SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-09-26 nr. 816

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Kristina Pipiraitė
Ženklas, mitas, miestas
12

Muzika 
• Vytautė Markeliūnienė
Ir dar kartą „Tūkstančio simfonija“
2
• Goda Rupeikaitė
Sugrįžusi „Ugnies medžioklė su varovais“
1
• Naujasis LNOBT sezonas
• Helmutas Šabasevičius
Lietuvos primabalerina – Suomijos baleto spektaklyje
• Įsisiūbavo penktosios „Sirenos“
• KONCERTAI

Dailė 
 Agnė Narušytė
Bekalbiai susirašinėjimai
23
• Velniškai gera šiuolaikinio meno politika5
• Monika Krikštopaitytė
Nesibaigiantis ropojimas
9
• PARODOS2

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Audronis Liuga
Akistata su kitkuo
7
• Andrius Jevsejevas
Tigrinės lelijėlės
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Autorinio kino šaknys gilios
• Takoskyros pranašumai3
• „Guten Film!“
• KINO REPERTUARAS

Pastebėjimai 
• Paulina Pukytė
Šiuolaikinis eilinio žiūrovo šokis
12

Anonsai 
• Lietuvos vardo tūkstantmečiui
• Kultūrininkų akcija „Nebalsuoji – nesiskųsk“3
• 5-asis Tarptautinis vaikų ir jaunimo filmų festivalis

Dailė

Bekalbiai susirašinėjimai

Paroda „Kultūrų dialogai: Vilnius–Varšuva“ Vilniaus lenkų kultūros namuose

Agnė Narušytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Įvažiuojančius į Vilniaus gatvę Varšuvoje (ulica Wileñska) pasitinka Mergelės Marijos skulptūra. Šioje gatvėje yra dar trys koplytėlės.

Vilnius–Varšuva, Varšuva–Vilnius. Kažkada labai išvažinėtas maršrutas autobusu – prekiautojų ir turistų. Paskutiniame XX a. dešimtmetyje beveik visi buvome tapę „spekuliantais“ – ir aš sugebėjau viename Lenkijos turguje parduoti porą butelių degtinės, kad galėčiau nusipirkti bananų, kurių Lietuvoje tada dar nebuvo. Išvažiavus iš jaukiai kaimiško, tingiai tarp kalvų snaudžiančio, baroku išraityto Vilniaus, Varšuva visada atrodo plati ir nerimstanti. O kažin kaip atvykus iš Varšuvos atrodo Vilnius? Kaip prarasta romantiškų svajonių sala? Šias dvi sostines visada siejo ne tiek draugystė, kiek nepasidalijimo, neišspręsto kultūrinio identiteto įtampa, kurią dabar kiek pridengia politinio korektiškumo šypsena. Ir dar spėju, kad Varšuva vilniečių taip netraukia, kaip Vilnius varšuviečius. Šie du poliai visada buvo ir veikiausiai liks nelygūs: skirtingos vertės, skirtingos energijos. Vilniuje turbūt visada ilsėsis Pilsudskio širdis, tačiau nesu girdėjusi, kad kieno nors širdis būtų pageidavusi pasilikti Varšuvoje. Antra vertus, europiečiams Varšuva atpažįstama sąvoka ir erdvė, o Vilnius vis dar tebėra abstrakcija. Skirtumų sąrašą būtų galima tęsti.

Bet štai „Cooltūristės“ pamėgino užčiuopti šiuos du miestus siejantį ryšį vaizdais, akivaizdžius skirtumus, istorinius skaudulius ir identiteto banalybes palikdamos paraštėse, o gal greičiau joms įprasta ironija pasikasdamos po mums tarsi savaime suprantamų lietuvių ir lenkų santykių, į kraują įaugusių įvaizdžių pamatais. Tad istorija, identitetas, literatūra, romantizmas, galios santykiai ir kiti rimti dalykai (gal išskyrus Pilsudskio širdį) lieka tarsi nematomas ir neįvardijamas podirvis, iš kurio išauga tai, ką gali fiksuoti fotoaparatas. O jis gali fiksuoti kalbinius, heraldinius ir kultūrinius ženklus, erdves, architektūrines marginalijas ir atkreipti dėmesį į tai, ko patys miestiečiai galbūt niekada nepastebi, nes viskas per daug įaugę į jų kasdienybę, į vietos aurą. Ir tik specialiai paieškojus galima pasijuokti, kad ir Vilnius, ir Varšuva turi po undinę, kad ir čia, ir ten kai kuriuos stogus laiko Atlantai, įsiręžę ir susiraukę Varšuvoje, ir nė nemirktelėdami Vilniuje. Bet ne vien atitikmenys traukia kritišką „Cooltūrisčių“ žvilgsnį. Dar labiau pastebimi neatitikmenys tarp Lenkijos miestą ritmingai žyminčių koplytėlių, kryžių bei religinių statulėlių ir jų nebuvimo Vilniuje Varšuvos gatvėje net balandžiai gali atrodyti pamaldūs.

Tačiau projekto ašis – Vilniaus gatvės Varšuvoje ir Varšuvos gatvės Vilniuje (ne)atitikimai. Net ne (ne)atitikimai, bet kasdienės gatvių egzistencijos patikrinimas einant kiekviena jų pirmyn ir paskui atgal. „Kodėl reikia fotografuoti ir einant atgal?“ – paklausiau. Todėl, kad einant, o tai reiškia ir žiūrint viena kryptimi kas nors gali likti nepastebėta. Taigi ką taip svarbu pastebėti „Cooltūristėms“? Pirmiausia, kaip konkrečiose situacijose gyvena gatvės užrašas, kuris savaime trikdo – lenkiškas Vilniaus gatvės pavadinimas ulica Wileńska, užrašytas kažkaip labai nelietuviškai, kabo šalia Marijos statulėlės, tarp raudonai baltų vėliavų, o joms, regis, net pritaria važiuoti draudžianti plyta. Tą patį būtų galima pasakyti ir apie mums jaukiai įprastą Varšuvos pavadinimą ant savų Vilniaus sienų. Būtų, nes mums šio keistumo neįmanoma pajusti. Juk normalu ir įprasta, kad Vilniuje yra visokių miestų vardais pavadintų gatvių, žinoma, ir Varšuvos. Bet radus Vilniaus gatvę Varšuvoje dilgtelėja maloniai nemalonus netikėtumas – kad apie mus galvoja, kad pasisavina. Miesto kaip gatvės pavadinimo užrašas svetima kalba namų ilgesį padaro vietinį ir sustiprina svetimo miesto svetimumą. Tam tikruose kontekstuose pasirodantys užrašai vienu kartu ir dilgtelėja atpažinimu, ir pradeda susikalbėjimą. Varšuvos gatvė – ulica Wileńska. Pirmyn – atgal.

iliustracija
Varšuvos gatvėje Vilniuje nėra koplytėlių, tačiau yra balandinė. Balandis pozuoja it Šventoji Dvasia.

Vilniuje Varšuvos gatvės gale – Rasų kapinės su garsiąja Pilsudskio širdimi (jau paminėjau ją trečią kartą). Tai tampa savotiška atrama ieškant miestų sąsajų. Varšuvoje Vilniaus gatvės gale nieko nėra, bent jau nieko tokio reikšminga, nieko atitinkama. Vilniaus gatvė Varšuvoje – varšuvietiška, didelė, plati, nerimstanti, įrėminta aukštais pastatais, įprasminta koplytėlėmis ir kryžiais. Varšuvos gatvė Vilniuje – tipiškai vilnietiška su savo kaimiškais gamtos motyvais, balandinėmis, už medžių užsiglaudusiais žemės spalvos pastatais, kurie per amžius apaugę mediniais sandėliukais – daugybe kasdienybės įsibrovimo į architektų planus įrodymų. Atrodo, tarsi kol ja nesusidomėjo „Cooltūristės“, ši gatvė buvo visų užmiršta, jos gyvenimo neveikė tai, kad ji pavadinta gretimos valstybės sostinės vardu, ji net ne gyveno, o saldžiai miegojo laukdama geresnių laikų. O dabar galbūt ją pažadins sau pačiai netikėtas susitikimas su likimo drauge vienoje parodoje (Vilniaus lenkų kultūros namuose, Naugarduko g. 76).

Surinkti vaizdai, jų poros, remiasi stereotipais apie dvi valstybes ir tautas – esą lenkai visur demonstruoja pamaldumą, o mes – amžini kaimiečiai, be to, gerokai apsileidę; Vilnius – ne lietuvių kūrinys, viskas, ką čia matote, yra ir šiek tiek ar net gerokai lenkiška. Stereotipai ir padeda, ir trukdo susikalbėti. Bet „Cooltūristės“ jų dialogą tik imituoja iš tikrųjų šifruodamos dviejų skirtingų miestų rašysenas, kurios sunkiai įvardijamos, nes jų bežodė kalba tik nepastebimai sunkiasi pro šaligatvio plyteles. Paaiškėja, kad, mums to nežinant, miestai jau nuo seno susirašinėja. Ne tik politinėmis notomis, romanais ir poemomis, bet ir visai be žodžių.

 

Skaitytojų vertinimai


15042. aguona2008-09-29 12:01
bet ar tiek uztenka parodai, paraiskai ir renginiui? fotkes is vieno miesto apie kita miesta?

15046. 4102008-09-29 13:46
Jei aguona buvo parodoj ir perskaite teksta, tai klausimas tiesiog ne i tema. Agnes tekstas ikvepiantis, ir paroda idomi.

15057. -----2008-09-29 21:40
ir dar koncertas buvo, viskas pakankamai gerai buvo sustiguota

15061. Br :-) 2008-09-30 01:30
Pritariu 410. Ir straipsnis, ir parodos sumanymas bei igyvendinimas puikus!!!

15082. pilypas po kanapiu2008-10-01 23:10
o kodel sitoj skiltelej niekas ant nieko meslo nepila? kur didieji dainiai dingo - visa mesla jau ismeze?

15083. kiskis p2008-10-02 10:28
tu ne tik is kanapiu, bet ir nei i tvora, nei i mieta.

15084. hudoznik2008-10-02 11:56
pradekime nuo to, kad si projekta "menininkiu" kolektyvas pirmiausia atliko pagal "zachentos" kuratoriu uzsakyma metais anksciau. pakartotinai sis projektas retransiliuojamas vartojimui jau veks arenoje kaip "menas netiketose erdvese". kodel gi ne, puiku, bet gerbiama pristatinetoja gal sugebetu placiau, objektyvumo delei, pristatyti si darba ir mne kontekste. pabaigai,- eilini karta turetume patiketi sventu menotyrininkiu isitikinimu, kad konjunktura "coolturingai" padeda visada.

15085. pilypas po kanapiu2008-10-02 15:17
o tu - is kelmo spirtas skeltalupis.

15088. hudoznik2008-10-02 23:37
pilypai, panasu, kad rapolas is veks`o, kaip geras tavo pazistamas padeda derliu iki taboro pavezet, ar ne?

15089. tam, kuris nebuvo2008-10-03 10:28
Akivaizdu, kad "hudoznikas" turi isankstine nuomone ir nesigilina. Pats yra ne maziau konjukturiskas savo vertinimais.

15090. Trys šimtai dešimt2008-10-03 10:34
Tiesa sakant, kam gincytis del konjunkturos? Argi Deimantas Narkevicius konjunkturos nepaverte privalumu? Reiktu priimt kaip komplimenta ir sekti ikvepianciu pavyzdziu.

15091. Levanda2008-10-03 10:49
Jei hudoznikui idomu, tai Vilniaus projektas nera Varsuvos projekto pakartojimas. Vilniuj atspaustos naujos fotografijos ir pastatyta speciali "gatve" Lenku kulturos namuose. O Varsuvoje eksponuota "Pasaz Wilenski" parduotuviu vitrinose. Gal kazkam idomiau vaziuoti i viena puse, bet siam projektui griztamasis rysys yra svarbus. Ir jei jau domites konjunktura, kreipkites i Zacheta ir Lenku kulturos namus, kurie mus kviete, nes mate kitus darbus.

15092. hudoznik > "cool" cvietkeliams2008-10-03 12:04
labai malonu del nuosirdziai gausios autoriu reakcijos i komentara. minetas kurinys ir jo vystymas manes nedomina, nes tikiuosi- tendencija menotyrininkams persikvalifikuoti i menininkus kazkada baigsis kaip fenomenas prasidejes be realesniu uzuomazgu. del konjunkturos arba isankstines nuomones nevertetu iskart kaip pavyzdi nurodyti i konkretu menininko asmeni, nebukite tokios provincialios, mielosios lt "agrocoolturininkes". tiesiog naivu ir nepagarbu kitu kureju atzvilgiu, meno vertintojui, kaip kokiam turgaus lankytojui, pristatineti vien savo darzelio privalumus, vien del to kad "preke" galit "ivynioti" i sava laikrasti. beje, neatsakot, kodel kurinys atsirado mne programoje...

15094. hudo-genijui2008-10-03 14:37
taigi klausima adresuok tam, kas teike projekta. o kodel SMC railos projektas MNE? pirma labiau pasidomek, tada kurk samokslo teorijas. jei matai tik viena zmogu ir viska vynioji i savo mylima menotyra - cia tavo problemos. islenda tipiskas genijaus kompleksas. menininkas-kurejas yra archeologine iskasena.

15095. hudoznik2008-10-03 16:33
na ka gi, rodos artejame prie stoteles "deelitizuotas menas", kurioje 10 bezdzioniu bando paaiskinti 1 bezdzionei kur bananai geriau noksta. be to, kai kurias bezdziones is desimtuko periodiskai istinka pavydo priepuoliai, peraugantys i kompleksa "ieskok atpirkimo bezdziones". tokiu atveju, ypac padeda skanduoti individu savarankiskai auginanciu bananus pavardes (kad ir railos pvz.), siekiant issireikalauti tuju bananu sau ir tuom patenkinti nepilnavertiskuma ir kitas nepavykusias sublimacijas. na, bet cia tik "coolturos" prieausriai...

15098. aciu2008-10-04 00:19
Kaip visada grazus Agnes tekstas. Ir, kaip visada, komentarai ne i tema... Rasyk dazniau, Agne - tavo tekstu labai truksta musu menotyroj.

15100. datule2008-10-04 01:25
hudoznikui klimaksas. ko uzsipuolei gera projekta? ar bent matei? man atrodo patys lenkai pro kuriuos neina kasdien praeiti yra aktualija ir paroda daugiau nei tiksli. Narusyte kaip visada veza su dar akivaizdesniais pastebejimais, pvz kad mes nuo Varsuvos tai kazkodel nesvaigsam

15103. nasturta2008-10-04 11:19
hudoznikas/e issidave, kad butenti ji/a istinka pavydo priepuoliai, peraugantys i jo/s asmenini kompleksa ir del to iesko, kaip sako `atpirkimo bezdziones`. hudoznik yra komentaru menininkas/e ir del to jai/jam labai skauda... uzuojauta del kompleksu, didesniu uz pacia kuryba

15104. hudoznik > mergaites apsispreskit2008-10-04 14:26
neprivalu, bet pakartosiu, kad manes nedomina primityvia konjunktura pirmyn-atgal patampomi "meniniai" projektai. kaip hudoznika mane jaudina, kad gabiosios mokytojo a.a. studentes pamirsta aukstyn-zemyn vertikales svarba idejinese savo isipareigojimu sferose, tokiu budu su banaliu uzsispyrimu i profanybes ruba vilkdamos plagijuojamus pseudofeministinius kontekstus. grazus tekstai- radikalios problemos?- kiek dar kontraversisko konceptualistinio kico bus paruosta "coolturinei" laikrastienai... beje, panika del lenku antpludzio lauziama "is pirsto"- "ulica warsawska" wilniuje taip pat ne maziau geidziamas, neegzistuojantis faktas...

15105. studente2008-10-04 14:41
tu ir zanuda hudoznika, geriau bek ir pasiskusk andriuskeviciui, kaip taves ir jo studentes nebeklauso...

15107. p.s.2008-10-04 15:35
...keep watching you, cool pussys=(

15108. pataisymas2008-10-04 15:56
vienaskaita - pussy, daugiskaita - pussies, brangi hudoznika

15109. p.p.s.2008-10-04 22:38
...aciu, maloniai sujaudintas, kad pastatet i vieta artikuliacini rikta=/

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 86 iš 86 
7:51:41 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba