SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-09-26 nr. 816

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Kristina Pipiraitė
Ženklas, mitas, miestas
12

Muzika 
• Vytautė Markeliūnienė
Ir dar kartą „Tūkstančio simfonija“
2
• Goda Rupeikaitė
Sugrįžusi „Ugnies medžioklė su varovais“
1
• Naujasis LNOBT sezonas
• Helmutas Šabasevičius
Lietuvos primabalerina – Suomijos baleto spektaklyje
• Įsisiūbavo penktosios „Sirenos“
• KONCERTAI

Dailė 
• Agnė Narušytė
Bekalbiai susirašinėjimai
23
• Velniškai gera šiuolaikinio meno politika5
• Monika Krikštopaitytė
Nesibaigiantis ropojimas
9
• PARODOS2

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Audronis Liuga
Akistata su kitkuo
7
• Andrius Jevsejevas
Tigrinės lelijėlės
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Autorinio kino šaknys gilios
• Takoskyros pranašumai3
• „Guten Film!“
• KINO REPERTUARAS

Pastebėjimai 
 Paulina Pukytė
Šiuolaikinis eilinio žiūrovo šokis
12

Anonsai 
• Lietuvos vardo tūkstantmečiui
• Kultūrininkų akcija „Nebalsuoji – nesiskųsk“3
• 5-asis Tarptautinis vaikų ir jaunimo filmų festivalis

Pastebėjimai

Šiuolaikinis eilinio žiūrovo šokis

Paulina Pukytė

[skaityti komentarus]

Ko dažniausiai galima tikėtis iš šiuolaikinio šokio? Veltšmerco, basų kojų ir nustebusio, sutrikusio, „sudvasinto“ veido. Be to, bent jau kaip rašoma Europos Sąjungos šalių šiuolaikinio šokio festivalio Londone programėlėje, šiuolaikinis šokis čia reflektuos ir kvestionuos vidų ir išorę, sąmonę ir pasąmonę, laisvę ir nelaisvę, laiką ir erdvę bei tapatybę ir žmonių tarpusavio santykius šiuolaikinėje visuomenėje. Kitaip sakant, viską.

Iš tiesų čia vyksta šiuolaikinio šokio Eurovizija, tik niekas nebalsuoja. Gal kitais metais jau balsuos?

Penktadienio šokio porcija prasideda nemokamu prancūzų trupės pasirodymu koncertų salės fojė. Kodėl prancūzai nemokami? Gal nelabai geri? Programėlėje parašyta, kad grupė jaunuolių turi „keletu šuolių kiekvienas peržengti savo galimybių ribas“. Grupė jaunuolių, atsisukę veidais į publiką, tiesiog ima šokti pagal „Doors“ muziką. Muzika graži, būtų geriausiai užsimerkti ir klausyti, bet juk ne to čia susirinkome. Reikia žiūrėti. Jaunuoliai toliau šoka – kaip naktiniame klube – kas sau. Netrukus kažkodėl pradeda vaizduoti kokią nors sporto rūšį, daugiausia krepšinį. Viena mergina paskutinėje šokėjų eilėje bando rodyti lyg ir tenisą, bet jai išeina labai neįtikinamai. Nenuostabu, kad ją pastatė į paskutinę eilę, nekokia iš jos šokėja, tik atrodo neblogai. O štai pačiame centre „šokantis“ jaunuolis itin neišvaizdus... Toks mažas, drūtas ir dar liežuvį vis iškiša šokdamas, o storos treninginės jo kelnės smunka vis žemiau... O paskutinėje eilėje va koks gražuolis! Verčiau būtų jį pastatę į priekį. Oho, pasirodo, čia atstovaujama visoms rasėms: tarp šokėjų yra vienas juodaodis ir viena geltonodė. Viskas pagal tarptautinius reikalavimus ir publikai toks korektiškumas patiks. Šokėjai toliau strapalioja kaip kam patinka. Paskui staiga pradeda bėgti vietoje (gražioji mergina galinėje eilėje kažkodėl bėga tiesiomis kojomis ir tiesiomis rankomis). Paskui jie dar truputį pašokinėja į viršų kaip kas išmano, dar šiek tiek pastrapalioja ir sustoja. Pasirodymas baigtas. Kaip žiūrovė jaučiuosi įžeista tokios „choreografijos“. Kur čia tos „peržengtos galimybių ribos“? Tik paskui programėlėje perskaitau, kad „šis projektas – tai mėginimas tyrinėti šiuolaikinės visuomenės apibrėžto kūno neproduktyvumą ir nenaudingumą“. Išties, darbo judesių nevaizdavo...

Taigi pradžia nekokia. Žiūrovas (-ė) suerzintas (-a) ir jau ima nepasitikėti šiuolaikinio šokio poveikio galia.

Tolesnė programa salėje. Čekai šoka tarpusavio santykius. Veltšmercas – yra, basos kojos – yra, sutrikęs veidas – yra. Būtų neblogai, jeigu šoktų, ir tiek, šokiu perteiktų tai, ką nori pasakyti. Bet ne, kartkartėmis kažkodėl ima vaidinti: perdėtai psichologizuotomis veido išraiškomis ir „normaliais“ gyvenimiškais judesiais neva papildo šokio kalbą. Po dviejų čekų šoka trys airės. Apsirengusios tamsiai pilkais vyriškais kostiumais (vadinasi – niekuo, bet jeigu būtų niekuo, tai būtų nuogos, lyg ir priešingybė vyriškam kostiumui...), bet vis tiek basos. Veltšmercas irgi yra. Pasirodo, tiria „prabėgančią akimirką“, „ruošiasi kažką patirti (bet ką), pastebi ir reflektuoja“. Tik sunkoka pastebėti, ką pastebi. Kaip rašė Charlie Brookeris, pašiepdamas šiuolaikinių menininkų pasisakymus apie savo kūrybą, „KAŽKĄ patirti yra ir pamatyti, kaip šuo parkelyje atlieka savo reikalą“. Po to šoka du latviai. Irgi tarpusavio santykius. Ne basi! Su kojinėmis. Oho, čia jau šiokia tokia naujovė. Gal galima tikėtis ir kažko daugiau? Ne, nelabai... Ne, iš tiesų visiškai nieko. Kada jie pagaliau nustos glėbesčiuotis ir pradės šokti? Čia juk ne pantomima. Kodėl blondinė šokėja be perstojo taisosi ant kaktos krintančius plaukus, o šokėjas vis prilaiko jai suknelę, kad neužkristų ant galvos? Kodėl latvių, lygiai kaip ir čekų, šokyje moters ir vyro tarpusavio santykiai vaizduojami nuolatiniu moters kabinimusi vyrui ant kaklo ir nuolatiniu vyro bėgimu nuo jos?

Po to anglai ima šokti irgi tarpusavio santykius. Basomis kojomis..., bet be jokio veltšmerco! Ir veidai nesudvasinti. O svarbiausia – jie vaizduoja labai skirtingus moters ir vyro vaidmenis, tačiau lygiaverčius tarpusavio santykius. Jokios moters priklausomybės! Negana to, anglai juokingi. Jie smagūs. Jų judesiai tikslūs ir išraiškingi, suprantami, bet ne primityvūs. Iš tiesų – tiksliai „perteikia šiuolaikinę savo visuomenę ir tarpusavio santykius joje“. Lygiai kaip ir čekai su latviais.

Šoka ir lietuviai (vienas lietuvis). Iš pradžių į sceną įjuda toks medžiaginis kokonas, ilgai visaip vartosi, pamažu iš jo išsivaduoja žmogus, patiria pasaulį, toliau vėl vartosi, paskui pagaliau atsistoja, svirduliuoja, dar labiau patiria pasaulį. Žinoma, basos kojos, veltšmercas... Bet visai neblogai. Gaila tik, kad dieną prieš tai mačiau policijos konfiskuotą mėgėjišką vaizdo įrašą, kuriame vienas lietuvis guli ant žemės sirištomis kojomis ir rankomis, embriono poza, paskui pradeda busti iš girto miego, visaip vartosi, ilgainiui išsivaduoja iš pančių, dar pasivartęs pagaliau atsistoja, tada ilgai svirduliuoja po kiemą tarsi po sceną. Kažkodėl tarp to vaizdo ir mūsų šokio mano galvoje susiformuoja asociacija. Gal ir be reikalo, bet nieko nepadarysi. Informacijoje, kurią programėlės sudarytojams bus atsiuntę prodiuseriai, originaliai rašoma, kad šis pasirodymas „išsiskiria originalia menine koncepcija“.

 

Skaitytojų vertinimai


15040. šaškė2008-09-29 11:09
tai jau isties ta PP kaip balerina is gulbiu ezero- cia aplink veks nuodemes keliais pa rateli apsuka, cia jau iuokteli per lamansa ir londono scenoj audra kelia. ziurek, uz tokius zygdarbius koks liokajus is ministerijos ir atnes ant padeklo garbinga premija..

15044. зглнеу2008-09-29 13:08
Ir ji to verta! Aciu Pukyte uz juoko pliupsni vel, hehehehehh:D

15045. subjektui зглнеу2008-09-29 13:21
"...hehehehehh..." skamba kaip apgailestavimo atodusis, vis del to apsispreskite- kur juokai- kur nesusipratimai..

15071. Gerai parasyta2008-09-30 16:47
O cia gerai apie siuolaikini soki parasyta. Londone nebuvau, bet tai, kas cia aprasyta, ne karta maciau Vilniuje. Tarsi savo mintis skaiciau. Tik galvojau, gal ko nesuprantu... Gal ir nesuprantu.

15072. šachmatas2008-09-30 17:22
Paulina, tu sikart aiskiai nusisnekejai... Tokiu principu vertindama priejus prie Maleviciaus kvadrato irgi turbut nusistebetum, kodel cia kazkokia juoda kvadratiska peckelione kazkas pateikineja kaip sedevra... o Pikasas tai juk isvis kazkokia marmalyne... gal geriau nenusisnekek, jei neismanai kazko?

15075. brrr :-( 2008-10-01 10:13
Taip, kaip Pukytė įvertino šiuolaikinį šokį, kurio, matyt, yra labai mačiusi ir nieko apie jį nežino, galima įvertinti bet ką. Ko tos balerinos ant pirštų galiukų kaip invalidės stypčioja ir ant vienos kojos kaip kokios apsėstosios sukasi? O kodėl operoje dainuoja - juk tą patį galima pasakyti paprastai. jau nekalbu apie tapomus portretus - kam? Juk yra fotografija. Ir kam net ta meninė fotogtafija, jei muiline gali bet ką nupyškinti. Primityviai, kaip koks darbinykas nuo konvejerio, išsityčioti galima iš bet ko, bet juk taip pirmiausia savo neišmanymą demonstruoja. Neginu šiuolaikinio šokio, ten išties vis dar nemažai nesėkmingų ieškojimų, pseudofilosofijų, netalentingų žmonių, kurie mano, kad gali padaryti viską. Bet labai daug ir nuostabių dalykų. Tik jiems suprasti ne vien aštraus liežuvio reikia, bet ir aštraus proto, atviros sielos, noro suprasti. kaip bet kokiame šiuolaikiniame mene

15080. atvira siela2008-10-01 17:38
Asilai jus, paskaitykit pavadinima. Juk cia ne kokia rimta recenzija! Su humoru prastai jums, nepagavot kampo. Jeigu operoje dainuoja taip, arba balete soka taip, kad kyla mintis, jog geriau nesoktu, galbut tikrai geriau kitos formos paieskoti? Butent vidutiniskos erudicijos zmones ir laikosi isitvere nustatytu mastymo normu: jeigu baletas - tai sventa, negalima liesti.

15081. pilypas po kanapiu2008-10-01 23:08
tikri Asilai!

15093. ubagas2008-10-03 12:30
jieškau kampo, jumoro ir proto. radusiam premija ir veltšmercas.

15110. merdoksaite2008-10-05 15:40
FELJETONISTE Pukyte.

15112. JL1 :-) 2008-10-05 22:24
Pukytė puikiai rašo - visada įdomu skaityti. O kas ieško savo kompleksų tekstuose, tai tk juos ir randa:) Show must go on!

15113. veltšmercas2008-10-06 01:40
Myliu kūną. Visą parą. Be kompleksų. Skambinti Pukytei. We will rock you!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 86 iš 86 
7:51:38 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba