo prisisiurbe ko galejo, o dabar jau veikejas... viskas praskiesta lyg vandenelis...

5511. broodas2005-09-21 14:39
as nieko pries, bet aukstinimas iki nebegaliu irgi juokingas. tikiuosi turi daug draugu, kurie gales padet is administracines ir k.t. nemeniniu pusiu. o del pacio teatro... tai eisiu ziuret po kokiu metu dvieju, nes kol kas tai... nu ka ten ziuret? judesio etiudus?..

5513. koks jusu reikalas2005-09-21 14:47
kazkokie piktdziugiski teisimai ir atleidimai. koks jusu reikalas -rezulata reik ziuret ir viskas. PAVYDO daug matau. ziopliai jus komentatoriai.

5514. Menulė :D2005-09-21 14:49
Seip manyciau, kad labai drasus zingsnis kurti savo teatra. Kazaiap nelabai profesionalumu kvepia, kai toks jaunas aktorius kuria savo teatra. Ar tikrai to reikia? Toks vaizdas, kad Gytis labai jau nori buti demesio centre. Tik nesakau, kad tai blogai. Taciau truputi praranda zavesi. Bet seip spektaklis idomus, grazus. Grazi spektaklio mintis ir idomus sokis. Patiko man.

5515. tada2005-09-21 14:55
kokio amziaus reik buti kad kurti teatra?........... 50? baikit! jei turi teatra tai dar nereiskia kad viska pats darai - teatras yra komanda. Saves paklauskite kokie yra teatrai Vilniuje ir koks sistemos paslankumas ir autoritetai nusicementave ir biski issibezdeje. Taigi gerai kai kazkas ALTERNATYVAUS maziau iscenzuruoto, bet vis dar telentingo. Man rodos Ivanauskas labai rimtai ziuri ir gyvena teatru. Pagal ta pavydumo logika tai tada ir biznio negali kurti kol nesi biznierius su patirtimi.

5516. Menulė :D2005-09-21 14:57
Man spektaklis patiko. Ko dauguma ji taip peikia? Gal is snobizmo? Gal jums atrodo kad peikdami kito darba save isaukstinat? Nereik taip pesimistiskai nusiteikti... Sokio etiudai ir panasiai... Spektaklis ispudingas. Grazus ir idomus. Eikit ir paziurekit. Ivertinkit tai ka matet, o ne sapaliokit apie tai ka tikities isvysti net nesiruosdami paziureti. Seip Jeigu skaitysi Gyti, tai didziausi sveikinimai tau. Tikrai nuostabiai greit Vakar prabego laikas beziurint Praba. Sauniai pasidarbavot.

5518. menininkams2005-09-21 15:25
Eikit, eikit, kur cia spektaklio to gerumas - pasapaliojimai ir pasiplaikstymai ir nieko daugiau. Kai nieko geriau nera tik Cholina tai ir sitas atrodo lygis, o jei rimtai... Ne amziuje reikalas o turinyje...

5519. Laimis2005-09-21 15:29
Pastebejimas - ALTERNATYVINIS teatras niekada nelenda i Didziaja scena Nacionaliniame teatre - tai tiesiog priestarauja zodziui ALTERNATYVINIS. Jei tai butu kokioj mazoj erdvej, eksperimentinej tai viakas gali buti ir puiku. Per didele pretenzija.

5520. UFO2005-09-21 16:35
Ne 50... bet turint daugiau patirties reiktu kurti teatra. Gytis priprato but demesio centre, priprato buti liaupsinamas, tai uzsinorejo dar daugiau... ir nera blogas tas jo bandymas...

5521. Cėkava Zosė2005-09-22 13:10
Gyti, laikykis! Sykį net sapnavau Tave, net truputį erotiškai!.. Jei rimtai: metai kiti, ir bus matyt, kaip Tau sekasi, kaip konkurentai ir pats tobulėji... Norai norais, o galimybės?..

5522. Cekavai Zosei2005-09-22 15:19
Na kodel kiekvienas pokalbis turi baigtis seksualiniais inuendo - kam idomus Jusu erotiniai sapnai? Ir per daug neisiaudrinkite - Gytis ne tokios pakraipos kad Jus galetu patenkinti. Bet ir tai visiskai nesvarbu, kalba turi eiti apie darba o ne kas ka sapnuoja...

5524. Nendre2005-09-22 16:00
Girdejau kad Gytis + Varnas = .... Na suprantat :] kad ir kaip bebutu gaila. Jis tikrai fainas... esu tuo isitikinus...

5527. Egis2005-09-23 06:44
Jis ne pirmas ir ne paskutinis kopdamas per seksualines "kancias" i karjeros aukstumas , ir Varnui jis nei pirmas, nei paskutinis... Malacius vaikinas - galva turi.

5528. Zosė naktį bemiegę2005-09-23 14:27
O jei man sapnuojasi, tai ką, pasidžiaugti viešai negaliu? Juk ne bile kiekvieną sapnuoji, kvaišos jūs. "Dumat nado" - vadinasi, tas aktorius turi tam tikrą "draivą", kad ir per sapnus vaidenasi. Ot reiktų tokią tvarką per aktorių atrankas įvesti: žiūri režisierius ar kokie egzaminuotojai studentų ar aktorių grupę, stebi etiudus, improvizacijas, kreizus - o priima tik tuos, kuriuos susapnuoja! Ką manote?

5529. viola2005-09-23 15:47
Perskaičius komentarus negaliu neįsiterpti:). Purškit, neikit ar spjaudykitės visoki scholastai ir autoriteto fanai :)). Bet, bijau kad nekiek neperdedant, GI įkūrimas nei daug, nei mažai - savotiška nauja epocha LT teatre. Vistik žiūrim, ką turim - kiek laiko teatras buvo pasidalintas monopolis? Oro nebuvo taip, kad teatro senbuviams perspektyvoj buvo ta pati vakar diena, o naujokai ignoruojami iki kol tapdavo nematomais. Pirmieji išvirė savo sultyse, antrieji keitė specialybę, bet skundesi labiausiai cecho direktoriai. Nors nebuvo ka butent pirštais badyti - organizavimas levas. To rezultate ir neturim (-ejom) underground`o. Nėr alternatyvos - nėr atspirties taško - nėr perspektyvos - keičiam profesiją?? :))) Todėl GI įkūrimas - ne pretenzingas, o daugiau optimaliausias žingsnis. Be to, pačiu laiku. Naujas tarpsnis LT teatre todėl, kad nori nenori pajudins tai, kas nusistoveję, atsiras pliuralizmo galimybė. Be to, paprastai tokie reiškiniai nėra pavieniai.

5530. viola2005-09-23 15:59
Tik pradėjus Gyčiui sekėsi, dabar GI... Atrodo, kad ne tiek jis pasirinko teatrą, kiek teatras pasirinko jį :))). O jei būtina ūkiškai, tai žodžiu, geryn, įvairyn, gražyn ir plastiškyn. Neieškokit š ten, kur jo nėra. Nėr čia ko burbėt. Niekas nešoka aukščiau bambos. Technika tik laiko klausimas, bet ir tai kai kuriais atžvilgiais geresne uz profais save šaukiančių. Visi kt sceniniai sprendimai jėga. Gyčio charizma kaip buvo taip ir liko "Praboje", taip pat vaidina nemeluodamas. Dar, mieli komentatoriai (daugiau komentatorės), kiek po galais galima pasaulį matuot savo vargana libido pakraipa??? Iš atsiliepimu atrodo kaip koks naujas meno vertinimo kriterijus - tinkamas susikergti ar ne…. Nebesubanalekim, ką……… Be to, toks ispūdis iš čia komentavusių, kad neva Gytis pats sau tą teatrą įsikūrė kaip šiltnami kokį. Taigi mums, publikai visa tai.

5531. Zosei2005-09-23 16:10
nebesifrustruok, mergaite. be to, sapnuojasi ne tau vienai. tik nebūtinai erotiškai. neskiri aktoriaus nuo personažo. aha, parašyk knygą apie sapną kastinge... fantastų būreliui:))))

5532. Nendre, Menulė :D, UFO [ viskas viename]2005-09-23 16:36
Gytis visiems sapnuojasi. Jis turi talento ir yra labai populiarus... tik nereik cia taip del jo alpti, nes paskui jis pakyls labai aukstai, susirgs ta demesio apakinta zvaigzdziu liga nuo kurios kentes kuryba, vaidmenys...

5533. Zosė2005-09-23 16:41
ne mergaitė aš... Tik kaukė iš "Publikos" Varno... O dėl naujų teatrų, monopolių ardymo... Atrodo, pastarojo 15-mečio lietuvių teatro istorijos nežinote. Kiek duso nuduso tų naujų teatrų, nebnt kokia enciklopedistė suskaičiuotų. "Ai, man taip neatsitiks" - visi galvoja. Bet aš - "ne dusintoja", pinigėlių neskirstau, ne ekspertė (o, dar viena tema sapnams!).

5645. gdrietia2005-10-24 19:14
myliu Gyti. jis mane zavi.uoj kaip seiletai pasakiau.net paciai slykstu.bet tai tiesa.

5892. :@~2005-12-01 21:20
:@~@@@~@@@~~@@@~@@~@~~~

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 87 iš 87 
7:54:07 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba