SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-12-15 nr. 735

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Asta Jackutė
Šventi mažmožiai
3

Muzika 
• 2006-ųjų Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai 2
• Helmutas Šabasevičius
Jubiliejai ir debiutai
1
• Rita Nomicaitė
Šiltai ir stilingai
• Romantinės simfoninės muzikos koncerte
• Po Čiurlionio ženklu
• „Salve musica“ Klaipėdoje
• „Bravissimo“ apie „Miegančiąją gražuolę“
• KONCERTAI

Dailė 
• Živilė Ambrasaitė
Forma ir jausmas
2
• Virginija Vitkienė
Tapatumo paieškos
1
• PARODOS

Fotografija 
• Dovilė Tumpytė
Fotoįvairovė: tarp vaizdo ir konteksto
3

Literatūra 
• VAKARAI

Knygos 
• Eglė Mikalajūnaitė
Žvilgsnis į lietuvių dailę
 Ieva Dilytė
Artojiška erotika
30

Teatras 
• Perduoti savo vertybes kitiems
• Norvegų šokio spektaklis „Menų spaustuvėje“
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Izraelio kino dienos
• Prisiminti save akvariume
• Praeityje laukia jausmai
• Gintaro Varno auklėtiniai repetuoja „Žvaigždžių krušą“
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS1

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Svečių požiūriu

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
Aną savaitę Londone ir kažkada seniai Lietuvoje
4

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Knygos

Artojiška erotika

Algio Griškevičiaus fotografijų paroda ir astrologinis kalendorius

Ieva Dilytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Algis Griškevičius. „Šaulys“. 2006 m.

Neapsirikite. Tai ne dar vienas Rimanto Dichavičiaus fotografijų albumas (nors panašumo esama), tai visai kas kita. Tai – naujas kalendorius, iliustruotas tapytojo Algio Griškevičiaus fotografijomis su Juozo Erlicko astrologinėmis prognozėmis kitiems (asilo?) metams. Žvėrių nuotraukose daug, tiksliau, žmogžvėrių, nors žmogus šiuo atveju būtų per daug „universali“ ir todėl tuščia kategorija. Nes kūnas, kuris yra pagrindinis fotografijų veikėjas, dar kūdikystėje yra įvertinamas ir priskiriamas kuriai nors lyčiai: vyriškajai arba moteriškajai. Taip, kartais sakoma: „žmogaus kūnas“, tik kažkodėl tokiais atvejais dažniausiai numanomas vyriško (toks tvirtas, mieželaitiškai krasauskiškas) kūnas.

Taigi fotografijose daugiausia matome vyrų kūnų, moterų čia tik kelios: viena surištomis kojomis guli užsisvajojusi su grėsmingu pjautuvu, pritvirtintu prie kojų, kita įsitaisiusi valdinga poza, ant juosmens užnerta virve, trečia išvis be galvos, stovi įsirėmusi į vyruko užpakalį. Ir dar pora nepatogiai guli išsirietusios ant siauro tiltelio. Moterys čia lyg ir kokios protokiborgės, kurių kūnai transformuojasi į keistus ankstyvosios agrarinės technikos įrankius: pjautuvus, dalgius, peilius ar medines groteles. Ir ką gi žada toks vaizdelis?

Štai liūtės, atrodo, kitais metais mes visas atkinsono, parkinsono ir kitokias dietas, nes pagaliau visi patikės rubensiškomis formomis. Išdidi valdinga povyza, visa matantis ir kontroliuojantis žvilgsnis ir prabangi plaukų kupeta dar nereiškia, kad išstumsite iš savo aplinkos įžūliuosius. Kas nors gali bandyti prisėlinti iš užnugario ir užnerti jums storą riebią virvę. Būkite budrios, liūtės! Žuvys jausis tarsi ištrauktos iš vandens. Ir niekur nuo to nepabėgsite, nes vietoj kojų turite uodegą. Jei sumanysite šokti nuo tilto, neskubėkite, draugė jus tikrai išklausys. Kitais metais skorpionėms suriš kojas ir atims balsą. Galėsite gelti, bet tyliai. Šaulys, atrodo, bandys sugriauti mitą ir įrodyti, kad moteris gimė ne iš Adomo šonkaulio, bet iš jo sėdynės. Jums, šauliai, metai bus geri, jei ir toliau jūsų pati stovės keturiomis, slėps galvą jums už nugaros, išliks tokia pat sveika ir krūtinga ir, žinoma, jei šaudysite ne pro šalį. Žiūrėkite, kokį įspūdingą ginklą ten šitiek laiko slėpėte. Mergelės bus linkusios susidvejinti. Įsivaizduokite, gimti vyru horoskopais šventai tikinčioje visuomenėje ir visą gyvenimą būti vadinamam mergele. Tačiau mergelės pagaliau pripažins ir išreikš savo slaptąsias asmenybės ypatybes ir savo moteriškumą, todėl miškuose gali pagausėti vidutinio amžiaus nuogalių, atliekančių keistus pagoniškus ritualus prie vandens.

Ir taip toliau...

Nors čia ir ne R. Dichavičiaus gražuolės, juntamas tas pats vyriškas žvilgsnis. Moterimis čia grožimasi: jos putlios ir lieknos, sultingų formų ir dailių išlinkimų, svajingos ir tvirtos, supančiotos ir todėl nepavojingos. O ką gi autorius siūlo mano moteriškam žvilgsniui? Kaip galiu žavėtis vyru, kuriam ne tik ant pakaušio, bet ant viso kūno auga ragai, kuris grasina pasikarti lauko vidury, kuris savo vyriškumą slepia po milžinišku arbaletu, kuris draugiškai liečia tik savo brolį dvynį, o prausiasi tik akivaruose ir balose? Tuo čia ir užsiima tuklūs, kresni, plačiapečiai siauraklubiai, šiaurietiškai išbalę, beplaukiai vyrai, lietuviško lapuočių miško ar Aukštaitijos pievų fone atliekantys įvairius kūniškus veiksmus dažniausiai vienas su kitu. Artojišką homoerotiką konceptualizuoja tik šmaikščios Erlicko pranašystės kiekvienam iš trylikos (taip taip!) ženklų.

Apskritai šis Griškevičiaus vaizdo ir Erlicko teksto produktas tampa savikritišku kūriniu apie vyriškumą ir vyriškumo mito griūtį. Iš karto į galvą ateina suomių režisieriaus Aki Kaurismäki „nevykėlių trilogija“ kine arba kai kurie Jevgenijaus Griškoveco monospektakliai teatre.

Griškevičiui fotografui pasisekė, kad įkalbėjo liaudies klasiką pažerti keletą perlų. Ironiškos prognozės – kaip pirštu į akį, o jeigu nepavyks pasijuokti iš savęs, tai astrologo Erlicko pranašystes (kurios iš tiesų yra skirtos vyrams) visada galima dedikuoti savo buvusiajam.

 

Skaitytojų vertinimai


9110. Artojas :-( 2006-12-18 20:42
Baltarankei zurnalistei nuo Artojo. Taigi, sese ilgakase, pirmiausia neturi humoro jausmo. Antriausia, tau tik ir rupi pasauli skirstyti i vyrus ir i moteris ? Rasai, "O ką gi autorius siūlo mano moteriškam žvilgsniui? Kaip galiu žavėtis vyru, kuriam ne tik ant pakaušio, bet ant viso kūno auga ragai,..." Autorius tau nieko nesiulo,nes tau ir neimanoma ka nors pasiulyti. Koks cia moteriskas zvilgsnis, jei neperskaitai metaforu, nemoki sifruoti simboliu. O jeigu nori zavetis, tai atsiversk "Kosmopolitan" ar "Ieva" ir gali zavetis iki soties. Kitas, svarbiausias dalykas, jei tau Dichaviciaus ir Griskeviciaus kalendoriai panasus, tai tau ir visi vyrai panasus i viena. Varge, koks skurdas. O kur dar "menas" ? Ar pradedantys zurnalistai tokiu terminu nenaudoja ? Nuo Dichaviciaus mane vimdo, o Griskevicium as zaviuosi... Beje, jei ne tik laikrastukus ir kalendorius vartytum savo baltomis rankelemis, o ir i parodas nueitum, tai "Artimoj" galerijoje butum pamaciusi kaip Griskeviciaus fotografijos atrodo formate, kokie juodo balto niuansai... Nesakau, kad ten viskas tobula.Bet vis tiek faina, smagu. Juodadarbis artojas

9114. Pasipiktinus :-( 2006-12-20 10:23
Pritariu Artojui. Toks jausmas, kad autore net darbu nemacius (nors ir neva analizuoja). Gal kazkur feministinis poziuris ir idomus buna, bet tikrai ne cia ir ne siuo atveju. Pritempimas prie kazko. I Algio foto ziurint, man net mintis apie moters kazkoki neigiama vaizdavima nekyla. O teksto prasmes apskritai nerasta. Gal gali kasnors pasakyti, ka ji siuo straipsniu norejo pasakyti???

9115. makushka2006-12-20 10:46
tiesa pasakius , nereik painioti politines analizes su menine. teksto autore pateike politine. Ir nereik net gilintis, kad pasakyt jog griskeviciaus fotkinti vyrai - tai yra jis pats- tarsi ir turi ka pasakyt, o moterys yra apziurejimui. Taip griskevicius (kur pats) tai ten visaip simboliskai su zeme, aplinka susisieja. O moterys gasliai atrodo ir tiek. Jos tiesiog nurengtos ir isodintos apziurinejimui. Todel moteriai ziureti i griskeviciaus moteris yra nemalonu. Ta prasme autore teisi - zvilgsnio pobudis toks pats kaip ir dichavichiaus tik dichavicius saldziai ziuri, o griskevicius rugsciai, bet vistiek is falo perspektyvos. Geriau Griska tik save fotkink, nes moteris pavartoji kaip dekoracija. dingsta zmogiskas nuosirdumas. Truksta tau lyties samoningumo. Senoji karta, nieko nepadarysi...

9116. geras ponas2006-12-20 15:30
kaip vyras gali žiūrėti į moterį ne iš falo perspektyvos? ką, jam nusipjauti tą ataugą?

9117. to geras ponas2006-12-20 16:22
Mielas geras pone, ta atauga yra penis, o falas yra simboline pozicija, kuria gali uzimti tiek vyras tiek moteris.

9119. blogiete :-( 2006-12-20 21:59
Siulau Ievai keisti krypti. Dar tokio anekdoto nesu skaiciusi.

9121. geras ponas2006-12-21 09:42
žinau, kad liksiu nesuprastas, nes kalbu tik apie aną galą, tačiau man vis tiek neaišku - kuo skiriasi falo pozicija nuo penio pozicijos? ir kurią gali užimti tik vyrai? ar čia taip išeina, kad falus turi tik vyrai, bet falų poziciją gali užimti ir vyrai, ir moterys? tai kuo tos pozicijos, tiksliau ją užimantys individai skiriasi vienas nuo kito? o makushkai norėčiau paprieštarauti - man atvirkščiai, Griškevičiaus vyrai yra gašlesni už moteris. tiksliau, manau, kad jie labiau traukia negu tos moterys. dar tiksliau, tai jie manęs visai netraukia, bet man atrodo, kad patį autorių jie labiau traukia nei moterys:)ir netgi tai, kad va šitoje nuotraukoje aukščiau moteris užima analinę poziciją (visai ne falinę!), manyčiau ir tai rodo fotografo orientaciją.

9122. LKL2006-12-21 11:23
seniai praejo tie laikai, kai kunas galejo buti vaizduojamas neutraliai, t.y. tik is estetines puses. kuno vaizdavimas (ypac apnuoginto) visada yra politiskas ir velka paskui save daugybe reiksmiu.

9123. Siulas2006-12-21 13:09
O man parskaicius , jusu komentarus kazkodels pries akis iskilo megstamas gerb. Griskeviciaus rausvos (ruzavos) ir zalios derinys. Man tos spalvos irgi labai jau; viena vyriska kita moteriska, o miteriska, tai zinoma- ruzava (as cia apie tapyba pragydau). tai va. herbantukai:)) O Griskeviciau vyrai, tai kaitina ne moterims, o vyrams akis :))) Uch tokie;) Moterys tik tam, kad vyrai dar labaiu isrysketu savo visu "zalumu", "uksmingumu", na ir visu kitu zavumu:)

9124. Dukte :-( 2006-12-21 19:08
Paneigiu

9125. fotografe :-( 2006-12-22 17:56
Nesuprantu, o apie pacia paroda,nuotraukas,kalendoriu kur parasyta??? Nasolsia Palmyra 2 :)

9126. Trys šimtai dešimt 2006-12-22 19:11
Mielas geras pone, jus visada turite savo nuomone, bet kartais ji tokia naivi... Juk i paveikslus ir fotografijas ne tik "sirdies akimis" ziurime. Vaizdas kalba ne tik tai, ka bando isreiksti jo kurejas. Yra daugybe budu perskaityti tuos vaizdu pranesimus, ir vienas is ju - feministinis, paremtas lyciu (gender) teorija. Akivaizdu, kad sitas baras jums visiskai svetimas, todel ir demonstruojate savo neissilavinima remdamasis primityvia anatomine analogija. Tuo jus supanasejate su "artoju", kuris tik is sio straipsnio suzinojo, kad pasauli sudaro vyrai ir moterys:)

9127. Siūlas :-( 2006-12-22 19:25
is pradziu perskaiciau komentarus , o dabar tik , rades laiko perskaiciau stripsneli, jei ji taip galima vadinti. Nors ir pats susipainioju savyje, nes esu baisiai ilgas, bet tai, kas parasyti apie Griskeviciu- nustebino, juk tai kvailas parasymas... bet kaip , pokst pokst ir sumete sakinius i kruva, man rodos net pati autorre, taip nemano, ka parase:)

9128. orbit2006-12-22 19:46
Puikus tekstas - tiesiai i kakta! Kodel visi taip isijautrino - kad autore nuplese "iliuzijos" skaraiste ir kunus aprase kaip kunus? Juk Griskevicius pirmiau ta padare, pasirinkdamas kasdienius modelius ir juos "suporuodamas". Visai nesvarbu, kokiu intenciju vedamas jis kure tas kompozicijas - jos is tiesu atrodo grubiai surestos. Gal cia toks jumoro jausmas, bet moteriskems vis tiek nykesnis vaidmo teko, ir nera cia ko gincytis.

9129. kiskis p2006-12-22 20:42
moteriskems ir gyvenime nykesnis vaidmuo ar cia kas naujo.

9130. Siūlas2006-12-22 21:29
Pagaliau ir kiskis p atsirado:) AS nemanau, kad gyvenime moteriskems gyvenime vaidmuo nykesnis - pazistu tokiu MOTERU. kad nei kitiems su jomis nyku, nei joms pacioms su savimi nyku vienoms bunant, taip, kad priklauso nuo kiekvieno vyro ar moters nesvarbu- o kalbant apie Griskeviciu, tai i dichaviciu man maziau panasu, labiau panasu i Eidrigeviciu. Bet cia irgi tik mano asmenine nuomone.

9131. kiskis p2006-12-22 21:49
nu fotografijas pasiziureciau. bet straipsnio paskaityt nepajegiu. nu davaj pabandysiu.

9132. kiskis p2006-12-22 21:52
niekaip nesuprantu prie ko cia dichavicius. bent jau is tos vienos nuotraukeles - cia visai kita pozicija. ar merga dichaviciaus nemacius? "neapsirikite". tai jau kaip nors nepasiriksime. dichaviciaus akivaizdus sudas, kicas. baisus ir tie jo kalendoriai ir viskas ka jis daro. skaitau toliau.

9133. ksikis p2006-12-22 21:54
miezelaitiskai krasauskiskas.

9134. kiskis p2006-12-22 21:57
nesupratau kokie vyrai menotryninkei grazus.

9135. Trys šimtai dešimt 2006-12-22 23:33
O as supratau: neraguoti, nepakaruokliai, neapauge maurais ir turintys rimtesne amunicija nei nuleistas arbaletas:)

9136. kiskis p2006-12-22 23:44
turbut krasauskiskai miezelaitiski. kazi kokio amziaus menotyrininke kad paduoda tokiu pelesiu.

9137. Siūlas2006-12-23 11:22
Na , kaip mano plonas protelis supranta, tai Griskevicius iesko metaforu, ir taip tiesiogiai suprasti - tai atrodo tikrai be rysio -stai vyras apsikartses ragais, bet metaforu kalba galbut tai kazka sako? NOrs tos metaforos daugiareiksmes. O , kad Griskevicius linksami praleidzia laika su draugais fotografuodamas,tai irgi faktas. Vyrukai kurybiskai praleidzia laika. Konstruoja medinius sparnus, ar laukia tam tikro apsvietimo nuotraukos nuotaikai atskleisti. Gal yra geriau taip, nei simpoziumuose visi prisilaka apvemia pakampes, o paskui istraukia bukus paveikslus. Man roso isismarkavau per daug cia, is senu dar vis nuoskaudu... :) O Kaledos juk, reikia sviesti gerumu.

9139. Siūlas kiskiui p2006-12-23 17:16
Ir pamirsau pasveikibnti tave asmeniskai su artejanciomis sventemis. Ir nelinkiu tokiu kaledu XXL, geriau tegul jos bus paprastos: Jezulis prakarteleje, giesme, ramybe, piemeneliu misios (is vaikyses jos man tokios paslaptingos)ir , zinoma,silke , morkos,o kaip gi be ju:) laimingai tau kiskiene:) ir visiems kas kas perskaitys si komentara:)

9140. kiskis p - siului2006-12-23 17:36
aciu, ir as tave is visos sirdies. svarbiausia kad visi sveiki butu. ir visiems geriems zmonems linksmu ramiu sv kaledu.

9141. Papa Kumpis2006-12-24 15:40
"Menotryninke" -- super, Kiszkuti.

10540. juste :-( 2007-06-15 16:13
pyp ir viskas kas sudina

10541. augenija :-( 2007-06-15 16:15
zmones yra sunku neteisiurasytoja bet.......

10542. emilija :-) 2007-06-15 16:16
puiki vaizduote this book super star

14568. paulius :-) 2008-07-08 20:12
sexsas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 85 iš 85 
7:52:59 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba