SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-12-15 nr. 735

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Asta Jackutė
Šventi mažmožiai
3

Muzika 
• 2006-ųjų Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai 2
• Helmutas Šabasevičius
Jubiliejai ir debiutai
1
• Rita Nomicaitė
Šiltai ir stilingai
• Romantinės simfoninės muzikos koncerte
• Po Čiurlionio ženklu
• „Salve musica“ Klaipėdoje
• „Bravissimo“ apie „Miegančiąją gražuolę“
• KONCERTAI

Dailė 
 Živilė Ambrasaitė
Forma ir jausmas
2
• Virginija Vitkienė
Tapatumo paieškos
1
• PARODOS

Fotografija 
• Dovilė Tumpytė
Fotoįvairovė: tarp vaizdo ir konteksto
3

Literatūra 
• VAKARAI

Knygos 
• Eglė Mikalajūnaitė
Žvilgsnis į lietuvių dailę
• Ieva Dilytė
Artojiška erotika
30

Teatras 
• Perduoti savo vertybes kitiems
• Norvegų šokio spektaklis „Menų spaustuvėje“
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Izraelio kino dienos
• Prisiminti save akvariume
• Praeityje laukia jausmai
• Gintaro Varno auklėtiniai repetuoja „Žvaigždžių krušą“
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS1

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Svečių požiūriu

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
Aną savaitę Londone ir kažkada seniai Lietuvoje
4

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Forma ir jausmas

Jono Švažo darbų paroda Stasio Juškaus galerijoje

Živilė Ambrasaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jonas Švažas. „Medžiai žydi“. 1975 m.

Šiais metais Stasio Juškaus galerijoje rengiamomis parodomis siekiama supažindinti žiūrovus su žymiausiais XX a. Lietuvos dailės kūrėjais. Čia jau galima buvo išvysti Vlado Karatajaus, Aloyzo Stasiulevičiaus ar Jono Čeponio tapybos darbus. Paskutinėje parodoje „Forma ir jausmas“ eksponuoti Jono Švažo kūriniai, atspindintys svarbiausius menininko kūrybos momentus ir reikšmingus poslinkius XX a. antrosios pusės Lietuvos tapyboje.

J. Švažas, A. Stasiulevičius, J. Čeponis, Silvestras Džiaukštas, Vincentas Gečas priklausė menininkų kartai, XX a. 6-ojo dešimtmečio pabaigoje ir 7-ojo pradžioje pasipriešinusiai socialistinio realizmo keliamiems reikalavimams, iki tol varžiusiems kūrybines galimybes, ir pradėjusiai plėtoti individualius kūrybos principus. Jie domėjosi tarpukario lietuvių dailės palikimu, studijavo pasaulio modernųjį meną, įgytą patirtį pritaikė savo darbuose, kuriuos neabejotinai paveikė ir tuometinė Lietuvos meninė terpė. Ryškiai pakito plastinė kūrinių sandara: dailininkai laisviau transformavo tikrovės vaizdinius, drąsiau vartojo specifines tapybos priemones, tad darbai prakalbo turtinga potėpių, faktūrų, nuo realybės nutolusių spalvų ir formų kalba.

S. Juškaus galerijoje eksponuotais darbais siekta aprėpti tiek ankstyvąją J. Švažo kūrybą, tiek vėlyvuosius jos tarpsnius. Parodos organizatoriams pavyko atskleisti ir tematinę dailininko paletę: nuo portretų ir gamtinių motyvų, industrinių ir miesto peizažų iki vėlesniuose darbuose pasirodžiusio realių ir fantastinių vaizdinių sugretinimo.

J. Švažas laisvai interpretavo pasirinktus motyvus, jiems palikdamas su natūros objektais identifikuojamus pavidalus. Tuo tarpu plastinė traktuotė dailininko kūryboje plėtota keliomis linkmėmis.

Gamtinės tematikos darbuose vyravo ekspresionistinis pradas, emocionalus potėpis, išraiškinga ir paveiki spalva, daug dėmesio skirta faktūrai. Postalinistinėje Lietuvoje J. Švažas ir A. Stasiulevičius vieni pirmųjų ėmėsi koliažo. Koliažas praturtino faktūrinę gamą, leido atsiskleisti dailininko gebėjimui valdyti formą („Sudraskytas medis“, 1968).

iliustracija
Jonas Švažas. „Medžių kamienai“. 1976 m.

Tuo tarpu plėtojamos industrinio peizažo tematikos kūriniuose greta spalvinių uždavinių spręstos dekoratyvios formos traktuotės, konstruktyvių ir tapybinių elementų dermės, linijų ritmo problemos. Įvairiuose pramoniniuose statiniuose, įrenginiuose, konstrukcijose J. Švažas įžvelgė begales netikėtų plastinių idėjų, galimybes nevaržomai improvizuoti. Savitai taikydamas abstrakčiajai dailei būdingus principus, interpretuodamas sudėtingas formas, dailininkas jas derino su spalvine raiška. Kitaip negu Algimanto Kuro darbuose, kuriuose žiūrovas tiesiogiai susiduria su medžiagiškąja daiktų būtimi, kur nepalikta vietos romantikai, J. Švažo kūriniuose vyrauja poetiškas, sudvasintas požiūris į vaizduojamus objektus – jo nutapytas pramoninis peizažas atrodo nepaliestas kasdienybės: apvalytas nuo realybės šiukšlių, spalvingas, į jį žvelgiama su tam tikra nostalgija.

Miesto vaizdiniuose vyraujančios vidinės nuotaikos artimos metafizinei tapybai, Giorgio de Chirico darbų dvasiai. Vaizduodamas statinius, J. Švažas jų sienų plokštumas apvalo nuo nereikalingų detalių, gatves – nuo praeivių, apie žmogaus egzistavimą byloja tik patys pastatai. Atpažįstamos miesto vietos apgaubtos tam tikra laiko neapibrėžtumo skraiste. Paveikslo struktūra tapo subjekto dvasinių išgyvenimų, būties apmąstymų išraiška.

Vėlyvuoju kūrybos laikotarpiu J. Švažas dar giliau pasinėrė į egzistencinius apmąstymus. Darbuose derino realius ir fantastinius reginius, kuriuose įkomponuotos sąlygiškai nutapytos žmogaus figūros, plastine traktuote primenančios Franciso Bacono tapybą („Kosmosas“, 1976). Laisvai konstruotose kompozicijose toliau gilintasi į asmeninius, kontrastingomis spalvomis nuspalvintus dvasinius išgyvenimus.

Interpretuodamas visus minėtus motyvus, pasirinktais spalvų ir formų deriniais J. Švažas sugebėjo išreikšti veržlius jausmus, vidinius išgyvenimus, juos perkelti į plastinę savo darbų sandarą ir kartu paneigti kasdienybės banalumą.

 

Skaitytojų vertinimai


9113. ekspertas2006-12-20 03:44
Po parodos dar labiau sustiprejo itarimas, kad Marija Svaziene, Jono nasle padirbineja Jono darbus komerciniais tikslais. Rimti kolekcininkai tai zino, Svazo velyvojo laikotarpio darbu perkamumas sumazejo. Bukite atsargus, be ekspertu (ne galerijos)ivertinimo geriau nerizikuokite pirkti.

9142. nustebes2006-12-24 20:19
- Giorgio de chiriko? tai bent.kas ir ko jus ten toje akademijoje šiais laikais moko?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 85 iš 85 
7:53:07 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba